minkä ikäisinä olette saaneet esikoisenne, tehtiinkö eppari ja saitteko repeytymiä? kuinka pahoja?
Itse menen marraskuussa synnyttämään jos niin on tarkoitettu, ja pelottaa kauheasti noi repeytymät yms. Oma äitini repesi pahasti, ja tehtiin myös eppari, silloin kun minä (esikoinen) synnyin. Itse en halua epparia ellei se ole vauvan hengestä kiinni. Niitä repeytymiä voi ilmeisesti tulla epparista huolimatta.
Kannattaisiko nyt jo aloittaa välilihan öljyäminen? käykö oliiviöljy? onko teillä mies venyteyllyt emättimen aukkoa tms? mulla on tosi kuiva iho, ja ryppyjä naamassa jo nyt 24-vuotiaana, tarkoittakohan tämä että alapääni saa samoja vaurioita ja palautuminen on kehnoa?
Episiotomia/repeytymät
23
19641
Vastaukset
- Jorma Suonikas
Nyt kyllä on asia niin että jos synnytät normaalisti niin sulla löystyy paikat niin ettei enää seksi oo kovin kivaa. Mutta jos venytellä haluut niin eikun kunnon nyrkkipanoja!
Se saattaa muuten se öljy keritä kuivaa ennen marraskuuta sieltä välilihasta.- huutia
Etpä ole mikään kummoinen tietäjä, kun väität, että alatiesynnytyksen jälkeen paikat väljenee. Väljyys on tilapäinen ilmiö, joka menee ohi, kun äidin elimistö muutenkin palautuu. Lisäksi emättimen ja lantionpohjan lihaksia voi treenata sekä raskauden aikana että sen jälkeen ja siten nopeuttaa palautumista.
Jos sinulla on huonoja kokemuksia, voi olla, että pippelisi on liian vaatimaton.
- MrsChaos
Repeäminen on mm. kudostyypistä, lapsen koosta ja kätilöstäkin kiinni. Jos äitisi on revennyt ei voi sanoa että sä repeät pahasti, eikä se kuiva ihokaan onneksi välttämättä repeämiä merkitse.
Mulla on erittäin kuiva iho. Sain esikoiseni 18- vuotiaana, lapsia on nyt 4. Esikoisen saadessani leikattiin eppari, lapsi oli isokokoinen ja mä ensisynnyttäjä. Repeämiä ei tän lisäksi tullut, ja eppari parani hyvin, samoin mustelmat alapäässä. Toisen sain pari vuotta myöhemmin, iso lapsi niin ikään, ei epparia, ei repeämiä, 2 tikin nirhauma tuli. Kolmannen kohdalla pistettiin 1 kosmetiikkatikki, viimeisen kohdalla ei mitään. Toisen ja kolmannen ponnistusajat ovat olleet todella lyhyita (1 min ja 2 min), tämä saattaa altistaa repeämiselle. Viimeisen ponnistusaika oli 8 min, samalla kätilö painoi välilihaa lämpimällä pyyhkeellä. Se pyyhe estää repeämiä ja toimii jopa kivun lievittäjänä, kannattaa puhua siitä kätilön kanssa synnyttämään mennessäsi :) Mulla kätilö neuvoi ponnistusvaiheessa "pidättämään" välillä, joten ponnistus eteni rauhellisesti, mikä siis esti repeämistä. Lisäksi ponnistusasento kannattaa valita "repeämiä estäväksi", kovin pystyssä asennossa kaikki paine osuu alapäähän, mikä taas altistaa repeämille.
Tosta öljyämisestä ei mulla ole kokemusta.- kaisa
minä taas olen käsittänyt että juuri kyykky- ja muut vastaavat asennot EHKÄISEVÄT repeytymiä. Koska silloin välilihaan ei kohdistu painetta, ja lantio aukenee laajimmilleen. Luonnon painovoima hoitelee hommat. Näin itsekin ajattelin synnyttää. Ja uskoisin että kätilö voi tässäkin asennossa tukea välilihaa pyyhkeellä, on vain siitä kiinni mitä kätilö viitsii tehdä. Tietty kätilölle on helpointa toi normaalisynnytys.
- MrsChaos
kaisa kirjoitti:
minä taas olen käsittänyt että juuri kyykky- ja muut vastaavat asennot EHKÄISEVÄT repeytymiä. Koska silloin välilihaan ei kohdistu painetta, ja lantio aukenee laajimmilleen. Luonnon painovoima hoitelee hommat. Näin itsekin ajattelin synnyttää. Ja uskoisin että kätilö voi tässäkin asennossa tukea välilihaa pyyhkeellä, on vain siitä kiinni mitä kätilö viitsii tehdä. Tietty kätilölle on helpointa toi normaalisynnytys.
mä olin käsittänyt ja ajatellut ihan itse ( :P) niin että sitä painetta tulee silloin enemmän. No en vänkää, kokemusta pystyasennosta ei ole. Ja se on kyllä tosi, että lantio aukeaa silloin isoimmilleen.
Mulle puoli- istuva on aina ollut luonnollisin ponnistusasento, vaikka muitakin olisi ollt tarjolla. Mutta tuosta tukemisjutusta kannattaa jutella kätilön kanssa, mä ainakin koin sen todella hyväksi :)
Onnea koitokseen! - Rv 34+3
kaisa kirjoitti:
Minä taas olen kuullut, että jakkara- ja kyykkysynnytyksessä repeämät ovat yleisempiä. Olisikin joku hyvä välimuoto jakkaran ja sängyn välillä...
- näin mulla
Mulle ei tehty episiotomiaa, enkä revennyt. Pari tikkiä sain häpyhuuliin. Mistään rasvailuista en ollut kuullutkaan.
- äippä 81
Sain esikoiseni 22-vuotiaana. Mulle ei tehty epparia tuli ensimmäisen asteen repeämä vaikka vauva oli pieni 2810g.
- mie
tuli toisen asteen repeämä,vaikka tehtiin eppari ja vauva oli pieni 2kg 760g.Jakkaralla synnyttäessä lantio levenee enemmän ja silloin on pienempi riski saada repeytymiä...
- Asiaa miettinyt
Olen ymmärtänyt, että repeytyminen ei ole kiinni lantion levenemisestä. Lantioluiden avautuneisuus tietysti vaikuttaa muuten synnytykseen.
Väliliha joustaa tai ei jousta riittävästi ja silloin repeää. Tähän voi käsittääkseni vaikuttaa sillä, kuinka rauhallisesti lapsi ulos tulee (kuinka rauhallisesti väliliha saa siis venyä) ja kuinka kätilö saa samalla tuettua välilihaa.
Jakkaralla istuttaessa kätilö ei pysty niin hyvin tukemaan välilihaa.
Jos jakkaralla ponnistaminen pitenee, myös alapää (kohdunsuu) saattaa turvota niin, että synnytys viivästyy ja saattaa tulla pukamiakin.
Toisaalta painovoima nopeuttaa toimitusta ja istuessa on helpompi löytää oikea ponnistussuunta...
Eli jakkaralla on puolensa ja puolensa. Olen viime aikoina miettinyt kovasti tätä aihetta, kun se on ajankohtainen aika pian. En haluaisi repeytyä (mieluummin vaikka eppari), mutta toisaalta jakkaran hyvät puolet houkuttelevat.
- Marrasmamma
Sain esikoiseni viime elokuussa, jolloin olin 19 vuotias. Tehtiin episiotomia ja II asteen repeymä tuli silti. Olin synnytyksen alussa ammeessa jonka epäilen auttavan ponnistusvaiheessa...lapsi syntyi 4 minuutin ponnistuksen jälkeen.
Itse en usko poppakonsteihin ennen synnytystä.
Ainoat haitat jotka epparista/repeämästä sain oli kuukauden hellänä oleva paikka tikeistä. Mutta nyt on ihan samanlainen kuin ennen synnytystä.
Sairaalassa sain särkylääkettä milloin tarvitsin ja kivut hävisivät sairaalasta lähdön jälkeen.
Ei niitä kannata pelätä! Minun mielestä supistukset olivat paaaaaljon kivuliaampia kuin ponnistaminen tai repeytyminen. Kätilö kyllä tietää mitä tekee ja voihan niistä peloista keskustella terveydenhoitajan/kätilön kanssa.
Ei siinä onnen huumassa ajattele kipua kun se suloinen pienokainen on tänne maailmaan saapunut. Turvallisin mielin vaan odottelemaan!- mirkka
tämä eppari oikein on käsitin että repeämämä mutta missä välilihako??anteeksi tietämättömyyteni..meillä vasta suunnitellaan lasta..
- .....
mirkka kirjoitti:
tämä eppari oikein on käsitin että repeämämä mutta missä välilihako??anteeksi tietämättömyyteni..meillä vasta suunnitellaan lasta..
eli kätilö tekee sen tarkoituksella, muka estämään repeytymiä. Nykyisin ollaan tajuttu yhä enemmän että eppari on monesti täysin turha juttu.
ja repeytymät on siis luonnollisia repeytymiä! :) - stadin friidu
mulla ei tehty episiotomiaa, ei tullut repeytymiäkään. Lapsi painoi 3.6kg, mun ikä 31v.
Olin tosi hyvässä kunnossa ennen ja jälkeen. Harrastin viimeseen päivään asti liikuntaa. Viimeset viikot lähinnä kävelyä, mutta sitä sit n. 6km päivässä.
Näkisin, että liikunnalla on tossa paljon enemmän merkitystä kuin joillain passiivisilla poppiskonsteilla. Monet kyllä menee niin laiskoiks raskausaikana, että ne muuttuu aku-ankoiksi jo kävelytyyliä myöten, maksavat siitä sitten synnytyksen yhteydessä ja sen jälkeen.
Suosittelen lämpimästi erittäin realistista asennetta, sekä raskauteen että synnytykseen.
Kivut voi olla niin pahat, että epiduraalikaan ei auta ja se saattaa generoida kaikkee muutakin, kuin onnen huumaa... jotkut sanoo sitä synnytyksen jälkeiseksi masennukseksi .. olen huomannut että monen kohdalla olisi oikeampi termi harmi tai kiukku. Synnytys on kirjaimellisesti perseestä, ja jos miesten tarvis tehdä se, se olis jo jollain konstilla saatu kivuttomaksi.
Ätityydiä se vaatii kyllä aika lailla normaalilta naiselta. Niihin taas ei lukeudu nää äiti-teresat ymv. epäinhimillisen hyvät naisihmiset.
- Anne
Hei!
Miten teillä varsinkin toisen asteen repeämän saaneilla jälkikuntoutuminen on tapahtunut?
Odotan kolmatta lastani. Ensimmäinen synnytys yhdeksän vuotta sitten oli imukuppisynnytys ja siinä sain toisen asteen repeämän sen lisäksi, että leikattiin väliliha. Toisen raskauden aikana arpi kipeytyi ja arkuutta kesti aika pitkään toisen synnytyksenkin jälkeen varsinkin kuukautisten aikana. Toisessa synnytyksessä ei onneksi tullut lisävaurioita.
Nyt kolmannen raskauden aikana huomaan arven alueella arkuutta ja turvotusta - ikäänkuin verenpakkautumista tai mustelman tai suonikohjun tapaisen - jo 30 -viikolla. Alkoi huolestuttaa, että mitähän tästä vielä seuraa ja mitä jää jäljelle synnytyksen jälkeen...
Onko kellään kokemusta voiteista tms. lääkkeistä, joilla tällaista alapään verenpakkautumista voisi hoitaa raskauden aikana? Onko kokemusta synnytyksen jälkeen tehdyistä korjauksista - esim. leikkauksista? Mitään laskeutumia tai pidätysvaivoja minulla ei onneksi ole.
Terveisin Anne- oona
joku kuukausi meni...ei kyllä ollut mikään paha repeytymä. Nyt toista odotellessa olen alkanut rasvaamaan välilihaa yms oliiviöljyllä. katsotaan kuinka vaikuttaa. Epparia mulle ei olla onneksitehty. Kaverille tehtiin, ja hän vielä vuodenkin jälkeen valitteli seksikipuja ja tunnottomuutta alueella..
- kertoa
mitä se toisen asteen repeämä tarkoittaa? itselleni tuli sellainen, mutta tuo terminologia on hieman hakusessa.
- Hanna
Kuulostais siltä että sulla on peräpukamia. Käyhän näyttämäs neuvolassa, apua on saatavilla.
- Hanna
Hanna kirjoitti:
Kuulostais siltä että sulla on peräpukamia. Käyhän näyttämäs neuvolassa, apua on saatavilla.
Lipsahti hassuun kohtaan ed viesti. Annen suonikohjun näköiset arvet(?) kuullostaa ihan peräpukamilta.
- minä vaan
vehnänalkioöljyä suositellaan, oliiviöljy käy, jos se on kylmäpuristettua. Öljyämistä suositellaan aloitettavaksi viikolla 34-36.
- äiti-83
sain poikamme 19-vuotiaana. en tehnyt mitään venyttelyitä tai öljyämisiä. en ole kuullut mistään luotettavalta taholta, että ne auttaisivat. ponnistus vaiheessa repeytymistä voidaan estää lämmittämällä välilihaa lämpimällä kääreellä. minulle ei tehty episiotomiaa. pieni repeytymä tuli. se parani parissa viikossa ja istumaan pystyin muutaman päivän päästä synnytyksestä. eivät naaman rypyt liity emättimen joustavuuteen.
- sektio_99
synnyttämistä sen verran paljon että vaadin sektioo molempien lasteni synnyttämisessä,enkä ole katunut päivääkään,rakastan molempia aivan yhtä paljon,ei kivuliasta alapäätä,maitoa tuli heti ja tiesin kun lähdin sairaalaan hakemaan lapsiani.todella upeaa!!!!! ja kävelin jo leikkaus päivänä,kun jotkut alateitse synnyttäneet jäivät vielä tayssiin lähtiessäni kotiin lasteni kanssa.miksi repiä iseni riekaleiksi kun voi valita??sektio äiti ei ole huonompi kuin alateitse synnyttänytkään,jotkut vaan tietää mitä haluaa
- Minä vaan
Eiköhän ne alateitse synnyttävätkin tiedä mitä haluaa.. Jos lopetettaisiin tämä puolin ja toisin parjaaminen sektioäitien ja alateitsesynnyttäneiden äitien välillä jo vihdoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu801926- 591778
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3621672Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691453Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681334Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101330Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä701263- 641208
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141093KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1001087