Tätäkö helluntailaisuus on?

Inhottava realisti

Törmään yhä useammin tilanteeseen, jossa uudestisyntyneet kristityt - helluntailaiset keulilla - ovat putoamassa yhä syvemmälle mielikuvitusmaailmaan.

-kreationismi on korvaamassa rationaalisen maailmankuvan

-kuvitelmat rukouksella parantamisesta ja ihmeteoista nykypäivänä elävät sitkeinä, vaikka mitään todisteita ei ole

-enkelinäyistä vaahdotaan, vaikkei ole kuin yksittäisten ihmisten subjektiivisia kokemuksia ilman todisteita

-haihatteluja homoudesta "eheytymiseksi" levitetään kaikkien ihmeteltäviksi

-profetioinnit ja loputtomat Lopun Ajoilla pelottelut uppoavat tuosta vain.

Tähänkö siis on tultu? Onko koko helluntailaisuus muuttumassa amerikkalaistyyppiseksi fundamentalistien joukoksi, jossa silmät on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ ummistaa kaikelta sellaiselta, mikä ei omaan oppiin sovi ja voidaan siis puhua jopa suoranaisesta todellisuuspakoisuudesta?

50

237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimmari!!!

Kuuleppas, tee itse täydellinen parannus = mielenmuutos, usko Jeesukseen Jumalan Poikana, synnyt uudesti, ja ala sinä etunenässä vaeltamaan kaikesta vapaana mistä tuossa avauksessa muita syytät, sun sanasi ei täällä paina hahtuvan vertaa, ? Näytä itse elämälläsi ja uskon teoillasi, että kaikki muut on väärässä ja sinä kuomoat tuon syyttelyn omaltakohdaltasi, tekemällä OIKEIN !

• Inhottava realisti

Hmm...

Olenko jossakin väittänyt eläväni jossakin määrin "oikein"?

Esitin omat näkemykseni siitä tilasta, jossa osa helluntailaisista näyttää olevan. Et taida olla samaa mieltä?

Tekstisi ei suoraan sanottuna oikein avaudu minulle. Voisitko muotoilla sanomasi uudelleen?

• Mummeli.

Kuuleppas. Sinulla saa olla sinun uskosi ja minulla minun. En hyväksy amerikan mallia,enkä puoskaripastoreita. Mutta minun tyttären tyttö parani leukemiasta rukouksen avulla! Kaikki kokeet oli otettu,sairaalassa ja tauti todettu. Minä ja muutama uskova rukoiltiin,sydän vereslihalla ja Jumala kuuli. Tyttö on terve,eikä mitään lääkitystä ole tarvinnut. Asiasta on kulunut kaksi vuotta. Lähisuku tietää ja seurakunnassa myös. En ole lähtenyt julkisuuteen asiaa raportoimaan juuri siksi,koska tulee pilkkaajia ja parjaajia. Mutta Jumala tekee silti ihmeitä.Meille ne on ihmeitä,ei Herralle.

• jaikali

>>> En ole lähtenyt julkisuuteen asiaa raportoimaan juuri siksi,koska tulee pilkkaajia ja parjaajia. Mutta Jumala tekee silti ihmeitä.Meille ne on ihmeitä,ei Herralle.

• Inhottava realisti
        jaikali kirjoitti:

>>> En ole lähtenyt julkisuuteen asiaa raportoimaan juuri siksi,koska tulee pilkkaajia ja parjaajia. Mutta Jumala tekee silti ihmeitä.Meille ne on ihmeitä,ei Herralle.

Ei.

Asiaa ei haluta käsitellä kunnolla, koska todellisia todisteita ei ole.

JOS niitä olisi, uskoville se olisi riemuvoitto. Ne tuotaisiin esiin.

On tyypillistä helluntailaispropagandaa puhua asioista epämääräisesti tyyliin "Eräs tuttavani..." tai "Olen kuullut, että muuan..."

• Inhottava realisti

Ensinnäkin, olen iloinen siitä, että tyttäresi parani.

Kysymys on kuitenkin siitä, paraniko tyttäresi YKSINOMAAN rukouksen avulla.

Saiko hän muuta hoitoa?

Millainen hänen ennusteensa oli?

Minkä ikäinen hän oli?

Tosiasia on se, että lääketieteellisiä ihmeitä tapahtuu.

Sitä ei kuitenkaan kukaan ole kyennyt todistamaan, että yliluonnollinen tekijä olisi kuvassa mukana.

Vetoaminen pilkkaajiin on tutun kuuloista. Jos helluntailaisten tarinoihin uskoisi, Suomi olisi täynnä rukouksella parantuneita, joista yksikään ei kuitenkaan julkisuuteen halua tulla. Jumalan ihmeteoista puhutaan siis innolla, mutta kun kerrankin olisi kunnon mahdollisuus todistaa ihmeet, sitä ei tehdä. Mistä se kertoo?

No tietenkin siitä, että muitakin tulkintamahdollisuuksia tapahtuneille asioille on.

• leahimn(ei kirj.)

Mummelin viestiin vastaisin,jos sopii.
        Olen terv.hoitoalan ammattilainen,ja tällä palstalla on väitetty esim.
        jonkun heränneen kuolleista,kuolintodistus kädessää lähtenyt kuulemma sairaalasta
        elävänä.

Todisteita hänellä ei asiaan ollut....En halveksi enkä halua pahoittaa sinun mieltäsi.
        Mutta kyllä lääketieteellä oli osansa parantumisessa.
        Olen iloinen että lapsenlapsesi parani,ja toivon sinulle kaikkea hyvää.
        Mutta!Uskovat "ratsastaa"usein näillä asioille,valitettavasti.

Toisille on jumala kasvattanut kultapaikat hampaisiin ja sen sellaista!
        Olen todella iloinen siitä että pikkuinen parani!
        MUTTA,siihen vaikutti myös lääk.tiede.

On ihan turha muuta väittää.
        Uskovaisen sensaation hakua on tällainen.

Pyydän vielä lopuksi jo valmiiksi anteeksi jos kovasti sanoin.Mutta asia on fakta!

Ystäv.leahimn erik.sair.hoitaja.

• Palstaa seuraava
        leahimn(ei kirj.) kirjoitti:

jonkun heränneen kuolleista,kuolintodistus kädessää lähtenyt kuulemma sairaalasta
        elävänä.

Todisteita hänellä ei asiaan ollut....En halveksi enkä halua pahoittaa sinun mieltäsi.

Pyydän vielä lopuksi jo valmiiksi anteeksi jos kovasti sanoin.Mutta asia on fakta!

Käsi sydämellä: onko asia aivan varmasti fakta? Harvoin näkee/kuulee uskovaisen kirjoissa olevan ihmisen lausuvan noin Jumalaa vastustavaa tekstiä.

• leahimn(ei kirj.) kirjoitti:

elävänä.

>>Olen todella iloinen siitä että pikkuinen parani! MUTTA, siihen vaikutti myös lääk.tiede. On ihan turha muuta väittää

• Inhottava realisti
        jukka.finland kirjoitti:

>>Olen todella iloinen siitä että pikkuinen parani! MUTTA, siihen vaikutti myös lääk.tiede. On ihan turha muuta väittää

Lääketieteellisiä ihmeitä TAPAHTUU. En minä ole sitä kieltänyt.

Ihmiskunnasta EI kuitenkaan löydy ensimmäistäkään ihmistä, joka pystyy todistamaan sen, että rukous olisi hänet parantanut.

Isäsi parantuminen on hieno asia. Minua aihe ei kiinnosta kuitenkaan niin paljoa, että alkaisin selvittämään sitä. Mikäli olet kiinnostunut aiheen ja isäsi esiin nostamaan, toimi niin.

Ihmisen elöimistö ON mielenkiintoinen. Kaikenlaista tapahtuu. Se, että kykenisit yliluonnollisen tekijän osuuden vahvistamaan olisi Suuri Uutinen!

• leahimn(ei kirj.)
        jukka.finland kirjoitti:

Valitan Jukka,mutta isäsi tietoihin en pääse,koska työni on toisessa sairaalassa.
        Enkä sitä tekisikään.
        Enkä ala jankkaamaan asiastasi.
        Sinulla ja nim.mummelilla SAA olla mikä käsitys tahansa.
        Ja mien saan olla erimieltä.On lainvastaista mennä urkkimaan toisen sair.potilastietoja,ellei siihen ole lupaa.Mutta siehän voit kys.asiat minun galleriaani laittaa,sitten uskon jos lääkärin todistuksessa lukee että tapaus oli ihme!!!!

Hyvät keväänjatkot.

• *jukka.finland

Valitan Jukka,mutta isäsi tietoihin en pääse,koska työni on toisessa sairaalassa.
        Enkä sitä tekisikään.
        Enkä ala jankkaamaan asiastasi.
        Sinulla ja nim.mummelilla SAA olla mikä käsitys tahansa.
        Ja mien saan olla erimieltä.On lainvastaista mennä urkkimaan toisen sair.potilastietoja,ellei siihen ole lupaa.Mutta siehän voit kys.asiat minun galleriaani laittaa,sitten uskon jos lääkärin todistuksessa lukee että tapaus oli ihme!!!!

Hyvät keväänjatkot.

Hei Leahimn. Ei niissä papereissa lue sanaa ihme. Tapahtumille ei vain löydetty lääkettieteellistä selitystä. Apulaisprofessori, joka teki päätöksen hoidon lopettamisesta sanoi minulle myöhemmin, että "tällaisia joskus sattuu".

Minäkään en tahdo "jankata" tätä asiaa. Meille läheisille tapahtuma oli ihme. Eihän se päivä unohdu, kun odotimme minä hetkenä tahansa suruviestiä sairaalasta ja sitten sieltä soitettiin, että isä oli tullut tajuihinsa ja puhui lääkärin ja hoitajien kanssa.

Uskotko Sinä siihen, että Jeesus paransi sairaita ja että sairaita parani uskovien rukousten kautta Jeesuksen mentyä taivaaseen?

Hyvää kevään jatkoa myös Sinulle.

• Inhottava realisti
        *jukka.finland kirjoitti:

Hei Leahimn. Ei niissä papereissa lue sanaa ihme. Tapahtumille ei vain löydetty lääkettieteellistä selitystä. Apulaisprofessori, joka teki päätöksen hoidon lopettamisesta sanoi minulle myöhemmin, että "tällaisia joskus sattuu".

Minäkään en tahdo "jankata" tätä asiaa. Meille läheisille tapahtuma oli ihme. Eihän se päivä unohdu, kun odotimme minä hetkenä tahansa suruviestiä sairaalasta ja sitten sieltä soitettiin, että isä oli tullut tajuihinsa ja puhui lääkärin ja hoitajien kanssa.

Uskotko Sinä siihen, että Jeesus paransi sairaita ja että sairaita parani uskovien rukousten kautta Jeesuksen mentyä taivaaseen?

Hyvää kevään jatkoa myös Sinulle.

Minä ainakin vastaan.

Juuri tuosta on kysymys, kuten olen YRITTÄNYT jankuttaa.

Ihmeparantumisia tapahtuu. Syytä ei aina tiedetä. On täysin se ja sama, miten tapahtuneen selittää. On äärimmäisen epärehellistä väittää, ettöä syy AUTOMAATTISESTI on jokin yliluonnollinen tekijä.

Jos haluaa, minkä tahansa tapahtuman taustalta voi väittää löytyvän Jumalan.

Tästä ääriuskonnollisuudessa on kysymys - asioita sepitetään omasta päästä niin, että se oppiin sopii. Reaalitasolla MITÄÄN ei kyetä todistamaan.

Raamatun tarinoiden todenperäisyyttä yksiköään ihminen ei kykene todistamaan.

Esim. minä voisin kai aivan hyvin väittää Jumalan ohjaavan tätä kirjoittamistani, jotta helluntaoilaisetkin lopettaisivat mielikuvitusleikit ja haihattelun.

En kuitenkiaan tee niin.

• Kaikenlaista nähnyt

elävänä.

Joka tapauksessa Jumala on kaikkivaltias Jumala, ja hän parantaa milloin tahtoo, ja kenet tahtoo. Hän on kaiken luoja, ja hänellä on valta parantaa lääketieteen avulla, jonka hän on itse meille antanut avuksemme. Myös rukous voi parantaa sairaan, ei aina, ja silläkin on jokin merkitys. Joillekin on annettu tehtäväksi rukoilla sairaan puolesta, ja sillä on silloin jokin hengellinen merkityksensä.

Tärkein kuitenkin on evankeliumin välittäminen, ettei kukaan joutuisi kadotukseen. Armolahjat ovat oma alueensa.

Olen myös sairaanhoitaja (psykiatrinen)

• Inhottava realisti
        Kaikenlaista nähnyt kirjoitti:

Joka tapauksessa Jumala on kaikkivaltias Jumala, ja hän parantaa milloin tahtoo, ja kenet tahtoo. Hän on kaiken luoja, ja hänellä on valta parantaa lääketieteen avulla, jonka hän on itse meille antanut avuksemme. Myös rukous voi parantaa sairaan, ei aina, ja silläkin on jokin merkitys. Joillekin on annettu tehtäväksi rukoilla sairaan puolesta, ja sillä on silloin jokin hengellinen merkityksensä.

Tärkein kuitenkin on evankeliumin välittäminen, ettei kukaan joutuisi kadotukseen. Armolahjat ovat oma alueensa.

Olen myös sairaanhoitaja (psykiatrinen)

Olemme nimenomaan asian ytimessä.

Uskon nimissä periaatteessa mitä tahansa voidaan väittää todeksi ja niin myös tehdään. Nähdään enkeleitä, parannutaan rukouksen voimalla, koetaan ihmeitä ja periaatteessa mitä tahansa voi tapahtua. Monille nuo VÄITETYT ihmeet ovat suuri osa uskoa.

Kun noita tapahtumia aletaan sitten objektiivisesti tarkastella, yksiselitteistä yliluonnollista tekijää ei löydykään. On joku luultu, kuviteltu tai toivottu asioita.

Tässä vaihjeessa aletaan Sinun tapaasi vähätellä asiaa, joka leimataankin vain sivujuonteeksi koko puuhastelusta. Asia, joka ensivaiheessa OLI Iso Juttu, tuleekin pieni sivuasia, joka ei ole merkityksellinen. Mielenkiintoista.

Psykiatrisena sairaanhoitajana lienet nähnyt monenmoista. Tiedät aivan hyvin sen, että osa ihmisistä parantuu, osa ei. Jumalan viheltäminen peliin on irrationaalista, koska periaatteessahan aivan mitä tahansa - kuten olen toistuvasti jankuttanut! - voidaan väittää Jumalan tahdosta tapahtuneeksi. Väitettä ei voi pohjimmiltaan kumota eikä todistaa. Ollaan umpikujassa.

Tämän tyyppinen satuilu periaatteessa ärsyttää.

Ensiksi uhotaan suureen ääneen jotakin tyyliin "Jumala paransi tuttavani. Rukous pelasti!"

Sitten käy ilmi, että parantunut on saanut koko ajan hoitoa tai muuta epäselvyyttä löytyy.

Tässä vaiheessa siirrytään ylimalkaisemmalle linjalle, josta itsekin annoit esimerkin:

"Joka tapauksessa Jumala on kaikkivaltias Jumala, ja hän parantaa milloin tahtoo, ja kenet tahtoo. Hän on kaiken luoja, ja hänellä on valta parantaa lääketieteen avulla, jonka hän on itse meille antanut avuksemme. Myös rukous voi parantaa sairaan, ei aina, ja silläkin on jokin merkitys."

Koko avaukseni tekstistä ihmeparantumiset ovat vain yksi osa. Paljon muitakin haihatteluja liikkuu Suomen uudestisyntyneiden keskuudessa.

Kuten huomaamme, syvällisempi keskustelu ei ole helppoa.

• jaikali
        jukka.finland kirjoitti:

No niin Jukka. Nyt sinä olet kirjoittanut ehkä niitä kaikkein parhaimpia ja voimakkaimpia todistuksia Jumalan parantavasta voimasta. Silloin kun lääketiede on heittänyt hanskat tiskiin ja kehottanut omaisia tilaamaan arkun, SILLOIN ALKAA JUMALAN MAHDOLLISUUDET parantaa.
        Silloin ei kukaan voi sanoa: "No, hän sai uudet lääkkeet ja lääkäri niin ja lääkäri näin..." Jokaisen täytyy ymmärtää että kun ihmiset, alan asiantuntijat, lopettavat hoidon täysin turhana ja potilas nousee ja lähtee luomaan lunta katolta, silloin on Jumala ollut asialla.

Kiitos Jukka tästä todistuksesta. Nyt leahim voi hoitoalan experttinä tutkia isäsi tapauksen ja antaa kunnian Jumalalle hänen parantumisesta.

• jaikali
        Inhottava realisti kirjoitti:

Olemme nimenomaan asian ytimessä.

Uskon nimissä periaatteessa mitä tahansa voidaan väittää todeksi ja niin myös tehdään. Nähdään enkeleitä, parannutaan rukouksen voimalla, koetaan ihmeitä ja periaatteessa mitä tahansa voi tapahtua. Monille nuo VÄITETYT ihmeet ovat suuri osa uskoa.

Kun noita tapahtumia aletaan sitten objektiivisesti tarkastella, yksiselitteistä yliluonnollista tekijää ei löydykään. On joku luultu, kuviteltu tai toivottu asioita.

Tässä vaihjeessa aletaan Sinun tapaasi vähätellä asiaa, joka leimataankin vain sivujuonteeksi koko puuhastelusta. Asia, joka ensivaiheessa OLI Iso Juttu, tuleekin pieni sivuasia, joka ei ole merkityksellinen. Mielenkiintoista.

Psykiatrisena sairaanhoitajana lienet nähnyt monenmoista. Tiedät aivan hyvin sen, että osa ihmisistä parantuu, osa ei. Jumalan viheltäminen peliin on irrationaalista, koska periaatteessahan aivan mitä tahansa - kuten olen toistuvasti jankuttanut! - voidaan väittää Jumalan tahdosta tapahtuneeksi. Väitettä ei voi pohjimmiltaan kumota eikä todistaa. Ollaan umpikujassa.

Tämän tyyppinen satuilu periaatteessa ärsyttää.

Ensiksi uhotaan suureen ääneen jotakin tyyliin "Jumala paransi tuttavani. Rukous pelasti!"

Sitten käy ilmi, että parantunut on saanut koko ajan hoitoa tai muuta epäselvyyttä löytyy.

Tässä vaiheessa siirrytään ylimalkaisemmalle linjalle, josta itsekin annoit esimerkin:

"Joka tapauksessa Jumala on kaikkivaltias Jumala, ja hän parantaa milloin tahtoo, ja kenet tahtoo. Hän on kaiken luoja, ja hänellä on valta parantaa lääketieteen avulla, jonka hän on itse meille antanut avuksemme. Myös rukous voi parantaa sairaan, ei aina, ja silläkin on jokin merkitys."

Koko avaukseni tekstistä ihmeparantumiset ovat vain yksi osa. Paljon muitakin haihatteluja liikkuu Suomen uudestisyntyneiden keskuudessa.

Kuten huomaamme, syvällisempi keskustelu ei ole helppoa.

Minä voisin kertoa sinulle realisti realistisia todellisia tapauksia joita itse olen ollut todistamassa omin silmin ja joilla oli muitakin silminnäkijöitä. Olen todistanut sellaisia ihmeitä että ei siinä jää muuta mahdollisuutta kuin että Jeesus Kristus on tehnyt ihmeen. En kerro tapauksia joihin viittaan koska minut tuomittaisiin ja tuomitsija tekisi syntiä Jumalaa vastaan. Hänhän tuomitsisi Jeesuksen tekoja joksikin muuksi kuin Hänen teoikseen. Ja tällaisia tuomioita saa jokainen Jeesuksesta todistava ihminen. Ja se olisi syntiä.

Palstan nimikristityt kyllä hyväksyvät kuolleen Jeesuksen mutta elävää ylösnoussutta Jeesusta ei hyväksytä. Ei ainakaan että Hän jotakin tekisi. Tällainen "uskovaisuus" on Jumalan vihollisuutta.

• Inhottava realisti
        jaikali kirjoitti:

Minä voisin kertoa sinulle realisti realistisia todellisia tapauksia joita itse olen ollut todistamassa omin silmin ja joilla oli muitakin silminnäkijöitä. Olen todistanut sellaisia ihmeitä että ei siinä jää muuta mahdollisuutta kuin että Jeesus Kristus on tehnyt ihmeen. En kerro tapauksia joihin viittaan koska minut tuomittaisiin ja tuomitsija tekisi syntiä Jumalaa vastaan. Hänhän tuomitsisi Jeesuksen tekoja joksikin muuksi kuin Hänen teoikseen. Ja tällaisia tuomioita saa jokainen Jeesuksesta todistava ihminen. Ja se olisi syntiä.

Palstan nimikristityt kyllä hyväksyvät kuolleen Jeesuksen mutta elävää ylösnoussutta Jeesusta ei hyväksytä. Ei ainakaan että Hän jotakin tekisi. Tällainen "uskovaisuus" on Jumalan vihollisuutta.

Tuo on TAAS sitä samaa epämääräistä vihjailua, jolle ei todellista katetta ole. Valitan.

• myös realisti

hmmmm olet siis inhottava realisti, mielenkiintoista... koet että realismisi tai sinun käsityksesi relismista on inhottavaa joillekin, erityisesti uskoville. edelleen tulee mieleen, että pidät realismiasi totuutena tai todellisuutena ja se perustuu siihen mitä voi silmin nähdä tai minkä nykytiede vahvistaa.

muista, että uskovan käsitys uskostaan perustuu hengelliseen, nyt näkymättömään todellisuuteen. tähän assosioituu mieleeni raamatusta Jeesuksen sana Tuomaalle jot santtiin epäilijäTuomaaksi, autuaat ovat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat. Tuomas näki ja koski uskoen vasta sitten ylösnousseeseen Jeesukseen.

Mutta jääppä miettimään inhottava realisti omaksumaasi realismia; todellisuudessa se mitä voimme nähdä ja käsin koskea on hyvin rajallista ja kestää vain hetken kuten maallinen elämämmekin, mutta se mikä nyt on näkymätöntä hengellistä todellisuutta ei lopu koskan vaan on iankaikkinen todellisuus. Kumpi todellisuus siis onkaan todellista realismia esim muutaman miljoonan ajastajan jälkeen?

• Berinol adjust.

i.h. on äärimmäisen KATEELLINEN ihminen

TEE PARANNUS !

• Inhottava realisti

KATEELLINEN on kuules aivan väärä adjektiivi.

JÄRKYTTYNYT olisi oikeampi. Se, että ihmisiin mikä tahansa uppoaa, järkyttää aina vain yhä enemmän. Elämme kuitenkin vuotta 2011 ja Suomi on kohtuullisen hyvin huolehtinut väestönsä koulutuksesta.

• Inhottava realisti

Uskonto on nimensä mukaisesti USKOMISTA.

Uskonto on nimenomaan henkinen ja hengellinen asia. Uskonto ei kuitenkaan ole ikinä suostunut pysyttäytymään tuossa roolissa, vaan uskonnon varjolla on alettu määritellä realimaailmankin asioita.

Uskonnon elementit ovat arvioitavissa maallisin kriteerein. Esim. Raamatun historiallista taustaa voidaan tutkia. Samoin voidaan selvittää vaikkapa se, ovatko juutalaisuus & kristinusko imeneet vaikutteita muista samoihin aikoihin syntyneistä uskonnoista.

Viittaukset kuolemanjälkeiseen aikaan ovat tuttuja muistakin uskonnoista. Mitään konkreettista todistetta EI ole siitä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Kristinusko levisi aikoinaan Rooman valtakunnassa nopeasti nimenomaan siksi, että se antoi kurjuudessa eläville toivoa paremmista ajoista edes kuoleman jälkeen.

Avauksessa luettelemani esimerkit helluntailaisuuden todellisuuspakoisuudesta ovat ikävä kyllä totta monille uskovaisille. Kysymys on enimmälkseen siitä, että tv7:n kaltaiset mediat suoltavat "totuuksiaan" uskoville omaan jenkkityyliinsä ja jos silmät ummistaa puolueettomilta tiedonlähteiltä, maailmankuva on valitettavan yksipuolinen.

Tyypillinen ajatusmalli helluntailaisten parissa näyttää olevan se, että tiede on jonkinlainen elävä ja tahtova olento, joka haluaa tuhota kaiken "kristillisen" ja "oikean". Näin ollen tieteen ikävät tutkimustulokset on kumottava ja tätä helluntailaispiireissä surutta harrastetaankin.

Seurauksena on se, että helluntailaiset ovat kääntymässä sisäänpäin muodostaakseen amerikkalaistyyppisen fundamentalistiyhteisön, jolle mikään huuhaan muoto ei ole vieras. Jonniinjoutavia kuvitelmia upotetaan seurakuntien jäsenten mieleen ja mikä vain on totta, kun toinen uskova sen sanoo.

• nimmar!!!

"" Tekstisi ei suoraan sanottuna oikein avaudu minulle. Voisitko muotoilla sanomasi uudelleen? ""

Oikein tekminen tarkoittaa tietenkin sitä, että rukoilet sairaan puolseta ja hän paranee reaaliajassa tässä ja nyt, pelkän rukouksen avulla. Tätähän sin "vaadit" muilta ? Tätä soveltaen koko uskonelämääsi ! Eikä ole oikein totaalisti kieltää, etteikö ihmeitä tapahdu tässäkin ajassa aidosti Pyhän Hengen voiman vaikutuksesta. Kyllä Jumalan Henki vaikuttaa tänäänkin, missä vaan Hän saa sijaa, ja Hänelle annetaan mahdollisuus?

Muuten olen itse aiheeseen palataksemme aivan samaa mieltä, että ollaan pahasti menty alku-helluntailaisuudesta inhimillisyyden ja aistillisuuden liukkaalle polulle ?

• Inhottava realisti

Kirjoitin jo yläpuolella sen, mikä mielestäni on asian ydin näissä ihmeparanemisissa.

KUKAAN ei pysty todistamaan sitä, onko rukouksella ollut jotakin vaikutusta parantumisiin. Sen sijaan jokainen tietää, että jo potilaan mielenala ja olotila & tahto saattavat vaikuttaa paranemiseen paljon.

Näin ollen, on varsin yksioikoista vetää tuosta vain se johtopäätös, että Puhä Henki tai jokin muu olisi tilanteeseen vaikuttanut.

Sen sijaan on olemassa näyttöä siitä, että ihmeparantumiset olisivat olleet kyseenalaistettavissa.

Lienet kuullut esim. Markus Hirsilän tutkimuksesta?

• body

Helluntailaisuudessa on paljon turhaa höpinää ja huuhaata, kuin pilvissä kävelyä, sillä realimaailma syrjäytetään.

Sitten tuo paraneminen.

Olen tullut siihen johtopäätökseen että ihmisellä on paranemisen lahja/ itu/ siemen itsessään ja kun se jostain syystä aktivoituu, niin ihminen paranee.

Siihen hetkeen, tilanteeseen saattaa vaikuttaa hengellinen kokemus, rukous, laulu tai jokin muu voimakas kokemus.

Rukousjonoissa on paljon ihmisiä ja suurin osa ei koe mitään, joten parantava siemen ei jostain syystä aktivoidu.

Näin se menee.

• Tottahan tuo on.
      Samaa on myös luterilaisen kirkon piirissäkin.
      Onneksi lukumääräisesti määrät ei ole suuria (ehkä 1-2% Kansasta)mutta he ovat aika näkyviä.

"Tosi-uskovaisia" on Suomessa ehkä noin 10% ja siitä on selkeästi jakautunut tuo pieni ryhmä jolla ei ole muuta elämää.
      Uskoa kun ei saa pitää edes mielenterveysongelmana.

• Inhottava realisti

Tämä "tosiuskovien" joukkio on yhä enenevässä määrin alkanut levittää näkemyksiään julkisuudessa ja tavoite lieneekin saada ev.lut. kirkko kaatumaan, sehän on syntinen ja liberaali erityisesti ääriaineksen mielestä.

Totuus on se, että ääriuskonnollisuus ja huono koulutus menevät käsi kädessä. Melkoinen osa Suomenkaan äärikristityistä ei oikeasti näytä tietävän juuri mitään Raamatun historiallisesta ulottuvuudesta tai tutkimuksesta. Sellaiseen maaperään mikä tahansa haihattelu uppoaa helposti.

Kriittistä ajattelua ei uskonnollisissa yhteisöissä suosita. "Usko lapsen lailla" on tavoite ja samalla myös keino, jonka avulla syvällisempi kyseenalaistaminen kitketään pois. On vain se yksi totuus, jonka liike sanoo ja se siitä. Jos alat liikaa itse pohdiskella asioita saati peräti päädyt Raamatusta erilaisiin johtopäätöksiin kuin ne "oikeat", olet harhaanjohdettu.

Peruslähtökohta helluntailaisuuden piirissä näyttää olevan se, että uskova on AINA oikeassa. Jos siis esim. asioita 20-30 vuotta tutkinut tiedemies on yhtä mieltä ja sivuhomminaan samaa asiaa Raamatun valossa pohdiskellut maallikko toista, uskova on oikeassa. Suosittuja ovatkin esim. Pekka Reinikaisen syvälliset pohdislelut tieteen teosta ja siitä, mitkä luonnontieteen tulokset ovat oikeita, mitkä eivät.

Kukaan ei luonnollisestikaan vaivaudu pohtimaan sitä, onko Reinikaisella pätevyyttä asioista MITÄÄN lausua.

Melko monilla tuntemillani helluntailaisilla on ollut elämässä vaikeuksia - usein suuriakin - ennen uskoon tuloa. Siitä näkökulmasta katsottuna uskossa oleminen on välttämätöntä ja kaikki ulkopuolinen jotenkin kieroutunutta ja pahaa. On selvää, ettei ensimmäinen mieleentuleva ajatus tuossa tilanteessa ole kysenalaistaminen.

• Ammatin alainen

Just, evlut-kirkkoa kaatamassa.

Kaikkein hassuinta näillä foorumeilla on, kun joku viisas tietää, kuka on pätevä lausumaan mitäkin, ja kenellä on siihen liian huono tai lääk. tied. - koulutus.
        Ja "alan ammattilaiset" säestävät. Heillä on ilman muuta kaikki tiedossaan. Mitäpä siihen lisäämään.

• touhuun kyllästyny

Totta, niin totta!

• turhaa jauhantaa

Kyllä tuntuu oudolta jauhaminen esim. paraneeko joku,ym,ym. Raamatussa on selvät sävelet armolahjoista, siellä on esim. terveeksitekemisen lahjat, tiedon sanat, profetoiminen jne, Tieteellisesti yritetään jauhaa asioita jotka on ilmoitettu ja sillä selvä. mutta kysymys on epäuskosta niin pitää kääntää ja vääntää selviä asioita. jotkut ei parane ja se on mysteeri ja on vain Jumalan tiedossa miksi ei parane.Itse olen parantunut yli kymmenen vuotta sitten Juntunen- Jalovaara kirkkoillassa. Kokemusta ei saa pois tohtorit ei papit eikä puoskarit ja se on siinä. Näistä voi kirjoittaa maailman tappiin mutta ne on ja pysyymitkä Jumala on luvannut, armolahjatkin.

• 211220
        turhaa jauhantaa kirjoitti:

Kyllä tuntuu oudolta jauhaminen esim. paraneeko joku,ym,ym. Raamatussa on selvät sävelet armolahjoista, siellä on esim. terveeksitekemisen lahjat, tiedon sanat, profetoiminen jne, Tieteellisesti yritetään jauhaa asioita jotka on ilmoitettu ja sillä selvä. mutta kysymys on epäuskosta niin pitää kääntää ja vääntää selviä asioita. jotkut ei parane ja se on mysteeri ja on vain Jumalan tiedossa miksi ei parane.Itse olen parantunut yli kymmenen vuotta sitten Juntunen- Jalovaara kirkkoillassa. Kokemusta ei saa pois tohtorit ei papit eikä puoskarit ja se on siinä. Näistä voi kirjoittaa maailman tappiin mutta ne on ja pysyymitkä Jumala on luvannut, armolahjatkin.

Raamatussa on paljon ihanuuksia, mutta kun ne eivät toimi käytännössä, niin ne jäävät ihanteen tasolle..

Kuna avaa vesihanan, ei siihen uskoa tarvita ja vettä tulee jos on tullakseen, jos rukous olisi edes himpun verran samanlaista niin turhat höpinät jäisivät pois,mutta kun rukous ei toimi, niin ei toimi.

• Inhottava realisti

No älä sitten jauha tyhjää, vaan kerro selkeästi se, mitä tapahtui!

Mikä Sinun sairautesi oli? Saitko missään vaiheessa ongelmiisi muuta hoitoa?

Oliko parantumisesi jollakin tavoin arvioituna "ihme"?

• myös realisti

Minusta kaikki parantuminen on Jumalan ihmettä, sekin minä lääketieteen keinoin on parannettavissa. Ja sellainen mikä paranee ikäänkuin itsestään elimistön hoitaessa tulehdukset ym taudit. Luoja; Jumala on suunnitellut ihmisen sellaiseksi, Jumalasta on kaikki se kyky minkä ihminen on voinut mm lääketieteen kehittymisen kautta omaksua.

Siksi kiitän Jumalaa kun sairaakahoidon seurauksena saan tervehtyä vaivoistani ja palata takaisin arkeen touhuihini. Miksi sitten myös epäuskoiset paranee, vois kysyä? Jumala vain on hyvä, Hän antaa aurinkonsa paistaa ja sateensa sataa niin vanhurskaille kuin syntisillekin.

Uskon, että tämän lisäksi Jumala haluaa parantaa myös ns yliluonnollisesti, ihmeen omaisesti sairaita, mutta voi olla vaikea todistaa dokumentein sellaisia tapahtumia epäuskoisten tyydyttämiseksi. Oli miten oli kuitenkin meillä on paljon aihetta kiitokseen kaikesta paranemismahdollisuuksista.

• On totta ja hyvä asia, että lääketiede voi auttaa ja parantaa sairaita ihmisiä. Minä ainakin menen lääkäriin, jos sairastan ja otan vastaan lääkärin neuvot ja lääkityksen.

Selittämättömiä ihmeparantumisia tapahtuu harvoin, mutta näin myös joskus Jeesus voi parantaa. Jeesus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Hänellä on kaikki valta maan päällä ja taivaassa. Tietysti Hän voi parantaa kenet tahtoo.

Minusta on ikävää, kun jotkut uskovat haluavat kieltää Jumalan avun lääkäreiden kautta. Heidän kauttahan me useimmin avun saamme.

• Sanoit että lääketieteellisesti ihmeitä tapahtuu ?? Mitä, mitä, mikä ihmeen lääketieteelliset ihmeet,, kerro minulle miten ne ihmeet tapahtuu? Ja minkälaisia ne ovat? Mikä siinä vaikuttaa että ihminen parantuu ??? kerro ,,, olen utelias !!!

• myös realisti

se että ihminen yleensä kykenee käsittelemään älynsä kautta erilaisia terveysongelmia kuten vaikkapa verenpainetautia, on vaatinut paljon Jumalalta jo luomisen kautta saatua kykyä, että sopivat lääkeainekset verenpaineeseen on kehitetty. Luominen on Jumalan ihme! Hän loi älyllisen ihmisen kuvaksensa ja kaltaiseksensa. Ilman Jumalalta saatuja kykyjä emme olisi mitään eihän meitä olisi edes olemassa, vai mita?!

Jokapäiväinen elämämme on yhtä ihmettä, avatkaa silmänne ja nähkää ne!

• Aivan !! Ja Hän Voi tehdä meille tänä päivänä mitä vaan,, koska Hän voitti meidät itselle Ristillä ! Hän maxoi lunnat omalla verellä !!!

• myös realisti

eikö olekin suurta sellainen Jumalan ihme tai eläminen Jumalan yhteydessä, että voi kokea johdatusta asioissaan kun kulkee rukoillen. Saa viedä kaikki asiansa rukouksissa Jumalan eteen Jeesuksen kautta vieläpä kiittäen ja Jumala ihmeellisesti johdattaa! hän antaa oikeita sanoja eteemme tuleville ihmisille joita tapaamme. Auttaa selvittämään ongelmia viisautensa kautta ym sellaista!

Suurin kiitosaihe on Jeesuksen täytetty ristintyö meidän edestämme, kiitos Jumalalle, että Jeesus jaksoi olla kuuliainen ja täytti sen tehtävän mitä varten Hän maailmaan ihmiseksi syntyi!

• "Paikkakunnalla jokainen pilkkaaja on estämässä Jumalan toimintaa."

Häh. Piruko on irti! Noinko olematon on Kaikkivaltias. Häviää mitättömälle rääväsuulle.

Väite: Lääketieeen ulkopuolinen voima parantaa. Kristittyjen jumala parantaa joitakin.
      Argumentti: Samaan uskonryhmään kuuluvia, jossa kristillinen ihmeparannus olisi tapahtunut, sairastuu ja vammautuu satoja, eivätkä parane entiselleen koskaan. Leikkiikö "yläkerta" ihmisten terveydellä? Onko ihmisten terveys Kaikkivoipalle nopanheiton arvoinen asia.
      Lisäargumentti. Jos uskova sanoo, että ihmeparantumista tapahtuu, hänen tulee sanoa, että taudinaiheuttaja on myös "yläkerta".

Mielenkiintoinen argumentti: "Ihmeparantumisia" näyttäisi tapahtuvan vain sisäisten näkymättömien vammojen alueella. Lähinnä bakteeripitoisten tautien kohdalla.

Voisiko uskova tuoda todisteellisesti esille katkenneen jalan "humausparantumisen" tai peräti tuhoutuneen ruumiinosan esim. murskautuneen kämmenen itseuudelleenasentumisen.
      Ei voi. Sammakko voi kasvattaa uuden jalan. Ihminen ei voi.

Vaikeasta taudista voi parantua. Useimmissa tapauksissa parannutaan. Lääketiede ja elimistö voivat saada ihmeitä aikaan.

Voisiko uskovaryhmä tehdä kokeen. En tosin suosittele. Joku leikkaa pikkurillinsä irti, heittää sen jokeen ja ryhmä alkaa rukoilla ihmettä.
      Luuletteko, että rukous tuo uuden sormen?

• Inhottava realisti

Ja kas kummaa: sitä mukaa kuin lääketiede on kehittynyt, myös taudit on osattu paremmin parantaa. Vaikkapa kaikki syöpälajit eivät ONNEKSI ole enää niin kohtalokkaita kuin ennen.

Lääketieteellisillä ihmeillä tarkoitin sitä, että ihmiset toden totta ajoittain parantuvat sairauksista vaikkapa vastoin kaikkia ennusteita. Syitä vain ei saada selvitettyä.

On pitkälti primitiivistä sysätä kaikkien selvittämättömien asioiden syy yliluonnollisisille voimille. Niin esim. alkuihmiset toimivat. Me voimme todeta, ettemme vielä tiedä lähellekään kaikkea.

• Jumalan kädessä

on jokaisen ihmisen syntymä, kuin kuolema ja jos joku parantuu, niin hänen aikansa ei ole ollut vielä lähteä täältä ajasta.

• "Jumalan kädessä'

Mennyt mikä mennyt. Ihmisen sois ennemmin käsittelevän sielunhoitajan kanssa asiansa ettei "sivulliset"joudu niitä palstalta lukemaan.

• Inhottava realisti

Ihmettelen sitä, että näitä parantumisiakin väitteistä päätellen tapahtuu ilmeisesti helluntailaisten rukousiltojen jälkeen keskimäärin enemmän kuin koko Suomen terveydenhuoltojärjestelmän toimien seurauksena, mutta KONKREETTISIA todisteita ei millään sitten löydykään. Mistä on kysymys?

Täälläkin jo ainakin kaksi tai kolme kirjoittajaa on väittänyt lähipiirissään IHMEITÄ tapahtuneen, mutta mitään perusteellisempaa ei ole kuitenkaan haluttu kertoa.

Onko vaikea myöntää, että halu uskoa ihmeen tapahtuneen on suuri, mutta paljon vaikeampaa onkin sitten myöntää se, ettei ihmettä ehkä olekaan tapahtunut?

Onko yliluonnolliseen asiaan uskominen tärkeämpää kuin se, onko tapahtuma ehkä totta? Onko liike tärkeämpi kuin päämäärä?

• Ilman Jeesusta

sinä et voi uskoa Jumalan ihmeisiin, joka on kaikkitietävä
      kaikkialla läsnäoleva ja Raamattu sanoo: Hän on säätänyt meille ajat ja asumisemme rajat, että etsisimme Häntä, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä - Hänessä
      me elämme, liikumme ja olemme.

• Inhottava realisti

Julistuksesi on uskonnollista ja ei liity mitenkään väitteeseeni.

Ajatus siitä, että yliluonnollinen taho määrittelee jokaisen risauksen Universumissa, on primitiivisen ajanjakson kuvitelmaa.

Jos Jumala on jotakin noin totaalista, on turha kuvitella ihmisten hänen tahtonsa tietävän.

• Sivusta seurattu

Vastaus kysymykseen.

ON. Helluntailaisuus on just tota. Ja on aina ollu.

• ei kannata väitellä

Tällä palstalla kirjoitin että on selvät ilmoitukset armolahjoista, kukaan ei tartu niihin koska ei voi tarttua kun on selvä asia että nämä on olemassa. Niinkuin kirjoitin puhutaan muuta muttei mennä ytimeen . Lääketieteen apua ei ole missään kielletty eikä kiistetty.Jumalan parantamia on varmaan paljon eikä heidän tarvi kaikkien riekkua pitkin kylää sitä kertomassa, kaikki ei ole samanlaisia. Olen pari kertaa törmännyt henkilöön jonka mielestä olen parantunut väärän henkilön kautta, väärä seurakunta tai muuta sellaista, onneksi on hyvä itsetunto ettei tarvitse alistua parjaajien kelkkaan.Jumala kyllä parantaa oli armolahjan saanut sitten mitä seurakuntaa edustava tahansa. Jumala ei erottele, ihminen erottelee.

• Inhottava realisti

Nimenomaan kannattaa keskustella asioista ja tuoda esiin se, että tapahtumia voi tulkita monin eri tavoin.

Jos totuuden määrittely jää saarnamisten harteille, ongelmia alkaa tulla. Todellisuus ei ole niin mustavalkoinen kuin äärikristityt väittävät.

• pieni ihminen

Hellarithan esim. voi väittää että kun Jalovaara ja Juntunen ei ole käynyt aikuisena kasteella heillä ei voi toimia armolahjat, tällaiseenkin olen törmännyt, ja niinkuin kerroin Jumala ei erottele, ihminen erottelee.

• Minä en ole kuullut

tuollaista, ettäkö Jeesukseen uskovalla ei voisi olla
      armolahjoja, mutta sellaista olen kuullut, että jotkut
      Luterilaisetkin ovat käyneet salaa kastettavina..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3278
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2625
    3. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      73
      2229
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2171
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2143
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1917
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1894
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1783
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1622
    Aihe