alkoholi ja paniikki/ahdistuneisuushäiriö

paniikkipilleri

Hei!
Minulla ei ole diagnosoitu paniikkihäiriötä, mutta ilmeisesti se kuitenkin on. Voiko olla mahdollista että alkoholi laukaisee paniikkihäiriön, koska nykyään kun oireet ovat alkaneet, vaikka ottaisin vain siiderin tai kaksi tulee viimeistään parin päivän päästä kohtaus.. Siis voiko näillä olla todella yhteyttä vai onko se vain sattumaa?ilmeisesti oma häiriöni laukesikin päihteiden kautta.... Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Tai yleensä alkoholin käyttöön ja paniikki- tai ahdistuneisuushäiröön liittyviä kokemuksia?

12

8277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meigä

      ..että mulla on sama. Nikotiininkin pitäisi lisätä paniikkihäiriön riskiä. Toisaalta se vittumainen olo dokaamisen jälkeen on osittain morkkistakin.

    • Eräsmies

      serotoniinin muodostumista ja laskee siten serotoniinitasoa aivoissa aiheuttaen "pikamasennuksen" ja ahdistuneisuutta joka tunnetaan morkkiksena.

      Paniikkioireita hoidetaan serotoniinitasoa nostavilla kemikaaleilla joten alkoholi-paniikkioireilu on aika johdonmukainen syy-seurausasetelma.

      Itselläni tulee pahimpina aikoin jo parista keskikaljatuopista seuraavana päivänä aivan selkeä ahdistuneisuus ja paniikkikohtausten kynnys laskee lääkityksestä huolimatta.

      • paniikkipilleri

        Ehkä niillä sitten on yhteyttä keskenään, vaikka ei kohtaus ole välitöntä seurausta ahdistuksesta tai morkkiksesta vaan olotila on muuten kummallinen ja sitten alkaa päässä tuntua oudolta... Tosiaan jopa yksi siideri voi aiheuttaa tällaista. Kummallista onkin se että sairaalloinen olo jatkuu kohtauksen jälkeen jopa viikkoja ennen ns. normaalin tilan palautumista. Tupakoinninkin olen joutunut lopettamaan täysin, koska tuntuu että siitäkin tulee oireita. Mutta sehän on vain positiivinen asia:)


    • Jaze

      Krapulassa tulee herkästi paniikkioireita ja toipuminen voi kestää monta päivää. Oireet ovat sitä voimakkaampia, mitä väsyneempänä dokaa. Muutama drinkkikin voi viedä kunnon huonoksi.

    • Kyllä

      Kyllä selvä yhteys on. Jos dokaan niin seuraavana päivänä takuulla tulee paniikki/ahdistus oireita. Toisaalta taas dokatessa ei ikinä, paitsi yhden ainoan kerran sain ilman mitään syytä kesken ryypiskelyn kohtauksen mutta se oli ainoa kerta paniikki urani aikana. Jos otan sopivasti viinaa niin seuraavana päivänä ei mitään ongelmaa, jos otan vähän liikaa niin sitten kyllä tulee ongelmia, sitten jos otan aivan liikaa niin ihme kyllä ei tule kohtausta. Tupakointi tekisi mieli lopettaa mutta ei oikein tunnu löytyvän motivaatiota.

    • hepsan

      Itse kun viimeksi join niin alkoholi laukaisi hirveän paniikkikohtauksen. Sekosin täysin ja olin aivan varma et nyt lähtee oikeasti henki. Sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja tuntui että lähtee järki tai ainakin taju. Muutenkin kun kännissä olin olo oli jotenkin hyvin outo, sitten yhtäkkiä vain napsahti ja kohtaus laukesi.

      Krapula oli aivan järkyttävä kokemus. Kokopäivän ajan olin aivan sekaisin ja pihalla. Sain jatkuvasti hengenahdistuskohtauksia ja pulssi oli tajuttoman korkea. Korvissa vain humisi ja tuntui että taju lähtee. Olin aivan jäässä vaikka olin vuorannut itseni vaatteilla. Hyvä että pysyin tolpillani kun huojuin ympäriinsä. Ikinä ei krapulassa ole niin kauhea olo ollut!

      Käsittääkseni juodessa ei usein kohtauksia tule, mutta krapulassa kylläkin..
      Alkoholi voi laukaista paniikkihäiriön sekä aiheuttaa kohtauksien laukeamisen! Eli kannattaa kohtuudella juoda jos on tarve.

    • ahdistuksen vanki

      KYllä vain,alkoholilla on erittäin suuri vaikutus paniikkihäiriön laukaisuun,kuten myös kahvilla ja tupakalla.
      Itselläni nämä kaikki paheet ovat,mutta vähentänyt olen kun lääkäri kielsi nämä nautintoaineet...eli siis ei mielestäni tarvitse lopettaa,kunhan vähentää jonkun verran..

      • Eitsbii

        Joo, Aivan totta. itse kärsin myöskin paniikkihäiriöstä, ja krapulat suorastaan pelottavat. Aina tuntuu et henki lähtee eikä uskalla rasittaa itteään yhtään, mutta kummasti näin urheilijana viikot kulkee täysillä urheilun merkeissä eikä mitään.. mutta aina kun tulee pe ja la taikka vain pe korkattua pullo auki, niin pelottaa jo seuraava päivä etukäteen, koska tietää että siitä ei taas tule mitään. ;)


      • Ahdistuksen vanki
        Eitsbii kirjoitti:

        Joo, Aivan totta. itse kärsin myöskin paniikkihäiriöstä, ja krapulat suorastaan pelottavat. Aina tuntuu et henki lähtee eikä uskalla rasittaa itteään yhtään, mutta kummasti näin urheilijana viikot kulkee täysillä urheilun merkeissä eikä mitään.. mutta aina kun tulee pe ja la taikka vain pe korkattua pullo auki, niin pelottaa jo seuraava päivä etukäteen, koska tietää että siitä ei taas tule mitään. ;)

        Ei todellakaan uskalla rasittaa yhtään ylimääräistä. Nyt tosin tulee oltua selvänä lapsen takia. Psykiatrin kanssa keskusteltu lääkityksestä ja sen jatkamisesta. Sanokoot muut mitä sanovat,mutta itse aion lääkitystä raskauden myötä jatkaa,lääkemerkki vain vaihtuu. Kohtaukset niin pahoja,etten välttämättä pärjäisi kahden lapsen kanssa jos sellainen iskisi.


    • zorro

      kokemusta on sen verran että jos ottaa vaikka yhtenä iltana reilummin ahdistus ja paniikki saattaa iskeä ja mistään järjellisestä hommasta ei tule mitään.onko kukaan kokeillut muutamia kuukausia ilman alkoholia, auttaako se näihin vaivoihin?. vastatkaa ihmeessä.

      • Anonyymi

        Ei auta. Päinvastoin. Koskaan ennen minulla ei ole ollut paniikkikohtauksia, mutta kun viime syksynä vähensin ja lokakuussa lopetin kokonaan Alkon, niin nyt (maaliskuussa) on piru merrassa.

        Tänään aamupvällä viimeksi kohtaus, kun kuivasin haarukoita ja veitsiä keittiön laatikostoon.. Mietinkin tässä, josko alkoholi auttaisi ja loppuisivat nämä kurjat kohtaukset. Kun lääkärit hokee sitä samaa mantraa ja keskustelupalstoilla huomaa aina sen, että olemmekin yksilöitä🤔

        Tietysti, jos joku nappi olisi, sekin kelpaisi. Lääkärin määräämä mieluusti, mutta ei mitään säännöllisesti otettavaa - vain hätäapu akuuttiin paniikkikohtaushetkeen. Onko sellaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei auta. Päinvastoin. Koskaan ennen minulla ei ole ollut paniikkikohtauksia, mutta kun viime syksynä vähensin ja lokakuussa lopetin kokonaan Alkon, niin nyt (maaliskuussa) on piru merrassa.

        Tänään aamupvällä viimeksi kohtaus, kun kuivasin haarukoita ja veitsiä keittiön laatikostoon.. Mietinkin tässä, josko alkoholi auttaisi ja loppuisivat nämä kurjat kohtaukset. Kun lääkärit hokee sitä samaa mantraa ja keskustelupalstoilla huomaa aina sen, että olemmekin yksilöitä🤔

        Tietysti, jos joku nappi olisi, sekin kelpaisi. Lääkärin määräämä mieluusti, mutta ei mitään säännöllisesti otettavaa - vain hätäapu akuuttiin paniikkikohtaushetkeen. Onko sellaisia?

        Käy kysymässä lääkäriltä. Löytyyhän niiltä nappeja moniinkin erilaisiin vaivoihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8116
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2492
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      18
      1876
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1143
    Aihe