Eka kustantajalla, kirjoittaminen jumissa

Menikö juna jo

Alamäki alkoi, kun laitoin kässärin kustantajille luettavaksi. Koska en ole lainkaan varma, että se julkaistaan , täälläkin aina varoitellaan luulemasta itsestä liikoja, en ole saanut juurikaan jatketuksi kirjoittamista. valmistaudun puolen vuoden tai vuoden odotteluun, kunnes hylsyjä alkaa tulla. Mitä hyödyttää kirjoittaa yhtään mitään ennen kuin tiedän, että teksti myös kelpaa jonnekin?

Tämä on vaarallista, tiedän, koska se taito jonka hankin kirjoittamisen aikana, alkaa kadota.

Onko muille käynyt näin? Miten olette päässeet eteenpäin?

10

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole itse vielä saanut lähetettyä mitään, mutta olen kuullut usein neuvottavan, että hylätystä teoksesta pitää ottaa opikseen. Jos siitä saa palautetta, sitä voi parantaa, jos ei, voi aina yrittää toiselle kustantajalle. Tässä mielestäni J.K. Rowlingin tarina on lohduttava: hän lähetti Harry Potterin käsikirjoituksen kahdelletoista kustantamolle, eikä yksikään näistä tunnistanut tarinan potentiaalia. Vasta vuotta myöhemmin kustantaja löytyi ja loput tiedämmekin.

      Neuvoisin kirjoittamaan riippumatta siitä, mitä kustantaja ajattelee. Jos itse todella pidät tarinastasi, joku muukin varmasti pitää. Itse aina koen jonkinlaisen kriisin saatuani pienen osan kirjaa loppuun. Yleensä paras ratkaisu on odottaa, antaa itsensä levätä hetken ja sitten pureutua taas uuteen ideaan. Jo luonnostelu tai lyhyet tekstipätkät pitävät luomistyössä kiinni. Pääasia on, että nauttii kun saa kirjoittaa.

      • scarabaeus

        Niin. Tuosta J.K. Rowlingin Harry Potter käsikirjoituksesta tuli mieleeni, että onko jossain kerrottu kuinka paljon joutui sitten siihen
        ensimmäiseensä
        tekemään korjausta, vai oliko kerralla purkkiin ?


    • Gerald Gerald

      Krapulavaihe on kaikkien isojen taideprojektien jälkeen. Eikö nyt kannattaisi antaa sielun ja mielen vain levätä? Korkeintaan keskittyä lukemaan inspiroivaa, itseä kiehtovaa kirjallisuutta eri kielialueilta. Tai palkinnoksi matkustella erilaisissa maisemissa, on ne sitten kuvitteellisia tai todellisia?

      Mutta kysymykseesi: en ole itse huomannut tuollaista olotilaa. Itse olen tehnyt aina saman asian samalla tavalla: kun yhden käsikirjoituksen finaali on lähestymässä, olen jo aloittanut uuden kirjoittamisen. Koska kustantamossa menee aina hieman aikaa toimittajan lukiessa vanhan kässärin ja tehdessä siihen merkintänsä havainnoistaan, on helpompaa olla uudessa maailmassa, jolloin kun on korjausversion ja oikovedoksen aika, on näkökulma vanhaan tekstiin ulkopuolisempi. Ei paljon, mutta hieman.

      Luulen että salaisuus on toteamuksessasi: "Mitä hyödyttää kirjoittaa yhtään mitään ennen kuin tiedän, että teksti myös kelpaa jonnekin?" Olet kirjoittanut tähän salakavalan epäilyn siemenen. Ja se tietenkin tekee jo hyvin versoavaa työtään alitajunnassasi. Omaa tekemistään kun epäilee, alkaa motivaatio laskea ja luovuus kokee tukkoisuutta, lopulta varmasti myös umpikujan.

      Yritä keskittyä hetkeksi muuhun. Luovuus ja taito ei koskaan katoa.

      • Menikö juna jo

        Minä vähän pelkään, että se luovuus ja taito on katoavaa, huomaan sen nyt kun yritän kirjoittaa. Toki olin aloittanut uutta jo sen nyt kustantamoissa olevan aikana, mutta sen tekeminen senkun takkuaa.

        Ei tarvitse yrittää keskittyä muuhun, kun jo pelkkään työpäivään matkoineen menee vähintään 10 tuntia, joskus jopa 12 tai 13. Mutta niin se oli kirjoittamisaikanakin, siinä vain vedettiin toinen työpäivä päälle ja yöunet jäi vähiin. Silloin tunsin itseni paljon energisemmäksi, nyt tuntuu että pelkkää velttoilua tässä. ja kun yrittää kirjoittaa, on tulos huonolaatuista, ei ollenkaan samaa tasoa kuin se mikä nyt odottaa hyväksyntää tai tuomiota.

        Mutta totta on: kun on epäilyn siemen, olenhan realisti, niin se kyllä heikentää motivaatiota. Ja tulos on tukkoista. Mutta epärealististista tässä olisi vain odottaa pollenana ja olla varma siitä, että kyllä minä kelpaan, on vain ajan kysymys, koska vastaatte myöntävästi, tehän tulette kilpailemaan tekstistäni.


    • Tykittäjä

      Eikös kannattaisi vaan kirjoittaa ihan joka päivä jotakin ja parantaa ulosantia?
      Ei kannata jäädä ollenkaan odottamaan, että julkaisisivat yhtään mitään. Jos joku teksti tulee palautteen kanssa takasin niin se on jo jotain. Ovat vaivautuneet katsomaan tekstiäsi.

      Lue vaikka uutisia netistä ja keskusteluketjuja ja kirjoita niistä omia kommentteja ja osallistu keskusteluketjuihin niin tulee kirjoitettua jotain päivittäin. Säästä hyvät kommenttisi ja tutkiskele niitä jonkun ajan kuluttua. Vieläkö olet samaa mieltä tekstisi sisällöstä ja kirjoituksestasi vai oletko kehittynyt ja suhtautumisesi kirjoittamaasi on muuttunut.

    • 24

      minunkin käsikirjoitus tuli takaisin, odotin sitä 7kk. se kävi jo toisessa kustantamossa.
      rakastan omaa pientä kirjaani, luen sitä vedet silmissä.
      minusta on niin kamalaa odottaa yli puoli vuotta ja sitten seuraavalla kierroksella menee taas yli puoli vuotta.
      kuinka ihmeessa rowling sai kirjoituksensa läpi vuodessa, jos se kävi 12:lla kustantajalla?

      • pööpöö

        Yleensä käsikirjoitus lähetetään kaikille kiinnostaville kustantamoille yhtä aikaa. Ei ole siis yleisesti tapana odottaa yhden hylkypäätöstä ennen kuin lähettää läsikirjoituksen toiselle. Kustannussopimus tehdään sen kustantamon kanssa, joka ensimmäiseksi ehtii vastata. Tällä tavoin toimi myös J.K Rowling.


      • pööpöö
        pööpöö kirjoitti:

        Yleensä käsikirjoitus lähetetään kaikille kiinnostaville kustantamoille yhtä aikaa. Ei ole siis yleisesti tapana odottaa yhden hylkypäätöstä ennen kuin lähettää läsikirjoituksen toiselle. Kustannussopimus tehdään sen kustantamon kanssa, joka ensimmäiseksi ehtii vastata. Tällä tavoin toimi myös J.K Rowling.

        Ja niitä kustantamoita oli Rowlingin tapauksessa 11, siis kymmenen hylkyä ja yhdestoista meni läpi.


      • 24
        pööpöö kirjoitti:

        Ja niitä kustantamoita oli Rowlingin tapauksessa 11, siis kymmenen hylkyä ja yhdestoista meni läpi.

        kiitos sinulle!!
        lähetän sen huomenna eteenpäin, nyt tai ei koskaan!


    • 24

      lisäys vielä:
      etsin käsikirjoitukseeni netistä kustantajan, joka nimenomaan julkaisee sellaista tekstiä.
      palautekirjeessä luki: valitamme, mutta julkaisemme vain runoja!
      eikä minun tarinani mikään runo ollut.
      tuli meinaan itku pitkästä ilosta.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1885
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1640
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1565
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1422
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      310
      1368
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1192
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1009
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      894
    Aihe