Ruoste pois lasikuidusta?

Rusty

Lienee tippunut talvisäilytyksen aikana nesteenä telineistä ja nyt istuu kuin tauti lasikuidussa. Sileästä gelcoatista lähti jotenkuten asetonilla ja jynssäyksellä. Varsinkin karhennetut paikat ovat ongelma. Millähän sen saisi pois?

11

4822

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikko

purkillinen oksaalihappoa apteekista

-sekoitat veden kanssa (toiset tekee pienellä vedellä "tahnaa", mutta saa olla juoksevaakin ainakin omien kokemusten mukaan

-kumihansikkaat käteen

-levität "jutskaa" tahrojen päälle pesusientä avuksi käyttäen

- anna vaikuttaa hetki

-huuhtele vedellä

-mikäli ei lähde niin goatit päälle vaan uusiksi

• Katsastusmies

Asetoni pehmentää gel-coat pinnan (sulattaa).
        Edellinen ehdotus on korrekti. Kylläkin löytyy myös valmiina tuotteina ruosteenpoistoon aineita. Niissä on Oksaalihapon lisäksi vähän muitakin aineita jotka toimivat rautaoksiidin poistossa.
        Tärkeätä on antaa aineen vaikuttaa kauan. Muovit, joihin gel-coatkin lasketaan kestävät Oksaalihappoa ja muita vastaavia kemikaaleja erittäin hyvin. Haponkestävä teräs ei kestä, että mikäli satut "testaamaan" metalleilla, ne eivät anna oikeata kuvaa sillä niihin ainakin syntyy helposti rumia jälkiä. Siitä voisi helposti vetää vääriä johtopäätöksiä.

• astioissa
        Katsastusmies kirjoitti:

Edellinen ehdotus on korrekti. Kylläkin löytyy myös valmiina tuotteina ruosteenpoistoon aineita. Niissä on Oksaalihapon lisäksi vähän muitakin aineita jotka toimivat rautaoksiidin poistossa.
        Tärkeätä on antaa aineen vaikuttaa kauan. Muovit, joihin gel-coatkin lasketaan kestävät Oksaalihappoa ja muita vastaavia kemikaaleja erittäin hyvin. Haponkestävä teräs ei kestä, että mikäli satut "testaamaan" metalleilla, ne eivät anna oikeata kuvaa sillä niihin ainakin syntyy helposti rumia jälkiä. Siitä voisi helposti vetää vääriä johtopäätöksiä.

tota oksaalihappoa myydään ja mitä maksaa?

• Katsastusmies
        astioissa kirjoitti:

Se on kuiva jauhe/pulveri. Tarvitset sitä 50 grammaa. Ei se ihmeitä apteekissa maksa vaikka laatu on elintarvike ja lääkelaatua ja sillä on kaikki mahdolliset pienmyyntilisät.

• tietoa
        astioissa kirjoitti:

Älä hyvä mies osta apteekista oksaalihappoa sillä tuhoat vain terveytesi!

Mene lähimpään venetarvike kauppaan ja osta Hemppelin Gelgoat Cleaneriä purkkijoka valmiiksi nimen omaan venekäytöön tarkoitettua laimennettua oksaalihappoajauhetta, niin voit Täysin helposti ja vaivattomasti sekä enen kaikkea turvalisesti puhdistaa kaikki veneesi lasikuitupinnat.
        Venetarvikkaupoissa Hemppelin Gelgoat Cleaner purkki maksaa vain vajaa 10€.

• totta puhut
        tietoa kirjoitti:

Älä hyvä mies osta apteekista oksaalihappoa sillä tuhoat vain terveytesi!

Mene lähimpään venetarvike kauppaan ja osta Hemppelin Gelgoat Cleaneriä purkkijoka valmiiksi nimen omaan venekäytöön tarkoitettua laimennettua oksaalihappoajauhetta, niin voit Täysin helposti ja vaivattomasti sekä enen kaikkea turvalisesti puhdistaa kaikki veneesi lasikuitupinnat.
        Venetarvikkaupoissa Hemppelin Gelgoat Cleaner purkki maksaa vain vajaa 10€.

Ei todellakaan kannata apteekista ostaa rakaa oksaalihappoa sillä vaarantaa terveytensä ja ei ole myöskään halvempaa kuin veneliikkeistä saatava Hemppelin celgoat Cleaner joka on laimennettu nimeomaan veneen pintojen puhdistamiseen.

Osta purkki Hempelin Gelgoat Cleaneriä kaada purkkiin hieman vajaa puoli kahvikupillista vettä, sekoita ja levitä mönjä veneesi kylkiin pensselillä, kannelle yms. odota noin 15-30min (lämpötilasta riippuen) mönjä kuivuu valkoiseksi
        jauhemaiseksi kuten autovahatkin, sitten vain pelkästään huuhtelet vedellä, ja kas veneesi pinnat on puhtaita kuin uutena, vahaus ja sitten vain vesille puhtaalla veneellä.

Itse puhdistan veneeni kyljet joka kevät tai syksy hemppelin gelgoat cleanerillä, todella helppo ja halpa tapa pitää veeneensä lasikuitupinnat uuden veroisina.

• voi taivas
        totta puhut kirjoitti:

Ei todellakaan kannata apteekista ostaa rakaa oksaalihappoa sillä vaarantaa terveytensä ja ei ole myöskään halvempaa kuin veneliikkeistä saatava Hemppelin celgoat Cleaner joka on laimennettu nimeomaan veneen pintojen puhdistamiseen.

Osta purkki Hempelin Gelgoat Cleaneriä kaada purkkiin hieman vajaa puoli kahvikupillista vettä, sekoita ja levitä mönjä veneesi kylkiin pensselillä, kannelle yms. odota noin 15-30min (lämpötilasta riippuen) mönjä kuivuu valkoiseksi
        jauhemaiseksi kuten autovahatkin, sitten vain pelkästään huuhtelet vedellä, ja kas veneesi pinnat on puhtaita kuin uutena, vahaus ja sitten vain vesille puhtaalla veneellä.

Itse puhdistan veneeni kyljet joka kevät tai syksy hemppelin gelgoat cleanerillä, todella helppo ja halpa tapa pitää veeneensä lasikuitupinnat uuden veroisina.

juu no älä sitten osta sitä apteekista ettei terveys mene ;) ... on kyllä mielenkiintoista tämä hysteeria

jynssätkää nyt niitä veneitänne vaikka koko kesä

käyn sillä aikaa ahvenanmaalla

katselin lomalla viime kesänä Kustavissa kun joku pariskunta oli parkissa kaksi päivää, joista 30-32 tuntia pestiin venettä, laiturille vielä matto keulan eteen, ettei tule hiekkaa tai yms. veneeseen sisälle!!!

herran pieksut - tahrojen poistoa - tätä se on veneily

• Rusty
        Katsastusmies kirjoitti:

Asetoni sulattaa!? Ehkä se tehosi siksi edes vähän, oksaalihappoon perustuva Star Briten 'hull cleaner' tms. niminen neste ei nimittäin tehonnut ollenkaan.

Mulla on vielä purkki jonkun venehoitofirman oksaalihappojauhoa, kokeilen nyt vielä silläkin.

Onko kenelläkään kokemuksia nimenomaan ruosteen poistosta, tahrat ovat ikäviä, ne ovat ikäänkuin syövyttäneet gelcoatia.

• mikko
        Rusty kirjoitti:

Asetoni sulattaa!? Ehkä se tehosi siksi edes vähän, oksaalihappoon perustuva Star Briten 'hull cleaner' tms. niminen neste ei nimittäin tehonnut ollenkaan.

Mulla on vielä purkki jonkun venehoitofirman oksaalihappojauhoa, kokeilen nyt vielä silläkin.

Onko kenelläkään kokemuksia nimenomaan ruosteen poistosta, tahrat ovat ikäviä, ne ovat ikäänkuin syövyttäneet gelcoatia.

-lompsa kuntoon
        -hiekkapuhallus
        -pinnoitus
        -jälkityöt
        -kaupasta kaljaa
        -hongkongkingkongbiltemamotonet-akselilta kalavehkeet
        -teltta edellisestä paikasta
        -hyvä kaveri mukaan
        -veneeseen
        -jätätte ne kalavehkeet rantaan
        -saareen
        -teltta pystyyn
        -600 pulloa olutta naamariin
        -munasillaan rantaan heiluttamaan ohikulkijoille (miel. naisille alle 35v.)
        -heiluttakaa myös jossain vaiheessa saapuville merivartioston edustajille.
        -ja sitten ei ruostetahrat ole enää pahin murhe

Hyvää kesää kaikille aktiivisille veneilijöille ja palstan lukijoille/kirjoittajille.

Mikko

• toope
        Rusty kirjoitti:

Olen seurannut kiinnostuneena, että josko jollakulla olisi tosiaan toimivia konsteja, minä en ole löytänyt muuta kuin vesihionnan. Minulla näet kävi edellisessä veneessä siten, että innostuin tekemään viilalla metallitöitä istumalaatikossa. Putsasin metallipurun pois jotenkuten huiskimalla. Seuraavana päivänä huomasin istumalaatikon pintojen olevan täynnä ruskeita pisteitä! Kokeilin kaikki tässä ehdotetut aineet asetoni mukaanlukien ilman tulosta. Sain pinnat lopulta puhtaiksi 1200:lla vesihiomapaperilla hiomalla ja sitten vahaus päälle. Karhennetuilla alueilla putsasin urien pohjat taltan kärjellä ja piikillä. Työniloa :)

• Katsastusmies
        toope kirjoitti:

Olen seurannut kiinnostuneena, että josko jollakulla olisi tosiaan toimivia konsteja, minä en ole löytänyt muuta kuin vesihionnan. Minulla näet kävi edellisessä veneessä siten, että innostuin tekemään viilalla metallitöitä istumalaatikossa. Putsasin metallipurun pois jotenkuten huiskimalla. Seuraavana päivänä huomasin istumalaatikon pintojen olevan täynnä ruskeita pisteitä! Kokeilin kaikki tässä ehdotetut aineet asetoni mukaanlukien ilman tulosta. Sain pinnat lopulta puhtaiksi 1200:lla vesihiomapaperilla hiomalla ja sitten vahaus päälle. Karhennetuilla alueilla putsasin urien pohjat taltan kärjellä ja piikillä. Työniloa :)

Alkuperäinen kysymys kuului: KUINKA POISTAA RUOSTE ! Suurin osa vastauksista ovat kohdistettu gel-coat pinnan normaaliin puhdistukseen. Ja hysterian lietsomiseen oksaalihappoa vastaan. Suurin osa keskusteluun osallistujista ei varmaan ole koskaan oksaalihappoa nähnytkään.
        Kehotin käyttämään RUOSTEENPOISTAJAA. Tallaiset tuotteet sisältävät oksaalihapon lisäksi muita dikarboksyylihappoja sekä kelaatteja.
        Tarkempaa formulaan liittyvää tuskin tarvitaan tällä foorumilla. Itse onnistuin poistamaan ruostejäljet jotka syntyivät kun unohdin poistaa rautasahajauhot uimatasolta kun sahasin kettingin lenkin auki. Viikon jälkeen näki selvästi joka ainoan rautamurun ikävänä ruostetahrana syvällä gel-coatissa. Annoin ko. aineen vaikuttaa muutaman tunnin ja huuhtelun jälkeen ruoste oli kokonaan poissa.
        Ellet löydä mistään kaupasta ko. aineita käänny ammattisiivousliikkeen puoleen.
        Allekirjoittaneella kun ei aina ole tietoa mistä mitäkin saa kun ei sillä ole minulle merkitystä. Valmistan joko itse tai tarvitsemani tuotteet tai saan ne valmistajilta suoraan.
        Noihin myrkkyihin lisäisin, että tuo oksaalihappo kuuluu niihin vaarattomimpiin "myrkyllisiin" aineisiin. Onhan sitä määtäryissä ruuissakin suuria määriä.
        Tietenkin varovaisuus on aina paikallaan, muttei turha HYSTERIA.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe