Siilit

Ilona

Tiedän että tämä aihe ei varsinaisesti kuulu tälle palstalle mutta en löytänyt muutakaan.. Eli kysymykseni koskee siilejä. Voivatko ne tehdä ihmiselle jotakin, esim purra tms? Meidän pihalla on muutamia siilejä ja tulla viipottavat kohti aika uhkaavan näköisinä :) Naapurit niitä syöttävät. Meillä on pieni lapsi ja siksi olen vähän huolissani, kun esimerkiksi oravathan saattavat olla hyvin agressiivisia. Enkä itsekään ole niitä rohkeimpia, pari kertaa olen karkuun juossutkin :) Asiallisia vastauksia niiltä joilta tietoa löytyy! Kiitos!

12

1391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hymmm

      luonnon eläimet palstalle josko siellä sattuisi joku "asiantuntija" olemaan paikalla ja osaisi vastata!

      Itse en ole kohdannut siiliä joka olisi purrut mutta pelästyessään siili sähisee ja nostaa piikit pystyyn oma koirani sai pentuna siililtä piikkejä kuonoonsa ja ne piti eläinlääkärillä poistattaa,opeta lapsellesi ettei hän saa koskea siiliin on oikeastaan aika vastuutonta syöttää siilejä koska ihmiset usein antavat niille ihan vääränlaista ravintoa ja siili kantaa ainakin täitä ja varmasti muitakin loisia kropassaan.

      • vegata

        joskus lehdestä luin, että jossain on liikkunut siili, joka ihan ilman syytä hyökkäävät kimppuun, jalkoihin ja purevat kai. mutta aika harvinaista, usein siili menee kerälle ja nostaa piikit pystyyn kun sitä lähestyy.
        kannattaa kuitenkin opettaa, ettei mihinkään luonnon eläimeen saa mennä koskemaan.


      • ohikulkija
        vegata kirjoitti:

        joskus lehdestä luin, että jossain on liikkunut siili, joka ihan ilman syytä hyökkäävät kimppuun, jalkoihin ja purevat kai. mutta aika harvinaista, usein siili menee kerälle ja nostaa piikit pystyyn kun sitä lähestyy.
        kannattaa kuitenkin opettaa, ettei mihinkään luonnon eläimeen saa mennä koskemaan.

        "kannattaa kuitenkin opettaa, ettei mihinkään luonnon eläimeen saa mennä koskemaan."
        Ihan vaan senkin takia, et niissä on loisia yms. ja lapsi tunkee kätensä hyvin herkästi suuhun, oli se puhdas tai likanen. Tai menevät törkkimään ruokapöytää jne. Eikä se villin eläimenkään kannalta ole kivaa, kun tullaan koskettelemaan. Ei se ymmärrä, ettei sille haluta pahaa.


    • Spike

      Yhden tapauksen tiedän parinkymmenen vuoden takaa että siili olisi purrut ihmistä. Omalla pihalla näitä vipeltää ja olen niitä käsitellyt eikä puhettakaan puremisesta, siis jos puree niin ihme on.

      • sisko

        kovin ollaan luonnosta vieraannuttu. Vai että siili hyökkää päälle. Paljon isompi riski on, että avaruusalus putoaa pihallenne ja sieltä tulee vihreä mies puremaan.
        Toki voi ja pitääkin siilejä ruokkia. mielellään syövät kalaa, piimää, lihaa, kananmunia ja aika monet tekevät puuroja oikeilla resepteillä. Moni syöttää kissan ja koiran makkaraa, joka kuulemma sopii hyvin.
        Siilit ovat vähentyneet kun ravinnosta ja talvehtimispaikoista on pulaa.
        Lapsesi voi siilin puolesta olla aivan rauhassa.Meille tuli pari siiliä sisälle ja siellä ne sohvan takana piilottelivat. Lapset katselivat kun kintaitten kanssa kannoin pihalle.Oli kiva vierailu.


      • Spike
        sisko kirjoitti:

        kovin ollaan luonnosta vieraannuttu. Vai että siili hyökkää päälle. Paljon isompi riski on, että avaruusalus putoaa pihallenne ja sieltä tulee vihreä mies puremaan.
        Toki voi ja pitääkin siilejä ruokkia. mielellään syövät kalaa, piimää, lihaa, kananmunia ja aika monet tekevät puuroja oikeilla resepteillä. Moni syöttää kissan ja koiran makkaraa, joka kuulemma sopii hyvin.
        Siilit ovat vähentyneet kun ravinnosta ja talvehtimispaikoista on pulaa.
        Lapsesi voi siilin puolesta olla aivan rauhassa.Meille tuli pari siiliä sisälle ja siellä ne sohvan takana piilottelivat. Lapset katselivat kun kintaitten kanssa kannoin pihalle.Oli kiva vierailu.

        Kyllä se tapaus täysin totta on. Itse olin kokoa vaahtosammutin silloin enkä edes nähnyt tapausta mutta serkku likkaa siili todella puri, tilannetta en tiedä mitä siellä oikein tapahtui mutta näin kävi. Olin unohtanut koko homman ennenkuin täällä sattui juttu silmään.

        Kovin en ole luonnosta vieraantunut kun pihalla käy säännöllisesti siilejä, oravia, lintuja, lepakko jopa asuu vintillä. Näitä ruokin, paitsi tietysti lepakkoa joka metsästää itse:)

        Rotat ja hiiret hävitän lossilla.


      • ohikulkija
        sisko kirjoitti:

        kovin ollaan luonnosta vieraannuttu. Vai että siili hyökkää päälle. Paljon isompi riski on, että avaruusalus putoaa pihallenne ja sieltä tulee vihreä mies puremaan.
        Toki voi ja pitääkin siilejä ruokkia. mielellään syövät kalaa, piimää, lihaa, kananmunia ja aika monet tekevät puuroja oikeilla resepteillä. Moni syöttää kissan ja koiran makkaraa, joka kuulemma sopii hyvin.
        Siilit ovat vähentyneet kun ravinnosta ja talvehtimispaikoista on pulaa.
        Lapsesi voi siilin puolesta olla aivan rauhassa.Meille tuli pari siiliä sisälle ja siellä ne sohvan takana piilottelivat. Lapset katselivat kun kintaitten kanssa kannoin pihalle.Oli kiva vierailu.

        Ei tossa mitään kimppuun hyökkäämisestä sanottu. Vaan siitä, että siili puri. Ja ne puree, jos sen vaikka käsiin ottaa ja se tuntee ittensä uhatuks. Ei ne nyt metästä juokse kimppuun, mut kai säkin puolustaudut, kun koet olosi uhatuks?

        Maitotuotteita EI saa antaa siilille, laktoosi-intolerantikko nääs ja maha menee sekasin. Monet eläimet ovat aikuistuttuaan, eli emon maidon jälkeen eivät pysty syömään/ juomaan maitotuotteita. Jos siiliä haluu juottaa, antakaa vettä.


      • vegata
        ohikulkija kirjoitti:

        Ei tossa mitään kimppuun hyökkäämisestä sanottu. Vaan siitä, että siili puri. Ja ne puree, jos sen vaikka käsiin ottaa ja se tuntee ittensä uhatuks. Ei ne nyt metästä juokse kimppuun, mut kai säkin puolustaudut, kun koet olosi uhatuks?

        Maitotuotteita EI saa antaa siilille, laktoosi-intolerantikko nääs ja maha menee sekasin. Monet eläimet ovat aikuistuttuaan, eli emon maidon jälkeen eivät pysty syömään/ juomaan maitotuotteita. Jos siiliä haluu juottaa, antakaa vettä.

        siileille ei kannata mennä antamaan ruokaa, ellei sitten tarkkaan tiedä, mitä menee antamaan. useista teollisista ruuista, kuten kissan ja koiran ruuista ym. voi mennä maha helposti sekaisin. kalakaan ei ole siilin alkuperäistä ruokaa. siilit löytävät kyllä kohtalaisen hyvin hyönteisiä itselleen, ainut uhka siileille nykyään on autot.
        ja minäkin luin oikein lehdestä (aamulehti) sen jutun, että siili kävi aina kimppuun ja puri. mutta tuskin kuitenkään yleensä siilit kimppuun käy.


      • ^SuMmEr^
        vegata kirjoitti:

        siileille ei kannata mennä antamaan ruokaa, ellei sitten tarkkaan tiedä, mitä menee antamaan. useista teollisista ruuista, kuten kissan ja koiran ruuista ym. voi mennä maha helposti sekaisin. kalakaan ei ole siilin alkuperäistä ruokaa. siilit löytävät kyllä kohtalaisen hyvin hyönteisiä itselleen, ainut uhka siileille nykyään on autot.
        ja minäkin luin oikein lehdestä (aamulehti) sen jutun, että siili kävi aina kimppuun ja puri. mutta tuskin kuitenkään yleensä siilit kimppuun käy.

        Eli siilille ei saa antaa myöskään maitoa, siileillä on synnynnäinen maito-allergia, eli ne saavat maidosta vain vatsan kipeäksi.


      • ^SuMmEr^
        ^SuMmEr^ kirjoitti:

        Eli siilille ei saa antaa myöskään maitoa, siileillä on synnynnäinen maito-allergia, eli ne saavat maidosta vain vatsan kipeäksi.

        Tuosta asiastahan joku oli jo maininnutkin...


      • Euro
        ^SuMmEr^ kirjoitti:

        Tuosta asiastahan joku oli jo maininnutkin...

        Korjaan, laktoosi-intoleranssi, ei maitoallergia. Ovat kaksi eri asiaa.


    • Jonziih;)

      Itse näin aika pienen siilin juuri vähän aikaa sitten meidän pihalla. Yritin syöttää sille leipää ja vettä mutta ei se mitään ottanu. Pidin käden päällä eikä ne piikit ees sattunut. Se näykkäisi minua sormeen kun yritin antaa sen haistella.
      Mukava otus purema ja piikit eivät satu. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4519
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe