Tuolla eräässä tupakanpoltto avauksessa puhuttiin ehdonvallan asiasta, jonka mukaan tupakanpoltto on itsestään kiinni, haluaako pitää sitä syntiesenä tapana vai ei. Ehdonvallan, nyt kuulen sen ensimmäistä kertaa. En todellakaan ole seurapuheissa sellaiseen törmännyt.
Vai että ehdonvallan asia olisi tupakanpoltto, siis omassa vallassa päättää, onko se syntiä vai ei. Olis mukava tietää, onko muita samankaltaisia ehdonvallan alaisia asioita olemassa, jotka voi itse päättää, onko syntiä vai ei.
Ihmettelen ihmettelemästä päästyänikin, miten tämä tupakointiasia on lestadiolaisessa uskossa jätetty omaan harkintavaltaan, mutta joku paljon pienempi asia taas ei ole omassa vallassa.
Esim. lasten tekeminen ei ole omassa vallassa, eli se ei missään tapauksessa ole ehdonvallan asia vaan sääntö numero yksi.
Kuka keksisi toisen asian, joka olisi lestadiolaisuudessa sellainen synti, jonka saisi itse päättää, onko syntiä vai ei niinkuin TUPAKOIMINEN
Ehdonvallan asia!
12
450
Vastaukset
- 15+2
En ymmärrä mitä tarkoitat, Ehdonvallan asia? En ole kuullut ennen.
"Joka ehdointahdoin syntiä tekee, sen edestä ei ole yhtään uhria uhrattu. "
Ulkomuistista raamattua. Sen ymmärrän tarkoittavan, niinkuin seuroissa on selitetty, että joka tahallaan tekee syntiä, pyytääkseen sitä sitten myöhemmin anteeksi, niin se ei onnistu. Ei saa.- Leksa-Veksa
Miten se liittyy tupakointiin, kun sitä sanotaan ehdonvallan alaiseksi asiaksi
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8808415 - 15+2
Ni et siis ymmärtänyt:
>>En ymmärrä mitä tarkoitat, Ehdonvallan asia? En ole kuullut ennen.
- Krista 22v.
"Room. 7:19
sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.- Leksa-Veksa
Tämä sun tekstis pitäisi myös selittää, miten se menee käytännössä.
Tupakoinnin kohdalla tuo virke kuuluisi: Sitä pahaa, jota minä tahdon, minä teen ja sitä hyvää, mitä minä en halua tehdä, minä teen kuitenkin.
Elikkä haluat tehdä pahaa tupakoimisella ja et halua lopettaa tupakoimista, koska haluat pahaa itsellesi.
- Krista 22v.
Olet tosi kiva Leksa-Veksa! Ensiksikin Raamatun lause yhdistettynä tupakointiin kuuluisi: "sillä sitä hyvää, että en polttaisi, minä en tee, mutta mitä en tahdo eli polttaa tupakkaa, sitä teen.
Toiseksi: Eli tässä Paavali sanoo "tekevänsä syntiä", vaikka ei tahdo ja halua tehdä "hyviä töitä", mutta ei tee.- Leksa-Veksa
Olen oppinut näistä tupakointikeskusteluista sen, kuinka se väännetään aina positiiviseen suuntaan, eli tupakoiminen sopii uskovaiselle. Tupakointia pidetään niin merkityksettömänä asiana, ettei siitä edes puhuta nuorten illoissa.
Tästä johtuen joka rauhanyhdistyksen nurkilla joka seuratilaisuuksien aikana se tietty räkäporukka vötkyää, mikä on todella sietämätöntä. - ,,,,,,,,,,,,,,,,
Leksa-Veksa kirjoitti:
Olen oppinut näistä tupakointikeskusteluista sen, kuinka se väännetään aina positiiviseen suuntaan, eli tupakoiminen sopii uskovaiselle. Tupakointia pidetään niin merkityksettömänä asiana, ettei siitä edes puhuta nuorten illoissa.
Tästä johtuen joka rauhanyhdistyksen nurkilla joka seuratilaisuuksien aikana se tietty räkäporukka vötkyää, mikä on todella sietämätöntä.Minusta kuitenkin on pahinta se, kun tunnen itsekin vl-uskovia naisia, jotka tupakoivat raskauden aikana!
Myrkytetään viatonta ihmistainta jo ennen syntymää.
- Trim Cat
15 222.4.2011 22:06 :lle
Ehdonvallan asia merkitsee sellaista asiaa, joka ei liity, tai ole uskonopillinen kysymys.
Kuka sen tupakoinnin osalta tekee, onkin toinen kysymys. Lestadius lienee ollut tupakkamies, joten pohja löytynee sieltä. Monet puhujat ovat seuranneet hänen esimerkkiään tupakoinnissa.
Vertaamasi "ehdointahdoin" -puolestaan merkitsee synnin tekemistä tahallisesti, vaikka tietää teon olevan kielletty. - Leksa-Veksa
Miten erotat tahallisen ja tahattoman synnintekemisen?
Kumpaa syntiä siis tupakoitsija tekee. Tiedän toki, ettei lestadiolaisuus pidä tupakointia uskonopillisena asiana, mutta se voisi joskus tulla sellaiseksi, vaikka pakon edessä, kun tupakointiin jo muualla suhtaudutaan erittäin torjuvasti ja rajoitetusti.
Lestadiolainen rippioppi on tullut tiensä päähän, kun sillä on paikattu näitä törkeitä pedofiliasyntejäkin.
Ilman ulkopuolisen sekaantumista asiaan, sama peli jatkuisi edelleen.
Varmistin seuroissa ehdonvallan termin olemassaolon ja sen merkityksen. Kyllä, tupakointi kuuluu ehdonvallan kategoriaan, mikä merkitsee, että siinä käsitetään vapaus tupakoida, koska se on ulkonainen asia, sivussa uskonnosta. Mutta heti perään ihmetyttää, kuinka moni muu asia kuuluu ehdonvallan alle, eli se on syntiä. Uskovaisillahan ei ole syntilueteloa, vaan omatunto sanoo, mikä on syntiä.
Tupakoinnin kohdalla, oli sitten kysymys alaikäisestä tai odottavasta äidistä, ehdonvallan vapaus on omassa harkintavallassa ja ymmärryksessä.
Ihmeellinen asiakokonaisuus kertakaikkijaan.- Sekaisin asiat!
Iloitse siitä, että SRK on jättänyt teille yhden nautinnon synnittömäksi!
Kahvin juominenhan on myös synnitöntä, mutta kaikki muu nautinnollinen onkin kiellettyä.
Lasten raiskaaminen puolestaan on melko pieni synti ja rikos -lakupötkön varastamiseen verrattava, kuten eräs SRK:n agitaattori tuolla toisessa ketjussa hengessään todisti!
- Anonyymi
Ehdonvallan asiota ei ole montaa. Esim tatuonnit koko ruumiissa kielelletään raamatussa Vanhassa testamentissa. Esim. arpajaisiin osallistumen voi olla ehdonvallan asia, jos se ei mene liiallisuuksiin. Akloholia sisältävä viinin juominen ruoan kanssa, vaikka lasillimen, jota ei juoda humaltumisen takia, on ehdonvallan alainen asia, vaikka sitä ei pidä ottaa, jos se on toisille pahennukseksi..
Sen sijaan kaikki asiat, jotka ovat Jumalan tahtoa vastaan, eivät ole ehdonvallan asioita. Ihon koristukset, liialliset korut, ja voimakas meikkaus eivät ole ehdonvallan asioita. Nillä tehdään itsestä vain toisille halutummaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057