Suomi yksikieliseksi!

harri-åke

PITKÄ TEKSTI, ALIMPANA KOOSTE.

Kaksikielisyyden aika on ohi. Se on ollut ohi jo pitkään, mutta edelleen sitä pidetään keinotekoisesti yllä. On sairasta, miten noin viiden prosentin vähemmistön takia pakotetaan koko kansa opiskelemaan ruotsia. Ruotsia puhuu äidinkielenään hieman yli kahdeksan miljoonaa ihmistä, joten kyseessä on maailman mittakaavassa todellinen marginaalikieli. Venäjää taas puhuu äidinkielenään noin 250 miljoonaa ihmistä, ja sen ollessa naapurimaamme, sille todellakin löytyisi käyttöä. Minä en valitettavasti osaa venäjää, mutta uskoisin siitä olevan minulle paljon hyötyä. Hyvä kuitenkin ettei se ole pakollinen kieli. Ruotsia osaan jonkin verran, niin että pääsin lukion kurssit läpi vitosen keskiarvolla. En kuitenkaan suostu puhumaan ruotsia sanaakaan vaikka toimin palvelualalla (, vaikka sillä ei tässä mitään väliä olekaan). Toisaalta en ole kyllä vielä KERTAAKAAN Suomessa sitä tarvinnut!

Ongelma ei kuitenkaan ole edes pelkkä pakkoruotsi, vaan kaksikielisyys. Kaksikielisyys aiheuttaa jättimäiset kustannukset valtiolle. En osaa (tuskin kukaan osaa) sanoa tarkkoja lukuja, mutta arvioiden mukaan kaksikielisyys maksaa valtiolle noin 4 % joka vuoden budjetista. Tähän ei ole vielä edes laskettu välillisiä kuluja, joita tulee esimerkiksi kun virkamies makaa kotonaan työttömänä, kun ei läpäise virkamiesruotsia. Sairasta touhua minun mielestäni ja kaikki tämä todella pienen vähemmistön takia.

Ruotsinkielisiä ihmisiä on Suomen väestöstä noin 5 %. Itse en ole vielä ainakaan tavannut yhtään ruotsinkielistä suomalaista, joka ei puhuisi hyvää suomea. Varmasti tällaisia ihmisiä kuitenkin on. Ehkä viidennes suomenruotsalaisista ei pärjää suomenkielellään (täysin oma arvioni). Siis jumalauta, noin PROSENTTI koko vitun maan väestöstä ei puhu suomea, joten loput opettelevat sitten heitä palvellakseen ruotsia? Melko kallista puuhaa. Jos ei valtakieltä osaa, niin se opetellaan. Jos ei huvita opetella niin painutaan vittuun tai kuollaan nälkään!

Jos kaksikielisyyden vastustajat mainitsevat asiasta, niin ruotsinkieliset ilmoittavat meidän olevan vihamielisiä heitä kohtaan. En esimerkiksi minä ole vihamielinen teitä kohtaan ihmisinä, vaan aivan absurdeja toivomuksianne. Ei missään muualla maailmassa vähemmistö sanele ehtoja tällä tavoin. Minulla on parikymmentä ruotsinkielistä ystävää ja jopa isoisäni on ruotsinkielinen. He kaikki tietävät kantani ja kunnioittavat sitä. Olemme siis vain tavallisia suomalaisia, jotka haluavat saada hulluuden loppumaan, ruotsinkielisten vaatiessa kuuta taivaalta.

Olen seurannut kaksikielisyys- ja pakkoruotsikeskustelua paljon ja se saa minut usein todella vihaiseksi. Ylen pakkoruotsi-illassa en kuullut muistaakseni yhtään järkiperustetta kaksikielisyyden hyväksi. Olen todella iloinen siitä, että yhä useampi on yksikielisyyden kannalla. Vihaiseksi minut taas tekevät, ruotsinkielisten absurdit perustelut oman asiansa puolesta.

Vai mitä mieltä olette seuraavista?:

"Kaksikielisyys on rikkaus."
- Totta kai se on rikkaus, mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Tietysti vielä parempi olisi opiskella jo ala-asteella kaikki maailman kielet tai edes kahdeksan kieltä. Mitäs sanoisitte jos ala-asteelta pääsevät oppilaat puhuisivat sujuvasti seuraavia: luba, uiguuri, nyanja, zkan, zulu, ruotsi, iloko ja suomi. Näitä kaikkia puhuu äidinkielenään noin saman verran ihmisiä kuin ruotsia. Olisiko tässä tapauksessa kahdeksankielisyys rikkautta? Vittu osaan kaikkia näitä kieliä, mutta mitä helvettiä mä näillä oikein teen? No onhan tää rikkaus. Eihän jokaista suomalaista tarvitse kouluttaa hammaslääkäriksi vain sen takia, että jossain elämän vaiheessa saattaa joutua poraamaan jonkun hampaan kuntoon.
Rikkautta olisi esimerkiksi venäjän tai kiinan puhuminen, koska näitä kieliä voisi tarvitakin.

"Ruotsin osaaminen on avain muiden vieraiden kielten oppimiseen."
- Ehkä niinkin, mutta tässäkään ei ole mitään järkeä. Jos halutaan opetella muita vieraita kieliä, niin sitten niitä opetellaan suoraan. Ei siihen ruotsia väliin tarvita!

"Suomi on kaksikielinen maa."
- No tämä on kyllä totta, mutta se on huono perustelu. Ajat muuttuvat ja tämäkin tullaan muuttamaan ajan myötä. Se, että laki tukee kaksikielisyyttä, mutta valtaosa kansasta on sitä vastaan ei ole oikein. Mitä tämä kertoo demokratiastamme?
En oleta suomen kielenkään olevan virallinen kieli Suomessa vuonna 2200. Kuten sanoin ajat muuttuvat, se pitää hyväksyä, eikä kynsin hampain pitää kiinni oikeuksistaan.

"No mutta onhan matematiikkakin pakollista ja maantiede ja biol......."
- Kuinka sekaisin voitte olla? Sopii minulle, minun lapseni opiskelevat matematiikkaa ja muita yleissivistäviä aineita ja teidän lapsenne ruotsia ja...? Sitä en halua tietää millaisia niistä sivistymättömistä elukoista tulee, tuskin ainakaan työssäkäyviä, veroa maksavia kansalaisia. Nykymaailmassa tuskin pärjää ilman matematiikka. No ainakin osaavat ruotsia. Suomen pakko-opiskelun poistaminen sopii minulle myös, mutta se tuskin on teidän etunne.


...jatkuu...

6

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harri-åke

      ...jatkuu...

      Jo pelkästään kaksikielisyyden kustannukset ovat tarpeeksi suuri peruste järjestelmän lakkauttamiselle. Rahareikiä kyllä riittää. Suomessa vanhukset eivät saa kunnon hoitoa, köyhät voivat huonosti ja lapset syövät kouluruokaloissa paskaa. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Kaikissa näissä ongelmissa suurin syy on rahanpuute. Samalla keinotekoiseen kaksikielisyyteen on varaa laittaa pari miljardia vuodessa. Mitä tämä teistä kertoo?

      Ajatelkaa mitä kaikkea tällä rahalla saisi? Esimerkiksi koululounasannoksen tuottamiseen käytetään 60 senttiä! Siis kasvavat lapset syövät säästökuurin takia pikkukolikon hintaisen kasan paskaa. Ilman kaksikielisyyttä annokseen voisi käyttää varmasti monta kymmentä kertaa enemmän rahaa. (Varmasti paska laskelma, väärin ja huono esimerkki, mutta suuntaa antava).

      En äänestänyt persuja, mutta olen tyytyväinen tulokseen, koska tähän asiaan saadaan varmasti muutos.



      Koko homma tiivistettynä:

      – Kaksikielisyys on rikkaus, jos toiselle kielelle on käyttöä. Tässä tapauksessa käyttöä ei juurikaan ole

      – Kaksikielisyyttä ei voida pitää yllä hinnalla millä hyvänsä, jos rahat ovat näin tiukassa

      - Maailmalla pärjää nykyään, toisin kuin kolmekymmentä vuotta sitten, mainiosti englannilla.


      Vastaväitteitä/perusteluja kiitos! Älkää tosin käyttäkö samoja vanhoja juttuja, jotka on monesti kumottu!

      • keskiluokkainenpaska

        Eipä ole vastaväitteitä, kuin se että paskat kiinnostaa.

        Olen tyypillinen suomalainen jota ei kiinnosta kuin oma liksa, auto ja asunto. Jos palkka vain nousee, so what mitä valtio tekee rahoillaan kuhan pysyn sosiaalisessa hierarkiassa vähintään puolivälissä.

        Kuullostaako kyyniseltä? Se on, mutta niin inhimillistä koska,
        - minua ei kiinnosta politiikka, vain oma perseeni
        - pääasiassa voin muuttaa oman elämäni asioista, en niitä joista muut ihmiset päättää - paitsi äänestämällä
        - elämäni on kotona, työpaikalla ja läheisieni keskuudessa, ei suomen valtion ongelmissa - en tee niistä omiani joten säilyy mielenterveyskin jotenkin.
        - maailmassa isompiakin ongelmia kuin kaksikielisyys suomessa, joten empä taida jaksaa tehdä siitä minkäänlaista kynnyskysymystä. En edes usko että kenenkään ruotsinkieltä vastustavan elämänlaatua kielen pakon poistaminen nostaisi tippaakaan - siirtyisivät vain seuraavaan valituksen aiheenseen.


      • veronmaksaja1111
        keskiluokkainenpaska kirjoitti:

        Eipä ole vastaväitteitä, kuin se että paskat kiinnostaa.

        Olen tyypillinen suomalainen jota ei kiinnosta kuin oma liksa, auto ja asunto. Jos palkka vain nousee, so what mitä valtio tekee rahoillaan kuhan pysyn sosiaalisessa hierarkiassa vähintään puolivälissä.

        Kuullostaako kyyniseltä? Se on, mutta niin inhimillistä koska,
        - minua ei kiinnosta politiikka, vain oma perseeni
        - pääasiassa voin muuttaa oman elämäni asioista, en niitä joista muut ihmiset päättää - paitsi äänestämällä
        - elämäni on kotona, työpaikalla ja läheisieni keskuudessa, ei suomen valtion ongelmissa - en tee niistä omiani joten säilyy mielenterveyskin jotenkin.
        - maailmassa isompiakin ongelmia kuin kaksikielisyys suomessa, joten empä taida jaksaa tehdä siitä minkäänlaista kynnyskysymystä. En edes usko että kenenkään ruotsinkieltä vastustavan elämänlaatua kielen pakon poistaminen nostaisi tippaakaan - siirtyisivät vain seuraavaan valituksen aiheenseen.

        Kun valtiolla on vähemmän kuluja, niin kansalaisilta ei tarvitse periä niin paljon veroja! 100 000 euron vuosipalkastasi jää 4000€ enemmän käteen kun Suomesta tulee yksikielinen. Sillä säästöllä ostaa joka viides vuosi uuden auton. Luulisi kiinnostavan!

        "Elämäni on kotona, työpaikalla yms."
        - Ilman pakkoruotsia olisit nimen omaan kotona 5h viikossa enemmän tai työelämässä vuotta aikaisemmin.


    • dsfgsdfgsdfsdfgeerrt

      Maailmalla pärjää nykyään, toisin kuin kolmekymmentä vuotta sitten, mainiosti englannilla.

      turistina jollain aurinko matkoilla kyllä
      muuten ei
      olen ammatikseen matkustanut noin 17 vuotta pitkin ja poikin maailmaa .
      asunut pysyvästi neljässä eri maassa.nyt viimeiset kolme vuotta viihtynyt kotona suomessa, mutta kansanvälisissä tehtävissä silti.
      esim saksassa on aivan turhaa yrtitää englantia vääntää istuin kerran deutsche bankin kokouksessa mistä 20 saksalaisista 1 osas englantia.ranskalaiset olevat vielä pahempia.
      no ei siellä ruotsillakaan pärjää :)
      jos viihtyy fuertte venturan allas baarissa niin hyvin pärjää englannin kielellä

      • aloittaja11111

        Tämä on osittain totta. Oli huonosti kirjoitettu minulta. Mutta varmasti englannilla pärjää paremmin kuin ruotsilla. Lisäksi muiden maiden englanninkielentaito paranee koko ajan, kuten suomalaistenkin.

        Jätetään ruotsin kieli ja opiskellaan sitä saksaa, venäjää yms!


    • Kielen opiskelu ilman motiivia on papukaijapuuhaa. Onhan nykyisin
      tilapäisiin tarpeisiin käytettävissä käännöskoneet, ja kun jostakin kielestä tulee jonkun tärkeän asian aikaansaamiseksi oleellinen, sen oppii kantapään kautta ja mielellään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe