Milloin narsisti jättää?

Kyssäriillalle

Missä tilanteissa narsisti ihan oikeasti jättää uhrinsa?

26

6390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mun näkemys on että narsisti on voimakkaasti riippuvainen, eikä jätä, mutta pelaa korttinsa siten että uhri jättää hänet...eli omat kokemukseni ovat yhteneviä Sam Vakninin kirjoitusten kanssa.

      Toisin sanoen, narsisti aiheuttaa itse oman tuhonsa. Itsetuhomekanismi.

      • Kyssäriillalle

        Onko tuossa uhrin jättämisessä myös kyse syyllisyyden laittamisesta uhriin? Jättäjäähän, mikä on vähän typerä ajattelutapa, pidetään usein sinä suhteen ilkeänä osapuolena.

        Minä jätin narsistin ja syyllistipä tämä vielä sanoilla "Säkin mut jätit." Palasin sitten takaisin..

        Mietin vain, että onko tilanteita, joissa narsisti jättää. Yleensä kai tilanteet menevät siihen, että uhrin hermot eivät enää kestä.


      • Kyssäriillalle kirjoitti:

        Onko tuossa uhrin jättämisessä myös kyse syyllisyyden laittamisesta uhriin? Jättäjäähän, mikä on vähän typerä ajattelutapa, pidetään usein sinä suhteen ilkeänä osapuolena.

        Minä jätin narsistin ja syyllistipä tämä vielä sanoilla "Säkin mut jätit." Palasin sitten takaisin..

        Mietin vain, että onko tilanteita, joissa narsisti jättää. Yleensä kai tilanteet menevät siihen, että uhrin hermot eivät enää kestä.

        Syyllistäminen...kyllä...ja muutenkin negatiivisten tunteiden siirto uhriin. Narsisti saattaa jopa haukkua uhrin narsistiksi ja kokea itsensä uhriksi 'jonka katala narsisti jätti'

        Kuulostaa sekavalta, mutta kannattaa punnita vaihtoehtoja sillä kyseessä on helvatan monimutkainen asia. ;)

        Kun palasit takaisin, mitkä oli tuntemuksesi ja mitä seurasi(?)


      • Kyssäriillalle
        yxex kirjoitti:

        Syyllistäminen...kyllä...ja muutenkin negatiivisten tunteiden siirto uhriin. Narsisti saattaa jopa haukkua uhrin narsistiksi ja kokea itsensä uhriksi 'jonka katala narsisti jätti'

        Kuulostaa sekavalta, mutta kannattaa punnita vaihtoehtoja sillä kyseessä on helvatan monimutkainen asia. ;)

        Kun palasit takaisin, mitkä oli tuntemuksesi ja mitä seurasi(?)

        Tiesin olevani idiootti kun palasin. Olin tehnyt päätöksen lähteä ja päätös perustui kokemuksiini. Ei minua saa kohdella, kuten hän kohteli. Mutta syyllistäminen on hyvä keino. Enhän minä voi jättää ihmistä, jota kaikki ovat kohdelleet huonosti.

        Palasin takaisin ja jätin uudelleen muutaman kerran. Palasin takaisin aina. Vihdoin viimein sain tehtyä lopullisen päätöksen ja erosta on kulunut vuosi.


      • Kyssäriillalle kirjoitti:

        Tiesin olevani idiootti kun palasin. Olin tehnyt päätöksen lähteä ja päätös perustui kokemuksiini. Ei minua saa kohdella, kuten hän kohteli. Mutta syyllistäminen on hyvä keino. Enhän minä voi jättää ihmistä, jota kaikki ovat kohdelleet huonosti.

        Palasin takaisin ja jätin uudelleen muutaman kerran. Palasin takaisin aina. Vihdoin viimein sain tehtyä lopullisen päätöksen ja erosta on kulunut vuosi.

        No et ole kuule idiootti! Tai sitten meitä on kaksi ja voidaan perustaa rökitettyjen kerho ;)

        Ihmistä ajaa paluuseen monet asiat. Esim ikävä ja kaipuu, oma illuusio että itse olisi oppinut jotain ja kestäisi simputuksen, usko siihen että jokin olisi muuttunut, toisen onnistunut syyllistäminen, jolloin tulee tunne että mun täytyy..

        Siivet voi palaa monta kertaa, narsistilla on vahva tuli joka houkuttaa ja koukuttaa. :)

        Olet tärkeä ihminen!


      • Anonyymi
        yxex kirjoitti:

        No et ole kuule idiootti! Tai sitten meitä on kaksi ja voidaan perustaa rökitettyjen kerho ;)

        Ihmistä ajaa paluuseen monet asiat. Esim ikävä ja kaipuu, oma illuusio että itse olisi oppinut jotain ja kestäisi simputuksen, usko siihen että jokin olisi muuttunut, toisen onnistunut syyllistäminen, jolloin tulee tunne että mun täytyy..

        Siivet voi palaa monta kertaa, narsistilla on vahva tuli joka houkuttaa ja koukuttaa. :)

        Olet tärkeä ihminen!

        Totta. Käsittääkseni narsisti ei iske kynsiään ihmiseen, joka on "normaali". Jotain merkittävää täytyy olla, että se uhraa voimiaan siihen.


      • Anonyymi

        Ihan niin ihminen jättää narsistin kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Sillä narsismia ei voi parantaa joten se joka jää narsistin ohjauksiin menettää oman itsensä


      • Anonyymi
        Kyssäriillalle kirjoitti:

        Tiesin olevani idiootti kun palasin. Olin tehnyt päätöksen lähteä ja päätös perustui kokemuksiini. Ei minua saa kohdella, kuten hän kohteli. Mutta syyllistäminen on hyvä keino. Enhän minä voi jättää ihmistä, jota kaikki ovat kohdelleet huonosti.

        Palasin takaisin ja jätin uudelleen muutaman kerran. Palasin takaisin aina. Vihdoin viimein sain tehtyä lopullisen päätöksen ja erosta on kulunut vuosi.

        Syyllistäminen onkin heidän aseensa muita ihmisiä kohtaan .
        Se pitää tietää , joten narsisti löytää aina uusi uhreja itselleen ,samalla kunyrittää epätoivoisesti pitää niistä entisistäkin uhreista kiinni . Ei kannata langeta siihen lankaan sillä narsisti ei rakasta koskaan ketään muuta kun omaa itseään .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Käsittääkseni narsisti ei iske kynsiään ihmiseen, joka on "normaali". Jotain merkittävää täytyy olla, että se uhraa voimiaan siihen.

        Usein herkät ajattelevat ihmiset ovat narsistin uhreja , he näkevät heidän lojatiteettinsä muihin ihmisiin , joten kannattaa heti jättää kun saa ensimmäisen kokemuksen narsistin taholta mikä ei ole okay .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usein herkät ajattelevat ihmiset ovat narsistin uhreja , he näkevät heidän lojatiteettinsä muihin ihmisiin , joten kannattaa heti jättää kun saa ensimmäisen kokemuksen narsistin taholta mikä ei ole okay .

        Läheisriippuvaiset tai siihen kallellaan olevat joutuvat usein persoonallisuushäiriöisten uhreiksi. Tarve miellyttää on huumetta häiriöisille. Häiriöisten antama huomio taasen on huumetta läheisriippuvaisille. Siinäpä onkin sitten kaksikko, josta ei seuraa muuta kuin tuskaa ja kärsimystä.


    • Appalakki

      Narsisti jättää uhrinsa vasta silloin kun on varma ettei saa enää kiskottua uhristaan mitään hyödyllistä itselleen missään muodossa-tai-jos narsisti huomaa että uhri pystyy näyttämään toteen hänen sairaan käyttäytymisensä todistettavasti ulkopuolisille.(ts.kaatamaan "kulissit").Silloin narsisti pakenee kuin rotta uppoavasta laivasta.

      • Anonyymi

        Juuri näin kävi minullekin. Paljastin narsistin enkä suostunut pelaamaan jäsen peliään vain hänen ehdoillaan. Narsisti jätti kylmästi ja uusi uhri oli tietenkin jo katsottu valmiiksi. Sama kaavaa varmaan toistuu uudenkin kanssa. Ei narsisti muutu. Uhri on ainoastaan käyttötavara narsistille. Narsisti satuttaa kumppaneitaan eikä edes välitä. On täysin tunteeton, empatiakyvytön ja omatunnotun. Keskustelu ja asioiden selvittely on kuin yrittäisi puhua 2 vuotiaan uhmaikäisen kanssa aikuisten asioita. Tämähän ei johda mihinkään
        Tyypillistä on että Narsisti jättää uhrin tekstarilla tai häipyy noin vain mitään sanomatta. Säälin uutta uhria.


    • 11

      Narsisti jätti minut, kun ilmoitin, että minulla on kaikki dokumentoituna (tekstiviestit, kirjeet ym.). Hän ei ollut voinut kuvitella, että olin säästänyt kaiken. Siinä mielessä aika tyhmä äijä oli. Pystyisin kaatamaan kulissit tuosta vain, mutta en ole sitä tehnyt. Miehelle riitti uhkaus, ja niin se häipyi kuin pieru saharaan (3 kk hiljaisuutta)

      • Kyssäriillalle

        Toi on muuten kumma juttu, kuinka tyhmiä monesti ovat. Omani oli akateemisesti koulutettu, menestynytkin, mutta tekstiviestejä ja sähköposteja sateli tuon tuosta. Ja myös minun vanhemmilleni. Haukkui minut pystyyn. Eipä kai nähnyt, että mustaa valkoisella on aina parempi todiste, kuin hänen puheensa kylillä minun huoruudestani.

        Ja olen ymmärtänyt, että monet narsistit harrastavat tuota pommitusta. Uhrillehan nuo viestit ovat parasta, mitä voi tapahtua. Onhan se jokseenkin erikoinen juttu, että ensin saa viestejä, joissa koko persoonani tongitaan ja kuinka olen niin helvetin huono ihminen, ettei kukaan minun kanssani jaksa olla. Ja seuraavalla kerralla henkilö on kuin aurinkoa vain. Vaikuttaa, että narsistit voivat joillakin osa-alueilla olla todella älykkäitä, mutta sitten jokin palikka todellakin uupuu.

        Mutta olen tullut siihen tulokseen, ettei exääni ollut olemassa sanan varsinaisessa merkityksessä. Oli ihminen, joka säilyäkseen elossa, sukkuloi sujuvasti eri paikoissa ottaen opiksi ihmisten käyttäytymismalleista. Kummasti vain arvot muuttuivat tilanteiden mukaan. Nykyään lähinnä säälin.


    • Jooniin

      Narsisti "jättää" silloin, kun sillä jättämisellä pystyy kiusaamaan uhriaan paremmin kuin yhdessäollessa. Esim. narskunainen avioerossa pystyy ottamaan lapset aseekseen.

      • Kovia kokenut mies

        Vanha ketju, mutta niin totta monessa suhteessa. Vaimon käytöstä monesti ihmetelleenä ja nyt eron jälkeen jälkikäteen valaistuneena ymmärrän, että kyseessä on narsistinen luonne. Avioliiton aikana mustasukkaisuus, kontrollointi, vähättely olivat arkipäivää. Nyt eron jälkeen kylmyys, ylimielisyys taloudellinen hyväksikäyttö, isän mustamaalaus ja lasten käyttö aseena ja valtapolitiikkana on tullut korostuneesti esiin.


      • Anonyymi

        Jep. Ja miten selität sen viranomaisille, jotka eivät kaikesta päätellen ole saaneet koulutusta sellaisen tajuamiseen?


    • Anonyymi

      Ei jätä vaan haluaa pitää "ystävänä" hyllyllä. Vaikka olisi tehnyt mitä tai tapahtunut mitä niin haluaa silti olla ystävä. Saat syytteet perääsi miten oot kamala jos et halua. Se on vain kestettävä, että narsistin tarinassa olet se "pahis" kun katkaiset häneen välit.

      • Anonyymi

        "narsistin tarinassa olet se "pahis" kun katkaiset häneen välit."

        Ei väliä sillä. Mielummin vaikka pahis, putinisti, tai jotain sinnepäin, kun että olisi itse narsisti.
        Jos narsisti haluaa pitää kahleensa ja olla henkinen kannibaali...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "narsistin tarinassa olet se "pahis" kun katkaiset häneen välit."

        Ei väliä sillä. Mielummin vaikka pahis, putinisti, tai jotain sinnepäin, kun että olisi itse narsisti.
        Jos narsisti haluaa pitää kahleensa ja olla henkinen kannibaali...

        Pitipä muuten sanoa vielä:

        - "Ainakin pääsevät uskonnon makuun", totesi pappi istuessaan sidottuna kannibaalien keittopadassa.


    • Anonyymi

      Kannibalismi on muuttanut muotoaan.
      Aikoinaan se keskittyi lihansyöntiin.

      Nykyään se on hengensyömistä.
      Viralliselta nimitykseltään narsismia.
      Ja se loppuu, kun uhrista on lähes pelkät luut jäljellä,
      ellei uhri tajua yksinkertaisesti vain pakata tavaroitaan, ja lähteä.

      Lappeenrannassa ainakin on joku kriisipäivystyskeskus. Sinne sitten, jos kiire on, kunnes uusi kämppä löytyy.
      Kaikkein paras tuki ja turva on ammattiauttaja, mutta myös oma apu on tärkeää.
      Tutustu astrologian kautta luonteeseesi, niin löydät voimavarasi.

      Muista, että onnen suurin este on muisto onnesta.

    • Anonyymi

      Narsisti jättää uhrinsa kun uhri on paljastanut hänet valheellisen illuusionaamarin takaa eikä suostu enää henkiseen pahoinpitelyyn. Narsisti on jo katsonut tilalle uuden uhrin tai vanhatkin heilat käy. Narsisti jättää kylmästi eikä omatunto soimaa yhtään kun sitä ei hänellä ole

      • Anonyymi

        Narsisti tosiaan jättää kylmästi siinä vaiheessa kun huomaa, ettei uhrista ole enää saatavissa oleellista hyötyä. Seurustelin avioeron jälkeen naisen kanssa, joka suhteen alkuvaiheessa vaikutti lähes liian hyvältä ollaakseen totta. Nätti ja kiva käytös, hän toi iloa elämääni.

        Ensimmäinen mustasukkaisuus ja raaka kielenkäyttö tuli yllättäin ilmi joidenkin kuukausien kuluttua monin tekstiviestein ollessani yrityksen viikonloppuseminaarissa, olin todella hämmennykissä, onko tämä tosiaan sama nainen jonka kanssa seurustelen ? Sitä seurasi anteeksi pyyntöä ja hyvittelyä. Myöhemmin ristiriitatilanteissa tuli väkivallalla uhkailu ja naamalle läpsyttelyt vastaan, sekä karkea kielenkäyttö. Aikuisia lapsiani hän arvosteli jo ennen kuin oli tavannut heitä. Ystävieni ja esim. vanhempieni tapaaminen tuotta hänelle jo tuskaa, missä olet, milloin tulet ? jne Lapsistani hän ei ollut kiinnostunut.

        Suhde oli yhtä on- off karusellia 5 vuotta. Humalapäissä juikista nolaaamista ja haukkumista, jopa vieraiden kuullen, eräissä juhlissa haukkui kerran exäni pystyyn vaikka ei tunne häntä, ihmiset olivat todella kummissaan . Alistaminen, tavaroiden heittäminen, kehuminen, anteeksipyynnöt ( jos hyötyi siitä tilanteen mukaan) , vallankäyttö jne kuului välineisiin. Oli hyviä aikoja, matkustettiin ja nautittiin toisistamme. Usein kun loma oli lopuillaan hän järjesti pääsäännön mukaisesti ison riidan ja ilmoitti eroavansa. " Minä jätin sinut " ! Näitä eroja meillä oli 5 vuoden aikana varmasti kymmenkunta ja aina jonkin ajan päästä palasimme yhteen. Nyt on taas erottu, ilmeisesti hän on löytänyt netistä uuden ihmisen, sillä hän ei ole ottanut kontaktia joihin aikoihin. En juuri kaipaakaan häntä, sillä tulevaisuutta tällaisen ihmisen kanssa olisi aika vaikea suunnitella, se olisi todennäköisesti yhtä helvettiä. Ystäväni sanoivat minulle usein, älä kiirehdi tämän ihmisen kanssa vaan päästä irti. Ihmettelen itsekin miksi hänestä oli niin vaikea päästää irti ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsisti tosiaan jättää kylmästi siinä vaiheessa kun huomaa, ettei uhrista ole enää saatavissa oleellista hyötyä. Seurustelin avioeron jälkeen naisen kanssa, joka suhteen alkuvaiheessa vaikutti lähes liian hyvältä ollaakseen totta. Nätti ja kiva käytös, hän toi iloa elämääni.

        Ensimmäinen mustasukkaisuus ja raaka kielenkäyttö tuli yllättäin ilmi joidenkin kuukausien kuluttua monin tekstiviestein ollessani yrityksen viikonloppuseminaarissa, olin todella hämmennykissä, onko tämä tosiaan sama nainen jonka kanssa seurustelen ? Sitä seurasi anteeksi pyyntöä ja hyvittelyä. Myöhemmin ristiriitatilanteissa tuli väkivallalla uhkailu ja naamalle läpsyttelyt vastaan, sekä karkea kielenkäyttö. Aikuisia lapsiani hän arvosteli jo ennen kuin oli tavannut heitä. Ystävieni ja esim. vanhempieni tapaaminen tuotta hänelle jo tuskaa, missä olet, milloin tulet ? jne Lapsistani hän ei ollut kiinnostunut.

        Suhde oli yhtä on- off karusellia 5 vuotta. Humalapäissä juikista nolaaamista ja haukkumista, jopa vieraiden kuullen, eräissä juhlissa haukkui kerran exäni pystyyn vaikka ei tunne häntä, ihmiset olivat todella kummissaan . Alistaminen, tavaroiden heittäminen, kehuminen, anteeksipyynnöt ( jos hyötyi siitä tilanteen mukaan) , vallankäyttö jne kuului välineisiin. Oli hyviä aikoja, matkustettiin ja nautittiin toisistamme. Usein kun loma oli lopuillaan hän järjesti pääsäännön mukaisesti ison riidan ja ilmoitti eroavansa. " Minä jätin sinut " ! Näitä eroja meillä oli 5 vuoden aikana varmasti kymmenkunta ja aina jonkin ajan päästä palasimme yhteen. Nyt on taas erottu, ilmeisesti hän on löytänyt netistä uuden ihmisen, sillä hän ei ole ottanut kontaktia joihin aikoihin. En juuri kaipaakaan häntä, sillä tulevaisuutta tällaisen ihmisen kanssa olisi aika vaikea suunnitella, se olisi todennäköisesti yhtä helvettiä. Ystäväni sanoivat minulle usein, älä kiirehdi tämän ihmisen kanssa vaan päästä irti. Ihmettelen itsekin miksi hänestä oli niin vaikea päästää irti ?

        Persoonallisuushäiriöisiin syntyy traumaattinen side. Siksi on vaikea lähteä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Narsisti tosiaan jättää kylmästi siinä vaiheessa kun huomaa, ettei uhrista ole enää saatavissa oleellista hyötyä. Seurustelin avioeron jälkeen naisen kanssa, joka suhteen alkuvaiheessa vaikutti lähes liian hyvältä ollaakseen totta. Nätti ja kiva käytös, hän toi iloa elämääni.

        Ensimmäinen mustasukkaisuus ja raaka kielenkäyttö tuli yllättäin ilmi joidenkin kuukausien kuluttua monin tekstiviestein ollessani yrityksen viikonloppuseminaarissa, olin todella hämmennykissä, onko tämä tosiaan sama nainen jonka kanssa seurustelen ? Sitä seurasi anteeksi pyyntöä ja hyvittelyä. Myöhemmin ristiriitatilanteissa tuli väkivallalla uhkailu ja naamalle läpsyttelyt vastaan, sekä karkea kielenkäyttö. Aikuisia lapsiani hän arvosteli jo ennen kuin oli tavannut heitä. Ystävieni ja esim. vanhempieni tapaaminen tuotta hänelle jo tuskaa, missä olet, milloin tulet ? jne Lapsistani hän ei ollut kiinnostunut.

        Suhde oli yhtä on- off karusellia 5 vuotta. Humalapäissä juikista nolaaamista ja haukkumista, jopa vieraiden kuullen, eräissä juhlissa haukkui kerran exäni pystyyn vaikka ei tunne häntä, ihmiset olivat todella kummissaan . Alistaminen, tavaroiden heittäminen, kehuminen, anteeksipyynnöt ( jos hyötyi siitä tilanteen mukaan) , vallankäyttö jne kuului välineisiin. Oli hyviä aikoja, matkustettiin ja nautittiin toisistamme. Usein kun loma oli lopuillaan hän järjesti pääsäännön mukaisesti ison riidan ja ilmoitti eroavansa. " Minä jätin sinut " ! Näitä eroja meillä oli 5 vuoden aikana varmasti kymmenkunta ja aina jonkin ajan päästä palasimme yhteen. Nyt on taas erottu, ilmeisesti hän on löytänyt netistä uuden ihmisen, sillä hän ei ole ottanut kontaktia joihin aikoihin. En juuri kaipaakaan häntä, sillä tulevaisuutta tällaisen ihmisen kanssa olisi aika vaikea suunnitella, se olisi todennäköisesti yhtä helvettiä. Ystäväni sanoivat minulle usein, älä kiirehdi tämän ihmisen kanssa vaan päästä irti. Ihmettelen itsekin miksi hänestä oli niin vaikea päästää irti ?

        Muista pysyä lujana jos/kun se vielä perääsi ruikuttaa eli yrittäs taas hyötyä sinusta jotenkin. Elä anna pitää itsees varamiehenä.


    • Anonyymi

      Narsisti jättää paljastuttuaan uhrille narsistiksi ja kun uhri ei enää suostu alistettaksisi tai usko narsistin valheisiin. Narsisti hakee uuden uhrin joka valitettavasti uskoo ne samat valheet. Sama kaava toistuu ja toistuu. Aina löytyy satutettavia, ei Narsisti edes välitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe