Työttömäksi jääminen melkein valmistuneena

Kyselijä321

Hei,

olen valmistumassa ammattikorkeakoulusta kesäkuussa (noin 6.6.2011). Ainoastaan opinnäyte on enää palauttamatta. Voinko jäädä työttömäksi jo nyt toukokuussa. Olen tällä hetkellä kotihoidontuella ja haaveilen, että voisin jäädä työttömäksi ja saada liiton työttömyystukea. Työssäoloehto on täyttynyt. Kuinka minun kannattaa toimia?

Kiitos neuvosta! =)

3

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------------------

Et voi olla työtön työnhakija ennen kuin päättötodistus on hyppysissä.

Työkkäriin voit tietysti ilmoittautua milloin vain, mutta työttömyyspäivärahaa et voi ennen päättötodistusta saada.

• tyokkari

Hei.

Kiitos kysymyksestäsi!

Opinnot eivät estä työnhakijaksi ilmoittautumista, eli voit olla (päätoimisena opiskelijana) työnhakijana halutessasi vaikka heti. Mikäli olet työttömyysturvalain tarkoittama päätoiminen opiskelija, sinulla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen. Opinnoilla voi siis olla vaikutusta siihen, pidetäänkö sinua julkisessa työvoimapalvelulaissa tarkoitettuna työttömänä työnhakijana.

Opinnot katsotaan päättyneiksi, kun henkilö esittää selvityksen siitä, että hän on todisteellisesti päättänyt opintonsa. Kotihoidontukea saavan tulee olla kokoaikatyöhön käytettävissä.

Voit käyttää työnhakijaksi ilmoittautumiseen sähköistä työnhakijalomaketta.
      https://asiointi.mol.fi/asva/asiointivalikko

Palvelun käyttö on mahdollista sirullisella henkilökortilla tai henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.

Työttömyysetuusasiasi saat kuitenkin vireille vasta kun käyt henkilökohtaisesti työ- ja elinkeinotoimistossa. Käydessäsi TE-toimistossa, ota mukaasi työ- ja koulutodistukset. Myös Kelan päätös kotihoidontuesta kannattaa ottaa mukaan esitettäväksi.

terveisin Teppo työkkäristä

• tyottomyyskassat

Hei ja kiitos kysymyksestäsi myös työttömyyskassan puolesta!

kun olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon ja selvittänyt siellä opiskeluasiaasi, voit lähettää omaan työttömyyskassaasi ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan hakemuksen siitä päivästä lukien, kun työ- ja elinkeinotoimisto katsoo, että et ole enää päätoiminen opiskelija. Hakemuskaavakkeita saat työ- ja elinkeinotoimistosta tai omasta työttömyyskassastasi. Omasta työttömyyskassastasi saat myös tarkempia hakuohjeita koskien esimerkiksi juuri sinun tilanteessasi tarvittavia liitteitä (tarvitset hakemuksesi liitteeksi palkkatodistuksen ja muiden työsuhteeseen liittyvien todistusten lisäksi mitä todennäköisimmin ainakin opiskelutodistuksen kopion, päätöskopion lasten kotihoidon tuesta sekä mahdollisesti äitiys- ja vanhempainrahakausia koskevat päätöskopiot riippuen siitä, milloin työssäoloehtosi on käytännössä täyttynyt). Yleisiä ohjeita ansiopäivärahan hakemisesta löydät täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=22 ja kassojen yhteystiedot löydät täältä: http://www.tyj.fi/default.asp?id=0&docid=1836 .

Ystävällisin terveisin
      Tiina työttömyyskassasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä jäi sanomatta kaivatullesi?

Ja milloin?
      Ikävä
      96
      1619
    2. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      74
      1424
    3. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      50
      1347
    4. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      1238
    5. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      54
      1233
    6. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      9
      965
    7. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      36
      827
    8. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      60
      761
    9. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      49
      754
    10. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      735
    Aihe