Onko kyse narsismista?

Ihmettelevä1

Olen parikymppinen nainen ja ymmärtänyt vasta itsenäistyttyäni, ettei lapsuudenkodissani ollut kaikki kunnossa. Äitini kohteli minua varsinkin teini-iässä hirvittävän huonosti. Lukioaika meni sumussa enkä muista parista vuodesta lähes muuta kuin pahan olon. Joko riitelimme tai kohtelimme toisiamme kuin ilmaa. Välillä saatoin kuunnella huoneessani tuntikausia, kun äitini haukkui minua ja huusi toisesta huoneesta solvauksia. Koskaan en tehnyt mitään oikein ja minua verrattiin milloin kehenkin tutun "parempaan" lapseen. Tuntui, ettei äitini ollut minun puolellani. Opin jo varhain, ettei omista asioista ole kotona kertomista, sillä niitä käytettäisiin vain minua vastaan.
Vasta myöhemmin olen tajunnut, miten typeristä asioista minua syytettiin. Jos esimerkiksi kännykkäni meni rikki, se oli minun vikan. Myös ulkonäköäni arvosteltiin toistuvasti. Kaikki kommentit olivat sallittuja, "hänhän vain sanoo". Lisäksi toimin jo pikkulapsena eräänlaisena terapeuttina äidilleni. Paha olo alkoi purkautua kapinoinnilla (mukana varmasti ihan murrosiän kuohuja) ja pian sain kuulla jatkuvasti vanhemmiltani olevani hullu ja kuuluvani mielisairaalaan. Kuulemma kaikki naapurit ja sukulaisetkin ajattelivat minusta vaikka mitä. Muiden ihmisten läsnäollessa käytös oli tietysti aivan toisenlaista. Äitini oli marttyyri, joka joutui kasvattamaan hankalaa lasta.

Tuossa pientä tiivistelmää teini-iästäni. Kokemuksia?

5

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain. Omassa lapsuudessani ja nuoruudessani oli rikkinäisiä ihmisiä. Äitisuhteessa mm riippuvaisuuksia, persoonallisuushäiriöitä, depressiivisyyttä, sekundäärisiä seurauksia omasta elämästään, vaikka mitä. Hän ei ollut narsistinen mielestäni, mutta käyttäytyi kuten kirjoitit. Tunne-elämänsä hän koki vahvana. Tavallaan tiedosti ongelmiaan, muttei pystynyt riittävästi niitä käsittelemään, ja kaikki mahdollinen hoito oli joko puutteellista tai väärin suunnattua, tai keskeytti sen. Toisaalta kirjoituksesi taas sisälsi N-suhteeni mr-osapuolta osittain, jolla ymmärrykseni mukaan tämä luonnehäiriö on. Hän ei tunnusta ongelmiaan, ei minkäänlaisia.

Hyvä on ymmärtää se, että jonkinlaisesta mielenterveyden haitasta on kysymys. Mistä, ei sitä aina satasella voi tietää, se edellyttää ammattilaisen syventymistä. Olennaista nyt ei ole kuitenkaan juuri oikean diagnoosin löytyminen, äidin ulkopuolisen kannalta siis, vaan millainen vaikutus sillä on ollut oman tunne-elämän kehittymiselle ja yleensäkin oman ihmisyyden synnylle, käyttäytymiselle.

Koska nuo kamalat kokemukset jättävät haavoja. Syvempiä ja huomaamattomampia, mutta kipeitä silti. Ja oma itse on avain niiden parantamisessa. Tähän ei pelkkä laastarointi auta, tarvitaan hieman perusteellisempaa puhdistamista. Vastakappalehan ei välttämättä tiedosta olevansa haavoilla, tai valmis niitä hoitamaan. Mutta satutettu itse ehkä haluaisi parantua.

• Moikka ja tervetuloa seuraan.

On varmaan kaikille yhtälailla yllättävää huomata kuinka kaikki valkenee ns yhtäkkiä vaikka se onkin vain näennäistä. Jokaiselle aikakaudelle on tarpeensa ja...noh, aikansa =)

Mitä pidemmälle ehtii kulkemaan, sitä enemmän alkaa ihmettelemään menneitä aikausia (tulet ihmettelemään tätäkin päivää) ja sitä "totuutta jota silloin eli".
      Itsenäistyminen, parisuhde, lapset.. kaikki ne laukaisevat ihmisessä jotain. Toisilla enemmän kuin toisilla. Puhumattakaan siitä kun kaksi heräämisvaiheessa olevaa kohtaa toisensa ja rakentaa perheen... no mutta se siitä.

Mitkäs munkit tai muut levänneet väittävät, että ihmisen uudistumisentarve herää keskimäärin noin kuuden vuoden välein. Olet matkalla. Toisilla meinaan jää tämä alkuvaihe ihan ohitse. Olet siis jo nyt tehnyt valtavasti töitä ja eteenpäin kävelet.

Kun olet raivonnnut. Itkenyt. Kiukutellut. Nauranut. Ivannut. Haukkunut. Väheksynyt. Tilittänyt 1500 kertaa saman jutun. Pilannut jonkun tilanteen tai ihmissuhteen "sen vuoksi". Hoitanut sitä väärällä tavalla. Ja aloittanut alusta.... sitten...

tiäksä kun hyvissä neuvoissa on vain yksi hyvä puoli. Ne voidaan jakaa eteenpäin mutta ei niistä mitään muuta hyötyä ole. Usko, se helpottaa. Ei vähätelläkseni vaan siksi etten osaa muuta sanoa. Irtaannu äidistäsi kokonaan jos ei muuten onnistu. Se valinta on vanhempien kohdalla vaikea mutta JOSKUS välttämätön, ehkä useammille kuin oikeasti tapahtuu.

Sanon vain, tänä hurmoshenkisenä I-LOVE-EVERYBODY-päivänä että VOIMIA

• M.B.

:) Sulla on ihana päivä. I love everybody päivät on kyllä piristäviä.

• yxex

Sulle voisi avata näkökantoja lukea Karyl McBride.n kirja 'enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä'

http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Narsistiäiti on tyttären painajainen/HS20100823SI1TL02kdp

Tein kirjasta lyhykäisen aloituksenkin taannoin, löytyy arkistosta sivulta 4

• 21

" Koskaan en tehnyt mitään oikein ja minua verrattiin milloin kehenkin tutun "parempaan" lapseen"

Kyllä, tuo on erittäin tuttua. Koskaan en ole tarpeeksi hyvä ja kaikki muut ovat minua parempia äidin mielestä. Keskustelut muuttuivat aina kinoiksi ja lopulta sain kuulla olevani niin kiero että sekoitan hänen päänsä ja käännän asiat nurinniskoin. Kuulemma sopisin hyvin myös poliitikoksi :)

Itsenäistyminen tapahtuikin sitten melko varhain ja yhtäkkiä, kun muutin kotoa pois. Sitä ei hyväksytty. Jonkinlainen syyllisyyden leima on siinä vieläkin, kuinka "noin kiittämätön kakara ja kehtaakin hankkia oman elämän" :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2631
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      127
      2293
    3. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      115
      2004
    4. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      129
      1983
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1723
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      147
      1258
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      29
      1142
    8. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1105
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      90
      1080
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      1019
    Aihe