Risperidonista lisää levottomuutta, paniikkia ja ahdistusta?

Hei, olen rauhoittavia lääkkeitä (oxamin) jatkuvasti käyttävä henkilö päiväannoksen normaalisti ollessa noin 1 - 2 kpl 15 mg pilleriä. Pyrin tällä ehkäisemään ahdistusta ja levottomuutta jota pelkään alkavaksi psykoosiksi mutta rauhoittavat tepsivät oireisiin täydellisesti. Pidättäydyn yleensä alkoholista koska alkoholin vieroitusoireet (krapulatila) lisäävät rauhoittavien tarvetta kaksinkerroin mutta joskus silti erehdyn juomaan. Otin viime lauantaina olutta reilusti ja aamulla vaikuiset kaksi pamia. Ne vaikuttavat tietysti seuraavan noin 8 tuntia mutta sitten loppuu vaikutus. MInulta oli lääkkeet loppu, paitsi tuttavaltani jääneitä Risperidon lääkkeitä oli 1 mg pillereinä 6 kpl. Niitä ei siis ollut minulle määrätty ja sitä käytetään tiettävästi psykooseihin ja skitsofreniaan. Oletin että vaikutus olisi myönteinen joten otin niitä eikä ne oikeastaan auttaneet. Sitten lisäsin annosta viimein niin paljon että otin nuo kaikki (annos 6 mg). Levottomuus senkuin kasvoi ja meinasin oikeasti seota. Onnekseni sain tutultani pameja muutaman joilla sain olotilan rauhoittumaan ja nyt olen uusittuani reseptin joutunut ottamaan päivässä 3 -4 rauhoittavaa pitääseni oloni normaalina. Koskaan aikaisemmin minulla ei ole ollut näin vaikeaa olotilaa.

Aiheuttivatkohan nuo risperidon lääkkeet tämän sekavuustilan? Jos se on lääke sekavuuden poistoon skitsofreniaa sairastavalla, voiko silti olla niin että se vain lisää sekavuutta henkilöllä jolla kyseistä sairautta ei välttämättä ole? Itsestäni en vielä tiedä mikä minun oikea diagnoosi mahtaa olla, kenties yleinen ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö tai jotain sellaista. Mahdolliseseti ehkä alkava skitsofreniakin, paitsi en näe enkä kuule harhoja enkä muutenkaan ole ajatuksiltani todellisuudentajua menettänyt. Olo on vain niin levoton ja tuskainen etten voi olla paikoillani vaan koen että tulen ulos vartalostani. Rauhoittavia pari tai kolme ja olo on taas normaali.

Eli siis kysymys oli että mahtaako syynä olla nämä Risperdoni lääkkeet jotka siis ovat neurolepteja?

Kertokaa ihan mitä vaan omia näkemyksiänne, kunhan ne edes jotenkin perustuu kokemukseen, näkemykseen tai tietoon. Kiitoksia jo vaivannäöstä jos viitsitte lukea koko tekstin.
1511
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

Moi!

Risperidoni bloggaa aivoissa dopamiini-välittäjäaineen toimintaa. Dopamiini tuottaa energisyyttä, kun dopamiini blogataan risperidonilla seurauksena on lamaannusta. Ehkä lamaannuksen tila sinulla aiheutti suuren hätäännyksen, et kestä ajatusta itsestäsi lamaantuneena, hyväksy lääkkeen tuomaa toimintakyvyttömyyttä.

Kokemuksesi ahdistuksesta ja levottomuudesta risperidonia otettuasi on mielenkiintoinen. Itselläni on mennyt risperidonia jo neljä vuotta. Alkuun minulla oli kovaa ahdistusta ja levottomuutta. Se voi olla alkuoire tuota lääkettä syödessä.

En usko, että sairastut skitsofreniaan. Hyvä kuitenkin, että olet 'valmis' vastaanottaman elämän niin kuin se tulee. Jotakin voit kuitenkin tehdä itsesi eteen:
1. ole ystävällisten ihmisten kanssa
2. liiku kohtuullisesti, riittävästi
3. tee mielekkäitä tekoja itsesi ja toisten hyväksi
4. opettele ajattelemaan itsestäsi hyväksyen itsesi

Äänestä

Kommentoi aloitusta


benzojen ystävä kirjoitti:

Hei, olen rauhoittavia lääkkeitä (oxamin) jatkuvasti käyttävä henkilö päiväannoksen normaalisti ollessa noin 1 - 2 kpl 15 mg pilleriä. Pyrin tällä ehkäisemään ahdistusta ja levottomuutta jota pelkään alkavaksi psykoosiksi mutta rauhoittavat tepsivät oireisiin täydellisesti. Pidättäydyn yleensä alkoholista koska alkoholin vieroitusoireet (krapulatila) lisäävät rauhoittavien tarvetta kaksinkerroin mutta joskus silti erehdyn juomaan. Otin viime lauantaina olutta reilusti ja aamulla vaikuiset kaksi pamia. Ne vaikuttavat tietysti seuraavan noin 8 tuntia mutta sitten loppuu vaikutus. MInulta oli lääkkeet loppu, paitsi tuttavaltani jääneitä Risperidon lääkkeitä oli 1 mg pillereinä 6 kpl. Niitä ei siis ollut minulle määrätty ja sitä käytetään tiettävästi psykooseihin ja skitsofreniaan. Oletin että vaikutus olisi myönteinen joten otin niitä eikä ne oikeastaan auttaneet. Sitten lisäsin annosta viimein niin paljon että otin nuo kaikki (annos 6 mg). Levottomuus senkuin kasvoi ja meinasin oikeasti seota. Onnekseni sain tutultani pameja muutaman joilla sain olotilan rauhoittumaan ja nyt olen uusittuani reseptin joutunut ottamaan päivässä 3 -4 rauhoittavaa pitääseni oloni normaalina. Koskaan aikaisemmin minulla ei ole ollut näin vaikeaa olotilaa.

Aiheuttivatkohan nuo risperidon lääkkeet tämän sekavuustilan? Jos se on lääke sekavuuden poistoon skitsofreniaa sairastavalla, voiko silti olla niin että se vain lisää sekavuutta henkilöllä jolla kyseistä sairautta ei välttämättä ole? Itsestäni en vielä tiedä mikä minun oikea diagnoosi mahtaa olla, kenties yleinen ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö tai jotain sellaista. Mahdolliseseti ehkä alkava skitsofreniakin, paitsi en näe enkä kuule harhoja enkä muutenkaan ole ajatuksiltani todellisuudentajua menettänyt. Olo on vain niin levoton ja tuskainen etten voi olla paikoillani vaan koen että tulen ulos vartalostani. Rauhoittavia pari tai kolme ja olo on taas normaali.

Eli siis kysymys oli että mahtaako syynä olla nämä Risperdoni lääkkeet jotka siis ovat neurolepteja?

Kertokaa ihan mitä vaan omia näkemyksiänne, kunhan ne edes jotenkin perustuu kokemukseen, näkemykseen tai tietoon. Kiitoksia jo vaivannäöstä jos viitsitte lukea koko tekstin.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu