Sama vero%? Palkka ja etuus.

EnTajua.

Olen luullut, että palkka ja etuus verotetaan eri lailla ja ne eivät liity toisiinsa mitenkään. Olen luullut, että etuuksien verotus ei muuta lainkaan palkan verotusta ja toisin päin. Taidan olla väärässä?

Lasketaanko niille nyt kuitenkin yhteinen veroprosentti? Laitoin veroprosenttilaskuriin viime vuoden etuudet ja palkat sarakkeisiin ja verotuksen tarpeeksi saatiin sama verotusmäärä kuin verotuspäätöksessäkin. Nyt on kuitenkin isot mätkyt niskassa.

No, minäpä olen viime vuonna viennyt palkanlaskijalle palkkaa koskevan verokortin enkä ole etuuksista sanonu mitään. Myös tuistani on mennyt automaattisesti se 20%.

Eipä se verotoimiston akka silloin puhelimessa kysellyt mitään etuuksista, kun palkkaa varten verokorttia pyytelin. Että en tiedä, mikä tässä on näin pieleen mennyt(?) :o

8

1987

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmm.

"""Eipä se verotoimiston akka silloin puhelimessa kysellyt mitään etuuksista, kun palkkaa varten verokorttia pyytelin. """ No eipä tietenkään koska sinun pitää antaa tiedot hänelle minkä perusteella laskee sinulle vero%. Eli arvioidut palkkatulot,etuudet, korkovähennykset ja työmatkavähennykset etc.

• EnTajua.

Eipä ole kukaan kertonut, että ne etuudet vaikuttaa siihen palkkatulon prosenttiin. Kerroinhan tässä, että olen luullut palkan ja etuuden olevan eri asioita ja luullut, että ne ei vaikuta toisiinsa. Luulisi nyt ammatti-ihmisen älyävän kysyä, että "onko tämä palkka ainut tulosi tänä vuonna?".

• Omatoimisuutta

No mutta eihän se verovirkailija voi mikään ennustaja olla. Hieman omatoimisuutta.

Ihmisillä on niin paljon erilaisia tulomuotoja, että siinähän se virkailijan aika rattoisasti menisi, kun joutuisi kyselemään kaikki tulomuodot erikseen joakiselta asiakkaalta.

Joten ei pidä syyttää muita, jos itse on töpännyt.

• Mätkyt:

Jos verovuonna tienaa palkkatuloa, saa siitä erilaisia vähennyksiä verotuksessa, mutta etuuksista ei saa.

Siksi tulee takaisinmaksettavaa...

"Laitoin veroprosenttilaskuriin viime vuoden etuudet ja palkat sarakkeisiin ja verotuksen tarpeeksi saatiin sama verotusmäärä kuin verotuspäätöksessäkin. Nyt on kuitenkin isot mätkyt niskassa."

Sama verotusmäärä, siis joka sinulta on jo peritty veroina, vai verot mätkyt?
      Ja käytithän vuoden 2010 veroprosenttilaskuria?

• EnTajua.

Laskuri ja verotuspäätös antoi samaksi koko vuoden verotusmäärän. Mutta minulta on viime vuonna otettu vähemmän veroja. (Esim.Laskuri ja verotuspäätös sanoivat, että veroja tulee maksaa 5000, mutta minulta on verotettu vain 4000 eli 1000 tuli mätkyjä) Ymmärrätkö? Ja käytin viime vuoden laskuria.

Jos tekisin 2 laskelmaa laskurilla niin, että merkitsen toiseen vain etuudet ja toiseen laskelmaan vain palkat.... Sen mukaan minua olisi verotettu oikein, kun lasketaan nämä verotusmäärät yhteen. Mutta kun laitetaan nämä molemmat tulot siihen samaan laskelmaan, saadaan koko vuoden verotukseksi paljon isompi. Näin minulle on nyt käynyt.
      Ymmärrätkö?

Joo, ehkä olen itse nyt mokannut, mutta mistä näitä voi tietää, kun kukaan ei suostu kertomaan. Minä en tiennyt, että ne tulot vaikuttavat toistensa veroprosentteihin. Enkä tarkoittanut, että olisi kaikki mahdolliset sarakkeet sen verotantan tarvinnu kysellä. Ammatti-ihmisen nyt täytyisi selventää, että se menee oikein... Sama asia kuin kaupantäti kysyy kohteliaasti, että "Laitetaanko ostos pussiin vai meneekö näin?"

• Verotuksen perusteet

Tottakai vuoden tulot lasketaan yhteen. Se mitä tuloja on tullut, vaikuttaa sitten veroprosenttiin ja vähennyksiin. Ei ole siis erillistä verotusta palkkatuloille ja tuille.

Jos esim. henkilö X saa palkkatuloja 100 000 ja tukia 1000 euroa, pitää tuosta tonnista maksaa enemmän veroja kuin jos palkkatuloja olisi 10 000 euroa. Näin toimii progressiivinen verotus.

Sitten taas esim. pääomatuloverotus on tavallaan erillinen, koska niistä tuloista maksetaan aina 28% veroja. Eli jos pääomatuloista on maksanut heti 28%, eivät ne vaikuta palkkaverotukseen.

Tavallaan olet oikeassa että verovirkailija olisi voinut kysyä "onko sinulla muita tuloja", mutta toisaalta kyllä kuuluisi yleissivistykseen ymmärtää edes tuon verran verotuksesta. Eli kyllä, olet saanut hieman huonoa palvelua mutta olet myös itse mokannut. Eikä lopputulos siitä muutu, vaikka syyttäisitkin virkailijaa. Kannattaa hommata jokin vaikka lukion yhteiskuntaopin tms. oppikirja ja hieman sivistää itseään, että jatkossa ei tee samanlaisia virheitä.

• ldksjfölasdkj

Kaikki ansiotulot lasketaan vuoden lopussa yhteen ja yhteissumma verotetaan, riippumatta siitä onko tulo ollut palkkatuoa ta veronalaista etuutta. Joten tuolla tavalla ne liittyvät toisiinsa.

Ennakonpidätyksessä on eroja, ansiotulojen verotus menee verokortin mukaan ja etuuksien verotus sovittujen muiden ennakonpidätysprosenttien mukaan. Ennakonpidätysprosentit eivät liity varsinaiseen verotukseen mitenkään, ne voi olla vaikka miten pielessä ja verotus toimitetaan silti normaalisti.

Kun haetaan uutta verokorttia, tulee ilmoittaa arvio koko vuoden tuloista (palkat, sivutulot, etuudet) ja siihen asti maksettujen palkkatulojen ja etuuksien kokonaissumma. Lisäksi ilmoitetaan siihen asti maksetut ennakot. Katso veroprosenttilaskuri netistä.

• Tärkeä huomio!

Ennakonpidätys eli nk. "veroprosentt" perustuu ARVIOON kuluvan verovuoden (1.1.-31.12) tuloista ja vähennyksistä. Jos teet verokorttimuutoksen keskellä vuotta, pitää siihen tietysti ilmoittaa alkuvuonna kertyneet tulot, niistä pidätetyt verot, muuttuneet vähennykset sekä arvioida loppuvuoden kaikki tulot. Jokainen on oman taloutensa paras asintuntija eikä verottajalla ole kesken vuotta ao.tietoja käytössään. Palkkojen, etuuksien maksajat ilmoittavat verovuoden toteutumat vasta seuraavan vuoden alussa vuosi-ilmoituksillaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      67
      1244
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      906
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      903
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      107
      828
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    Aihe