Nelivarvaskilpikonnan talviuni

Kilpikonnan3

Hei

Olemme suunnittelemassa kilpikonnan ostoa lemmikiksi. Etsimme paljon tietoa internetistä, ja sitä on löytynytkin kiitettävästi.

Mutta yhtä ihmettelemme:
Milloin ja kuinka kauan Nelivarvaskilpikonna yleensä vietää tämän talvihorroksensa? Eli siis laitammeko sen siihen aikoihin kun lunta alkaa tulemaan vai jonain tiettynä kuukautena? Ja antaako se itse jonkilaisen merkin, että haluaa horrokseen?

Kiitoksia etukäteen :)

6

2214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turtle WAX

      MEILLÄ ei suostunut talvehtimaan lainkaan, kovin on konna kohtaista eikä konnaa saa pakottaa horrokseen ellei se sitä itse ala valmistella; konna rauhoittuu silmin nähden syystalvella ja silloin sille voisi tehdä horrosmökin ja koittaa varmistaa että se on tyhjentänyt suolensa ja paastonnut muutaman viikon ennen horrostamista. Mutta yleensä ne konnat joille ei ole tarjolla keväällä kumppania lisääntymistä varten ei tarvetta ole horrostamiseenkaan jos huoneen ja terran olosuhteet pidetään optimina ympäri vuoden ja talven varalle on kerätty kukkasia pakkaseen ja konna pidetään oikealla ruokavaliolla talven ajankin.

      näin meillä

      • NASSE SETÄ

        Talvihorros ja puolittainen talvilepo (jolloin konna ei siis horrosta , vaan nukkuu paljon väsneenä noin huonelämpötilassa , ja herätellään noin kerran viikossa syömään ja mahdollisesti kvletetään .) )ovat kaksi eri asiaa.Molemmista löytyy tietoa :HERPPI.NET. maakonnien sivuilta.Jos osta horrostavan lajin,se ilmanmuuta tulisi horrostaa "jääkaappi lämmöissä". Nelivarvas ja kreikkalainen ovat mm. edellä mainittuja lajeja . Nelivarvas viettää lisäksi pitkiäkin kesälepoja kesäkuukausina turpeeseen kaivautuneena elikkä konna väsähtää ja hakeutuu suojaan kun lämpötilat kesällä nousevat..Horrostamaton nelivarvas varsinkin väsähtää nopeasti ja vuosirytmi on hetkessä sekaisin,koska väsynyttä konnaahan on mahdotonta herätellä,jos se on päättänyt nukkua vaikka 5 kk.lähes putkeen.Luonnossa neliksen aktiivinen kausi noin 3-4kuukautta vuoden aikana ..Kannattaa mennä lueskelemaa herpistä sitä yleistietoa ja kun rekistöröidyt voit kysyä.Aina siellä joku innokas vastailee......TERVETULOA KONNAKERHOON
        !!!!!!


    • KONNUUS

      Ei ole kilpikonnan itsensä päätettävissä, haluaako se tai osaako se ryhtyä talvilevolle vai ei..! Omistajan on luotava OLOSUHTEET sellaisiksi, että konnan keho alkaa luontaisesti asettua talvilevolle.

      EI konna kykene päättelemään, haluaako se horrostamaan vaiko ei. Se ei ole luonnossakaan mikään valintakysymys, vaan sen keho reagoi luontaisesti ilmojen kylmenemiseen ja ruoan vähyyteen.

      Näin sen pitäisi vankeudessakin mennä, muutoin konna lakkaa, -ylläolevan kirjoituksen mukaisesti-, havaitsemasta mikä vuodenaika on menossa.

      Väkisin ei konnaa ehkä levolle voi laittaakaan, mutta jos konna ei vapaaehtoisesti/luontaisesti ala väsähtämään talven tullessa, on hoidossa jotain pahasti vialla.

    • Nasse setä

      KILPIKONNA3 KYSYI : "antaako se itse jonkilaisen merkin, että haluaa horrokseen?" Minusta syksyllä myöhemmin ,kun alat lyhentämään päivänpituutta eli sammuttelet niitä valoja aikaisemmin aivan kuten tuolla luonnossakin(konnan kotiseudulla) tapahtuu ja MIKÄLI edes hieman saat huoneen terraarion lämpötiloja matalammaksi(mikä onkin se hankalin juttu ,tosin syksyllä kerrostaloissakin viilenee kun väännät sen patteritermostaatin kiinni.) niin konna kyllä nopeasti oppii nuo uudet kuviot ja alkaa pikkuhiljaa "hyytymään".Usein alkuun konna mellastaa vielä pimeässäkin,mutta lämpötilat ja valoisanajan pituus ovat ne ainoat keinot jolla voit määrätä sen vuodenajan mitä eletään .SINÄ päätät ,ei konna.

    • mummeli

      Pitääkö konna silmät kiinni kun on horroksessa.

    • Konnailua

      Jos vähennän valaistusta ja lämpöä pienemmälle nukahtaako konna itse ja pitääkö se siirtää johonkin muualle omasta terraariostaa? Ja pitääkö kaikkien konnien horrostaa vaikka ovatkin uroksia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe