Testaa murretietämystäsi?

meeriamanda

50

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12 sain oikein vaikka enemmän odotin. Yllättävän vaikeita nuo sanat tosiaan, enkä minäkään ollut kaikkia kuullutkaan.

• meeriamanda

Kiva kun osallistuit, oletan et siinä on eri skaala murteistamme, ei me huonoja olla...eihän ? :))

• Panit vaikeita Turkulaiselle,koskaan kuullukkaan tommosia sanoja.
      mut murre on rikkaus sen päälle ymmärrän vaikken rahasta perustakkaan

• meeriamanda

Heti kerrot miten meni ;)) ? Kai siellä turkustakin on, kun 7 oli minullakin täysin tuntemattomia. Jotain kevyttä nyt ( taas ) johon ei tarvi niin kovasti perustella, ajattelin :)

• meeriamanda kirjoitti:

Heti kerrot miten meni ;)) ? Kai siellä turkustakin on, kun 7 oli minullakin täysin tuntemattomia. Jotain kevyttä nyt ( taas ) johon ei tarvi niin kovasti perustella, ajattelin :)

Mää sain 14 ja oli pettyny sil vaikken ossakka vierai kiäli niin murttei mää ossa.

• Pirre*
        koti-kiusattu kirjoitti:

Mää sain 14 ja oli pettyny sil vaikken ossakka vierai kiäli niin murttei mää ossa.

Elä välitä, mieki olen hyvin hyvin pettynyt, ollaan yhessä..yhyyyy..

• meeriamanda
        koti-kiusattu kirjoitti:

Vai pettynyt olet, vaikka minut päihitit? :D Vaikeita sanoja oli loppupäässä.
        Katotaan josko joku tietäjä löytyy?

• Pirre*

Vain 13 sta oikein, ihmeen monta sanaa joista ei ollu hajuakaan :/

• meeriamanda

Hyvin me pärjättiin, ei olla moksiskaan ´noista tietäjistä´ :))

• Salvavida

18

• meeriamanda

Hyvä sinä! Paras tähän asti!

• henrjii
      • meeriamanda

Olisit voinut avata omasi, jookos? Mitä sait aloittamastani testistä?

• Pirre*

:( vain viisi oikein :)

• henrjii

• ouluntyttäriä
        henrjii kirjoitti:

Tässä vähän vaikeampaa http://www.visakisa.com/quick.php?no=405

Oletko nuin tyhmä että tulet availemaan toisen aloitukseen omilla linkeillä? Todellakin pohjalaiselta ei voi muuta olettaakkaan.

• muu maa mustikka

• Epeliksi minua väitti ja antoi 16 points :))
      Arviolta ja logiikalla meni monta.
      Meillä kun tuolla saaressakin on ihan oma sanastonsa.
      Nyt on tehty parikin kirjaa saarelaisten jälkeläisten innolla ettei ihan kaikki mitä on tietoa vielä olemassa menis hukkaan.
      Hyviä kirjoja, muistoja ja myöskin omaa sanastoa.
      Osa niistä kyllä sitten useammassa saaressa täällä käytössä.

• meeriamanda

Teemalta alkaa klo. 21.55 ellu = Fahrenheit 451, ( 1966 ) kertoo tulevaisuudesta jolloin kirjat kielletään ja ne poltetaan löydättäessä. Menee katseluun.
        Onneksi on niin paljon murteita jo saatu koottua, vaan eihän lisä pahaa tee kuin selkäsaunassa!

• henrjii

yksitoista

• meeriamanda

No onhan se hyvä, yli puolen kuitenkin.

• kaunisleski ejk

13 osui oikeeseen mulla, heikko näkyy olevan murre tietämys.
      Vaikka lähipiirissä Karjalan ja Savon murre ovat sekoittuneet omaan Hämäläiseen...

• meeriamanda

Älähän sinä siellä vähättele...:)) Onhan minullakin pohojanmaa ja karjalaissanoja muistissa, vaan eipä niitä ole ehtinyt mielessään pitää ;)
        Vain yksi on saanut 18, me pysytään tasaseen tahtiin samoissa, hyviä ollaan!

• Tase pappa

12 tuli oikein.
      Eri murrealueilla sama sana saattaa tarkoittaa jotakin muuta. Jotenkin minulle tuli sellainen kutina munaskuihin.
      Eipä syytä huoleen. Vielä sentään tullaan juttuun eri murrealueilla.
      Ihan kiva testi, Kiitos kun toit esiin.

• meeriamanda

Kiva kun pidit, ja toisekseen täytyy olla joku murteita pitkään opiskellut joka noihin ihan oikeasti vastaa....bluffatahan aina voi :)
        Niin ja aina voi kysyä et oliko se nyt suolaista vai ei...esim. sanassa tuima?
        Onko vanna kylpyamme vai pienen lapsen pesusoikko? Onko käpälät kädet vai jalat? Moniin näihin olen reissatessani törmännyt, ja viisas ei ala paikkakuntalaisia muuttamaan...saa hän silti oman päänsä pitää! :)))

• 1943

13 oikein ensimmäisestä, pohjalaisesta 14.

• meeriamanda

Völjyssä sitte ollaan, pidän tietenkin hyvänä 13 *nauraa salaa omaakehua * .
        Tänään kuuntelin radiossa jotain ikäistäni joka puhui nykykielellä, kyllä mä sen tajusin ihan helpostikin, vaan jos täällä sillain kirjoittaa saa sellaiset sapiskat ettei tosikaan. Minulle sopii kaunosielut kuin puhekielet, kuhan ymmärrän viestin.
        Tämän palstan pitäisi pikkuisen muuttua suvaitsevammaksi, kuten murteillekin.
        Pakkohan täällä ei kenenkään ole olla, tietääkseni!

• 1943
        meeriamanda kirjoitti:

Völjyssä sitte ollaan, pidän tietenkin hyvänä 13 *nauraa salaa omaakehua * .
        Tänään kuuntelin radiossa jotain ikäistäni joka puhui nykykielellä, kyllä mä sen tajusin ihan helpostikin, vaan jos täällä sillain kirjoittaa saa sellaiset sapiskat ettei tosikaan. Minulle sopii kaunosielut kuin puhekielet, kuhan ymmärrän viestin.
        Tämän palstan pitäisi pikkuisen muuttua suvaitsevammaksi, kuten murteillekin.
        Pakkohan täällä ei kenenkään ole olla, tietääkseni!

En tarkoittanut tätä palstaa, vaan pidempiä juttuja.

• meeriamanda
        1943 kirjoitti:

En tarkoittanut tätä palstaa, vaan pidempiä juttuja.

Enhän mitenkään sinua tarkoittanutkaan , ettet vain pahastunut. Minä olen aina pitänyt kirjoituksistasi, millä niceillä sitten olen ollutkin.
        Kaippa tunnistanut olet?

• Kiitos tästä alotuksesta. Tään innoittamana löysin netistä sivuston Kymenlaakson murteista, eikä se tutkimusmatka jääkään nettiin :))

• meeriamanda

No sittehän se vetasi! :))

• 21

sain vain 12. sana taano oli tuossa outo ja meni väärin, vaikka savolaisena olen sitä käyttänyt sanomalla taannon.

• breikkis

14 sain oikein. Keski- suomessa asuvalle savolais-uusmalaaisen sekoitukselle mielestäni suht hyvä tulos. Kiva linkki.

• ...

8

Mä nyt olen erittäin kiinnostunut retoriikasta. Aina kun on muuttanut, aina pitänyt opetella paikallinen murre.

Tossa testissä oli ilmeisesti kyse lähinnä itä-suomenm murteen ymmärtämisestä. Mä voisin vääntää vastaavanlaisen kyselyn Pohjois-pohjanmaan murteen ymmärtämisesttä, kokolailla perstuntumalla.

Ölövi?

=DW=

Äänestä Ihmisten Puoluetta!

• Pirre*

He..oisko vähä hölömönä tai ällikälle lyötynä, kun sanoo olevansa ölövinä?

• jocus*
        Pirre* kirjoitti:

Ölövi tai ölvi tarkoittaa ylpeää, ainakin meillä päin. Kolmetoista pistettä sain minäkin; sanat taisivat enimmäkseen olla toisilta murrealueilta. Murrekohtainen sanatesti löytyy HS:n älypää/testit/yhteiskunta/murteet -sivulta. Siellä voi testata oman murteen sanaston tuntemusta.

• Pirre*
        jocus* kirjoitti:

Ölövi tai ölvi tarkoittaa ylpeää, ainakin meillä päin. Kolmetoista pistettä sain minäkin; sanat taisivat enimmäkseen olla toisilta murrealueilta. Murrekohtainen sanatesti löytyy HS:n älypää/testit/yhteiskunta/murteet -sivulta. Siellä voi testata oman murteen sanaston tuntemusta.

Pikkasen jo harkihin tuotakin vaihtoehtoa, kun olen kuullut sanottavan sanan "olevinaan", esim. muodossa "onko se olovinnaan hieno" , - heleposti siitä ölövinäkin taipusi. Kiitos :)

• ...
        Pirre* kirjoitti:

Ölövi

Tosiaankin Oulunseudulla käytetty ilmaisu.

Se ei tarkoita ylpeää. Lähin yleikielinen käännös kai on "muina miehinä"

Ölövi ihmen on tarkkailija, se ei hötkyile höpöttämään suuna päänä, ei reiitele, eri resota. Ölövi on sellainen ihminen, joka kattelee vähän niinkiun vieressä, kun hätäsemmät hösöttää. Antaa vaikutelman, että on pölijämpi kuin on.

Mutta sitten kun on aika tarttua johonkin asiaan, ölövi ihminen menee ja hoitaa hommat, turhia itestään numeroa tekemättä.

Mä olen aika ölövi.

=DW=

Äänestä ihmisten Puoluetta!

• jocus*
        ... kirjoitti:

Ölövi

Tosiaankin Oulunseudulla käytetty ilmaisu.

Se ei tarkoita ylpeää. Lähin yleikielinen käännös kai on "muina miehinä"

Ölövi ihmen on tarkkailija, se ei hötkyile höpöttämään suuna päänä, ei reiitele, eri resota. Ölövi on sellainen ihminen, joka kattelee vähän niinkiun vieressä, kun hätäsemmät hösöttää. Antaa vaikutelman, että on pölijämpi kuin on.

Mutta sitten kun on aika tarttua johonkin asiaan, ölövi ihminen menee ja hoitaa hommat, turhia itestään numeroa tekemättä.

Mä olen aika ölövi.

=DW=

Äänestä ihmisten Puoluetta!

Meillä päin ei tarkoita 'muina miehinä', vaan nimenoman ylpeää. Mutta niinhän se menee: samalla sanalla voi olla eri murteissa eri tarkoite, ja merkitys voi vaihdella pienelläkin alueella.

• ölövi..............
        jocus* kirjoitti:

Ölövi tarkoittaa siellä, missä sitä vielä käytetäänkin, ihmistä, joka hieman sivusta, hienoinen hymynkare huulillaan tarkkailee muiden turhaa kiirehtimistä, ja katselee heitä vaieten.

http://urbaanisanakirja.com/word/olovi/

Linkin tieto ei ole alkuperäisen ölövin tietoisuutta.

• vänkäilijä......

• kednah

16/20 vaikka osa meni kyllä arvauksella:))

• -tiina

kolmetoista aika hyvin sillä puolet sanoista pistin arvauksella aika kummallisia murre sanoja suomesta löytyy =))))))

• RosaLiiin

Aurinkoisii huomenii!
      15/20, ei niin huono, kylläpä oli sanoja joita en ollut ikkään kuullut,
      turvikas, rupy ja kirassi, noita en osannut mitenkään johdatella, ja monta muuta , jotka vain arvasin.

Kiva linkki. Kiitos.

• demeter

Ja "mää" olen taas jumbo. Sain vain 11. Mutta kun hävinneen pitää aina selittää, kerron, että mun kotipaikkakuntaa pidettiin yhteen aikaan Suomen murteettomimpiin kuuluvana. Siks mä olin niin huono.

• enkeliduo

12 tuli oikkee vaa.
      Emmää ymmärrä kui sit meil sanotaa RUPUsakiks simmost....hm-porukkaa.
      Meip päi ku TINKATAA,ni kyl se meinaa alennust hinnast :)

Eip silti kuulim mää tämmösenki kerran,ku kaveri oli ammattikoulus antanu toisel kattilan ja käskeny VIRUTTAA sen.Toine kraapis päätäs ja ihmetteli,mil ilveel tuota viruttaa ? Heil päin se tarkoitti venyttämistä,meil huuhtelua :D

• hyvä minä

Yhdeksäntoista oikein. Monta sellaista, joita en ollut kuullut, mutta arvailin. Loppupäässä oli tuo kirassi, jossa kompuroin.

• meeriamanda

Hyvinhän täällä on pärjätty keskiarvo on siinä 13 pojon tietämillä, joten ei huono ollenkaan. Ja tosi että oli monia sanoja joita en ollut koskaan kuullutkaan niinkuin teistä moni muukin mainitsi, arpapelinä mahdollisuus osua oikeaan 50 - 50 :))

ketjussa on myös Henrjiin laittamia toisiakin murrekyselyjä, kokeilkaa onneaane :)

• muu maa mustikka

11 oikein ekasta.

Kaikki oikein pohojanmaalta

75 % Oulun murteesta

• meeriamanda

Testasin myös noita kahta , pohjalaisista yksi meni väärin, väitin vaaraimen olevan lakka...olikin vadelma.

Oulun murteista 70% osui oikeaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2642
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      65
      2586
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2310
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1599
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1462
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1260
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe