Raamatussa väärää tietoa nykytiedon valossa

rationalist

Sairaudet eivät johdu pahoista hengistä, se tiedetään tänä päivänä mutta muinoin luultiin toisin:

Matt. 9:32 Kun miehet olivat poistumassa, Jeesuksen luo tuotiin mykkä mies, jota vaivasi paha henki.
Matt. 12:22 Sitten Jeesuksen luo tuotiin sokea ja mykkä mies, jota vaivasi paha henki. Jeesus paransi hänet, niin että mies puhui ja näki
Matt. 12:43 "Kun saastainen henki lähtee ulos ihmisestä, se harhailee autioilla seuduilla ja etsii lepopaikkaa, mutta ei löydä.

Mitä kreationistit tähän sanovat?

88

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hirmuinen_ninja

Paha sanoa näin pari tuhatta vuotta myöhemmin, mikä noita kahta heppua oikein vaivasi. Sairauksia mainitaan muutenkin kuin pahojen henkien aiheuttamina: esim. Jeesuksen ystävä Lasarus kuoli sairauden takia, mitään pahoja henkiä ei mainita.

• rationalist

"Paha sanoa näin pari tuhatta vuotta myöhemmin, mikä noita kahta heppua oikein vaivasi."

No tekstissähän se lukee. Pahat henget. Ei siinä sen kummempaa. Tiedämme nykyään, ettei pahoja henkiä ole olemassa eivätkä ne vaivaa ihmisiä sairauksilla.

• hirmuinen_ninja
        rationalist kirjoitti:

"Paha sanoa näin pari tuhatta vuotta myöhemmin, mikä noita kahta heppua oikein vaivasi."

No tekstissähän se lukee. Pahat henget. Ei siinä sen kummempaa. Tiedämme nykyään, ettei pahoja henkiä ole olemassa eivätkä ne vaivaa ihmisiä sairauksilla.

Tiedämme etteivät pahat henget vaivaa ihmisiä sairauksilla nykyään, mutta kuka voi todistaa etteivät pahat henget vaivanneet noita Jeesuksen parantamia miehiä? Luulot erikseen.

Aikakone olisi ajoittain aika kiva keksintö.

• Pakstori
        rationalist kirjoitti:

Pahoja henkiä valitettavasti on, olettehan itsekin tavanneet monta ilkeää herjaajaa, ja jotkut - jos eivät itse ole, huorintekijöitä ja murhaajia.

• viksumpi
        rationalist kirjoitti:

Mitä oikein höpiset? Onhan asia voinut olla niinkin etttä silloin pahat henget huseerasivat tuolla tavalla, mutta tänään ei.

Ei mitään ongelmaa.

Lisäksi pahat henget voivat silti ollla olemassa vaikka niitä ei voikaan havainnoida.

Toisekseen, jotkut väittävät voivansa pitää yhteyksiä henkimaailmaan. Mitenkäs me voisimme vastaankaan väittää vain sen vuoksi että meillä on asiasta eriävä mielipide.

Lisäksi woodoo ja sen kaltaiset asiat ovat yhä varsin voimallisia uskontoja ja niiden piirissä kyllä väitetään tapahtuvan selittämättömiä asioita.

Me voimme vain kuvitella että pahoja henkiö ei ole, emme voi sitä tietää.

Lisäksi olen ihan varma siitä että evoluutioteoria on Saatanan suuri valhe, joten evoluutioteoria todistaa Saatanan olevan todellinen. Raamattu nimittäin sanoo että Saatana on kaiken valehtelun alkulähde.

• rationalist
        viksumpi kirjoitti:

Mitä oikein höpiset? Onhan asia voinut olla niinkin etttä silloin pahat henget huseerasivat tuolla tavalla, mutta tänään ei.

Ei mitään ongelmaa.

Lisäksi pahat henget voivat silti ollla olemassa vaikka niitä ei voikaan havainnoida.

Toisekseen, jotkut väittävät voivansa pitää yhteyksiä henkimaailmaan. Mitenkäs me voisimme vastaankaan väittää vain sen vuoksi että meillä on asiasta eriävä mielipide.

Lisäksi woodoo ja sen kaltaiset asiat ovat yhä varsin voimallisia uskontoja ja niiden piirissä kyllä väitetään tapahtuvan selittämättömiä asioita.

Me voimme vain kuvitella että pahoja henkiö ei ole, emme voi sitä tietää.

Lisäksi olen ihan varma siitä että evoluutioteoria on Saatanan suuri valhe, joten evoluutioteoria todistaa Saatanan olevan todellinen. Raamattu nimittäin sanoo että Saatana on kaiken valehtelun alkulähde.

"Me voimme vain kuvitella että pahoja henkiö ei ole, emme voi sitä tietää."

Tästä huomaamme, että kreationisteilla on maaginen maailmankuva. Voihan noitiakin olla olemassa, emme voi sitä tietää. He voivat loitsuillaan taikoa prinssistä sammakon.

• viksumpi
        rationalist kirjoitti:

"Me voimme vain kuvitella että pahoja henkiö ei ole, emme voi sitä tietää."

Tästä huomaamme, että kreationisteilla on maaginen maailmankuva. Voihan noitiakin olla olemassa, emme voi sitä tietää. He voivat loitsuillaan taikoa prinssistä sammakon.

Raamatun kertomukset pahoista hengistä ovat hyvin realistisia. Jeesus keskusteli useaan otteeseen todistajien läsnäollessa niiden kanssa.
        Ei silellä kerrota mitään kovin erikoisia tarinoita.

• viksumpi kirjoitti:

Raamatun kertomukset pahoista hengistä ovat hyvin realistisia. Jeesus keskusteli useaan otteeseen todistajien läsnäollessa niiden kanssa.

Sinulla on aika erikoinen tulkinta sanasta "todistaa":

»Lisäksi olen ihan varma siitä että evoluutioteoria on Saatanan suuri valhe, joten evoluutioteoria todistaa Saatanan olevan todellinen. Raamattu nimittäin sanoo että Saatana on kaiken valehtelun alkulähde. »

Eli USKOT evoluutioteorian olevan Saatanan valhe, joten USKOSI "todistaa" Saatanan olevan todellinen. Miten uskoasi voi pitää todistuksena mistään?

Myös Raamatun todistusvoima on olematon.

• Muikkuinen
        viksumpi kirjoitti:

Tarkoititko sitä jumala nimistä pahaa henkeä kenties? :D

2. Mooseksen kirja 4:11 Herra sanoi hänelle: "Kuka on antanut ihmiselle suun? Kuka tekee ihmisestä mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö juuri minä, Herra?*

Toisaalla.

Markus 9:25 Kun Jeesus näki, että väkeä tuli aina vain lisää, hän käski saastaista henkeä sanoen: "Mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde pojasta äläkä enää mene häneen!"*

*Lähde Raamattu.

Jeesus siis poisti isänsä/itsensä aiheuttamia vaivoja, näin siis jos raamatussa olisi hitunenkaan totuuden häivettä!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

• Muikkuinen
        Muikkuinen kirjoitti:

2. Mooseksen kirja 4:11 Herra sanoi hänelle: "Kuka on antanut ihmiselle suun? Kuka tekee ihmisestä mykän tai kuuron, näkevän tai sokean? Enkö juuri minä, Herra?*

Toisaalla.

Markus 9:25 Kun Jeesus näki, että väkeä tuli aina vain lisää, hän käski saastaista henkeä sanoen: "Mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde pojasta äläkä enää mene häneen!"*

*Lähde Raamattu.

Jeesus siis poisti isänsä/itsensä aiheuttamia vaivoja, näin siis jos raamatussa olisi hitunenkaan totuuden häivettä!!!!!!!!!!!!!!!!! :D

viksumpi, a., jb, corfu kumman puolella olet, jessen vai jahwen?

• Pakstori
        Töppönen kirjoitti:

Sinulla on aika erikoinen tulkinta sanasta "todistaa":

»Lisäksi olen ihan varma siitä että evoluutioteoria on Saatanan suuri valhe, joten evoluutioteoria todistaa Saatanan olevan todellinen. Raamattu nimittäin sanoo että Saatana on kaiken valehtelun alkulähde. »

Eli USKOT evoluutioteorian olevan Saatanan valhe, joten USKOSI "todistaa" Saatanan olevan todellinen. Miten uskoasi voi pitää todistuksena mistään?

Myös Raamatun todistusvoima on olematon.

"Myös Raamatun todistusvoima on olematon."

Miksi sitten yhäkin on käytössä seitsenpäiväinen viikko? Kyllä se jostakin tapahtumasta TODISTAA, oli sen alkuperä sitten tosi tai ei. Ei ainakaan kokonaan valhe, koska en usko ihmiskunnan pysyneen, jos se oli esim. ajanlaskunsa perustanut valhelle?

• Pakstori
        Muikkuinen kirjoitti:

Toisaalla.

*Lähde Raamattu.

Huomaa, kyseessä on Herra, ei välttämättä "Herra Jumala!"

• Muikkuinen
        Pakstori kirjoitti:

Huomaa, kyseessä on Herra, ei välttämättä "Herra Jumala!"

Heh heh selittelijä!

Tuossa oletetussa keskustelussa keskustelaan oletetun Jumalan kanssa ja jumalharhaisella ei ole muita herroja kuin jumala. Eikä kenelläkään muulla ole moisia voimia ja kykyjä kuin taikaolentojen taika-jimillä eli jahweherralla. :)

• Pakstori
        Muikkuinen kirjoitti:

Heh heh selittelijä!

Tuossa oletetussa keskustelussa keskustelaan oletetun Jumalan kanssa ja jumalharhaisella ei ole muita herroja kuin jumala. Eikä kenelläkään muulla ole moisia voimia ja kykyjä kuin taikaolentojen taika-jimillä eli jahweherralla. :)

Kyllä israelilaiset mm. kuningastaan pitivät Herrana, vaikkeivat he edes omissa puheissaan olleet Jumala.

• asianharrastaja
        Pakstori kirjoitti:

"Myös Raamatun todistusvoima on olematon."

Miksi sitten yhäkin on käytössä seitsenpäiväinen viikko? Kyllä se jostakin tapahtumasta TODISTAA, oli sen alkuperä sitten tosi tai ei. Ei ainakaan kokonaan valhe, koska en usko ihmiskunnan pysyneen, jos se oli esim. ajanlaskunsa perustanut valhelle?

"Miksi sitten yhäkin on käytössä seitsenpäiväinen viikko? Kyllä se jostakin tapahtumasta TODISTAA, oli sen alkuperä sitten tosi tai ei."

Se todistaa, että kristinusko omaksuttiin noin 1´850 vuotta sitten Rooman valtakunnanuskonnoksi, mistä tapahtumasta ei liene kenelläkään suurempia epäilyksiä.

Luomistyön seitsemännestä lepopäivästä sen todistus on sama kuin Raamatun ja itse asiassa sen toisto.

• Muikkuinen
        Pakstori kirjoitti:

Kyllä israelilaiset mm. kuningastaan pitivät Herrana, vaikkeivat he edes omissa puheissaan olleet Jumala.

Jumalharhaisten ykkösmiehellä Jaakobilla oli erilainen selitys samasta asiasta ateismi-palstalla.
        Voitte tehdä kaikkenne selittääksenne jumalharhaisuutta, perusteltua siitä ei silti tule! :)

• En tiedä mitä krentut väittävät, mutta jokainen tämän päivän järkevä ihminen tietää, ettei Raamattua voida käyttää sen enempää lääkärikirjana kuin muidenkaan tieteenalojen käsikirjana.

• hirmuinen_ninja

Raamattu ei olekaan mikään biologian oppikirja, vaan se sisältää ohjeet siitä, miten ihmisen tulisi elää ja käyttäytyä. Jos olet sairas, mene lääkäriin. Jos haluat vastauksia moraalisiin kysymyksiin, lue Raamattua. It is as simple as that.

• asianharrastaja
        hirmuinen_ninja kirjoitti:

Raamattu ei olekaan mikään biologian oppikirja, vaan se sisältää ohjeet siitä, miten ihmisen tulisi elää ja käyttäytyä. Jos olet sairas, mene lääkäriin. Jos haluat vastauksia moraalisiin kysymyksiin, lue Raamattua. It is as simple as that.

"Raamattu ei olekaan mikään biologian oppikirja,.."

Tässä olen samaa mieltä. Siksi kummastelen, miksi Raamatusta haetaan vstausta siihen kiistämättä biologiseen kysymykseen, millä tavoin Jumala tarkemmin kuvaten loi eläimet ja ihmiset.

Vallankin, kun Hän ilmoituksessaan luomakunnassa antaa tähän asiaan selviä vastauksia, jos ne vain haluaa omaksua. "..as simple as that."

• hirmuinen_ninja
        asianharrastaja kirjoitti:

"Raamattu ei olekaan mikään biologian oppikirja,.."

Tässä olen samaa mieltä. Siksi kummastelen, miksi Raamatusta haetaan vstausta siihen kiistämättä biologiseen kysymykseen, millä tavoin Jumala tarkemmin kuvaten loi eläimet ja ihmiset.

Vallankin, kun Hän ilmoituksessaan luomakunnassa antaa tähän asiaan selviä vastauksia, jos ne vain haluaa omaksua. "..as simple as that."

"Siksi kummastelen, miksi Raamatusta haetaan vstausta siihen kiistämättä biologiseen kysymykseen, millä tavoin Jumala tarkemmin kuvaten loi eläimet ja ihmiset."

Itse en näe sitä niinkään biologisena kysymyksenä, onhan siinä kyse meidän silmissä kuitenkin yliluonnollisesta asiasta. Ihmisten ja eläinten lisääntyminen on jo sitten biologiaa.

"Kaiken alku" kiinnostaa ihmisiä, ja luomiskertomusta olisi aika hankala päätellä pelkästään tutkimalla ihmisruumista. Siksi luomiskertomus kai on Raamatussa. Ja vieläpä hyvin lyhyesti, eli maailman luomisen yksityiskohdilla ei ole näköjään suurta merkitystä. Moraalisilla ohjeilla sitäkin suurempi.

• :(|):

"Jos haluat vastauksia moraalisiin kysymyksiin, lue Raamattua. It is as simple as that."

Yritin lukea, mutta en minä noita oppeja halua noudattaa:

5. Moos. 13:10
        Kivittäkää hänet kuoliaaksi, sillä hän yritti viekoitella teitä luopumaan Herrasta, Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptistä, orjuuden maasta.

1. Kun. 21:10
        Sijoittakaa häntä vastapäätä kaksi kunniatonta miestä, jotka todistavat häntä vastaan ja sanovat: 'Sinä olet kironnut Jumalaa ja kuningasta.' Viekää hänet sitten ulos kaupungista ja kivittäkää hänet kuoliaaksi."

Tuom. 19:24
        Kuulkaa, täällä on minun tyttäreni, joka on vielä neitsyt. Täällä on myös sen miehen sivuvaimo. Minä tuon heidät teille. Voitte tehdä heille mitä haluatte, vaikka raiskata heidät, mutta tälle miehelle älkää tehkö mitään niin hirveätä!

2. Moos. 1:16
        "Kun autatte heprealaisnaisia synnytyksessä, tarkastakaa heti lapsen sukupuoli. Jos lapsi on poika, tappakaa se, mutta jos se on tyttö, se saa jäädä eloon."

2. Moos. 32:27
        Hän sanoi heille: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen." [5. Moos. 33:9]

4. Moos. 31:17
        Tappakaa siis lapsista kaikki pojat ja tappakaa myös jokainen nainen, joka on maannut miehen kanssa.

1. Sam. 22:17
        Ja lähellä seisoville saattueensa miehille kuningas sanoi: "Menkää ja tappakaa Herran papit! Hekin pitävät yhtä Daavidin kanssa. He tiesivät, että hän oli pakomatkalla, mutta eivät paljastaneet sitä minulle." Kuninkaan miehet eivät kuitenkaan halunneet kohottaa kättään Herran pappeja vastaan.

2. Sam. 13:28
        ja antoi palvelijoilleen määräyksen: "Pitäkää silmällä, milloin Amnon humaltuu ja tulee huolettomaksi, ja kun sanon teille: 'Tappakaa Amnon', lyökää hänet kuoliaaksi. Älkää pelätkö, minähän olen teitä käskenyt. Toimikaa rohkeasti ja näyttäkää, että olette miehiä."

2. Kun. 9:27
        Kun Juudan kuningas Ahasja näki, mitä tapahtui, hän pakeni Bet-Ganiin päin. Mutta Jehu lähti takaa- ajoon ja huusi: "Tappakaa hänetkin!" He haavoittivat Ahasjaa Jibleamin luona hänen noustessaan vaunuillaan Gurin rinnettä. Ahasja pääsi pakoon Megiddoon, mutta kuoli siellä.

2. Kun. 11:8
        Pysytelkää kuninkaan ympärillä ja pitäkää ase kädessänne. Jos joku yrittää murtaa rivinne, tappakaa hänet. Pysykää joka hetki kuninkaan lähellä, minne hän sitten meneekin."

Hes. 9:5
        Sitten kuulin hänen sanovan toisille miehille: "Kulkekaa hänen perässään kaupungin halki ja tappakaa säälittä, ketään säästämättä.

Hes. 9:6
        Tappakaa vanhukset ja nuoret miehet, neidot, naiset ja lapset, tappakaa heidät viimeistä myöten, mutta älkää kajotko kehenkään, jolla on merkki. Aloittakaa minun temppelistäni." Niin he aloittivat kansan vanhimmista, jotka olivat temppelin edustalla. [1. Piet. 4:17]

Hes. 9:7
        Hän sanoi sitten miehille: "Saastuttakaa temppelirakennus, surmatkaa ihmisiä esipihat täyteen. Menkää sen jälkeen kaupunkiin ja tappakaa siellä."

• hirmuinen_ninja
        :(|): kirjoitti:

"Jos haluat vastauksia moraalisiin kysymyksiin, lue Raamattua. It is as simple as that."

Kivittäkää hänet kuoliaaksi, sillä hän yritti viekoitella teitä luopumaan Herrasta, Jumalastanne, joka vei teidät pois Egyptistä, orjuuden maasta.

Sijoittakaa häntä vastapäätä kaksi kunniatonta miestä, jotka todistavat häntä vastaan ja sanovat: 'Sinä olet kironnut Jumalaa ja kuningasta.' Viekää hänet sitten ulos kaupungista ja kivittäkää hänet kuoliaaksi."

Kuulkaa, täällä on minun tyttäreni, joka on vielä neitsyt. Täällä on myös sen miehen sivuvaimo. Minä tuon heidät teille. Voitte tehdä heille mitä haluatte, vaikka raiskata heidät, mutta tälle miehelle älkää tehkö mitään niin hirveätä!

"Kun autatte heprealaisnaisia synnytyksessä, tarkastakaa heti lapsen sukupuoli. Jos lapsi on poika, tappakaa se, mutta jos se on tyttö, se saa jäädä eloon."

Hän sanoi heille: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen." [5. Moos. 33:9]

Tappakaa siis lapsista kaikki pojat ja tappakaa myös jokainen nainen, joka on maannut miehen kanssa.

Ja lähellä seisoville saattueensa miehille kuningas sanoi: "Menkää ja tappakaa Herran papit! Hekin pitävät yhtä Daavidin kanssa. He tiesivät, että hän oli pakomatkalla, mutta eivät paljastaneet sitä minulle." Kuninkaan miehet eivät kuitenkaan halunneet kohottaa kättään Herran pappeja vastaan.

ja antoi palvelijoilleen määräyksen: "Pitäkää silmällä, milloin Amnon humaltuu ja tulee huolettomaksi, ja kun sanon teille: 'Tappakaa Amnon', lyökää hänet kuoliaaksi. Älkää pelätkö, minähän olen teitä käskenyt. Toimikaa rohkeasti ja näyttäkää, että olette miehiä."

Kun Juudan kuningas Ahasja näki, mitä tapahtui, hän pakeni Bet-Ganiin päin. Mutta Jehu lähti takaa- ajoon ja huusi: "Tappakaa hänetkin!" He haavoittivat Ahasjaa Jibleamin luona hänen noustessaan vaunuillaan Gurin rinnettä. Ahasja pääsi pakoon Megiddoon, mutta kuoli siellä.

Pysytelkää kuninkaan ympärillä ja pitäkää ase kädessänne. Jos joku yrittää murtaa rivinne, tappakaa hänet. Pysykää joka hetki kuninkaan lähellä, minne hän sitten meneekin."

Sitten kuulin hänen sanovan toisille miehille: "Kulkekaa hänen perässään kaupungin halki ja tappakaa säälittä, ketään säästämättä.

Tappakaa vanhukset ja nuoret miehet, neidot, naiset ja lapset, tappakaa heidät viimeistä myöten, mutta älkää kajotko kehenkään, jolla on merkki. Aloittakaa minun temppelistäni." Niin he aloittivat kansan vanhimmista, jotka olivat temppelin edustalla. [1. Piet. 4:17]

Hän sanoi sitten miehille: "Saastuttakaa temppelirakennus, surmatkaa ihmisiä esipihat täyteen. Menkää sen jälkeen kaupunkiin ja tappakaa siellä."

Nuo taitavat olla kaikki vanhasta testamentista. Meidän aikamme ihmisille on tarkoitettu uusi testamentti, lue sitä vanhan sijaan.

En minäkään aina jaksa ymmärtää tuota veristä vanhaa testamenttia, mutta ajat muuttuvat. Ennen ihmiset tunsivat Jumalan, toisin kuin nykyään. Jos joku ennen tieten tahtoen kapinoi Jumalaa vastaan, niin henki siinä lähti. Päätös oli tietoinen ja oma.

• viksumpi

Olet oikeassa. Raamattu on vain historian kirja. se kertoo täsmällisen tarkasti menneisyytemme ja nykyisyytemme ja tulevaisuutemme.

Eikä se ole todellakaan tieteen oppikirja vaikka ei olekaan ristiriidassa tieteen kanssa.
        Se on ristiriidassa vain evoluutioteorian kanssa, mutta evoluutioteoriahan onkin vain todistamattomien hypoteesien kasauma, joka ei ole lainkaan sopusoinnussa tieteen havaintojen kanssa.

• viksumpi

Huomaatkos että vain pahat tapettiin, mutta ei koskaan varoittamatta. Kun luvattua maata vallattiin, niin vallatuille kaupungeille annettiin ensin varoitus ja manhdollisuus
        säästää henkensä.
        Ja jotkut kaupungit todellakin hyväksyivät rauhanehdot ja heidät säästettiin. 'Muille sanottiin että saatte valita, jos antaudutte niin saatte elää, mutta jos taistelette vastaan niin kaikki tapetaan, päätös omasta ja lastenne elämästä on teillä.

Ikävä kyllä suurin osa valitisi itse kuolemain itselleen ja lapsilleen. Syyttäköön itseään.

Samahan se oli Mooseksen lain kanssa. Siinä kerrottiin että mitä tekemällä saa itselleen kuolemantuomion. Lain rikkojat itse saivat päättää elämästään. Reilu peli vai mitä.

Ja epäjumalanpalvelukseen yllyttäjät tapettiin koska Laki sääti siitä kuolemantuomion.

Miksi noiden typerien piti alkaa palvella epäjumalia? Oma vika. Mikään ei olisi estänyt noita muuttamasta muualle kumartelemaan Moloccia.

Eikä mikään ole periaateessa muuttunut. Raamattu lupaa ikuisen elämän vain niille jotka tottelvat sen lakia. Joten evolutionistit eivät saa ikuista ielämää ja kyse on heidän omasta valinnastaa, joten syyttäköön itseään kun vaipuvat ikuiseen unholaan kultuaan, siis kadotukseen. Katodus on oikein hyvä sana. Katoaminen näyttämöltä iäksi on surullista, mutta silti jotkut haluavat valita niin.

• viksumpi kirjoitti:

Olet oikeassa. Raamattu on vain historian kirja. se kertoo täsmällisen tarkasti menneisyytemme ja nykyisyytemme ja tulevaisuutemme.

Eikä se ole todellakaan tieteen oppikirja vaikka ei olekaan ristiriidassa tieteen kanssa.
        Se on ristiriidassa vain evoluutioteorian kanssa, mutta evoluutioteoriahan onkin vain todistamattomien hypoteesien kasauma, joka ei ole lainkaan sopusoinnussa tieteen havaintojen kanssa.

Ei Raamattu ole myöskään mikään historiankirja. Hyvällä mielikuvituksella sitä voitaneen pitää entisaikojen ihmisten etiikan oppikirjana, mutta lähinnä se on kansalliseepos.

Samaa mieltä olen kanssasi siinä, ettei Raamattu ole tieteen oppikirja.
        Se on nimittäin erittäin vakavassa ristiriidassa tieteellisten tosiasioiden kanssa.
        Näistä tietenkin yhtenä, mutta vain yhtenä, esimerkkinä evoluutio.

Evoluutioteoria linkittyy saumattomasti muiden tieteenalojen kanssa, eikä näin ollen ole minkäänlaisessa ristiriidassa minkään tieteenalan kanssa.

• viksumpi kirjoitti:

Huomaatkos että vain pahat tapettiin, mutta ei koskaan varoittamatta. Kun luvattua maata vallattiin, niin vallatuille kaupungeille annettiin ensin varoitus ja manhdollisuus
        säästää henkensä.
        Ja jotkut kaupungit todellakin hyväksyivät rauhanehdot ja heidät säästettiin. 'Muille sanottiin että saatte valita, jos antaudutte niin saatte elää, mutta jos taistelette vastaan niin kaikki tapetaan, päätös omasta ja lastenne elämästä on teillä.

Ikävä kyllä suurin osa valitisi itse kuolemain itselleen ja lapsilleen. Syyttäköön itseään.

Samahan se oli Mooseksen lain kanssa. Siinä kerrottiin että mitä tekemällä saa itselleen kuolemantuomion. Lain rikkojat itse saivat päättää elämästään. Reilu peli vai mitä.

Ja epäjumalanpalvelukseen yllyttäjät tapettiin koska Laki sääti siitä kuolemantuomion.

Miksi noiden typerien piti alkaa palvella epäjumalia? Oma vika. Mikään ei olisi estänyt noita muuttamasta muualle kumartelemaan Moloccia.

Eikä mikään ole periaateessa muuttunut. Raamattu lupaa ikuisen elämän vain niille jotka tottelvat sen lakia. Joten evolutionistit eivät saa ikuista ielämää ja kyse on heidän omasta valinnastaa, joten syyttäköön itseään kun vaipuvat ikuiseen unholaan kultuaan, siis kadotukseen. Katodus on oikein hyvä sana. Katoaminen näyttämöltä iäksi on surullista, mutta silti jotkut haluavat valita niin.

Koska Jumalaasi ei mitä ilmeisemmin ole olemassa, sekin on epäjumala.
        Eli toisin kuin uskonnottomat, sinähän se olet epäjumalanpalvoja.

• Muikkuinen

Nuo taitavat olla kaikki vanhasta testamentista. Meidän aikamme ihmisille on tarkoitettu uusi testamentti, lue sitä vanhan sijaan.

En minäkään aina jaksa ymmärtää tuota veristä vanhaa testamenttia, mutta ajat muuttuvat. Ennen ihmiset tunsivat Jumalan, toisin kuin nykyään. Jos joku ennen tieten tahtoen kapinoi Jumalaa vastaan, niin henki siinä lähti. Päätös oli tietoinen ja oma.

Miksi sitten vanha testamentti on mukana raamatussa, miksi laittaa ohjekirjaan sellaista mitä ei pidetä ohjeena?

...johtunee varmaan siitä että kyseessä on mielikuvitus olento.

• Akkad
        viksumpi kirjoitti:

säästää henkensä.

> Huomaatkos että vain pahat tapettiin, mutta ei koskaan varoittamatta.

Olivatko pienet lapsetkin pahoja?

5. Moos. 2:34 "Me valloitimme ja tuhosimme kaikki hänen kaupunkinsa, julistimme ne Herralle kuuluvaksi uhriksi ja surmasimme niissä joka ikisen miehen, naisen ja lapsen jättämättä eloon ainoatakaan.

5. Moos. 3:6 Me julistimme kaupungit Herralle kuuluvaksi uhriksi, kuten olimme tehneet lyödessämme Hesbonin kuninkaan Sihonin. Julistimme Herralle kuuluvaksi uhriksi kaikki niiden asukkaat, miehet, naiset ja lapset, ja surmasimme heidät

• Pakstori

- Huomatkaa, Mooses sanoi noin. Eikä kivittämistä ole aina tarkoitettu otettavaksi inhmillisenä murhaamisena, vaan henkisesti, HENKENSÄ kiveämisenä esim. sanoiksi ja kirjaimiksi!
        Nimenomaan, jos HENKI saisi määrittää asiat, haluaisimme kaiken tuhon vain hengellemme, koska on täysin fyysiesti kivutonta menettää henkeä, mutta ei kivutonta menettää esim. kättään tai jalkaansa...

• Pakstori

Itse en menisi näidän nykyajan rahapuoskareiden käsiin, ellen halua tehdä itsaria... Jumala parantaa pienet pahoinvoinnit, enkä koskaan sellaisen takia lääkäriin mene... Sen takia voin joskus joutua lääkäriin, jos taju menee, tai tulee onnettomuus esim. liikenteessä, mutta itselleni joutuminen maailman rahapuoskareiden kynsiin on samaa kuin itsemurha.

• Pakstori
        Pakstori kirjoitti:

Itse en menisi näidän nykyajan rahapuoskareiden käsiin, ellen halua tehdä itsaria... Jumala parantaa pienet pahoinvoinnit, enkä koskaan sellaisen takia lääkäriin mene... Sen takia voin joskus joutua lääkäriin, jos taju menee, tai tulee onnettomuus esim. liikenteessä, mutta itselleni joutuminen maailman rahapuoskareiden kynsiin on samaa kuin itsemurha.

Tähän tarkennuksena se, että AINOA asia minkä NYKYAJAN mammons-lääkares kan duu on se, että osaavat amputoida elimiä... Sillä VOI parantua, jos elin tuottaa jotain märkää muuhun kehoon, mutta siis eivät osaa parantaa itse sairaita kohteita... Lääkkeet ovat lähes poikkeuksetta lumelääkettä ja kivunpoistavia morfiineja, mutta itse sairaus ei ole mihinkään kadonnut... Jeesus sen sijaan parantaa HENKISEN syyn, ja tällöin voi tapahtua konkreettisia ihmeitä, jos Jullen henki kykenee parantamaan koko elimen, minkä se on joskus luonutkin...

• Pakstori

Hei, kyseessä oli Egyptin faaraon antama ohje, ei Jumalan, älä sekoita asioita...
        Luit Raamattua nyt kuin se kuuluisa Piru.

• Pakstori
        Muikkuinen kirjoitti:

Miksi sitten vanha testamentti on mukana raamatussa, miksi laittaa ohjekirjaan sellaista mitä ei pidetä ohjeena?

Vanhan Testamentin aikana ihmiset olivat ajallisesti lähempänä syntiinlankeemuksen alkusyitä, eikä ihmisillä ollut pelastusta päästä pois jatkuvasta henkisestä alamäestä kohden rotkoja ja kuiluja. Jeesus voi vapauttaa synnistä, ja ihminen voi "syntyä uudesti hengestä", ja se vaikuttaa nykyaikana enemmän, ja jopa maailman henki on paljon omaksunut hyviä asioita Jeesuksen ansioista, koska Hän ei tappanut mm. Roomalaisia sotilaita, eikä edes maanmiehiään sen takia että he aiheuttivat hänelle itselleen ja ruumiilleen jonkun kuolinunen vamman toviksi, mistä ehti tosin parantuakin, kolmessa päivässä.... Väitetään, että Jeesuksella on jopa naulanreijät jo kasvaneet umpeen:-)

• Pakstori
        Töppönen kirjoitti:

Koska Jumalaasi ei mitä ilmeisemmin ole olemassa, sekin on epäjumala.
        Eli toisin kuin uskonnottomat, sinähän se olet epäjumalanpalvoja.

Jumaluus ei ole sellainen, että se olisi vain yksittäisen biologisen kehon ominaisuus, yhtä hyvin sama yksilöllinen MINÄ OLEN Jumaluus on tähdillä ja planeetoilla. Esineille jos annamme Jumalallista arvovaltaa, ei sekään väärin, jos emme omaa olemustamme alenna niiden, esim. tavallisten arpatulosten alle.
        Ihmisellä on sanan ymmärtämisessä suurempi Jumala, kuin missään fyysisessä massassa, eikä edes tietokoneessa ole sellaista Jumaluutta, mikä voisi syntyä ihmisestä ja Jumalasta riippumatta...

Ihmisestä tekee Jumalan Suurimman Enkelin juuri se, että Hän uskalsi jopa epäonnistua asioissa, jossa monet nykyisetkin "lankeamattomat" enkelit uskovat vain joihinkin "ikuisiin voittoputkiin"...

Ei ole helppoa loogisesti uskoa että voisi saada synnit anteeksi, ja se on jonkin ihmisen veroisen enkelin mielestä epäoikeudenmukaistakin? En tiedä onko se silloin ottanut huomioon tahtoelämän puntaroinnissa pahalla olleen liian suuren ylivoiman?

• Pakstori
        viksumpi kirjoitti:

Selittääkäpä nyt esim. se mannerjää vuosittaisten sateiden avulla?
        Paljonko esim. SUOMESSA sataa lunta=>jäätä? Voiko se yli satakertaisesti sulaa ja tiivistyä? EI? Miksi sitten kuvitellaan niiden kerääntyneen kymmeniä tai jopa satoja tuhansia vuosia?
        Siihen esim. 200 000 vuoteen Mannerjäästä Antarktiksella EI ole tieteellistä perustaa, vaan ihan harhaisia käsityksiä...

• asianharrastaja
        Pakstori kirjoitti:

Selittääkäpä nyt esim. se mannerjää vuosittaisten sateiden avulla?
        Paljonko esim. SUOMESSA sataa lunta=>jäätä? Voiko se yli satakertaisesti sulaa ja tiivistyä? EI? Miksi sitten kuvitellaan niiden kerääntyneen kymmeniä tai jopa satoja tuhansia vuosia?
        Siihen esim. 200 000 vuoteen Mannerjäästä Antarktiksella EI ole tieteellistä perustaa, vaan ihan harhaisia käsityksiä...

"Siihen esim. 200 000 vuoteen Mannerjäästä Antarktiksella EI ole tieteellistä perustaa, vaan ihan harhaisia käsityksiä..."

Tähän ketjuun tänään syöttämäsi viestit osoittavat valitettavan kiistattomasti, että itselläsi on harhaisia käsityksiä ja paljosta muustakin kuin tieteestä. Koeta saada taas kiinni todellisuuden syrjästä tai hae apua vaikka mammonalääkäriltä, ellet mielestäsi parempaa löydä. Voi käydä muuten hullusti itsesi lisäksi muillekin ihmisille.

Mannerjää muuten syntyy, kun talvella sataa enemmän lunta kuin kesäaikana sulaa. Siitä sitä jäätä alkaa vuosisatojen mittaan kertyä.

• Aukino
        asianharrastaja kirjoitti:

"Siihen esim. 200 000 vuoteen Mannerjäästä Antarktiksella EI ole tieteellistä perustaa, vaan ihan harhaisia käsityksiä..."

Tähän ketjuun tänään syöttämäsi viestit osoittavat valitettavan kiistattomasti, että itselläsi on harhaisia käsityksiä ja paljosta muustakin kuin tieteestä. Koeta saada taas kiinni todellisuuden syrjästä tai hae apua vaikka mammonalääkäriltä, ellet mielestäsi parempaa löydä. Voi käydä muuten hullusti itsesi lisäksi muillekin ihmisille.

Mannerjää muuten syntyy, kun talvella sataa enemmän lunta kuin kesäaikana sulaa. Siitä sitä jäätä alkaa vuosisatojen mittaan kertyä.

Kyseiset vuosikertymät tulevat ihan viikon aikana tulevien lämpötilavaihteluiden seurauksena... Mutta yritäpä laskea kuinka monta mm. mukamas tulisi lunta Antarkitiksella, jos ne ovat kertyneet satoja tuhansia vuosia?
        3000 km/200 000 ? Vain kaksi millimetriä saisi vuosikertymälle? Ei tuollainen olet tiedettä vaan silkkaa valehtelua

• asianharrastaja
        Aukino kirjoitti:

Kyseiset vuosikertymät tulevat ihan viikon aikana tulevien lämpötilavaihteluiden seurauksena... Mutta yritäpä laskea kuinka monta mm. mukamas tulisi lunta Antarkitiksella, jos ne ovat kertyneet satoja tuhansia vuosia?
        3000 km/200 000 ? Vain kaksi millimetriä saisi vuosikertymälle? Ei tuollainen olet tiedettä vaan silkkaa valehtelua

Siis olet sama kirjoittelija kuin "Pakstori?" Olisi pitänyt arvata.

Antarktiksen jääkairaukset tehdään alueella, jossa lunta sataa hyvin vähän eikä vettä koskaan. Jääksi muuttuessaan vuosittain ylijäävä muutama sentti lunta puristuu laskemaksesi kerrokseksi.

Uskotella voit, mitä haluat, mutta jäätikkötutkijat ovat toki mitanneet sademääriäkin vuosikausia ja seuranneet, kuinka jääkerroksia syntyy niistä.

• ltte piru

Eikö viksumman mukaan vuoden 1992 Raamattu ole kerettiläinen? Ja paavi?...

• viksumpi

1992 Raamattu on fiasko ja suureksi häpeäksi sen tekijöille ja sen rahoittajalle ev. lut kirkolle.
        Paavi on nilkki joka sallii velipoikansa ylläpitää laitosta joka on kuuluisa pedofiiliensuojelustaan.

• viksumpi kirjoitti:

1992 Raamattu on fiasko ja suureksi häpeäksi sen tekijöille ja sen rahoittajalle ev. lut kirkolle.
        Paavi on nilkki joka sallii velipoikansa ylläpitää laitosta joka on kuuluisa pedofiiliensuojelustaan.

> 1992 Raamattu on fiasko ja suureksi häpeäksi sen tekijöille
        > ja sen rahoittajalle ev. lut kirkolle.

Kyllä kai olet ilmoittanut kantasi heillekin? Millaista palautetta olet saanut?

• naapurin.kissa kirjoitti:

> 1992 Raamattu on fiasko ja suureksi häpeäksi sen tekijöille
        > ja sen rahoittajalle ev. lut kirkolle.

Kyllä kai olet ilmoittanut kantasi heillekin? Millaista palautetta olet saanut?

Olemme myös tarjoutuneet auttamaan viksumpaa hänen oman Raamatunkäännöksen julkaisussa.

Eikö, viksumpi, olisikin hienoa, että saisimme lopultakin kunnolla ja oikein käännetyn Raamatun käyttöömme.

• Hämmästelihmettelijä

Hämmästyttävää miten ihmiset voivat luottaa kirjaan jonka maailmankuva on täysin virheellinen lähtien Maan tukipilareista! Miten Jumala tunaroi niin pahasti, että pronssikautinen maailmankuva säilytettiin Raamatun lehdille eikä totuutta ole nimeksikään?

• viksumpi

Miten Raamatun maailmankuva on virheellinen?

Asia on todellisuudessa niin että jotkut kuvittelevat Raamatun vanhanaikaiseksi koska eivät tunne sitä.

• Hämmästelihmetteli
        viksumpi kirjoitti:

Miten Raamatun maailmankuva on virheellinen?

Asia on todellisuudessa niin että jotkut kuvittelevat Raamatun vanhanaikaiseksi koska eivät tunne sitä.

"Miten Raamatun maailmankuva on virheellinen?"

Esim. Maa on asetettu tukipylväiden päälle:

1. Samuelin kirja 2:8 Hän tomusta nostaa halvan, hän loasta korottaa köyhän, pannaksensa heidät ruhtinasten rinnalle ja antaaksensa heidän periä kunniasijat. Sillä maan tukipylväät ovat Herran, hän on asettanut niiden päälle maanpiirin.

• Hämmästelihmetteli kirjoitti:

1. Samuelin kirja 2:8 Hän tomusta nostaa halvan, hän loasta korottaa köyhän, pannaksensa heidät ruhtinasten rinnalle ja antaaksensa heidän periä kunniasijat. Sillä maan tukipylväät ovat Herran, hän on asettanut niiden päälle maanpiirin.

Muistaakseni viksumpi kertoi jokin aika sitten meille, että Raamatun mukaan maa on avaruudessa leijuva pallo (tai jotain siihen suuntaan). Harmittaa vain, ettei hän osoittanut meille sitä Raamatun kohtaa, jossa näin sanotaan.

Nimittäin jos sellainen kohta löytyy, siinä olisi taas yksi näyttö siitä miten Raamattu on ristiriidassa itsensä kanssa.

• ...
        Töppönen kirjoitti:

Muistaakseni viksumpi kertoi jokin aika sitten meille, että Raamatun mukaan maa on avaruudessa leijuva pallo (tai jotain siihen suuntaan). Harmittaa vain, ettei hän osoittanut meille sitä Raamatun kohtaa, jossa näin sanotaan.

Nimittäin jos sellainen kohta löytyy, siinä olisi taas yksi näyttö siitä miten Raamattu on ristiriidassa itsensä kanssa.

Katsos kun viksumoi ymmärtää piirin pallonmuotoiseksi. Kun viksumpi tutustui pienempänä raamattupiirissä kirjoituksiin, niin kyseessä oli tietysti raamattupallo. Sen jälkeen viksumpi pyöri pallossa, kun muut tanssivat piirissä.

Pallo pieni pyörii...

• ... kirjoitti:

Katsos kun viksumoi ymmärtää piirin pallonmuotoiseksi. Kun viksumpi tutustui pienempänä raamattupiirissä kirjoituksiin, niin kyseessä oli tietysti raamattupallo. Sen jälkeen viksumpi pyöri pallossa, kun muut tanssivat piirissä.

Pallo pieni pyörii...

Piiri eli ympärysmitta tarkoittaa tasokuvion reunaviivan pituutta.

Noh, kreationisteilla on tapansa mukaan käsitteet aivan sekaisin.

• hirmuinen_ninja
        Hämmästelihmetteli kirjoitti:

Come on! Et voi olla noin naiivi. Tukipylväät ovat selvästi vertauskuva, kuten Jeesustakin kutsutaan Raamatussa karitsaksi (vaikkei hän mikään lammas ole)

• hirmuinen_ninja kirjoitti:

Come on! Et voi olla noin naiivi. Tukipylväät ovat selvästi vertauskuva, kuten Jeesustakin kutsutaan Raamatussa karitsaksi (vaikkei hän mikään lammas ole)

Mikä Raamatussa sitten ei ole vertauskuvaa?
        Itseasiassa Genesiksen on myös pakko olla vertauskuva, eikö?
        Luultavasti kaikki ihmeteotkin ovat vertauskuvia, sillä ei kai kukaan oikeasti voi nyyn pösilö olla että sellaisia todesta ottaisi.

• hirmuinen_ninja
        Töppönen kirjoitti:

Mikä Raamatussa sitten ei ole vertauskuvaa?
        Itseasiassa Genesiksen on myös pakko olla vertauskuva, eikö?
        Luultavasti kaikki ihmeteotkin ovat vertauskuvia, sillä ei kai kukaan oikeasti voi nyyn pösilö olla että sellaisia todesta ottaisi.

Vertauskuva ei tarkoita samaa kuin satu.

Vertauskuvilla tehostetaan kerrottua asiaa, kuten Jeesus teki mm. vuorisaarnassaan. Kun hän sanoi "Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä." hän ei tarkoittanut kirjaimellisesti että silmissä oli roskaa. Ymmärrät varmasti mitä hän tarkoitti.

Ihmetekoja ei voi kukaan meistä väittää saduiksi, sillä meitä ei ollut olemassa kun niitä tehtiin. Aikakone olisi edelleen erittäin hyvä keksintö.

Vertauskuvilla tehostetaan kerrottua asiaa, kuten Jeesus teki mm. vuorisaarnassaan. Kun hän sanoi "Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä." hän ei tarkoittanut kirjaimellisesti että silmissä oli roskaa. Ymmärrät varmasti mitä hän tarkoitti.

Ihmetekoja ei voi kukaan meistä väittää saduiksi, sillä meitä ei ollut olemassa kun niitä tehtiin. Aikakone olisi edelleen erittäin hyvä keksintö.

Hah, Punahilkkaakaan ei ilmeisesti voi mielestäsi väittää saduksi, koska meitä ei ollut olemassa silloin kun se kirjoitettiin.

• hirmuinen_ninja
        Töppönen kirjoitti:

Hah, Punahilkkaakaan ei ilmeisesti voi mielestäsi väittää saduksi, koska meitä ei ollut olemassa silloin kun se kirjoitettiin.

Meidän tuntemamme Punahilkka-satu on Grimmin veljesten kirjoittama, eivätkä he missään vaiheessa väittäneet tarinan pohjautuvan tositapahtumiin. Siinä ero.

• asianharrastaja

"Ihmetekoja ei voi kukaan meistä väittää saduiksi, sillä meitä ei ollut olemassa kun niitä tehtiin. Aikakone olisi edelleen erittäin hyvä keksintö."

Aikakone olisi hyvä väline ihmeiden todistamisessa todeksi. Saduiksi niitä voi kyllä väittää sillä perusteella, että kukaan "meistä" ei ole objektiivisin todistein havainnut niitä todellisuudessa. Olithan itsekin sitä mieltä, että niiden tekeminen loppui alkuseurakunnan aikoihin.

Meidän tuntemamme Punahilkka-satu on Grimmin veljesten kirjoittama, eivätkä he missään vaiheessa väittäneet tarinan pohjautuvan tositapahtumiin. Siinä ero.

Ehkeivät he vaan paljastaneet aivan kaikkea.

Logiikkasi mukaan kaikki kansantarut ovat silti aivan yhtä totta kuin Raamatun ihmeteot.

• hirmuinen_ninja
        Töppönen kirjoitti:

Ehkeivät he vaan paljastaneet aivan kaikkea.

Logiikkasi mukaan kaikki kansantarut ovat silti aivan yhtä totta kuin Raamatun ihmeteot.

"Ehkeivät he vaan paljastaneet aivan kaikkea."

LOL. Ajattelin itse ihan samaa... ^^

"Logiikkasi mukaan kaikki kansantarut ovat silti aivan yhtä totta kuin Raamatun ihmeteot."

En ymmärrä logiikkaasi, mutta..... kansantarut ovatkin kiinnostavia! Oletko koskaan lukenut afrikkalaisia kansantaruja? Niissä moraalikysymyksiä käsitellään vertauskuvin, vähän kuten Raamatussa. Tarut ovat taruja, mutta monien satujen opetus pohjautuu tosielämän kokemuksiin.

"Ehkeivät he vaan paljastaneet aivan kaikkea."

LOL. Ajattelin itse ihan samaa... ^^

"Logiikkasi mukaan kaikki kansantarut ovat silti aivan yhtä totta kuin Raamatun ihmeteot."

En ymmärrä logiikkaasi, mutta..... kansantarut ovatkin kiinnostavia! Oletko koskaan lukenut afrikkalaisia kansantaruja? Niissä moraalikysymyksiä käsitellään vertauskuvin, vähän kuten Raamatussa. Tarut ovat taruja, mutta monien satujen opetus pohjautuu tosielämän kokemuksiin.

En kyllä ole lukenut afrikkalaisia kansantaruja mutta monia muita kyllä. En minä niitä väheksy, päinvastoin. Ja vertauskuvallisiahan ne yleensä ovat.

Aivan samalla tavalla Raamattuunkin pitää suhtautua; ei historiallisena tositarinana vaan vertauskuvallisena opuksena. Silloin se on hyvää luettavaa.

Hölmöä on sen sijaan kuvitella, että sillä olisi jotain todistusarvoa asioista, vaikka monilla siinä mainituilla tapahtumilla onkin jonkinnäköinen todellisuuspohja.

• hirmuinen_ninja
        Töppönen kirjoitti:

En kyllä ole lukenut afrikkalaisia kansantaruja mutta monia muita kyllä. En minä niitä väheksy, päinvastoin. Ja vertauskuvallisiahan ne yleensä ovat.

Aivan samalla tavalla Raamattuunkin pitää suhtautua; ei historiallisena tositarinana vaan vertauskuvallisena opuksena. Silloin se on hyvää luettavaa.

Hölmöä on sen sijaan kuvitella, että sillä olisi jotain todistusarvoa asioista, vaikka monilla siinä mainituilla tapahtumilla onkin jonkinnäköinen todellisuuspohja.

Hyvin sanottu. On hölmöä vetää Raamattu mukaan tieteeseen, kun ei sitä ole sinne edes tarkoitettu.

"Silloin se on hyvää luettavaa."

Paljon iloa siitä onkin, jos siihen osaa suhtautua oikealla tavalla. Ei ylimielisesti eikä myöskään fanaattisesti. Kumpikin on ihan yhtä tyhmää.

Meikäläisen palstavierailu loppui tähän, mutta kiitos keskustelusta ja hyvää kesän odotusta!

• Pakstori
        Hämmästelihmetteli kirjoitti:

1. Samuelin kirja 2:8 Hän tomusta nostaa halvan, hän loasta korottaa köyhän, pannaksensa heidät ruhtinasten rinnalle ja antaaksensa heidän periä kunniasijat. Sillä maan tukipylväät ovat Herran, hän on asettanut niiden päälle maanpiirin

Materiaalisen maailman lait ovat "tukipylväitä". Ja voi olla, että konkreettisestikin, maapallon ytimessä on jotain pylväitä, pitäisin sitä melko todennäköisenä... Muistattehan myös Anakinin(Darth Wader) ja Obi Wan Kenobin taistelun jonkun planeetan ytimessä: Siellä oli "tulisia pylväitä"...

• Muikkuinen
        Pakstori kirjoitti:

1. Samuelin kirja 2:8 Hän tomusta nostaa halvan, hän loasta korottaa köyhän, pannaksensa heidät ruhtinasten rinnalle ja antaaksensa heidän periä kunniasijat. Sillä maan tukipylväät ovat Herran, hän on asettanut niiden päälle maanpiirin

Materiaalisen maailman lait ovat "tukipylväitä". Ja voi olla, että konkreettisestikin, maapallon ytimessä on jotain pylväitä, pitäisin sitä melko todennäköisenä... Muistattehan myös Anakinin(Darth Wader) ja Obi Wan Kenobin taistelun jonkun planeetan ytimessä: Siellä oli "tulisia pylväitä"...

Pallo ja piiri eivät ole sama asia.

Uskotko siis Anakinin ja Obiwanin olevan todellisia ja vertauskelvollisia? :D

*poistuu imperial marchin tahtiin!

• Pakstori

Hyvin sanottu. On hölmöä vetää Raamattu mukaan tieteeseen, kun ei sitä ole sinne edes tarkoitettu.

Paljon iloa siitä onkin, jos siihen osaa suhtautua oikealla tavalla. Ei ylimielisesti eikä myöskään fanaattisesti. Kumpikin on ihan yhtä tyhmää.

Meikäläisen palstavierailu loppui tähän, mutta kiitos keskustelusta ja hyvää kesän odotusta!

---------------
        Jos oikeasti tieteestä tietäsitte, siinä ei olennaista se, käytetäänkö aina samoja substantiiveja kuin tietellisissä julkaisuissa, vaan juuri erillaisten kielioppirakenteiden löytäminen ja loogiset sisäistykset on tärkeitä... Siinä suhteessa Raamattu on parempi kuin moni tiedekirja... Jopa tieteelliseltä anniltaan...

• Pakstori
        Muikkuinen kirjoitti:

---------------------------------------------
        Pallolla on piiri, mitä siis tarkoitat?
        A = 4*pi*R^2

• 34
        Pakstori kirjoitti:

---------------------------------------------
        Pallolla on piiri, mitä siis tarkoitat?
        A = 4*pi*R^2

Pallolla on tilavuus ja pinta-ala.

• ∆x

Tähän olisi hyvä saada viksumman/jb/a:n tai Möttöskä 1:sen tai SamiA:n kommentti.

• 34

Jaakob muistaakseni oli sillä kannalla, että jos todellisuus ja Raamattu ovat ristiriidassa niin todellisuus on väärässä.

• ...

"Jaakob muistaakseni oli sillä kannalla, että jos todellisuus ja Raamattu ovat ristiriidassa niin todellisuus on väärässä."

Tämä on myös kreationistien kattojärjestön kanta.
        http://creation.com/what-we-believe
        Kohta D6;
        "By definition, no apparent, perceived or claimed evidence in any field, including history and chronology, can be valid if it contradicts the Scriptural record."

• Pakstori
        ... kirjoitti:

"Jaakob muistaakseni oli sillä kannalla, että jos todellisuus ja Raamattu ovat ristiriidassa niin todellisuus on väärässä."

Tämä on myös kreationistien kattojärjestön kanta.
        http://creation.com/what-we-believe
        Kohta D6;
        "By definition, no apparent, perceived or claimed evidence in any field, including history and chronology, can be valid if it contradicts the Scriptural record."

Se ei tietenkään ole viisasta, koska ei Raamattu ole pääosin kuin Israelin kansan, sen profeettojen ja kuninkaiden ja sitten myöhemmin Jeesuksen ja apostoliensa historiikki... Paljon muuta sieltä ei voi löytää...
        Ja sanoihan Jeesuskin: "Te kyllä tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytävänne elämän, ja nehän todistavat minusta... Mutta te ette tule luoksenne ette löytäisitte elämän!"
        Muistakaa, että JOS HALUAMME kilpailla Jeesuksen kanssa, jostakin kunniasta tai maineesta, hankkikaamme ENEMMÄN opetuslapsia ja kuolkaamme näyttävämmin kuin Hän, niin voisimme asettua kilpasille? Ei vaan pikemminkin, Hänen puolellaan, koska viimetilassa ei ole muita Herroja kuin Kristus(Hyvä paimen ja parantava Enkeli) ja Saatana(paho peto ja myrkyttävä Demoni), muita ei ole valittu niihin tehtäviin...

• Akkad

Ainoa järjellinen ratkaisu tähän asiaan on se, että Jeesus oli ulkoavaruudesta tullut humanoidi joka paransi ihmisiä ja kansa kirjoitti silloisella tietämyksellään Raamattuun tapahtumista.

Jumalalla ei ole kirjoituksiin osaa eikä arpaa.

• Pakstori

"Jumalalla ei ole kirjoituksiin osaa eikä arpaa. "

Et ole mitään ymmärtänyt Jumalasta jos noin väität.
        Personallisuus ja "MINÄ OLEN"-olenta on Jahvesta syntynyt - KAIKKI, mitä ihmisessäkin tapahtuu 1. persoonassa.

• Milläs pelillä Jeesus Nazcasta Israeliin pääsi? Ymmärtääkseni Nazcassa oli tuohon aikaan maailman ainoa sopiva kiitorata.

• 12874

Matteus 15:19 Sillä sydämmestä lätevät pahat ajatukset, murhat aviorikokset
      haureudet ym. Toisessa kohdassa kehoitetaan hakkaaman irti ja heittämään
      luotaan se ruumiiosa mikä viettelee.
      Taikuri Jeesukselta puuttui ilmeisesti kyky ymmärtää aivotoimintaa.

• Raamatun mukaan ajatukset lähtevät siis sydämestä? Hmm.. rohkenen olla Raamatun kanssa hieman eri mieltä.

• Pakstori
        Töppönen kirjoitti:

Raamatun mukaan ajatukset lähtevät siis sydämestä? Hmm.. rohkenen olla Raamatun kanssa hieman eri mieltä.

Tunne on sydämessä, ja tunne vaikuttaa kaikkeen ajattelutoimintaan mikä tapahtuu aivoissa. Jos tunne on paska, ei ajatukseet voi olla paskaa parempaa...

• ¤%&/()=?
        Pakstori kirjoitti:

Tunne on sydämessä, ja tunne vaikuttaa kaikkeen ajattelutoimintaan mikä tapahtuu aivoissa. Jos tunne on paska, ei ajatukseet voi olla paskaa parempaa...

"Tunne on sydämessä"

Näytä se lääketieteen/fysiologian/anatomian-kirjan jossa tuo lukee.

• Pakstori kirjoitti:

> Tunne on sydämessä, ja tunne vaikuttaa kaikkeen
        > ajattelutoimintaan mikä tapahtuu aivoissa.

Onko sydämensiirtopotilailla havaittu tunne- ja ajatusmaailman muuttumista luovuttajan mukaiseksi?

• Pakstori
        ¤%&/()=? kirjoitti:

"Tunne on sydämessä"

"Tunne on sydämessä"

Käsittääkseni ihmisille opetetaan jo ala-asteella, että verta pumppaa sydän, vaikkapa sitä SYNTYY kyllä pikemminkin LUIDEN hohkassa.

• Pakstori
        naapurin.kissa kirjoitti:

Onko sydämensiirtopotilailla havaittu tunne- ja ajatusmaailman muuttumista luovuttajan mukaiseksi?

En tarkoittanut että itse sydänlihas sitä ihmisen SIELUNTUNNETTA suurestikaan muodostaisi, vaan nimenomaan VERI, jota syntyy ihmisen OMISSA LUISSA!

Tai kyllä sydänkin(lihas) siihen vaikuttaa, koska antaa LIKKEEN verelle. Mutta siinä ei varmaan suurta eroa omalla tai luovutetulla sydämellä...

• Pakstori

Matteus 15:19 Sillä sydämmestä lätevät pahat ajatukset, murhat aviorikokset
        haureudet ym. Toisessa kohdassa kehoitetaan hakkaaman irti ja heittämään
        luotaan se ruumiiosa mikä viettelee.
        Taikuri Jeesukselta puuttui ilmeisesti kyky ymmärtää aivotoimintaa

Et ole vielä tietänyt kuka Jeesus oli ja on. Siis se alkuperäinen "Nasaretin ja Betlehemin Jeesus". Hän on Jumalan AINOKAINEN poika, valittu luomisessa Jesekseen ja Saatanan pätkijäksi sanoineen.

Ainokaisuus vain siinä mielessä, että jos muita VILPITTÖMIÄ ja PUHTAITA ei ole koskaa ole tai tule olemaan, on Hän se ainut, mutta tiettävästi on muillakin ihmisillä on ollut yrityistä samaan kuin Hän....

Nykyään Jeesuksuuden kaltaisuuden elinehto EI OLE SE, että hoemma Jeesus Jeesus ja luemme ulkoa Raamattua, vaan se, että löydämme lähimmäistemme kanssa samanlaista toimintaa kuin Jeesus...

• ltte piru
        Pakstori kirjoitti:

En tarkoittanut että itse sydänlihas sitä ihmisen SIELUNTUNNETTA suurestikaan muodostaisi, vaan nimenomaan VERI, jota syntyy ihmisen OMISSA LUISSA!

Tai kyllä sydänkin(lihas) siihen vaikuttaa, koska antaa LIKKEEN verelle. Mutta siinä ei varmaan suurta eroa omalla tai luovutetulla sydämellä...

"En tarkoittanut että itse sydänlihas sitä ihmisen SIELUNTUNNETTA suurestikaan muodostaisi, vaan nimenomaan VERI, jota syntyy ihmisen OMISSA LUISSA!"

No, onko verensiirtopotilailla havaittu sieluntunteen muuttumista?

• naapurin.kissa kirjoitti:

On.

http://www.prometheus.fi/terveys/transplant.htm

• Pakstori

Henki on suunnitellut ihmiset, ja siis myös virukset ja bakteerit, joista tavallisimmin sairaudet johtuvat.

Siis kaikki sairaudenaiheuttajat ovat pahan hengen vaikutusta, ei maailmankuvamme muuttuminen materiaaliseksi mitään pelasta.

• Töppönen

»Siis kaikki sairaudenaiheuttajat ovat pahan hengen vaikutusta»

Eli Jumalan?

• Pasktori

»Siis kaikki sairaudenaiheuttajat ovat pahan hengen vaikutusta»

Eli Jumalan?

Ei, koska on olemassa sekä pahoja, että hyviä henkiä....
      Hyvänä henget tosin pysyvät, silloin kun niitä ei yritä jakaa...
      Paha henki on luonnollisesti sellainen, joka aktiivisesti ETSII pahantekemistä, ja "vastustajan" tuhoamista.
      Se ei ole kestävää, koska eihän se voittajakaan kestä enää, jos on tuhonnut kokonaan vastustajansa. Siltä on mennyt "ravinto" niin sanoakseni silloin koko loppu iankaikkisuudeksi, ja niin sekin tuhoutuu... Vain rauhan pohjalta voi sotaakin rakentaa, sodat jotka käydään rauhassa, vain poistavat vastustajan "nappulat laudalta", kuitenkaan niitä tuhomatta sen kummemmin. Sellaisia eivät ole olleet maailman sodat, joissa oikeasti tuhotaan ihmisiä sukuineen, mutta henkeä nekään eivät voi tuhota.

• Pakstori

Havatikaa myös, että oma "JUMALA" sanamme on rakenteeltaan hieman samanlainen kuin Venäjän Gosbadin, eii olento, jossa hyvä ja paha ovat yhtä, mutteivat kuitenkaan samaa...

JUMA ja -MALA on hieman samaa kuin Hyvä ja Paha, noin vokaalirakenteiltaan...

Länsimainen uskonto ne paljon skitsommin tuppaa erittelemään ja saa toisinaan aikaan vain pahuutta, koska ei ihmisellä ole käytössään - edes omassatunnossaan - mitään ABSOLUUTTISTA mittaria erottaa hyvää tai pahaa, sen voi tehdä ainoastaan logiikalla... Ja ihmisen logiikka turmeltuu helposti, ja usein tulee myös "yhtälö" mitä ihminen ei osaa ratkaista oikein....
        Se koko maailman turmellut asia on rahanhimo, "KAIKEN PAHAN ALKU JA JUURI!" Monikin hyvänä pidetty ihminen ottaa joskus tietämättäänkin lahjuksia, jos saa palkkaa, missä ei ole todellisuudessa ole mitään ansioita enää mukana.

• Pakstori

Se ei ole kestävää, koska eihän se voittajakaan kestä enää, jos on tuhonnut kokonaan vastustajansa. Siltä on mennyt "ravinto" niin sanoakseni silloin koko loppu iankaikkisuudeksi, ja niin sekin tuhoutuu... Vain rauhan pohjalta voi sotaakin rakentaa, sodat jotka käydään rauhassa, vain poistavat vastustajan "nappulat laudalta", kuitenkaan niitä tuhomatta sen kummemmin. Sellaisia eivät ole olleet maailman sodat, joissa oikeasti tuhotaan ihmisiä sukuineen, mutta henkeä nekään eivät voi tuhota.

Tässä onkin asia, joka saattaa esim. Kanadan JÄÄKIEKON jokupäivä lähes TUHOTA! Se riepottelee mielestään heikompiaan suurilla maalieroilla, tosin ei yxkään "parempi" maa ole vapaa tuosta syytöksestä. Suomi oli näissä kisoissa siitä LÄHES vapaa kun tupelsi Latviansa kanssa niin kivasta, mutta Ruotsi oli taas parempi, kun meni suorastaan HÄVIÄMÄÄN Norjalle?

Miksi ei ole loogisesti hyvää hakea "oikeaa" maalieroa heikomman ja vahvemman välille? Vahvempi on saanut pelata vain sitä omaa kiekkoaan, eikä edes ole kokeillut pelata sitä samaa kuin se maalimäärällisesti "heikompi" maa, siinä se ei sitä voittaisikaan:-) Mutta jokaisella joukkueella on oma tahtoelämä, ja itsekkään tahtonsa vuoksi niitä tullaan koettelemaan, juuri sillä, että eivät kykene samaan kiekkoon kuin ne heikommat maat, vaikka joskus se "heikomman maan peli" saattaisi olla kivempaakin katsottavaa, eikä se vahvammaksi tuomittu pelisilmä ole aina se kauniimpi.

• kummasztelija

Mitä ihmeen monologia Pakstori käy täällä itsekseen?

• Pasktori

Kyllä ne on tarkoitettu vastauksiksi ja kommenteiksi niihin asioihin joista keskustelitte!
        Jos ette niin voi näihin asennoitua: "Voi, voi, toivottavasti ei ole taas pahoja henkiä liikkeellä..."

• Tapauskohtaista!
      Ei kaikkiin tapauksiin päde yksi selitys.
      Jeesuksen ihmeiden teoissa hän toisti "Isänsä tekoja" ja näintehden toteutti hänestä tehtyjä ennustuksia.
      Erämaassa kiusattuna ollessaan esim. Jeesus 40päivän aikana kertasi Israelin erämaavaelluksen tapahtumia.
      Jo pikkulapsena Egyptissäkäynti oli vertaiuskuvaa Israelin kutsumisesta pois Egyptistä, kuten >>> Matteuksen evankeliumi:
      2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani." (lue koko luku)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      32
      3987
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      143
      1649
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1541
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      77
      1187
    5. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1121
    6. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      28
      1119
    7. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      60
      1094
    8. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      1037
    9. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      39
      1015
    10. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      960
    Aihe