Sykeongelma

Tytsy-80

Olen 24 v. hoikka (bmi 19,6) nainen ja oon harrastanu aktiivisesti liikuntaa nyt vähän yli puolisen vuotta (n. 4 krt viikossa). Enimmäkseen lenkkeilen ja pyöräilen.
Kun alotin kuntoni oli melko pohjalukemissa. Jaksoin juosta hitaasti vain 20 minuuttia. Sain silloin kaverilta lainaksi sykemittarin...Syke oli kevyellä lenkillä 160-170 (kun sen mun ikäsellä pitäis olla alle 140).
No eipä tuo mitään jatkoin treenausta ilman mittaria ja pikkuhiljaa matkat alkoi pidentyä. Kuitenkin kevyet lenkit tuntuivat niin raskailta etten viittiny reippaista tai kovista lenkeistä haaveillakkaan.
Vieläkään en oo löytäny sellasta kepeää juoksemisen tunnetta mistä oon kuullu puhuttavan.
Anyway nyt edellisenä viikonloppuna juoksin naisten kympin 65 minuutissa ja olin ihan poikki.
Nyt sain taas sykemittarin lainaan ja innoissani syöksyin lenkkipolulle testaamaan kuinka kuntoni on kehittynyt... Sykearvot eivät olleet laskeneet tippaakaan! Vieläkin mittari näytti 165 seitsemän minuutin kilometrivauhdilla. Lannistuin täysin.
Haavenani on ollut elokuun maraton, mutta en varmaan näillä sykearvoilla mitenkään jaksa juosta viittä tuntia putkeen.
Mistä voi johtua, että sykkeeni ei ole alentunut tippaakaan puolessa vuodessa? Eikö 4 tuntia aerobista liikuntaa viikossa ole tarpeeksi?
Sydämmessäni ei pitäisi olla mitään vikaakaan. Pieni, mutta vaaraton sivuääni kyllä on havaittu, mutta ei muuta.
Onko jollain muulla samanlaisia kokemuksia?
Please kertokaa miten saan sykkeeni alemmas ja mieleni korkeammalle! Kiitoksia jo etukäteen

8

4030

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valmentaja

Olisikohan kuitenkin niin että sun lenkkivauhti on vieläkin liian kova? Sykkeen aleneminen tulee sitä kautta että sydämen koko kasvaa ja se kasvaa parhaiten pitkillä matalatehoisilla lenkeillä. Kovat lenkit kasvattavat sydämen seinämän vahvuutta ja se auttaa siinä vaiheessa kun pitää saada tehoja kovaan puristukseen. Toisaalta puoli vuotta ei ole kovin pitkä aika fyysisten muutosten aikaansaamiseksi.
      Kyllä 4 krt viikossa riittää, mutta jospa hankkisit oman sykemittarin ja varmistaisit että menet pitkät lenkit varmasti aerobisella alueella.
      Pyöräilemällä siihen on ainakin helppo päästä. Tai tee yhdistelmäharjoituksia joissa on sekä pyöräilyä että juoksua, niin saat pysymään tuntuman juoksuun myös väsyneenä. Vaihtele myös lenkkien pituuksia esim. niin että kerran viikossa on yksi pitkä hidas lenkki esim. 2-2,5h.

Ja muista sitten juoda tarpeeksi niillä pitkillä lenkeillä :-)

• Tytsy-80

Oon pyrkinytkin parin viikoin välein vetämään pidemmän lenkin, mutta en kyllä usko, että kahta tuntia jaksan juosta (ennätys tässä vaiheessa vasta 90 minuuttia).
        Pääsen reippaalla kävelylläkin jo 140 sykkeeseen ja heti jos otan pienenpieniäkin juoksuaskelia ja hölkkään niin hitaasti kuin mahdollista syke pomppaa yli 150 joten en kyllä sitä hiljempaa pysty juoksemaan.
        Tulisko mun tehdä enemmän näitä reippaita kävelylenkkejä, jotka näyttää olevan "oikealla" sykealueella?

• Valmentaja
        Tytsy-80 kirjoitti:

Oon pyrkinytkin parin viikoin välein vetämään pidemmän lenkin, mutta en kyllä usko, että kahta tuntia jaksan juosta (ennätys tässä vaiheessa vasta 90 minuuttia).
        Pääsen reippaalla kävelylläkin jo 140 sykkeeseen ja heti jos otan pienenpieniäkin juoksuaskelia ja hölkkään niin hitaasti kuin mahdollista syke pomppaa yli 150 joten en kyllä sitä hiljempaa pysty juoksemaan.
        Tulisko mun tehdä enemmän näitä reippaita kävelylenkkejä, jotka näyttää olevan "oikealla" sykealueella?

Kyllä reipalla kävelyllä on ihan hyvä tehdä lenkkejä jos syke nousee muuten liikaa. On tärkeää että teet paljon harjoitusta matalalla sykkeellä jolloin aerobinen kynnyksesi nousee ja voit myöhemmin juosta matalammalla rasitustasolla korkeammalla sykkeellä kuin nyt. Samoin rasva-aineenvaihdunta kehittyy joka on tärkeää sitten kun pääset maraton-vaiheeseen. Olisi ehkä hyvä pitää huoli kuitenkin myös nopeudesta ja juosta vaikka loiviin alamäkiin rennosti nopeita pyrähdyksiä tai pyöräillessä pyörittää valillä pienellä vaihteella "ylikierroksilla".
        Jos et vielä jaksa juoksemalla tehdä noita pitkiä lenkkejä niin tee ne vaikka edellisessä viestissä mainituilla yhdistelmäharjoituksilla tai pelkästään pyöräilemällä, rullaluistimilla tms. Pyri yleensäkin liikkumaan pljon joka päivä ihan arkiliikuntaakin.

Olethan myös huolehtinut liikkuvuudestasi venyttelemällä ja kiinnitä myös huomiota juoksuasentoosi. Siis lantio ylös-eteen ja askeleen pitennys taakse päin eikä eteen harppomalla. Katso vaikka mallia kenialaisten juoksutekniikasta.

Kyllä se siitä lähtee ;-)

• Veteraanienveteraani

Käyn pelaamassa squashia talvisaikaan kerran viikossa. Olemme tehneet tätä saman porukan kanssa jo vuodesta 1989 lähtien. Yksi kavereistani, joka täytti keväällä 51vuotta, hankki sykemittarin ja hänen sykkeensä on huikea. Jos se ei nouse yli 170 peli ei kulje, parasta peliä hänellä on sykkeen pyöriessä 180-190 välillä, sitten kun se nousee 200 alkaa mies hyytyä. Hän on käynyt sydänspesialistilla joka on vain todennut ettei mitään vikaa ole vaan hänellä vain on "kierroskone". Tiedän myös muitakin vastaavanlaisella sykkeellä varustettuja henkilöitä ja vielä kovakuntoisiakin, kuntotesteissä heidän kuntonsa on luokiteltu heikoksi;)

Itselläni syke pyörii 120-162 välillä ilman mittaria mitattuna suorituksen loputtua 10s mittaus kertaa 6 eli 20-27. Kuntoni on kyllä romahtanut vuosien varrella liikunnan vähennyttyä. Hankin uudet lenkkarit ja päätin aloittaa taas pitkästä aikaa. Eilen toinen lenkkini noin 3,5km 22min aikaan jolloin matkavauhtini oli jotain 6:17min/km. Vaikeaa oli!

Ennen kovempi kuntoisena harrastin liikuntaa keskimäärin 3,5-4 kertaa viikossa harjoituksen keskipituuden ollessa noin tunnin. Tähän liittyi pyöräilyä, squashia, aerobigia, kuntosaliharjoittelua ja tietysti lenkkeilyä milloin mitenki. Kuntoni oli erinomainen ja pystyin juoksemaan kevyesti 5:20min/km vauhtia. Lenkit vaihtelivat 4..16 km ja olivat aivan riittäviä. Jos kunto pääsi repsahtamaan huomasin sen nouseva parin kuukauden harjoittelulla taas aivan riittäväksi itselleni.

Liiallisuus ja liika päämäärähakuisuus on vaarallista. 90-luvun alussa päätin alkaa kunno juoksuharjoittelun. Olin harjoitellut koko talven kaikkea mahdollista ja nautin liikunnasta. Lenkkeilin korkeintaa kerran viikossa. Keväällä jätin kaiken muun ja aloin lenkeillä 5...28 km lenkkejä. Parhaallan minulla meni 28 km keveästi 4:45min/km vauhdilla eli 2:13h. No tästä määrän ja vauhdin liian nopeasta lisäyksestä akilleksini kipeytyivät ja siihen tyssäsi se harjoittelu. Pyöräilin ja yrittelin uudestaan mutta kipu ei hellittänyt ja lopulta hoitojen jälkeen jänne katkesi syksyllä. Että semmoista. Sen jälkeen juoksu on ollut vaikeaa koska pienelläkin harjoituksella akillekset tahtovat kipeytyä. No kokeillaan nyt kuitenkin. Josko se siitä kun ennen tätä tuskaista aloittamista edellisestä pikkulenkistä on yli vuosi.

Harjoittelu on yksinkertaista esim yksi pitkä lenkki hitaalla vauhdilla ja matalla sykkeellä. Muutama keskipitkälenkki puolta minuuttia nopeammalla vauhdilla. Ja joskus kerran viikossa..kahdessa sellainen rassaava lenkki minuuttia nopeammalla vauhdilla kuin hitainlenkki ja se voi olla lyhyt lenkki.

Sinulle voisi ajatella seuraavaa
      Ma TV-kevyt (tasavauhtinen): 6..8km vauhdilla 7min/km hölkkää ja tarvittaessa kävele.

Ke TV-kova: Muista kevyet alku ja loppuverryttelyt á n.1km ja venyttelyt päälle sitten 2..4km vauhdilla 6:30min/km. Tämän harjoituksen voi ottaa myös intervalli luonteisena eli matkan 2..4km voi juosta 4x400m..5x700m reipasti, palautukset 100m kevyesti kävellen ja palautellen.

Pe TV-kevyt (tasavauhtinen): 6..8km vauhdilla 7min/km hölkkää ja tarvittaessa kävele.

La tai Su TV-pitkä: 10..16km vauhdilla 7:30min/km hölkkää ja tarvittaessa kävelyä.

Väli päivinä voi harrastaa jotain kevyttä kuten pyöräilyä tai lihakuntoharjoittelua ja venyttelyä mutta yksi täysin liikkumaton lepopäivä ei ole ollenkaan pahitteeksi sillä silloin se kunto juuri nousee!

Niin ja maltti on valttia vaikka joskus täytyykin hieman rassata itseään kovaakin. Älä kasvata vauhtia ja määrää liian nopeasti ahneus pois ja kohtuus kaikessa.

Kun kunto nousee ja elimistö oppii luontevan juoksutekniikan alkaa lenkkeilystä nauttia. Sitä ennen se on yhtä tuskaa kuten meikäläiselläkin vielä mutta josko jo muutaman viikon kuluttua se alkaisi jo luistaa vähän paremmin. Silloin ajatus on vapaa lentämään eikä tarvitse jokaista askelta miettiä ja pinnistellä vielä tuonne asti.

• Veteraanienveteraani

Niin ja voithan sinä käydä testauttamassa kuntosi jollain urheiluklinikalla tai urheiluopistolla jossa voidaan määrittää tarkalleen sinun kuntotasosi sekä kaikki sykerajat harjoittelullesi luotettavasti. Itse olen käynyt muutaman kerran ammattiliiton tukemilla kuntoremonttilomilla jossa kuntoni on määritelty mutta ne eivät ole niin kattavia. 1996 kävin remontin kuntotreffeillä Vuokatin urheiluopistolla ja silloin siellä oli todella kattava testi jossa otettiin kaikki sykkeestä, verenpaineesta ja vielä veren maitohappopitoisuudet eri kuormituksilla. Kolmas kuntoremonttiviikko viime syksynä ja pariviikkoa sitten treffit Vuokatissa. Nyt vain ei ollut niin kattava testi. Siellä oli oikein juoksumatto jossa voidaan testata hengitys kaasut ym. arvot liikunnan aikana, meillä testit oli vain kuntopyörällä.

• Tytsy-80

...vinkeistä ja omista kokemuksista. Mulla on olemassa treeni-ohjelma jonka mukaan oon pyrkinyt juoksentelemaan. Se sisältää myös kovia lenkkejä, mutta niiden juokseminen tuntuu aikalailla mahdottomalta... oon minuutin juoksemisen jälkeen jo ihan poikki... joten oon jättäny ne väliin ja keskittyny siihen 7 min/kilsa hölkkävauhtiin, jossa tuntuu, et juoksu kulkee parhaiten.
        Ai niin testasin tässä sykkeeni tavallisella reippaalla pyörälenkillä ja sain tulokseksi 159! Eli aika reippaat lukemat siitäkin...
        Toivon, että tää on nyt sitä, että mulla vaan on tällänen nopeatempoinen sydän, koska en voi käsittää, että miksei kunto nouse millään.

Misssä kantsii tälläsessä kuntotestauksessa PK-seudulla käydä? Onko ne hintavia? Mitä kaikkea niistä selviää?

• Valmentaja
        Tytsy-80 kirjoitti:

...vinkeistä ja omista kokemuksista. Mulla on olemassa treeni-ohjelma jonka mukaan oon pyrkinyt juoksentelemaan. Se sisältää myös kovia lenkkejä, mutta niiden juokseminen tuntuu aikalailla mahdottomalta... oon minuutin juoksemisen jälkeen jo ihan poikki... joten oon jättäny ne väliin ja keskittyny siihen 7 min/kilsa hölkkävauhtiin, jossa tuntuu, et juoksu kulkee parhaiten.
        Ai niin testasin tässä sykkeeni tavallisella reippaalla pyörälenkillä ja sain tulokseksi 159! Eli aika reippaat lukemat siitäkin...
        Toivon, että tää on nyt sitä, että mulla vaan on tällänen nopeatempoinen sydän, koska en voi käsittää, että miksei kunto nouse millään.

Misssä kantsii tälläsessä kuntotestauksessa PK-seudulla käydä? Onko ne hintavia? Mitä kaikkea niistä selviää?

Kuntotestiin pääsee ainakin urheiluopistoilla. En tiedä mikä on sulla lähin, mutta eiköhän ne vaihtoehdot vaikka googlella löydy. Kannattaa mennä varmaan ns. tasotestiin jossa määritellään harjoitusalueet eli perus-, vauhti- ja maksimikestävyys. Siitä saa epäsuorasti myös maksimi hapenottokyvyn ja se tarkkuus riittää. Eli ei tarvitse testata hengitysilmaletkujen kanssa jos et välttämättä halua.
        Kun harrastat juoksemista olisi se paras tehdä juoksemalla eikä esim. polkupyöräerogmetrillä, jota ehkä ensimmäiseksi tarjotaan.
        Testin tulosten lisäksi saat ohjeet millä sykkeillä ja kuinka usein sinun kannatta harjoitella.
        Tasotestin hinta maitohappomittauksilla on n.50e ja letkujen kanssa tuplasti.

• Veteraanienveteraani

Maksimi sykkeen voi selvittää kuntotestillä ja tässä lainaus eräästä artikkelista:

Mutta miten löydetään oikea harjoitteluvauhti? Tärkein tekijä on sydämen syke. Me tulemme harjoitusohjelmassamme mittaamaan intensiteettiä sen avulla. Juoksijan henkilökohtainen maksimisyke tarkoittaa alkuarvoa, josta johdetaan harjoitusten intensiteetit. Käytettävissä oleva maksimisykkeen kaava 220 miinus ikä on helppo, mutta valitettavan epätarkka. Todellisuudessa ihmisten sykkeet vaihtelevat erittäin suuressa määrin, ja näin ollen jokaisen tulisi määritellä oma maksimisykkeensä pienen lisäponnistuksen kautta.

Paljon tarkemman arvion maksimisykkeestään saa esim. mittaamalla se kolmen, viiden tai kymmenen kilometrin juoksukilpailun maalisuoralla (tai välittömästi maalissa). Tai juoksemalla viisi kertaa kolme minuuttia niin kovaa kuin pystyy. Vetojen välissä on minuutti hölkkää. Syke mitataan välittömästi viimeisen vedon jälkeen. Tämä arvo vastaa maksimisykettä. Mutta tällaisen vaativan testin suorittaminen edellyttää paria asiaa:

o Ennen testiä on verryteltävä hyvin huolellisesti. Pitkä, hidas verryttely tuo korkeamman maksimisykearvon kuin lyhyt, nopea verryttely, koska elimistön lämpötila nousee korkeammaksi ja lihasten verivirta on suurempi.

o Testi on tehtävä hyvin levänneenä. Edeltävänä päivänä ei pidä tehdä mitään vaativampaa harjoitusta. Vain tällä tavalla on mahdollista saavuttaa oma raja-arvonsa.

Huom. 1: Monissa tutkimuksissa maksimisyketesti tehdään polkupyöräergometrillä, mutta se antaa alhaisempi arvoja kuin juoksutesti. Ellei näin käy, teidän on oltava paitsi hyvä juoksija myös erinomainen pyöräilijä. Kaikkein tarkimmat arvot saadaan juoksumatolla urheilutieteen menetelmin, mutta niiden käyttöön on vain harvalla mahdollisuus.

Huom. 2: On selvää, että näin rajuihin testimenetelmiin ei ole syytä ryhtyä sellaisten ikää saaneiden vasta-alkajien, joiden sydämen toiminnassa voi olla rajoituksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe