ilmaisia polttopuita

jff+

onko linkkejä? netissä... jakaako yksityiset tms ylijäämiä. antakaa neuvoja mihin ottaa yhteyttä. esim keskisuomi.

42

6884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vatsa täynnä

      Onkohan ne ilmaiset polttopuut sukua sille kuuluisalle ilmaiselle lounaalle?

      • dfsdfd

        Täältä (Porista) saa hakea ihan ilmaisia polttopuita. Kyseessä on hopeakuusi joka on kaadettu pätkitty kerran halkaistu viime kesänä noin 1m3 erä.
        pöllit vaativat vielä ainakin yhden halkaisukerran ellei sitten juhannus kokossa polta.


      • Puitakiitos

        Ainoo ilmanen lounas on kuulemma siinä rotanloukussa....

        Ja mä otan kans niitä ilmasia polttopuita kiitos!


      • Ilmainen lounas
        Puitakiitos kirjoitti:

        Ainoo ilmanen lounas on kuulemma siinä rotanloukussa....

        Ja mä otan kans niitä ilmasia polttopuita kiitos!

        Ja siitäkin saa rotta maksaa hengellään ?


      • Niksiläinen..
        dfsdfd kirjoitti:

        Täältä (Porista) saa hakea ihan ilmaisia polttopuita. Kyseessä on hopeakuusi joka on kaadettu pätkitty kerran halkaistu viime kesänä noin 1m3 erä.
        pöllit vaativat vielä ainakin yhden halkaisukerran ellei sitten juhannus kokossa polta.

        Josko metsänhoitoyhdistys tms. kertoisi missä niitä myrskyn kaatamia, uuden tienpätkän tieltä kaadettavat, tai laadun takia yhtiöiden hylkäämiä runkoja olisi?


    • dsfsdffsfdsdf

      Ei niitä ilmaisia polttopuita ole kuin klapilämmittäjillä... Eivät varmaan myy, kun ne ilmaiset polttopuut ovat vielä niin kuuluisiakin ;-o)

    • 19+10

      Suhteilla saa aina ilmasia polttopuita. Jo 90-luvun alusta asti olemme lämmittäneet ilmaisilla polttopuilla Tampereen naapurikunnassa. Eikä nyt ole kyse omasta tai naapurin metsästä haetuista puista.

    • Espoossa asuessani (vielä viime kesänä) vastapäinen rakennustyömaa isolla kyltillä tarjosi puuta kunhan joku viitsii hakea

      Jotkut keräilevät kuormalavoja poltettavaksi (vuosikymmeniä sitten niitä jossain ostettiinkin muutamalla kymmenellä mummonmarkalla)

      • pitkällinen remontti

        Me olemme tarjonneet purkulautoja ilmatteeksi tutuille. Jollekin kelpaa ja jollekin ei. Ne kun pitää ITSE kerätä ja viedä pois ja sahata ja varoa nauloja!!! Kysy remonttitaloista!


      • pitäkää roskanne
        pitkällinen remontti kirjoitti:

        Me olemme tarjonneet purkulautoja ilmatteeksi tutuille. Jollekin kelpaa ja jollekin ei. Ne kun pitää ITSE kerätä ja viedä pois ja sahata ja varoa nauloja!!! Kysy remonttitaloista!

        Niinpä niin, eikö teillä ole itsellä tulisijaa missä niitä voisi poltella, vai oletteko samaa mieltä että ilmaisten puiden tekeminen ei ole hintansa väärtti?


    • ei helppoo

      Omaan talooni muurautin takan kuusi vuotta sitten. Vuosittainen sähkökulutus on vähentynyt 4000-6000kwh:n verran. Takka on jo itsensä maksanut takaisin, koska en ole vielä puista maksanut mitään. Viitseliäisyyttä puilla lämmottäminen kyllä vaatii. Itse alan olla tussaamiseen koko lailla kypsynyt. Viimeisimmän vuoden sähkönkulutus oli menneiden vuosien luokkaa, vaikka asensin kotiini ilmalämpöpumpun. Takkaa en jaksanut enää lämmittää kuin kovimmilla pakkasilla.

      Ilmaisia puta olen saanut kotilani metsiä raivaamalla. Luulenpa että metsätönkin voisi kysyä samaa mahdollisuutta esim. puolittamalla metsänomistajan kanssa tehdyt polttopuut. Rakentajana minulle tarjoutuu usen mahdollisuus tehdä polttopuita rakennusjätteestä. Paras tilanne oli kun sain viedä pois jo valmiiksi klapeiksi pilkottua rakennusjätettä 2 pinomottia. Yleensä rakennusjäte on suhteellisen hiekkaista ja harvoin aivan kuivaa. Elikä ei aivan vaivaton vaihtoehto sekään. Vaivalloisinta on on polttopuiden teko kertakäyttölavoista. Niitä on tarjolla kaikille, jotka viitsivät kysellä niitä.

      • kiinnostunu.

        Mikä niissä lavoissa tekee homman vaivalloiseksi?


      • työtä riittää!
        kiinnostunu. kirjoitti:

        Mikä niissä lavoissa tekee homman vaivalloiseksi?

        Et siis ole kokeillut?

        Ensinnäkin kokonaisten kuormalavojen varastointi vaatii ison tilan. Kuormalavojen purkaminen naulauksista on täysin poissuljettu vaihtoehto. Siis kuormalava kannattaa pilkkoa nurkkineen uuniin sopiviksi paloiksi. Sellaisenaan niitä ei pysty pinoamaan mihinkään, vaan niistä tulee iso kasa johonkin. Myös paloiteltuna kuormalavat vievät klapeihin verrattuna paljon isomman tilan.

        Suurin työ on kuormalavan pilkkominen sopivan kokoiseksi. Tavallisia klapeja tekee samassa ajassa moninkertaisen määrän. Alkuun pilkoin lavat käsisirkkelillä. Helpompaa se on kuitenkin (silti hidasta) tehdä moottorisahalla.


    • HirttäjäIlmari

      ylijäämäpolttopuut, voihan herran perkele, ei ole kerjäämiselläkään näköjään mitään rajaa, mistä tulee ylijäämä puut, ne voi aina seuraavana vuonna polttaa, jne, ei sellaisia ole olemassa.

    • Klapikeisari

      Oikeasti ilmaisia polttopuita eikä lounaita ole olemassa---

      • kipeä.

        Minulla 1 ha metsäosuus tontilla lykkää niin paljon rankaa kuin vain viitsii katkoa. Tonttia en aio pilkkoa moneksi ja myydä osina eli turha veulata, että olisi siinä pääomakuluja. No onhan siinä kiinteistöveroa. Maksan klapeistani tosiaan kiinteistöveroa.

        Muuten on kyse vain siitä, että haluaako jonkin osan kuntoilusta siirtää rankojen käsittelyyn.

        Minulla on muuten ilmaisia perunoitakin. Pieni penkki. Kuntoilua sekin vaati ja siemenperunat. Kiinteistöveroakin menee noista perunoista. Eli eiväthän ne nyt aivan ilmaisia ole.


      • Tosi ahkera
        kipeä. kirjoitti:

        Minulla 1 ha metsäosuus tontilla lykkää niin paljon rankaa kuin vain viitsii katkoa. Tonttia en aio pilkkoa moneksi ja myydä osina eli turha veulata, että olisi siinä pääomakuluja. No onhan siinä kiinteistöveroa. Maksan klapeistani tosiaan kiinteistöveroa.

        Muuten on kyse vain siitä, että haluaako jonkin osan kuntoilusta siirtää rankojen käsittelyyn.

        Minulla on muuten ilmaisia perunoitakin. Pieni penkki. Kuntoilua sekin vaati ja siemenperunat. Kiinteistöveroakin menee noista perunoista. Eli eiväthän ne nyt aivan ilmaisia ole.

        Minä käyn ilmaiseksi töissä, siis ilman palkkaa. Kyse on vain siitä haluaako siirtää osan vapaa- ajastaan ja kuntoilustaan työntekoon.

        Työmatkan ja työpaikan ruoat tosiaan maksan, ettei tuo aivan ilmaista ole.

        Leikkaan kyllä naapureiden ruohonkin. Aika pienet pihat. Kuntoilula sekin vaatii ja bensat. Naapureiden kiinteistöveroa en ole maksanut, mutta pitää kysäistä tuosta. Eihän tuo leikkaaminen aivan ilmaista ole.


      • Ora et Labora
        Tosi ahkera kirjoitti:

        Minä käyn ilmaiseksi töissä, siis ilman palkkaa. Kyse on vain siitä haluaako siirtää osan vapaa- ajastaan ja kuntoilustaan työntekoon.

        Työmatkan ja työpaikan ruoat tosiaan maksan, ettei tuo aivan ilmaista ole.

        Leikkaan kyllä naapureiden ruohonkin. Aika pienet pihat. Kuntoilula sekin vaatii ja bensat. Naapureiden kiinteistöveroa en ole maksanut, mutta pitää kysäistä tuosta. Eihän tuo leikkaaminen aivan ilmaista ole.

        Pullamössökaupunkilaiset luulevat sarkasminsa purevan. Hah.

        Meillä maalla nauretaan kaltaisillesi pelleille, jotka haluavat viettää vapaa-aikansa Kauniita ja Rohkeita katsellessa.

        Joutenolo on luonteen heikkoutta.


    • on työintosille

      Kyllä ilmasia, tai ilmasia ja ilmasia, puita tässä maassa riittää, kun on meitä sydänvikasia metsänomistaja-maajusseja kumminkin aikas monia.

      Mullakin on paremman puoliskon veljet aina saaneet tehdä ilmaiset puut se on nääs harvennusta ja tuulen kaatamia ja sen semmosta metänhoidollista hommaa mitä mä en itte huonon pumppuni takia oo voinu tehdä 15 vuoteen enää itte. Nyt oon kaikkia varottanut että kun poika saa opiskelut loppuun ja isännyys vaihtuu, niin sitten voi tilannekkin muuttua.
      Mutta tähän asti en oo maksua ottanut keltäkän.

    • Lähes ilmaista

      Minullakin on pieni hehtaarin metsätilkuu tontillani ja sieltä sitä lähes ilmaista puuta tulee koko ajan. Moottorisahan kulut tietysti tulee. Ja tosiaa tuo puiden teko on oikeasti kuntoilua. Tätähän niin moni yrittää väittää, että siihen pitää laskea työn hinta, mutta miksi sitten oni muu "maksaa" kuntoilustaan erilaisia vuosimaksuja ja salivuokria ostaa välineitä erilaisia ym.
      Lisäksi minulla on myös paljon muuta lähes ilmaista ilman lannoitteita kasvatettuja tuotteita eli mm. perunaa, porkkanaa, punajuurta, maissia, kurkkua, tomaattia, omenaa, karviaisia, herukoita, kirsikoita, luumuja, persikkaa, mansikkaa, vadelmaa jne jne

      Vielä tuohon alkuperäiseen kysymykseen vastaus eli itse ainakin olen saanut lähistö sahoilta ns. pintoja polttopuuksi vain hakemisen työllä eli bensakuluilla!

    • Ilmaista

      lmaiseksi saa tuolta liimalevytehtaalta 10-40 cm mittaista 50x100 ja 50x125 lankunpätkiä niin paljon kun viitsii hakea tuosta parin kilometrin päästä. Takassa moisia polttelen mutta en viitsi öljypoltinta poistaa kattilasta kun mielekkäämpääkin tekemistä on kun puiden lappaminen......

    • eljii

      iltakävelyllä katselin pienen kirjapainon lastauslaituria rämettäviä kuormalavakasoja. Varmaan olisivat iloisia jo joku hakisi pois

    • ladetsy

      Ainakin täällä Savossa rakennusliikkeet antavat ilmaista polttopuuta. Tiedän koska minulta on monet tulleet kysymään ja jos on lavalla ollut tavaraa olen antanut luvan ottaa. Puujätteen kuskaaminen kaatopaikalle maksaa nimittäin maltaita!!! Kuormalavoja polttopuina käyttävät muistakaa että ne korokepalat jotka on vähän kuin lastulevyä, mutta kovempaa: eivät sovellu kuin pienissä erissä keskuskattilaan. Niitä ei kannata laittaa esim.takkaan. Niistä tulee niin kova kuumuus että arina voi haljeta.

      • peräkylän taneli

        Kuormalavojen korokepaloja kun polttaa yhden tai kaksi muun puun joukossa niin ei ole ongelmaa. Kuka pöljä erottelee korokepalan lastupuristeet erikseen ja polttaa pelkästään niitä? Jos on niin tampio niin joutaa arinan haljetakin.

        On muuten sen tyypin perfektionisteja, että irrottelevat naulatkin polttolaudoistapuista. Tuota ei kyllä tajua peräkylän Erkkikään. Voisiko joku selittää mikä idea on naulojen erottelussa?


      • ml213.
        peräkylän taneli kirjoitti:

        Kuormalavojen korokepaloja kun polttaa yhden tai kaksi muun puun joukossa niin ei ole ongelmaa. Kuka pöljä erottelee korokepalan lastupuristeet erikseen ja polttaa pelkästään niitä? Jos on niin tampio niin joutaa arinan haljetakin.

        On muuten sen tyypin perfektionisteja, että irrottelevat naulatkin polttolaudoistapuista. Tuota ei kyllä tajua peräkylän Erkkikään. Voisiko joku selittää mikä idea on naulojen erottelussa?

        Kokemuksesta tiedän, miten naulat tukkeennuttavat arinan. Mutta,- helpointapa on poistaa naulat arinan päältä mangneetin avulla.


      • ladetsy
        peräkylän taneli kirjoitti:

        Kuormalavojen korokepaloja kun polttaa yhden tai kaksi muun puun joukossa niin ei ole ongelmaa. Kuka pöljä erottelee korokepalan lastupuristeet erikseen ja polttaa pelkästään niitä? Jos on niin tampio niin joutaa arinan haljetakin.

        On muuten sen tyypin perfektionisteja, että irrottelevat naulatkin polttolaudoistapuista. Tuota ei kyllä tajua peräkylän Erkkikään. Voisiko joku selittää mikä idea on naulojen erottelussa?

        Yksi kiitolinjan kuski kertoi näin käyneen, eli oli arina katkennut noista. Hän taisi laittaa niitä korotepaloja aika paljon kerralla takkaan. Kyllä niitä pöljiäkin on :) Siksi minä peräkylän taneli annoin neuvon.


    • 11+3

      Eiköhän lähes jokaiselta metsänomistajalta saa luvan mennä raivaamaan taimikkoa ja kerätä sieltä rangat pois.

      Toisaalta harvalla ilmaisia puita kysyvällä työkalut kädessä kestää tai jos kestääkin niin tietotaito niiden käyttöön puuttuu...

      • ac^dc

        Kaupunki raivasi puistoaluetta naapurissa. Jättivät paljon ranteen vahvuista puuta lojumaan maahan. Kysyin kaupungin puistotoimelta luvan ja sain roudata puut itselle.


    • Talven puut kasassa

      Joo ja minä sain juuri tuolta lähistön sahalta pintapuuta ilmaiseksi. Yhteensä tuli autolla ja peräkärryllä haettua kolme kuormaa ja siinä kertyi 30 kilometriä. Eli kolme isoa kuormallista puuta!!

    • ilmaisia hyvinkin

      Näin tuossa yhtenä sunnuntaina, kun raksalla töissä olevat miehet teki niitä kuuluisia ilmaisia polttopuita. Purkivat tiililavoja oman auton perään.

      Ei tainnu olla työnantajalle ihan ilmaista, kun oli sunnuntai ja arvatenkin vielä viikkolepopäivä, eli 300% korotetulla palkalla ilmaisia polttopuita tekemässä.

      • palkka päälle

        Kukas se sanoi ettei polttopuilla lämmittäminen kannata?


      • tyhmä?

        kuka se on sanonut että niille maksettiin palkkaa vapaapäivänä?


      • Yritänyttä ei lait.
        tyhmä? kirjoitti:

        kuka se on sanonut että niille maksettiin palkkaa vapaapäivänä?

        Kannattaa siis kokeilla kaikki tässä annettuja neuvoja. Jos aikaa on ja rohkeutta kysyä aina kun joutilaan näköistä puuta on esillä, niin varmaan tärppää. Iso peräkärry ja moottorisaha ovat välttämättömät varusteet ja valmius lähteä heti hommiin kun kutsu käy.


      • Laiska Älykäs
        Yritänyttä ei lait. kirjoitti:

        Kannattaa siis kokeilla kaikki tässä annettuja neuvoja. Jos aikaa on ja rohkeutta kysyä aina kun joutilaan näköistä puuta on esillä, niin varmaan tärppää. Iso peräkärry ja moottorisaha ovat välttämättömät varusteet ja valmius lähteä heti hommiin kun kutsu käy.

        Jos on 30 vuotta vanha takka, menee harakoille Moderni käyttä 75% puun energiasta lämmöksi.

        http://www.youtube.com/watch?v=75aHxvjCBIg&feature=related

        Jos on yli sataneliöinen talo, kannattaa vaihtaa tai lisätä tuollainen, niin jää se rehkiminen puoleen entisestä.


    • Jäätte nuolemaan...

      Ns. ilmaiset puut kelpaavat energiayhtiöille poltettavaksi hakkeena turpeen kanssa voimaloissa. Näin ovat herrat päättäneet organisoida puiden kierätyksen.

    • 19+5

      Ilmaisia polttopuita voisi saada hakkuun jäljiltä keräämällä latvoja. Tai tekemällä ennakkoraivausta ns. puupalkalla. Taimikonhoitoon en ainakaan itse päästäisi ketään kokematonta sahan kanssa. Taimikosta puiden kerääminen on muutenkin vähän niin ja näin, tekee helposti enemmän tuhoa. Jäävätpä kaadetut puut taimikkoon lannoitteeksi jos niitä ei kerää pois.

      • näin meilläpäin

        polttopuu on katoava luonnonvara , ainakin vaikeasti saatava tulevaisuudessa:

        - moto sahaa ja oksii tukit ja pöllit . ajokone kuljettaa ne pois.
        - jäljelle jääneet latvukset ,rangat ja oksat kone käärii paketeihin ja vie pois
        - jäljelle jääneet kannot kasataan kekoihin ja viedään pois

        mitä jäljelle jää ?


      • ARvio..
        näin meilläpäin kirjoitti:

        polttopuu on katoava luonnonvara , ainakin vaikeasti saatava tulevaisuudessa:

        - moto sahaa ja oksii tukit ja pöllit . ajokone kuljettaa ne pois.
        - jäljelle jääneet latvukset ,rangat ja oksat kone käärii paketeihin ja vie pois
        - jäljelle jääneet kannot kasataan kekoihin ja viedään pois

        mitä jäljelle jää ?

        Autiomaa, jonka toipuminen vie 120 vuotta?


    • nnnnnmmm

      Kysy seurakunnalta.Täällä meillä saa otta seurakunnanmaalta joutopuuta.niin paljon kun jaksaa kerätä.

      • Niksimiksi..

        Kannattaa otta joulukuusien myyjän tiedot, josko jäisi enemmänkin kuusia myymättä. Sitten joulun jälkeen voi kiertää asuinalueita, jolloin pihoissa on runsaasti kuivuneita kuusia?


    • Puuta

      Itse on hakenut läheiseltä talotehtaalta, joka tekee hirsitaloja ja mökkejä. Muutaman kympin ottavat kuormasta. Riippuu kuka sattuu olemaan paikalla...
      Mukava poltella höylättyä tavaraa kun ei jää tikkuja sormiin:)

    • 16+19

      Rakennusliikkeet antavat mielellään puuta ilmaiseksi. Koska siten jätepuulava tyhjenee "automaattisesti" isoilla rak liikkeillä tosin voi olla niin kova byrokratia ettei onnistu. Mut voivat myös kuljettaa edullisesti koko kuorman, jollei ole pitkä matka. Kuitenkin rak. liike joutuu siitä jätteestä vielä monessa kaupungissa maksamaan jotakin. Joissain kaupungeissa puujätteen saa viedä maksutta, koska on ihan hyvää energiaa lämpölaitoksiin. Joten kannattaa kysellä lähistöllä olevalta rakennustyömaalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2555
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      253
      1127
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1084
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1034
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1001
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      920
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      913
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      881
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      822
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      769
    Aihe