Korotettu ansio-osa työharjoittelussa/työelämävalmennuksessa?

harapaikkaa harkitse

Hei!

Olen lukenut, että korotettua ansio-osaa voi saada seuraavan ehdon täytyttyä: "Henkilö osallistuu TE-toimiston kanssa sovittuun työllistymistä edistävään palveluun, josta on sovittu työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa."

Olen myös lukenut, että työharjoittelu/työelämävalmennus voidaan lukea "työllistymistä edistäväksi palveluksi".

Mutta kysymys, pitääkö asiasta olla jotenkin ennakkoon sovittu työllistymissuunnitelmassa, vai saako korotetun ansio-osan vaikka nyt saisin itse hankittua "harapaikan", ja ilmoittaisin asiasta työkkäriin vasta paikan saatuani?

3

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyokkari

      Hei!
      Kiitos kysymyksestäsi.

      Jotta työnhakijalle voidaan maksaa työttömyysetuutta korotettuna työllistymistä edistävän palvelun ajalta, palveluun osallistumisesta on sovittava työllistymissuunnitelmassa. Työttömyysetuuden maksaa Kela tai työttömyyskassasi.

      Myös työharjoittelua/työelämävalmennusta koskeva kirjallinen sopimus tehdään ennen sen alkamista. Hoida edellä mainitut asiat kuntoon työ- ja elinkeinotoimistossa ennen toimenpiteen alkamista.

      Terveisin Teppo työkkäristä

    • kela

      Hei,

      Kiitos kysymyksestäsi. Vastaan sinulle Kelan osalta.

      Kela voi maksaa työttömyysetuuteen korotusosaa työllistymistä edistävän palvelun ajalta 4,42e/päivä. Korotusosaa voidaan maksaa peruspäivärahaan 200 päivältä, kun osallistut työllistymistä edistävään palveluun.

      Työllistymistä edistävän palvelun ajalta työmarkkinatukeen maksetaan korotusosaa enintään 200 päivältä.

      Sinulla on oikeus korotusosaan, jos olet aloittaessasi työllistymistä edistävän palvelun saanut työmarkkinatukea

      *enintään 500 päivältä tai
      *enintään 180 päivältä sen jälkeen, kun oikeutesi työttömyyspäivärahaan on päättynyt 500 päivän enimmäisajan täyttymisen vuoksi

      Ystävällisin terveisin,
      Kirsi Kelasta

    • tyottomyyskassat

      Hei!

      Kiitos kysymyksestäsi myös työttömyyskassan osalta.

      Ansiopäiväraha voidaan maksaa korotettuna seuraavissa tilanteissa:

      Tilanne 1. Työnhakija on ollut työssä yhteensä vähintään kolme vuotta ennen työttömyyspäivärahaoikeuden alkamista. Tällöin ansiopäiväraha voidaan maksaa korotettuna työttömyyden alkaessa enintään 20 päivän ajan. Jos ensimmäistä kertaa ansiopäivärahaa hakevalla henkilöllä on oikeus korotettuun ansio-osaan tilanteen 3 perusteella (ks. alla), ei hänellä ole oikeutta tämän tilanteen 1 mukaiseen korotettuun ansio-osaan.

      Tilanne 2. Henkilö osallistuu TE-toimiston kanssa sovittuun työllistymistä edistävään palveluun, josta on sovittu työllistymissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa. Korotettua ansiopäivärahaa voidaan maksaa palvelun ajalta, kuitenkin enintään 200 päivää. Jos henkilö osallistuu kahteen palveluun, joiden välinen aika on enintään seitsemän kalenteripäivää, voidaan korotettua ansiopäivärahaa maksaa myös tältä, palvelujen väliseltä ajalta.

      Tilanne 3. Työsuhde päättyy taloudellisista tai tuotannollisista syistä tai henkilö itse irtisanoo työsopimuksensa lomautuksen kestettyä yhdenjaksoisesti yli 200 päivää. Lisäksi hakijalla on ennen työn menettämistä työssäoloaikaa vähintään 20 vuotta ja hän on ollut työttömyyskassan jäsenenä vähintään viisi vuotta. Tällöin korotettua ansiopäivärahaa voidaan maksaa enintään 100 päivän ajan.

      Ystävällisin terveisin
      Tiina työttömyyskassasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      888
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe