Miksi espoolaiset kannustavat Stadin ylpeyttä?

g70

HIFK on stadilainen jengi ja osa stadilaista identiteettiä. Kivikylän kundien, ja miksei gimmojenkin, lätkäjengi. Siis alunperin ja suurimmalle osalle kantakaupungista kotoisin olevia yhä vielä ja aina.

Miksi sitten espoolaisista puolet kannustaa HIFK:ta oman jenginsä sijaan? Ei HIFK ole yhtä kuin nämä Juupperi-Niipperit ja mitä niitä mestoja nyt Larun länsipuolelta löytyy. Siellä on eri meininki ja sitä menoa edustava lätkäjengi, Blues.

Espoon kiekkoylpeyden kunniaksi on sanottava, että he ovat tehneet hienoa työtä jo vuosikausia sekä junnujen että edustuksen kanssa ja hedelmät alkavat kohta olla kypsiä poimittaviksi. Yleisö, espoolaiset, vain jättävät oman osansa hoitamatta. HIFK:lla on Baronallakin lähes kotikenttäetu. Tai kääntäen, sitä ei ainakaan ole, sanan varsinaisessa merkityksessä, Bluesilla.

Tänä keväänä tosin HIFK poimii ne em. hedelmät vielä ja tekee sen näytöstyyliin. Mutta, jos rikkaan Espoon yritykset ja ihmiset ryhtyisivät tukemaan Bluesia tosissaan, voisi tilanne olla ihan erilainen. Se olisi Suomen kiekkokulttuurin kannalta toivottavaa. Saataisiin todellista kilpailua ja jännitystä tällaisen jo vähän etukäteen lässähtäneen walk over-pleijarisarjan sijaan. Olkoonkin, että toivon toki punaisten voitoa.

12

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+5

      Johtuskoha siitä, että jokainen itseään kunnioittava stadilainen on muuttanut espooseen tai muihin lähi kaupunkeihin maalta muuttavien tieltä pois.

    • Kuittarin sälli

      Itse aloin kannattamaan Ifk:ta 80-luvun lopulla, kun menin ensimmäisen kerran katsomaan lätkää livenä. Se oli joku Ifk:n kotimatsi, johon kaverini (Ifk fani) pyysi minut mukaan. Sen jälkeen suosikkiseurana on ollut Ifk ja toisena suosikkina on Blues, koska olen espoolainen.

      Aloittaessani lätkän seuraamisen Kiekko-Espoo pelasi II-divisioonassa, joten Espoossa ei vielä silloin ollut nykyisen kaltaista kiekkohistoriaa.

    • Sane#3

      Otsikon avaaja nimimerkki g70:
      Mihin perustat väitteesi että puolet espoolaisista lätkäfaneista kannattaa IFK:ta?? Onko sinulla mitään perusteita tähän väittämään?

      Olen kuullut monen IFK-fanin väittävän että puolet Espoosta kannattaa Hifkiä mutta kukaan heistä ei ole ikinä kyennyt antamaan mitään muita perusteluita asialle kuin sen että usein Espoon Areenalla Blues-HIFK-otteluissa lähes puolet katsojista on ollut IFK:n puolella...............ONKO KENELLEKÄÄN IKINÄ TULLUT MIELEEN ETTÄ EHKÄ ENEMMISTÖ NÄISTÄ KATSOJISTA ON TULLUT HELSINGISTÄ KATSOMAAN OTTELUA, KOSKA HELSINKI SATTUU OLEMAAN AIKA LÄHELLÄ ESPOON AREENAA?? Eli eivät nämä IFK-kannattajat suinkaan ole espoolaisia.

      Eiliseen otteluun Espoon Areenalle olisi helposti saatu jopa 10 000 Blues-kannattajaa mutta minkäs teet kun IFK-fanit olivat myös aktiivisesti liikkeellä kun liput otteluun olivat lauantaina sen lyhen hetken myynnissä, joten moni Blues-fani jäi nuolemaan näppejään, ja hallissa ei näin ollut pelkästään Blues-faneja.

      Tottakai Espoossa asuu IFK-kannattajia, mutta suurin osa heistä on Helsingistä Espooseen muuttaneita ihmisiä.....ja sanoisin että ehkä 10 vuotta sitten puolet espoolaisista saattoi ollakin IFK-faneja, koska silloin Blues oli juuri vasta perustettu joten espoolaiset eivät olleet vielä ottaneet seuraa omakseen...se on ihan ymmärrettävää......mutta esimerkiksi kun olen pyörinyt tässä kevään aikana paljon Espoon Matinkylässä niin sinä aikana ohitseni on kävellyt ainakin 10 ihmistä joilla on ollut Bluesin fanikamaa päällä, ja vastaavasti vain 1 ihminen jolla on ollut IFK:n fanikamaa päällä.

      Muissa kaupunginosissa olen tämän vuoden puolella nähnyt silloin tällöin Blues-fanikamaa, ja IFK-fanikamaa en ollenkaan.

      Joten uskallan kyllä väittää, että suurin osa espoolaisista on ehdottomasti Bluesin puolella.

      Ja eihän se ole edes mikään ihme....IFK on nykyään melkoinen rahajengi, joukkueen tämän kauden budjetti on SM-liigan suurimpia, jopa suurempi kuin itse Hjallis "Raha" Harkimon Jokereilla. Joten ei ihme jos pienempää ja sympaattisempaa Bluesia halutaan kannattaa.

      Case closed.

      • Stadin keltapunaiset

        Vaikka olenkin itse Jokeri-fani niin komppaan kyllä edellisen viestin kirjoittajaa Sanea siinä mielessä, että puolet Espoon kiekkofaneista eivät varmasti kannata Helsingin IFK:ta, vaikka herra g70 niin kovasti haluaisikin.


      • Kuittarin sälli

        Tuo riippuu vähän ikäryhmästäkin. Itse tunnen monta 70-luvulla syntynyttä espoolaista Ifk-fania (kuten myös Jokeri-fanejakin).

        Taidat olla paljon nuorempi (kuin minä), joten ei ole mikään ihme, että kaikki tuttavapiirissäsi kannattaa Bluesia.

        Ja mitä noihin fanikamoihin tulee, niin itse ainakin laitan ne päälle vain pelipäivänä mennessäni matsiin, kun taas monella Bluesfanilla on ne päällä koko ajan (playoffien aikana).


      • Stadin keltapunaiset kirjoitti:

        Vaikka olenkin itse Jokeri-fani niin komppaan kyllä edellisen viestin kirjoittajaa Sanea siinä mielessä, että puolet Espoon kiekkofaneista eivät varmasti kannata Helsingin IFK:ta, vaikka herra g70 niin kovasti haluaisikin.

        Kiitos vastauksista. Eihän minulla tieteellistä todistusaineistoa ole mihin pohjata väitettäni, mutta Baronalla käydessäni olen huomioonpannut Bluesin vaisuhkon kannustuksen. Pari vuotta sitten pronssipelissä kuopiolaiset olivat selvästi äänekkäämpiä kuin kotiyleisö. Noin esimerkin antaakseni. Ja IFK-peleissä moni espoolainen, en tiedä onko sentään nykyään enää puolet, tukee stadilaisia. Myöskin lähes kaikki tuntemani espoolaiset (muutama kymmenen) kannattavat HIFK.ta ja korkeintaan sympatiseeraavat Bluesia.

        Myös radiossa kommentoitiin asiaa samaan malliin, mm. Mika Nieminen, jonka jälkikommentteja kuuntelin.

        Minustakin Blues on sympaattinen ja tekee hienoa junnutyötäkin, jonka (vieläkin) jääkiekossa mukana olevana varsin hyvin tiedän. Ja minulla ei todellakaan olisi mitään sitä vastaan, että espoolaiset omiaan kannustaisivat ja fanittaisivat. Täytyypä käydä Matinkylässä sukulaisia moikkaamassa ja toteamassa tämän hetken tilanne. Hekin tosin, Stadista muuttaneina, kannattavat HIFK:ta.

        Jos suurin osa espoolaisista on Bluesin puolella, niin toivottavasti se näkyy seuraavassa Espoon pelissä myös. Nuoremmat ikäluokat varmaan siirtyvät pikkuhiljaa Bluesin leiriin, se lienee totta.


    • tjfjf

      Kotikenttäetu on edelleen bluesilla. Siis vaihtoetu. Matkustusetua ei tässä tapauksessa ole, koska myös ifk pelaajat voivat nukkua yönsä kotona ja tehdä aamujäät ihan samalla tavalla kuin ennen kotipeliä. Sama tilanne bluesilla ifk:n kotipeleissä. Itse en usko yleisön kannustuksen vaikuttavan kenttätapahtumiin mitenkään. Korkeintaan hyvin niukasti. En usko että se ratkoo pelejä. Tästä voi toki olla montaa mieltä.

    • 3+18

      Otsikosta saa sen käsityksen ,et espoolaiset kannattaa JOKEREITA.

      • 3+2=11

        Älä yleistä, kyse on vain sinun käsityksestäsi.

        Ketä vastaan Narrit pelaa huomenna?


    • exxex

      Maalaiset kannattaa Hifk:ta kun ei mualla ole kunnon lätkäseuraa nytkin Stadilaiset teettävät lippalakkeja maanantaiksi kun mestaruus ratkeaa Espoossa ollakseen ajan hermolla Blusista ei ole mihinkään muuta kuin rähinöimään!

      • 13+20

        Mitä lakkeja Jokerit teettää? vai tarkoitatko hesalaisia ja ifk:ta?


      • exxex
        13+20 kirjoitti:

        Mitä lakkeja Jokerit teettää? vai tarkoitatko hesalaisia ja ifk:ta?

        Tarkoitan syntyperäisiä stadilaisia jotka ovat jo teettäneet SUOMEN MESTARI 2011 Lippalakkeja ja ostaneet shampanjat kylmään maanantaiksi kun HIFK PISTÄÄ 4-0 bluesia


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1020
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe