Hei, olen kolmekymppinen nainen ja kärsin ahdistuneisuudesta ja mielialan heittelyistä, joihin lääkäri määräsi 20 mg Citalopram Orionia. Ensimmäiset 8 päivää annos on vain 10 mg. Aloitin neljä päivää sitten ja itkukohtaukset loppuivat kuin seinään. Mutta olen huolissani, koska keskittymiskyvystäni ja älyllisistä toiminnoistani ei ole mitään jäljellä. Olen myös todella väsynyt. Muita sivuvaikutuksia ei juuri ole ollut, mutta en pysty töissä tekemään mitään muuta kuin silkkoja rutiinihommia. Koko aloitekyky on mennyt. Kirjoittaminen on todella vaikeaa, etenkin vierailla kielillä, joita käytän töissä. En saanut eilen lääkäriäni kiinni, puhuin sairaanhoitajan kanssa, joka kehotti rauhoittumaan ja soittamaan lääkärille maanantaina. Nyt istun vain sohvalla ihan aivokuolleena. Pitäisikö minun harkita lääkityksen lopettamista, koska en kuitenkaan ole vakavasti masentunut tai itsetuhoinen. Toki tiedän, että haittavaikutukset ovat pahimmillaan ensimmäisten viikkojen aikana, mutta kohta minua alkaa jo pelottaa, varsinkin kun asun yksin ja kukaan ei ole vahtimassa touhujani.
Onko kellään kokemuksia?
Citalopram Orion
16
2565
Vastaukset
- 123658710
Mulla sen verran että käytin 2 vk ko.lääkettä, sama juttu istuin paikallani ja toisaalta ponnahdin ykskaks jotain hommaa tekemään. Sama juttu jutellessa en tiennyt mitä sanoa, lastenkin kanssa istuin hiljaa. Samanlaista käytöstä huomasin henkilöllöllä joka käyttää isompia annoksia ko. lääkettä.
Lisäksi koin kahdesti tunteen että sellainen kuuma-aalto kävi sisältäpäin, pari sekuntia se kesti mutta oli todella epämiellyttävä.
Lopetin lääkkeen käytön ja jonkin ajankuluttua huomasin että ei mene hyvin ja sain tilalle cymbaltan 30mg menee nyt.
Juttele lääkärin kanssa tuntemuksistasi, itsehän me päätetään mitä suuhumme pistetään ja tunnetaan mitenkä se meihin vaikuttaa. - *vm*
Mitä jos kuitenkin käyttäisit lääkettä muutaman viikon ennen kuin lopetat sen haittavaikutusten takia. Ei noin lyhyessä ajassa voi sanoa sen vaikutuksesta eikä haitoista juuta eikä jaata. Eivät ne haitat varmaankaan tuosta pahene ja voivat hävitä tyystinkin.
Sain aikoinaan sitalopraamia 20 mg/vrk. masennukseen. Neljän-viiden päivän jälkeen ajattelin, että nythän on oikea troppi löytynyt. Masennus oli tiessään ja olin jopa omituisen hyväntuulinen, hihittelin ja naureskelin asioille entisen apaattisuuden sijaan. Olin oikeastaan riemuissani, koska olin löytänyt avun sairauteeni. Näin nopeastihan näiden lääkkeiden ei pitäisi vaikuttaa, mutta kyllä minulla vaikutti. Vähän olo oli "pöllämystynyt" ja ikään kuin huumaantunut aivan aluksi, hämmästelin mm. sitä, kun en enää arkaillut tai pelännyt sosiaalisissa tilanteissa samalla tavalla kuin ennen, ja haukottelua oli jatkuvasti. Se ei ollut väsymystä, vaan haukotuttamista. Eivät alun oireet kuitenkaan mitenkään ylivoimaisen epämiellyttäviä olleet, ja menivät ohi ajan kanssa varmaankin lääkkeen pitoisuuden tasaantuessa viikossa parissa.
Nykyään käytän sitalopraamia 60 mg/vrk. eikä se aiheuta mitään haittavaikutuksia eikä ongelmia, mitä osaisin tässä mainita. Toki kaikki on yksilöllistä, sen opin, kun lääke tehosi antidepressiivisesti paljon nopeammin kuin sen lääkärin mukaan "olisi pitänyt".
Omasta kokemuksesta uskaltautuisin arvelemaan, että ihmiset, jotka saavat aluksi häiritsevältä tuntuvia aloitusoireita, myös hyötyvät lääkkeestä eniten.
Oletko sitten touhunnut jotain huolestuttavaa, kun sanoit pelkääväsi? Ainahan lääkityksen aloittaminen voi tuntua oudolta, varsinkin jos se on ensimmäinen kerta. Jos jotain- työtön masentunut
Sitä kutsutaan lume vaikutukseksi on täysin mahdotonta että vaikuttaa noin nopeasti, itse söin melkein puoli vuotta eikä mitään vaikutusta.
Stressi ja masennus aiheuttavat unohtelua ja päättämättömyyttä joten aloittajan olisi syytä pitää sairaslomaa ennenkuin tilanne menee liian pahaksi, itse olin jo pahassa burn outissa, eikä tilanne näytä hyvälle vieläkään. on väärin ajatella että työkyky olisi ihmisyyden mitta, tällaista ajattelua ympäristö ja yhteiskunta tukee, tee palvelus itselles ota pitkä sairasloma keskity omaan hyvinvointiisi älä työpaikan asioihin.
- napiton nappula
Parempi jättää noi kemikaalit pois kokonaan. Ihmiselämään kuuluu ilot ja surut, joita pitää pystyä käsittelemään ilman nappeja.
- äpnmb
20 mg päivässä samaa lääkettä ole käyttänyt jo toista vuotta, lääkitystä ei pidä lopettelemaan ihan oman mielensä mukaan . Lääkkeen vaikutukseen kyllä tottuu elimistö eikä dramaattisia sivuvaikutuksia ole ainakaan omasta mielestäni.
- Citalopram Orion
Suurkiitos kaikille vastanneille. Tänään olo on ollut vähän parempi, koska on vapaapäivä töistä ja olen vain loikoillut ja torkahdellut kotona. Edelleenkään asiat eivät oikein tule mieleen, saatan esimerkiksi unohtaa, mitä olin menossa tekemään tai radiosta tulevien kappaleiden, jotka normaalisti tunnen, nimet.
Tämä on ensimmäinen kerta kun syön lääkkeitä mielenterveysongelmiin. Ahdistunut olen ollut oikeastaan lapsesta asti, mutta en koskaan näin pahasti kuin nyt.
Nimimerkki *vm* kysyi, mitä pelkään. Ensinnäkin sitä, että unohdan silitysraudan päälle, ulko-oven auki tms. Lisäksi pelkään työpaikkani puolesta. En ole halukas jäämään sairauslomalle, koska työpaikassani on erittäin kiireinen aika, minulle ei ole tällä hetkellä sijaista saatavissa ja pomollani ei ole kauheasti ymmärrystä tilanteelleni. Tiedossa on jonkun verran työreissuja. Joudun joka päivä töissä tekemään nopeita päätöksiä ja olemaan oma-aloitteinen. Tämänhetkinen aivokapasiteetti ei anna moiseen mahdollisuutta...- lääkkeet veks
Toivottavasti et oo menny töissä kertomaan tilanteestasi! "Hulluudesta" kun ei ol paluuta. Kerran hullu, aina hullu!
- yykaakooneeviikuusee
Citalopraamia 20mg puolitoistavuotta syöneenä... Itselläni on ainakin aiheuttanut ylenpalttista hikoilua.
- jone t
Heippa,Lääkärisi on tehnyt todella pahan virheen,ko lääkkeen kanssa pitää ehdottomasti alussa käyttää jotakin rauhoittavaa lääkettä rinnan.Minulle määrättiin masennukseen 20 mg Citalopram Orionia Joulukuussa 2010,niin
vko.n päästä karkasi mopo ja pahasti käsistä,ihme että olen hengissä.Toinen lääkäri määräsi diapamia ja olo kokentui heti.2 kk.n päästä jätin rauhottavat pois. - urppumini
ssri- lääkkeet ovat melkoisen vaarallista kama. Niillä on paljon haittoja ja ne laitetaan päälle tostanoinvaan systeemillä. Onko teille tehty kliinisiä lääketieteellisiä kokeita ennen lääkkeen syöttämistä? Mistä lääkäri voi tietää todellisen välittäjäainepitoisuuden aivoissanne mikäli mitään kliinisiä kokeita ei ole tehty?
Elämme 2011- vuotta ja kliiniset laboratoriot maailmalla ovat huippuluokkaa, niin miksi sitten ei mitään lääketieteellisiä kliinisiä kokeita käytetä masentuneilla. Haastattelut ovat vanhanaikaisia testejä, eivät anna mitään tietoa aivojen tilasta todellisuudessa. Ne palvelevat ainoastaan lääketehtaita.- Tinuri55
Minulla on ollut aina keväisin alakuloinen ja apaattinen olo ja tänä keväänä päätin kokeilla josko masennuslääkkeet helpottaisivat oloa. No aloin käyttää Sepram 20mg/vrk ja olo muuttui entistä kauheammaksi olin 4 viikkoa sairaslomalla kun en saanut nukuttua kuin n.3,5 tuntia yössä ja hitsarin ammatissa se ei riittänyt , ei jaksanut olla työssä kun lisäksi oli aivan käsittämätöntä hikoilua , paita ja tukka märkänä varsikin aamuisin . Muita haittoja oli mm. verenpaineen nousu ja pulssi hakkasi välillä 120/min ja ruokahalut katosivat täysin piti väkisin syödä ettei kuihdu ihan tyystin. Haittavaikutukset eivät helpottaneet viiden viikon jälkeenkään joten lopetin lääkkeen käytön asteittan lääkärin suosittelemana . Nyt olen ollut 3 viikkoa ilman ja olo on palautunut normaaliksi , nukkuminen ei vielä ihan kohdallaan mutta parempaa jo verenpaineet ja pulssi ok ; verenpainelääkitystä säädettiin sopivammaksi . Joillekkin varmaan lääkitys sopii mutta minulle ei , yritän kotikonstein opetella stressin hallintaa ja tsempata muutenkin .
- Citalopram
Olen ketjun aloittaja. Otan edelleen vain 10 mg päivässä ja mieliala on tasaantunut. Kuitenkin muistamattomuutta ja joskus myös väsymystä esiintyy edelleen 1,5 kk:n jälkeen ja pian pitäisi tehdä päätös jatkamisesta. En vain osaa sanoa, johtuuko hajamielisyyteni ja silmien väkisin kiinni painuminen lääkkeestä vai stressistä ja ahdistuksesta.
Kun olin ottanut lääkettä noin parin viikon ajan, kuvioon tuli mukaan kamala hiustenlähtö. Lääkäri sanoo, että se ei voi johtua lääkkeestä, vaan on reaktio stressiin. Minusta on kuitenkin outoa, että hiukset alkoivat tippua juuri tuohon aikaan. Onko kellään muulla epäilystä, että Citalopram voisi aiheuttaa hiustenlähtöä? Hiukset ovat vain hiuksia, mutta minulle naisena tärkeä asia, koska hiukseni olivat vielä pari kk sitten paksut ja nätit. - 888888888888
Minulla ei ole omaa kokemusta asiasta, mutta olen kuullut että joskus ssri-lääkkeet ovat aiheuttaneet myös hiustenlähtöä.
Mielestäni jonkin lääkkeen haittavaikutuslistauksessakin mainittiin harvinaisempana vaikutuksena tämä hiustenlähtö. - wd
Joulukuusta 2009 olen käyttänyt aloittajan mainitsemaa lääkettä 20 mg päivässä. Hiukset pysyvät päässä kun leikkautin 3 mm siilin, olen mies. hajamielisyyttä on, mutta se johtuu terapeutin mukaan itse masennuksesta. Lääkkeen otto kannattaa ajoitta aamupalan yhteyteen eli ei ota sitä tyhjään mahaan.
- JoooooopaJoooooo
Heissan!!!
Minulla aloitettu sama lääke, mutta eri kauppanimellä.(Sepram) Annostus 10mg aamuisin, myöhemmin pitäisi nostaa 20mg:aan.
Olo aivan kamala. Olen aivan seisahtunut sisältä..Ikäänkuin pysähdyksissä. Istuisin tai makaisin vain sohvalla tuijottaen tyhjyyteen. En oikein jaksaisi edes puhua. Välillä on pakko ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä esim. ruokaa, mutta siinäkään en ole läsnä ollenkaan, vaan jossain "pääni sisällä".
Olo täysin vetämätön ja uupunut, haukottelen yhtenään. Myös sellainen sekava olo päässä.
Kohta viikko syöty, enkä meinaa tällaista myrkkyä jatkaa!!!!! - citalopramisti
Citalopram Orionia on tullut syötyä nyt runsaan viikon päivät, aluksi 10mg päivässä, sitten 15 ja lopulta 20mg. Olo on kammottava.
Ensin tuli sellainen olo kuin olisin huumeissa. Naureskelin itsekseni, oli todella kova euforia, tunsin itseni maailman kuninkaaksi ja sosiaaliset tilanteet sujuivat leikiten. Sitä jatkui päivän.
Seuraavana päivänä kaikki alkoi mennä päin helvettiä. Vähä vähältä tulivat sivuoireet:
- Ensin maha meni hurjalle ripulille, joka ei ole hellittänyt vielä. Vessassa pitää juosta 15-20 kertaa päivässä, minkä seurauksena peräaukko on verillä.
- Oksetus tuli toisena. Koko ajan ällöttävä keinuva kuvotus niin kuin olisi merillä. Välillä lentää laatta, useimmiten se jää vain oksetuksen tunteeksi.
- Ruokahalu on kadonnut. Aamulla on hirveä nälkä, mutten vain jaksa syödä. Päivisin en jaksa syödä juuri mitään, ei tee mieli mitään, ja kaikki oksettaa.
- Älyllisten toimintojen menetys on pahimpia oireita. En muista mitään, en kykene enää lainkaan sellaiseen ajatteluun kuin aiemmin. Olen tavallisesti melko älykäs ihminen, mutta nyt tunnen taantuneeni täydeksi typerykseksi.
- Ahdistus ja pelko ovat voimistuneet. Pelottaa kulkea ulkona ihmisten joukossa.
- Toisaalta on hetkittäin täysin välinpitämätön ja turta olo. En oikein saa nautintoa mistään, mutta mikään ei häiritsekään. Kaikki on yhdentekevää. Jos itkettääkin, kyyneleitä ei tule.
- Väsyttää päivällä niin, etten tahdo pysyä hereillä. Öisin en saa kuitenkaan unta kunnolla.
- Niska on jumissa ja lihakset kipeät. Päähän sattuu koko ajan.
- On levoton olo hetkittäin, vaikea pysyä paikoillaan. Jalat ja kädet vispaavat, jonkin verran on lihasten tahatonta nyintää ja pakkoliikkeitä.
- Haukotuttaa ihan koko ajan.
- Saatan istua sohvalla tuijottamassa seinää, kun yhtäkkiä huomaan, että viiden minuutin sijasta istuinkin siinä neljä tuntia. Toisaalta siihen havahtuminen ei tunnu yhtään miltään.
Suoraan sanottuna tämä tuntuu kemialliselta lobotomialta. En tiedä, pystynkö jatkamaan tätä yli kahden viikon. Masennuskin tuntui paremmalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam35797Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6734- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676