Hei, olen rauhoittavia lääkkeitä (oxamin) jatkuvasti käyttävä henkilö päiväannoksen normaalisti ollessa noin 1 - 2 kpl 15 mg pilleriä. Pyrin tällä ehkäisemään ahdistusta ja levottomuutta jota pelkään alkavaksi psykoosiksi mutta rauhoittavat tepsivät oireisiin täydellisesti. Pidättäydyn yleensä alkoholista koska alkoholin vieroitusoireet (krapulatila) lisäävät rauhoittavien tarvetta kaksinkerroin mutta joskus silti erehdyn juomaan. Otin viime lauantaina olutta reilusti ja aamulla vaikuiset kaksi pamia. Ne vaikuttavat tietysti seuraavan noin 8 tuntia mutta sitten loppuu vaikutus. MInulta oli lääkkeet loppu, paitsi tuttavaltani jääneitä Risperidon lääkkeitä oli 1 mg pillereinä 6 kpl. Niitä ei siis ollut minulle määrätty ja sitä käytetään tiettävästi psykooseihin ja skitsofreniaan. Oletin että vaikutus olisi myönteinen joten otin niitä eikä ne oikeastaan auttaneet. Sitten lisäsin annosta viimein niin paljon että otin nuo kaikki (annos 6 mg). Levottomuus senkuin kasvoi ja meinasin oikeasti seota. Onnekseni sain tutultani pameja muutaman joilla sain olotilan rauhoittumaan ja nyt olen uusittuani reseptin joutunut ottamaan päivässä 3 -4 rauhoittavaa pitääseni oloni normaalina. Koskaan aikaisemmin minulla ei ole ollut näin vaikeaa olotilaa.
Aiheuttivatkohan nuo risperidon lääkkeet tämän sekavuustilan? Jos se on lääke sekavuuden poistoon skitsofreniaa sairastavalla, voiko silti olla niin että se vain lisää sekavuutta henkilöllä jolla kyseistä sairautta ei välttämättä ole? Itsestäni en vielä tiedä mikä minun oikea diagnoosi mahtaa olla, kenties yleinen ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö tai jotain sellaista. Mahdolliseseti ehkä alkava skitsofreniakin, paitsi en näe enkä kuule harhoja enkä muutenkaan ole ajatuksiltani todellisuudentajua menettänyt. Olo on vain niin levoton ja tuskainen etten voi olla paikoillani vaan koen että tulen ulos vartalostani. Rauhoittavia pari tai kolme ja olo on taas normaali.
Eli siis kysymys oli että mahtaako syynä olla nämä Risperdoni lääkkeet jotka siis ovat neurolepteja?
Kertokaa ihan mitä vaan omia näkemyksiänne, kunhan ne edes jotenkin perustuu kokemukseen, näkemykseen tai tietoon. Kiitoksia jo vaivannäöstä jos viitsitte lukea koko tekstin.
Aiheuttivatkohan nuo risperidon lääkkeet tämän sekavuustilan? Jos se on lääke sekavuuden poistoon skitsofreniaa sairastavalla, voiko silti olla niin että se vain lisää sekavuutta henkilöllä jolla kyseistä sairautta ei välttämättä ole? Itsestäni en vielä tiedä mikä minun oikea diagnoosi mahtaa olla, kenties yleinen ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö tai jotain sellaista. Mahdolliseseti ehkä alkava skitsofreniakin, paitsi en näe enkä kuule harhoja enkä muutenkaan ole ajatuksiltani todellisuudentajua menettänyt. Olo on vain niin levoton ja tuskainen etten voi olla paikoillani vaan koen että tulen ulos vartalostani. Rauhoittavia pari tai kolme ja olo on taas normaali.
Eli siis kysymys oli että mahtaako syynä olla nämä Risperdoni lääkkeet jotka siis ovat neurolepteja?
Kertokaa ihan mitä vaan omia näkemyksiänne, kunhan ne edes jotenkin perustuu kokemukseen, näkemykseen tai tietoon. Kiitoksia jo vaivannäöstä jos viitsitte lukea koko tekstin.
Vastaukset 3
Vanhimmat
EI koskaan, EI koskaan saa käyttää toiselle määrättyä lääkettä! Jo toiselle luovutus on tässä maassa rikos, siis reseptilääkkeiden, rikokseen syyllistyvät molemmat, antaja ja vastaanottaja.
Miksi sinulla ei ole mitään pohjalääkitystä, esim. SSRI-lääkitystö? Ei bentzoja ole tarkoitus käyttää säännöllisesti, ei millään indikaatiolla, 2 viikkoa on maksimiaika.
Lisäksi alkoholi pahentaa paniikkihäiriötä.
Ymmärrän kyllä että syyllistyin rikokseen mutta jos tietäisit minkälaisessa olotilassa olin sillä hetkellä, jätin asian toisarvoiseksi. Toisaalta kyseiset risperidonit olivat jo ylimääräiseksi jääneitä henkilöltä joka ei enää niitä tarvinnut itse.
Minulla on ollut SSRI-lääkitys eikä se oikein toiminut vaan silti tarvitsi rauhoittavia tueksi. Olen nyt rauhoittavia käyttänyt noin vajaat kaksi vuotta eikä annoskoko ole sinänsä noussut tuona aikana. Joskus menee hyvin jopa viikkojakin ettei tarvitse ainuttakaan rauhoittavaa.
Jostain syystä en vain kestä enää viinaa. Olen alkoholia käyttänyt elämässäni noin 10 vuotta ja viimeisen vuoden, tai kahden, aikana olen huomannut etten kestä psyykkisesti ilman rauhoittavia. Minusta on hiukan erikoista ajatella että syy olisi yksinomaan alkoholi. Syy täytyy olla jokin muu, alkoholi ainoastaan tuo asian selvemmin esiin. Tietenkään en puolustele alkoholin käyttöä koska se tuo niin tuskallisia olotiloja ja aionkin tästä eteenpäin toimia viisaammin sen suhteen.
Alkuperäiseen kysymykseeni liittyi vihje siitä että ilmeisesti en sairasta skitsofreniaa koska siihen tarkoitettu lääke mitä ilmeisemmin pahensi vointiani. Se ei ollut sekakäyttöä koska sillä hetkellä minulla ei ollut enää alkoholia veressä.
Se miten reagoi neuroleptiin ei kerro mistään sairaudesta yhtään mitään. Ei sitä sairastaako vai ei. Eihän esim. kaikille skitsofreniaa sairastaville sovi/auta sama lääke jne.