Olen lukenut ja kuullut paljon juttuja, että monet ovat raskautuneet kierukan käytön aikana. Onko teillä palstalaisilla tällaisia kokemuksia? Vai voitteko suositella luotettavana ehkäisykeinona.
Wikipediasta luin, että alimmillaan ehkäisyteho on 98%. Eli sadasta naisesta 2 voi raskautua. 1000:sta 20 ja 10 000:sta 200. Kuulostaa aika hurjalle.
Olen myös lukenut, että aiheuttaa väli/tiputteluvuotoa ja mahdollisesti epäsäännöllisiä kuukautisia. Ja tampponin käyttöä ei suositella. Itse en voisi elää ilman tamponia. Tällä hetkelläkin vuoto on 4 ensimmäistä päivää sellainen, että 2-3h välein saa olla vaihtamassa. Eikös kierukka lisää vuodon määrää?
Entäpä hormonikierukka? Onko kenelläkään kokemuksia siitä? Onko vuoto säännöllisempää? Entä määrä ja kesto? Mikä on hormonikierukan ehkäisyteho?
Kiitos vastanneille! :))))
Kierukka kokemuksia
5
314
Vastaukset
- kokemusta molemmista
En ole äiti mutta vastaan nyt kuitenkin.
Minulla ei kuparikierukka pysynyt paikallaaaan ja vuoto oli runsaanpaa. Muuten ei ollut mitään vuoto häiriöitä eikä heittoja. Olin kaikenkaikkiaan tyytyväinen kupariin mutta kun ei pysynyt paikallaan.
Hormonikierukka ollut vasta vajaan vuoden. Edelleen vuotaa miten sattuu vaikkakin vuodot ovat todella niukat -siteitä ei juuri tarvitse. Hormonikierukka aiheuttaa minulle ainakin myös enemmän kipuja kuin kupari. Kuparin kanssa kipuja oli vain vähän kuukautisten aikana.
Tamponeja käytän satunnaisesti "pakko" tilanteessa.
Lääkärin kertomaa: kuparikierukka raskauksia ilmenee aika ajoin vaikka kierukka olisi ollut paikallaan. Hormonikierukalla on paras ehkäisyteho, raskauksia ilmenee erittäin harvoin kierukan ollessa oikeassa kohti. - tyytyväinen Mirenaan
No mulla on ollut toisen lapsen jälkeen tää Mirena hormonikierukka kohta viis vuotta käytössä ja olen todella tyytyväinen siihen helppoutteen, kun ei tarvii muistella ja sählätä pilleriliuskojen kanssa, niinkuin joskus ennen lastentekoa.
Mulla oli kanssa ennen kierukkaa todella runsaat kuukautiset. Kestivät aina sen viikon ja samoin kuin sullakin neljä ekaa päivää oli aivan kamalia, kun piti tamppoonin lisäksi laittaa aina vielä varuille myös side pöksyihin, kun eihän töissä aina päässyt ajoissa vaihtamaan ja koko ajan piti silti olla varuillaan ja pelätä, ettei vuotais läpi.
Kierukan laiton jälkeen oli aluksi ekoina viikkoina pientä tipottelua, mutta jo pari kuukautta kierukan laittamisen jälkeen, menkat muuttui niukemmiksi ja nykyisin ei mitään tamppoonia edes tarvi, koska varsinaista vuotoakaan ei ole.
Pelkkä pikkuhousunsuoja riittää mainiosti niihin muutamaan tuhruun, joita 2 - 3 päivänä kuukautisten aikaan pikkareihin tulee. Kierto on myös ollut koko ajan säännöllinen 28 pv.
Jos sulle vaan hormonaalinen ehkäisy muuten sopii, niin kyllä ainakin minä olen kovasti tyytyväinen ollut. Nyt pitäis vaan itsekin päättää, että laitetaanko uusi, kun tälle tulee kohta se viisi vuotta täyteen, vai yritettäiskö vielä tehdä kolmatta.- ap
Itsellänikin on vauvakuume, mutta mies ei kuumeile, joten ehkäisy pitäisi hommata, kun tuo kondomin käyttö tahtoo usein jäädä, jos niitä ei ole jemmassa.
Ei kun kolmosta vaan yrittämään, jos te molemmat sitä haluatte!!! Lapset ovat rikkautta. :D
- ap
Kiitos kovasti vastauksistanne!!!! :)
Pitää todellakin miettiä vakavasti tätä hormonikierukkaa. Minulla on todella epäsäännöllinen kierto. Menkkoja ei välillä tule moneen kuukauteen. Pari kertaa alle vuoden sisällä on Teroluteilla jouduttu aloittamaan.
Onko kenellekään tullut aknea hormonikierukan käytön myötä? Eikös se voi olla sivuvaikutus tällä kierukalla? Itselläni on jo muutenkin huono iho, vaikka ikää on 26v. En haluaisi enää lisää näppyjä valkoiseen naamaani. Punoittavat ilkeästi ja arvetkin paranevat hitaasti. - tyytyväinen 5-v
Mirena hormonikierukka ollut käytössä viisi vuotta... eka puoli vuotta tuli tiputteluvuotoa epäsäännöllisesti, sen jälkeen ollut vain muutaman kerran todella niukat kuukautiset. Aivan ihanaa, kun ei tarvitse niistä huolehtia. Menen uusituttamaan kierukan ja jatkan kyllä samalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225604- 324940
- 292834
- 342384
- 372078
- 152038
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121621
- 261582
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291509