Saunassa vaikea hengittää!

Astmaatikkkkko

Aina sanotaan, että astmaattikkojen on helppo hengittää saunassa ja että se tekee hyvää. Mua puolestaan alkaa kuuma ilma koskea kurkkua, enkä saa hengitettyä normaalisti, koska ilma on raskasta ja kuumaa. Joudun tekemään paljon työtä saadakseni sen keuhkoihin, kun jos en kiinnitä siihen huomiota, se jää vain suuhun. Onko tämä normaalia?

9

5322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s-a-u-n-a

      En ole kovin kuumassa saunoja, mutta oppinut olen, että sisäänhenhengitys nenän kautta ja ulos suun kautta - samoin kuin pakkasessakin. Jotenkin astma täytyy huomioida, useimpien varmaankin.

    • 38

      Liian kuumat/kuivat löylyt? Monesti sähkokiuassaunoissa ainakin on liian kuumat ja kuivat löylyt, mutta puusaunoissa sitten ihanan kosteat ja lempeät, joissa räkä sitten lähtee liikkeelle.

      • electricitet

        nakkaa vähän sähkösaunan seinille vettä, niin eipä kuivuus haittaa:)


      • Anonyymi

        Ei se siitä johdu vaan asenna niin että vesi tulee kaivosta ja homma ilmanvaihto joka ei kuivata ilmaa niin helpottaa


      • Anonyymi

        Puukiuassaunoissa syntyy luonnostaan hyvä ja tehokas ilmanvaihto kun tulipesä kiskoo ilmaa suuret määrät löylyhuoneen ulkopuolelta. Kyllä puukiuassaunan saa kuivaksi, jos kiuasta lämmitetään löylyhuoneen ulkopuolelta (vastaa täysin sähkösaunaa) ja hehkutetaan reippaasti yli sata-asteiseksi.

        Sähkösaunastakin saa ihanan kosteat ja lempeät löylyt kun sen rakentaa kuten kotonani. Raitista ilmaa tulee koneellisesti puhallettuna katosta kiukaan yläpuolella ja poistuu löylyhuoneen oven alta pesuhuoneeseen ja sieltä ulos (katossa oleva räppänä avataan vasta kun saunominen on lopetettu ja annetaan löylyhuoneen kuivua). Kosteat löylyt saa kun sähkökiuas on tuollanen nykyaikainen "kivikasakiuas". Kun heittelee löylyvettä hissukseen kiukaan kylkiin suojaverkon läpi kyljen kiville, tulee mukavat kosteat löylyt. Eikä saunaa hehkuteta kiukkuisen kuumaksi vaan 70-80 asteiseksi. Jos sitten haluaakin vähän kiukkuisemmat löylyt, heitetään löylyvesi kiukaan päälle ja jopas hönkäisee.


    • myrttimi

      Mulla ollu sama juttu ton saunassa hengittämisen kanssa jo pienestä asti, joten ku murrosiän lopulla alko allergiat pahenemaa reippaasti en ois enää millään halunnu käydä saunassa. Nyt on kiva saunoa, ku ei mene yli 60 asteiseen saunaa tai jos menee ni sit on suihkuhuoneessa oltava ikkuna auki, et voi välillä käydä hengittää jos oikein pahaks käy. Ja tätä oon ehtiny testaileen niin puu- kuin sähkö- kuin savu- ja rantasaunoissakin. Tosin vieläkin vältän saunomista väsyneenä tai kuumalla ilmalla sillä sillo ei auta mikään kikka vitone. Aamusauna paras!

    • Anonyymi

      Mulla sama juttu!! En saa hengitettyä saunassa pystyn olemaan korkeintaan 10 minuuttia ja sit pitää taukoa...
      T. Kokenut astmaatikko

    • Anonyymi

      Saatanan normaalia oerkele hengität siellä kuumaa vesihöyryilmaa jos tulee kuuma niin viilennä saunaa

    • Anonyymi

      Se on ainakin minulla vaikeaa etenkin yli 100 asteen saunassa,joka on Pirkanmaalla yleistä.80 riittää,mutta vain Niihaman majan saunassa vain hengitän hyvin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe