epävarmana hirvimetsälle

Matti K. K

Elikkä näin, hirvimetsällä tulee kuuden vuosi ensi syksynä ja samalla ensimmäinen syksy kun pääsen ns. itsenäisesti passiin. Ensimmäiset kolme syksyä olin seuran koejäsenenä, mikä tiesi pelkkää ajomiehen hommaa hirvimetsällä. Kaksi viimeistä syksyä olen ollut sekä ajomiehenä että ns. harjoittelupassissa, elikkä passipaikkaa ei ole muiden tavoin arvottu, vaan on aina määrätty joku kaikkein kaukaisin sivupassi (sellanen mistä hirvet ei iki päivänä kulje). Tulevalle syksylle on sitten allekirjoittaneellekin lupailtu ihan täysivaltaista passimiehen hommaa.

Nyt mietityttääkin aika vahvasti oma sopivuus passiin; ja lähinnä tuo ampumataito. Kovasta harjottelusta huolimata ei osumat tahdo olla taulussa siellä missä kuuluisi. Seisaaltaan ampuessa pyssyn piippu vaan vispaa ja vispaa. Hirvikokeen saa kyllä tuelta ampuessa läpi, mutta tiukkaa varmaan tekisi vapaalta kädeltä. Haavakoita en hirvimetsällä tahtoisi saada aikaan.

Mitä siis pitäisi tehdä? Ottaa passimiehen homma mukisematta vastaan, vai pitäiskö kieltäytyä kunniasta ja jatkaa ajomiehenä.
Itselle ei tuo mahdollinen hirven ampuminen mikään kynnyskysymys kuitenkaan ole. Onhan tässä pari vuotta sorsametsälläkin tullut käytyä ja vielä saaliitta ollaan. Metsällä silti viihdyn ja tällasessa seuruejahdissa mielellään kantaisin korteni kekoon.

3

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiki_

      jos et ole täysin varma ampumataidostasi, kannattaa vielä kulkea ajomiehenä ja jatkaa harjoittelua. Sillä jos olet epävarma, voit saada haavakoita aikaan jo siksi että pelkäät ampuvasi ohi. Mutta oletko harjoitellut oikealla tavalla? Oikeat ampuma-asennot jne?

    • joskus osuu

      Niinpä... Hyvä metsästäjä tietää omat rajansa, ja tietää milloin kannattaa jättää ampumatta.
      Vähemmän harmittaa ampumatta jätetty laukaus kuin se että ampuu epävarmana/ epävarmasta tilanteesta haavakon (jota tuntikausia kestävän etsinnän jälkeenkään ei saada lopetettua).
      Onhan sitä usein "varmastakin tilanteesta" tullut haavakkoja...

    • hunters life

      Sinun tulee itse päättää. Voithan tietenkin ampua paikoillaan olevaa hirveä, mutta valitettavasti ne yleensä liikkuvat. Tuskin se nyt ainakaan maailman loppu ole jos jätät hirven ampumatta, kunhan ei tule haavakoita. Harjoitus tekee mestarin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe