Giardia-Naxos vinkkejä

DonDonDon

Oliskos hyviä vinkkejä Naxokseen menijöille?
Reissu häämöttää toukokuun lopulla ja ensimmäistä kertaa Sisiliaan.
Jotain kivoja käynt kohteita, vinkkejä omatoimiseen liikkumiseen, hyviä ostospaikkoja, ihania ravintoloita (ruoka) yms yms , kaikki yleishyödyllinen (ja hyödytönkin) tieto otetaan kiitllisina vastaan.
Reissuun lähdössä 35 39v pariskunta.

32

4503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mumma-Orvokki

      Minä myös odottelen että joku vastaisi noiihin edellisiin, hyviin kysymyksiin.
      Lisäksi kiinnostaa vaikuttaako se Libyan läheisyys nyt mitenkään siellä olemiseen? Pakolaisia?
      Entäs tuo Etna? Onko vaaraa sen purkautumisesta lähikuukausien aikana?
      Ja onko maanjäristykset Sisiliassa, Taorminassa kovinkin yleisiä?

    • palrkt

      Älä ajattele sellaisia, maailmassa jää paljon näkemättä jos miettii noin tarkkaan. Olen pari kertaa ollut Sisiliasssa . Loistava paikka. Taormiina erittäin kaunis. Naxos edullisempi. Kaipuu vieläkin sinne.

    • marella1989

      "Minä myös odottelen että joku vastaisi noiihin edellisiin, hyviin kysymyksiin.
      Lisäksi kiinnostaa vaikuttaako se Libyan läheisyys nyt mitenkään siellä olemiseen? Pakolaisia?"

      täällä vastaa 5kertaa naxoksessa käynyt:) Libyan läheisyys ei (tietääkseni) vaikuta juuri mitenkään, venepakolaiset ovat suunnanneet esim. Trapaniin ja täällä onkin lukenut Trapanin tilanteesta toisessa keskustelussa.. Naxos on sen verran pieni kalastajakylä että tuskin pakolaiset ekana sinne eksyisivät vaikka eihän sitä ikinä tiedä..

      "Entäs tuo Etna? Onko vaaraa sen purkautumisesta lähikuukausien aikana?
      Ja onko maanjäristykset Sisiliassa, Taorminassa kovinkin yleisiä? "

      Etna purkautui juuri pari kuukautta sitten, joten tuskin nyt heti uudelleen purkautuu. Maanjäristyksistä en oikein tiedä, ainakin Taorminassa on paljon hyvin säilyneitä palatseja ja osittain säilynyt antiikin kreikkalainen teatteri (osa siitä hajosi tietääkseni pommituksissa, ei maanjäristyksessä.) Taormina on sen verran korkealla että tuskin tulee kovia järistyksiä? olen kyllä kuullut puhuttavan että maanvyörymiä saattaa olla jos lähtee ominpäin seikkailemaan vuoristopoluille, mutta tarkemmin en tiedä. Jotain pieniä lähes huomaamattomia tärinöitä olen alhaalla tuntenut, mutten koskaan Taorminassa.

      Blogissani on Sisilia juttuja ja vinkkejä: http://www.rantapallo.fi/coloredelmarevacanze/2010/07/24/shoppailu-vinkit-sisiliassa/

      • naxossucks

        Naxosta ei kyllä oikein voi mielestäni kalastajakylänä edes pitää, se on nykyään kuin Teneriffalle menisi. Juuri tuli Sisiliaa kierrettyä ympäri pari viikkoa, ja kaksi Naxosissa vietettyä yötä oli kyllä reissun heikointa antia. Tuolla ei ole mitään Sisilialaista, mitä nyt vähän turisteille kulissiksi.

        Jos Sisilian pohjois osassa rantalomaa haluaa, niin esim. Cefalu on jo paljon antoisampi paikka, kannattaa majoittua vanhan kaupungin alueelle. Nähtävää on paljon enemmän, muutakin kun yhdellä rantakadulle eestaas käveleviä turisteja jotka makaavat rantatuoleissa vieri vieressä. Muitakin paljon autenttisempia paikkoja Sisiliasta löytyy kymmeniä, mutta jos tuonne Naxosin turistirannalle haluaa makoilemaan kerta toisensa jälkeen niin mikäs siinä...

        Ei enää koskaan Naxosiin!


    • DonDonDon

      Kiitos marella hyvistä vinkeistä ja linkistä matkakertomukseen.

    • Mumma-orvokki

      Onkos näissä Taorminan/Naxoksen huoneistohotelleissä yleensä millanen toi varustetaso? siis niinku kahvinkeitin löytyy vai onko varmenpi jos ottaa suomesta suppilon ja suodattimet mukaan?niin ja Pauligin kahvin?
      Ruokaa ei olis tarkoitus kokkalla muuten ku aamupala tai ainki aamusumpit.

    • Nunnukkainen

      Minun täytyy kyllä sanoa, että Naxos oli todella viehättävä paikka! Ei massaturismia ensinkään (tosin turistikausi ei ollut varsinaisesti alkanutkaan) ja ympäristö kukki ja vihersi. Paikalliset elivät omaa elämäänsä ja etenkin pikkukujilla näki hyvin idyllistä sisilialaista elämäntyyliä. Rannalla toki oli turisteja, mutta rantakadulla ei juurikaan krääsäkojuja enkä tavannut ainuttakaan sisäänheittäjää. Maisemat kauniit ja joka puolella siistiä ja puhdasta. Yhtenä päivänä kävimme Etnalla kraattereilla. Kävimme myös Taorminassa joka oli mielettömän kaunis ja ne näköalat, vau! Siellä tosin oli havaittavissa massaturismia ja kun vertaa Naxoksen hintoihin, niin Taorminassa oli selvät turistilisät.

    • Sambora45

      Nunnukkainen, kiitos kommenteista.
      Laita vielä jotain hyviä vinkkejä missä kannattaa esim ruokailla Naxoksessa. OJa ostosmahdollisuudet myös kiinnostaa...

      MItä erityisesti suosittelet?

      • Kerran jo käynyt:)

        Pitkin Naxosen rantakatua on erilaisia ravintoloita, kahviloita ja jäätelöpaikkoja. (Varsinainen jäätelöbaari on kadun toisessa päässä "sataman" poukamassa)
        Sanoisin, kun näet La Riva hotellin, siitä 100 metriä Taormiinaan päin on yksi katettu terassi ravintola. Monipuolisia mahdollisuuksia ruuan suhteen.
        Joten on mistä valita. Yksi paikka oli mitä en suosittele. Tai paremminkin joku kesätyöntekijä-harjoittelijatyttö ei ymmärtänyt hevon viivaa mitä tilasimme. Tilasin ruokailuun pienen pullon vettä, hän täräytti nenän eteen litran pullon. Ruoka oli mikrossa minuutin lämmitetty joku viiiiitun kylmä annos jota kehtasi tarjota. Häivyimme, emme maksaneet.
        Joku enkeli juttu "Angels" baari se oli. Välttäkää sitä. Tai onhan siellä ehtinyt vaihtua työntekijät 2 vuodessa.
        Niin. Ensi viikolla kuitenkin "uusinta matka" Naxoseen:)))


      • 2 kertaa nyt käynyt.
        Kerran jo käynyt:) kirjoitti:

        Pitkin Naxosen rantakatua on erilaisia ravintoloita, kahviloita ja jäätelöpaikkoja. (Varsinainen jäätelöbaari on kadun toisessa päässä "sataman" poukamassa)
        Sanoisin, kun näet La Riva hotellin, siitä 100 metriä Taormiinaan päin on yksi katettu terassi ravintola. Monipuolisia mahdollisuuksia ruuan suhteen.
        Joten on mistä valita. Yksi paikka oli mitä en suosittele. Tai paremminkin joku kesätyöntekijä-harjoittelijatyttö ei ymmärtänyt hevon viivaa mitä tilasimme. Tilasin ruokailuun pienen pullon vettä, hän täräytti nenän eteen litran pullon. Ruoka oli mikrossa minuutin lämmitetty joku viiiiitun kylmä annos jota kehtasi tarjota. Häivyimme, emme maksaneet.
        Joku enkeli juttu "Angels" baari se oli. Välttäkää sitä. Tai onhan siellä ehtinyt vaihtua työntekijät 2 vuodessa.
        Niin. Ensi viikolla kuitenkin "uusinta matka" Naxoseen:)))

        Käyty. Tuo rantakadun keskivaiheella ollut "Angels" baari oli suljettu. Kyllä nauratti. Sitä se palvelu teetti. Konkurssin:)


    • Nunnukkainen

      Ikävä kyllä en muista ravintoloiden nimiä, mutta rantakadun keskivaiheilla oli parikin erinomaista ravintolaa. Ne eivät olleet Finnmatkojen suosittelemia ravintoloita (niihin emme halunneet mennä koska niissä söi pohjoismaalaiset turistit), vaan perheravintoloita joissa paikalliset kävivät syömässä :) Valitsimme ravintolat lähes aina sen mukaan missä näimme paikallistenkin murkinoivan :) Eräässä perheravintolassa litra talon viiniä maksoi 6€ ja viini oli ehkä parasta mitä olen eläissäni juonut.

      Naxos ei ole varsinainen shoppailupaikka, mutta bussilla (ja myös kävellen mikäli jaksaa) pääsi nopeasti ja edullisesti Taorminaan jossa oli tusinoittain merkkiliikkeitä. Löytyi niin Guessia kuin Cucciakin. Sieltä löytyi myös "krääsäkojuja", mutta ne kiersimme kaukaa. Taormina on muutenkin ehdottomasti käymisen arvoinen paikka. Bussilippu maksoi alle kaksi euroa. Niin ja jos autonvuokraus kiinnostaa, suosittelen käymään outlet-kylässä eli Fashion Villagessa. Matkanjärjestäjä osaa kertoa tuosta kylästä lisätietoja, antaa kartan ym. Huomasinkin juuri, että reissusi on alkanut toukokuun lopulla, joten nämä vinkkini tulevat hieman myöhässä. Toivottavasti niistä on kuitenkin hyötyä muille matkailijoille :)

    • piuuude

      voihan nenä... oppaamme Finnmatkoilla eivät antaneet minkäälaisia vinkkejä mistään Outlet-kylästä. No ei tosin mistään muustakaan, ainoastaan heidän omista retkistään.
      Ei siis enää Finnmatkojen kautta minnekään....... tää oli nyt toinen matka ja TAAS tyytymätön. Pitäis kerrasta uskoa. Ero on huomattava esim Aurinkomatkoihon nähden. heidän oppaansa ovat todella asinatuntevia ja kertovat paikalsta ja paikallisista jutuista eikä vain heidän järjestämistä retkistään

      • aurinkomatkalainen

        Juuri näin - Aurinkomatkojen oppaat yleensä on asunut kohteessa jo vuosia, Finnmatkoilla ne kiertää yleensä kohteesta toiseen - talvella vaikka Thaimaassa ja kesällä Sisiliassa, ja opettelee sitten sinne saapuessaan vaan muutamat tärkeimmät asiat. Seuraavana vuonna sitten taas ihan eri kohteissa...


    • Nunnukkainen

      Saimme kartan oppailta vasta itse selvitettyämme, että lähistöllä on outlet-kylä. Eli sama tilanne, Finnmatkojen oppailta ei juuri vinkkejä heru. Muuta kuin tosiaan heidän omista (ylihinnoitelluista) retkistään. Itse ongimme sitten tiedot paikallisilta, netistä ja info-pisteestä. Kävimme omatoimisesti paikallisbussilla Etnalla ja hinnaksi tuli yhteensä 14€/hlö, aika suuri ero Finnmatkojen järjestämille Etna-retkille. Teimme myös hyvin edullisen diilin paikallisen veneilijän kanssa ja hän kierrätti meitä ympäri saaria ja luolia.

      Itsekin pidän Aurinkomatkojen oppaista ehdottomasti enemmän, mutta vielä enemmän omatoimimatkailusta. Toisinaan on silti mukava mennä valmismatkoille ja säästää omaa aikaa ja vaivaa. Finnmatkoja en suosittele kenellekään!

      • Kiertokulkija.

        Itse jos teen pakettimatkoja, teen ehdottomasti aurinkomatkoilla. Heillä on paikallisoppaat tulostettavissa varaus sivuilta, matkan päässä saa opastusta, tietoa, karttoja, tervetuliaisvihkon ja hyvää infoa oppailta.
        Finnmatkat lopetin sen jälkeen kun heistä tuli rahastajia; alkoivat karsia oppaista eli matkat alkoi olla enemmän omatoimi- kuin opastettuja matkoja, alkoivat rahastaa lentoaterioista, alkoivat rahastaa erikseen bussikuljetuksista kentältä hotelleille ja alkoi olla matkatkin ylihintaisia. Finnmatkojen 2** kämäisillä hinnoilla saa jo laatua esim. Aurinkomatkoilta. Finnmatkojen äkkilähdötkin on sikahintaisia verrattuna muihin. Useammissa paikoissa "opas" löytyy vain puhelimen päästä. Finnmatkojen edullisimmat matkat ovat jossain huutin palmikossa, minne tarvitsee olla vuokra-auto...

        Naxos on ihan nasta mesta.


      • hgoitö
        Kiertokulkija. kirjoitti:

        Itse jos teen pakettimatkoja, teen ehdottomasti aurinkomatkoilla. Heillä on paikallisoppaat tulostettavissa varaus sivuilta, matkan päässä saa opastusta, tietoa, karttoja, tervetuliaisvihkon ja hyvää infoa oppailta.
        Finnmatkat lopetin sen jälkeen kun heistä tuli rahastajia; alkoivat karsia oppaista eli matkat alkoi olla enemmän omatoimi- kuin opastettuja matkoja, alkoivat rahastaa lentoaterioista, alkoivat rahastaa erikseen bussikuljetuksista kentältä hotelleille ja alkoi olla matkatkin ylihintaisia. Finnmatkojen 2** kämäisillä hinnoilla saa jo laatua esim. Aurinkomatkoilta. Finnmatkojen äkkilähdötkin on sikahintaisia verrattuna muihin. Useammissa paikoissa "opas" löytyy vain puhelimen päästä. Finnmatkojen edullisimmat matkat ovat jossain huutin palmikossa, minne tarvitsee olla vuokra-auto...

        Naxos on ihan nasta mesta.

        Hahah, me mennään Finnmatkoilla, mutta koska niiden tulostettava kohdeopas oli niin surkea, kävimme Aurinkomatkojen sivuilla tulostamassa heidän kohdeoppaansa. Lähtee matkalle mukaan :)


    • Nunnukkainen

      Itse käytin Finnmatkoja ensimmäistä ja viimeistä kertaa. Tosin täytyy sanoa, että viikon äkkilähtö Naxoksella maksoi ainoastaan 300€ ja hotellimme oli meren rannalla ja todella siisti. Sen omisti hassu sisilialaisperhe, jotka huolehtivat tunnontarkasti hotellin siisteydestä ja puhtaudesta :) Siinä mielessä reissu oli erittäin onnistunut, ainoastaan matkaoppaat eivät ole mielestäni palvelualttiita, mutta onneksi sosiaalisina ihmisinä saimme kaiken tarvittavan tiedon paikallisilta. Ja samalla tutustuimme ihaniin ihmisiin :)

    • I love Ragusa

      Ymmärrän kyllä ettei oppaat puhu mistään ouleteistä vaan nähtävyyksistä. Ihmettelenkin kovasti että kuinka ihmeessä ihmiset vaivautuvat Euroopan toiselta laidalta matkustamaan Euroopan toiselle laidalle shoppileimaan, vielä melko kalliilla hinnalla verrattuina muihin eurooppalasiin joille matkat on halvenpia. Taorminassa on Euroopan kalleimmat hinnat. Taorminassa ei ole enää paljoakaan aitoa taorminalaista sillä asukkaat ovat useimmat englantilaisia. Monet paikalliset joita kohtaatte Taorminassa tai Giardinissa asuvat maaseudulla ja käyvät töissä Taorminassa ja Giardinissa.

      Sicilia ei ole kuulu muodistaan eikä shoppailustakaan. Luulisi niitä muotivaatteita löytyvän lähenpääkin, ne alkaa olla samoja rättejä kaikkialla Euroopassa. Minulle tulee se tunne kuin ei koko Sicilia kiinnosta, ei sen luonto eikä kulttuuri. Sicilialla on niin paljon annettavaa jotta jokainen kyllä saa aikansa kulumaan eikä tarvitse lähteä aikaa tappamaan jonnekin outletteihin. Suosittelen ennen matkaa tutustumaan Sicilian historiaan. Sicilia on kulttuurien sulautumispaikka.

      Tervetuloa ja viihtykää, nauttikaa!

      • Sicily for ever

        Nimimerkille I love Ragusa: Olet aivan oikeassa!!!!! Sicilian luonto ja kulttuuri.....sanoin kuvaamaton. Viikko turistirysissä rannalla ja toinen viikko shoppailemassa ja etsimässä jotain outlet-kylää...Saari on niin kaunis, että ei edes 2 kuukautta riitä tutustumaan aitoon Siciliaan.....


    • Nunnukkainen

      Emme mekään Sisiliaan menneet shoppailun ja muodin perässä. En usko, että kukaan sinne menee varsinaisesti shoppailemaan, onhan Italiassa Milano ja Rooma! Tuo Outlet-kylä vain sattui olemaan kiva lisä sillä emme jaksaneet koko viikkoa maata rannalla ja syödä, vaikka ruoka taivaallista onkin. Kaipasimme myös muita aktiviteetteja ja Taormina, Etna (omatoimireissuna), Outlet-kylä ja venereissu tarjosivat sitä. Ei se mielestäni väärin ole :)

      • I love Ragusa

        Joo en minä pahaa tarkoittanut vaikka en oikein ymmärräkään shoppailumatkailua. Ehkäpä olen paljon vanhempi tai syy voi olla siinä että olen kiinnostunut kulttuurista, historiasta ja luonnosta. Minä voin kävellä vaikka viikon pitkin katuja ja katsella rakennuksia, ja käydä joka ikisessä rakennuksessa, varsinkin kirkoissa, ohimennen. Toinenkin viikko siinä saattaa mennä.

        Rooma ei minun mielestäni ole myöskään mikään shoppailupaikka, mutta Milanossa kyllä voi löytyä tavallisisille ihmisillekin vaatteita. Siciliassakin on helpompi shoppailla kuin Roomassa, minun tietojeni mukaan. Taorminaan en menisi shoppailemaan vaikka olisi kuinka paljon aikaa tai rahaa. Mutta ostelkaa te nuoremmat;).


    • marella1989

      Kiva että löysit Outlet-kylän, minäkin kuulin siitä vuosi sitten.. Mielestäni shoppailu ei ole pois mistään muusta, hyvin viikon aikana ehtii kiertää nähtävyyksiä sekä shoppailla! etenkin markkinat kannattaa käydä läpi sieltä kun löytää vähän kaikkea ja halvalla.
      Minuakin kyllä ihmetytti tuo paikkojen tyhjeneminen, alkuperäisten asukkaiden tilalle oli muuttanut paljon saksalaisia ja venäläisiä...

      • El Greco

        Parin päivän päästä lento Naxosiin. Keskustelijat eivät aina muista, että viidella sadalla ei saa hotelli Hiltonin palveluita.


      • Matkaan käy

        Mistä tuo Outlet-kylä löytyy? Onko lähellä jokin hotelli tms jota vois pitää maamerkkinä?


      • Jää himaan
        Matkaan käy kirjoitti:

        Mistä tuo Outlet-kylä löytyy? Onko lähellä jokin hotelli tms jota vois pitää maamerkkinä?

        Voi teitä! Shoppailemaan Siciliaan ja hotelli Naxosessa?? Aito Sicilia on ihan muuta......Ette tuon turistirysän alueella ja outlet-kylissä ikinä opi tuntemaan todellista Siciliaa.....Vahinko..... Jokainen kuitenkin, kuten haluaa ja periaatteella: Tuli käytyä ulkomailla shoppailemassa.....


      • Matkaan käy
        Jää himaan kirjoitti:

        Voi teitä! Shoppailemaan Siciliaan ja hotelli Naxosessa?? Aito Sicilia on ihan muuta......Ette tuon turistirysän alueella ja outlet-kylissä ikinä opi tuntemaan todellista Siciliaa.....Vahinko..... Jokainen kuitenkin, kuten haluaa ja periaatteella: Tuli käytyä ulkomailla shoppailemassa.....

        Tosi asiallinen vastaus, kiitos vaan. Ehtii sitä kahdessa viikossa nähdä vaikka mitä, mutta minua kiinnostaa MYÖS tuo shoppailu. Mistä päättelit että haluan nähdä VAIN aitoa Sisiliaa tai VAIN shoppailla; en ole ensi kertaa 'pappia kyydissä'. Tarvitseeko kommentoida jos sanottava olisi ollut parempi jättää kirjoittamatta. Äly hoi!


    • tietooo

      http://www.siciliaoutletvillage.it/en

      "Sicilia Outlet Village is on the A19 Palermo-Catania motorway (Dittaino-OUTLET exit), only 20 minutes from Enna, 40 minutes from Catania and 70 minutes from Palermo."

    • buikula

      Viime vuonna otin äkkilähdön Sisiliaan ja olin pienessä siistissä hotellissa. Kävin omatoimisesti Cataniassa, Messinassa, Syrakusassa, Taorminassa. Pääkaupunkiin ja Cefaluun menen kohta. Ruoka on ihanaa, ehdin uida vaan 2 kertaa, oli niin paljon nähtävää.

    • Hauskaa matkaa

      Hei, matkaan käy!
      Oliko mukava reissu? Kerro kuulumisia millaisia rantoja, nähtävyydet ja kaikki..

    • Naxos2016

      Hei! Haluaisin tietää kokemuksia Aurinkomatkoilla Naxoksessa olevasta lomahuoneistosta nimeltä Naxos. Onko kellään kokemusta?

      • Naxosfani

        Ciao! Menossa ko. paikkaan jo neljättä kertaa. Mutkaton paikka. Vain neljä huoneistoa, joista 2 merinäköalalla (suosittelen, jos ei liikenne häiritse), ranta vastapäätä, vain kadun ylitys. Parvekkeelta näkyy Taormina ja ylempänä oleva Castelmola. Huoneistossa peruskeittiövarustus, silitysrauta ja -lauta. Isäntäväki asuu ylimmässä kerroksessa, heitä ei juurikaan näy. Ruokakauppa melkein vieressä.


      • Freeze7575

        Löytyykö tuosta Naxos lomahuoneistosta jostain tarkempaa tietoa? Esim. Onko tupakointi kielletty, lemmikit, kuvia ja kokemuksia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe