Onko järkevää?

dodo-03

Hei,haluaisin kysyä onko mitään järkeä ostaa tai edes harkita kilpikonnan ostoa. Ala ikäinen olen vielä enkä siksi oikeen tiedä onko mitään itua tässä ideassa... Olen siis AJATELLUT että /maa/kilpikonna tähän taloon sopisi. Meillä on kaksi seurakoiraa(tiibetinspanielita) Ja siis niin..Olisiko nyt mitenkään järkevää harkita asiaa tarkemmin,ajattelin kreikankilpikonnaa tai nelivarvaskilpikonnaa :)

5

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nasse setä

      Ei konnan hoito mikään mahoton homma ole,mutta sitä oikeaa tietoa kannattaa lukea ja opiskella etukäteen jotta TIEDÄT mitä konnan elämä pitää sisällään.Rahaa tietenkin kuluu terraarioon ,valaisimiin ja itse konnaan joten vanhemmat on tietenkin saatava innostumaan asiasta.Lisäksi tulee tietysti muistaa konnan vuosikymmenien elinikä .Surfaileppas tuonne HERPPI.NET.Sieltä löytyy kysymyksiä,keskusteluja ja kaikkee muutakin höpinää niin maa kuin vesikonnistakin.Jos rekistöröidyt ,niin voit itse myös kysellä....

    • KONNUUS..

      Kyllä maakonnan (yhtälailla vesikonnankin) hankkiminen voi olla aivan "järkevää" mikäli sille tuntee vilpitöntä halua.

      Mutta tosiaan ensin hakemaan tietoa tuolta yllämainitulta sivustolta; taitaa olla toimivin ja monipuolisin kanava jolta tietoa saa; aivan käytännön osaamisesta lähtien.

    • dodo-03

      Olen jo 1 vuoden aikana etsinyt sopivaa tietoe herpistä mutta eniten KONNAMAASTA.

    • 1,618

      Konnamaan sivut taitavat olla jo hivenen vanhentuneita,mutta kyllä ne perusjutut löytyvät sieltäkin....ja tarkennusta voi etsiä/kysellä todellakin Herpistä.Herpin ongelma on väliin se,että väliin ei muisteta kertoa mistä maakonna lajista puhutaan,jolloin aloittelijan on joskus vaikea löytää sitä oikeaa nippelitietoa.Tosin ruokinta ,terraarion sisustus,vitamiinit /kalkit ,sairaudet ja talvilevot ovat molemmille lajeille niitä yhteisiä asioita.Erot tulevat esiin muunmuassa terraarion ilmankosteudessa , pohjamateriaalin kosteudessa ja konnan lepokausissa(nelivarvas viettää myös kesälepoa) .Jos nyt olet päättänyt liittyä "konnakerhoon",niin opiskelua kannattaa aina jatkaa konnan kotiuduttuakin,vaikka ne perusasiat olisivatkin hallinnassa.Rohkeasti Herppiin...rekistöroidy ja voit kysellä asioista...

    • konniainen

      Kilpikonnan kanssa pitänee muistaa että kyseessä on eläinlaji, joka ei ole jalostunut elämään ihmisen kanssa. Tämä tarkoittaa että sille pitää järjestää mahdollisimman luonnonmukainen elinympäristö, oikeaa ravintoa ja tarvittavia horroksia myöden.

      Lajikohtainen hoito pitää oppia tarkkaan, sillä niissä voi olla suuriakin eroja ja väärä hoito helposti sairastuttaa kilpikonnan.

      Nelivarpaan ja kreikanmaakilpikonnan hoidot eroavat jo jonkin verran, joten tsekkaa ne läpi ja päätä kumpi on sinusta mielekkäämpi laji hoitaa.

      Nelivarpaan hankinta on suht helppoa koska kyseessä ei ole uhanalainen laji. Jos taas haluat kreikkalaisen (Testudo hermanni) tai jonkin Testudo graeca-lajeista, pitää konnalla olla ns. paperit kunnossa. Cites II-lajeihin kuuluvia maakilpikonnia ei saa kaupata eikä ostaa ilman Suomen Ympäristökeskuksen tietoa asiasta. Myytävä konna tarvitsee EU-lupapaperin myyntiä varten. Tällä tavoin ympäristökeskus valvoo luonnossa erittäin uhanalaisten maakonnalajien kauppaa Suomessa.

      Paljon tietoa asioista löydät suomalaisten teraarioeläinharrastajien keskustelupalstalta, herppi.netistä: http://www.herppi.net

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      107
      2189
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      433
      1664
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1353
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      17
      1202
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      79
      1172
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1105
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      287
      1040
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      185
      1031
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      50
      1002
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      200
      863
    Aihe