163cm 70kg 15v

sonjatiina

Hei ;-)
Olen 15v tyttö.Pituutta löytyy tuo 163cm ja 70kg painan..Tai paino heittelee siinä 65kg ja 70kg välillä aikalailla.
Olisi ihan mukava kesäksi laihtua vaikka muutama kilo.Paljon 163cm ptikän kuuluisi painaa?Ei lihavuus hyvin näy,mutta tuntuu kyllä =)

Laihdutusvinkkejä olisi mukava saada

39

2026

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Martha M

Painoindeksisi on ihan pikkuisen lievän ylipainon puolella; ns. normaalipaino pituisellesi olisi korkeintaan 66 kiloa. Olethan punninnut oikein, siis heti aamulla, pissalla käynnin jälkeen, ilman vaatteita? Tuo muutama kilo saattaa 15-vuotiaalla olla niin sanottua "puppy fat", joka lähtee ihan itsestään, kun aikuistut.

En haluaisi neuvoa sinua laihduttamaan, kun kuitenkin on vain parista kilosta kyse. Ehkä voisit keskittyä siihen, että paino ei enää nousisi? Ruokavaliosta on hyvä karsia turhat kaloripommit, kuten karkit, limsat, sipsit ja muu roskaruoka. Syö tavallista kotiruokaa säännöllisin välein ja paljon kasviksia ja hedelmiä. Pikkuisen saa välillä herkutellakin, mutta ei joka päivä.

Menestystä painonhallintaan! Kun opettelet terveelliset ruokailutavat nyt, sinun ei ikinä tarvitsekaan laihduttaa.

• tyytyväinen mami

Tyttäreni on samanikäinen, pituus 168 cm ja paino 51 kg. Hän on hyvin sopusuhtainen ja kaunisvartaloinen.

Riippuen nyt rakenteestasi eli oletko luustoltasi leveä vai kapea ja lihaksikkuuden asteesta sopiva paino sinun ikäisellesi tuolla pituudella olisi 47-55 kilon haarukassa.

Myöhemminhän aikuisiällä tuo tuppaa nousemaan, mutta yli kuudenkympin ei pitäisi antaa mennä. Olet menossa kohti lihavuutta, vaikka tilanne ei hälyttävä ole.

Lisää liikuntaa reippaasti ja karsi ruokavaliostasi turhat löysät pois. Syö kunnolla koulussa ateria höystettynä paljolla salaatilla ja rasvattomalla maidolla ja kunnollista kotiruokaa illemmalla. Aina toitotetaan jotain parin tunnin välein syömistä. Minä olen eri mieltä. Kolme, neljä kertaa riittää aivan hyvin. Jatkuva napostelu näkyy kyllä vyötäröllä nuorenakin.

Esimerkki tytön ruokavaliosta:

Aamiainen: puuroa, Veetabixia tai pari ruisleipää, viilliä, hedelmiä, marjoja vaihdellen päivittäin

Koululounas, usein kasvisruoka lisukkeena näkkäriä, salaattia ja rasvatonta maitoa

Neljän aikaan välipala: hedelmä, luonnonjukurttia, sämpylää.. milloin mitäkin. Joskus edelliseltä päivältä jäänyttä kotiruokaa

Illallinen perheen kanssa seitsemän ja yhdeksän välillä: tekemääni kevyttä kotiruokaa, vaikkapa lohikeittoa, kanafileitä, kasvisgratiinia milloin mitäkin. Aina kuitenkin terveellistä ja joka päivä teen ison salaatin.

Hyvin harvoin mitään einespizzoja, lihapiirakoita puhumattakaan karkista ja limuista. Ei edes välitä niistä juurikaan. Joskus kavereiden kanssa käy hampurilaisella, korkeintaan kuitenkin pari kertaa kuussa. Ravintolassa usein ottaa naudanfilettä ja vaikkapa lankkuperunat eli ei mitään asketismia tässä harrasteta.

Urheiluharrastus on neljä kertaa viikossa, minkä lisäksi käy pari kertaa viikossa lenkillä, pyöräilee ja kävelee lähes kaikki välimatkat.

• Mies22vkl

Eipä riitä kyllä proteiini tuossa ruokavaliossa. Itse lisäisin rasvattoman rahkan ja normaalin jugurtin seoksen tuon luonnonjugurtin tilalle. Lisäksi joka päivä kasa raejuustoa.

Kala ja kana ehdottoman hyvät lihat, niiä kannattaa todellakin suosia.

Kalorilaskuria voi käyttää jos haluaa, mutta uskoisin, että aloittaja tietää itsekin missä ruokavalio menee mönkään. Harvoin tuon ikäinen pelkällä ruokamäärällä lihoo, vaan mukana on paljon epäterveellisiä tuotteita.

Pääpointti syömisessä on, että aamulla hiilareita ja iltaa kohti vähemmän hiilareita ja enemmän proteiinia. Liikuntasuorituksen jälkeen on hyvä saada hiilaria ja proteiinia. Lahdutuksen kannalta on tärkeää, että saa riittävästi proteiinia, jotta lihakset eivät lähde laihduttaessa.

Ei kannata uskoa mitään höpö höpö puheita itsensä hyväksymisestä sellaisenaan. Olet nuori ja sinun on helppo vielä muuttaa ruokailutottumuksiasi, koska et ole vielä järjettömästi ylipainoinen. Aseta tavoitteeksi hidas laihtuminen, mutta radikaali muutos ruokailuun ja liikuntaan. BMI tulisi olla normaalipainon rajojen puolessa välissä suurinpiirtein.

• myösmami

Kenenkään aikuisen normaalipituisen naisen EI tulisi painaa alle 50 kiloa.

• Terkkari.
        Mies22vkl kirjoitti:

Eipä riitä kyllä proteiini tuossa ruokavaliossa. Itse lisäisin rasvattoman rahkan ja normaalin jugurtin seoksen tuon luonnonjugurtin tilalle. Lisäksi joka päivä kasa raejuustoa.

Kala ja kana ehdottoman hyvät lihat, niiä kannattaa todellakin suosia.

Kalorilaskuria voi käyttää jos haluaa, mutta uskoisin, että aloittaja tietää itsekin missä ruokavalio menee mönkään. Harvoin tuon ikäinen pelkällä ruokamäärällä lihoo, vaan mukana on paljon epäterveellisiä tuotteita.

Pääpointti syömisessä on, että aamulla hiilareita ja iltaa kohti vähemmän hiilareita ja enemmän proteiinia. Liikuntasuorituksen jälkeen on hyvä saada hiilaria ja proteiinia. Lahdutuksen kannalta on tärkeää, että saa riittävästi proteiinia, jotta lihakset eivät lähde laihduttaessa.

Ei kannata uskoa mitään höpö höpö puheita itsensä hyväksymisestä sellaisenaan. Olet nuori ja sinun on helppo vielä muuttaa ruokailutottumuksiasi, koska et ole vielä järjettömästi ylipainoinen. Aseta tavoitteeksi hidas laihtuminen, mutta radikaali muutos ruokailuun ja liikuntaan. BMI tulisi olla normaalipainon rajojen puolessa välissä suurinpiirtein.

Perusteleppa tuo viimeinen lauseesi.

• tyytyväinen mami
        myösmami kirjoitti:

Kenenkään aikuisen normaalipituisen naisen EI tulisi painaa alle 50 kiloa.

Kyseessä ei olekaan (mikäli nyt paikkaansa pitää aloittajan kirjoitus) aikuinen nainen.

Nuoren tytön paino on luonnostaan vähäisempi kuin aikuisen naisen. Johtuu siitä, että kehon kehitys on vielä kesken.

Itse painoin 14-15 -vuotiaana n. 45 kg ja olin 165 cm pitkä. Ihan hyvä paino sen ikäiselle. Pituutta tuli vielä sentti lisää ja nyt neljän lapsen äitinä painakin 56 kg.

Silti olen aivan hoikka. Nuoreen varteen vain sopii tosihoikkuus, koska raamit eivät vielä ole aivan loppumitoissa.

Mutta tämähän teille läskeille ei kelpaa, vaan kannustetaan ylipainoon jo nuorella iällä.

• myösmami
        tyytyväinen mami kirjoitti:

Kyseessä ei olekaan (mikäli nyt paikkaansa pitää aloittajan kirjoitus) aikuinen nainen.

Nuoren tytön paino on luonnostaan vähäisempi kuin aikuisen naisen. Johtuu siitä, että kehon kehitys on vielä kesken.

Itse painoin 14-15 -vuotiaana n. 45 kg ja olin 165 cm pitkä. Ihan hyvä paino sen ikäiselle. Pituutta tuli vielä sentti lisää ja nyt neljän lapsen äitinä painakin 56 kg.

Silti olen aivan hoikka. Nuoreen varteen vain sopii tosihoikkuus, koska raamit eivät vielä ole aivan loppumitoissa.

Mutta tämähän teille läskeille ei kelpaa, vaan kannustetaan ylipainoon jo nuorella iällä.

Mistä sinä tiedät meidän painomme ja kuka täällä kannustaa lihavuuteen?
        Omituisen epäkypsää kielenkäyttöä neljän lapsen äidiltä.

Paino taitaa olla sinulle todella tärkeä asia, kun muistat oman teini-ikäsi painon. Itselläni ei ole mitään mielikuvaa, normaalipainoinen olin ja olen sitä edelleenkin.

• Mies22vkl
        myösmami kirjoitti:

Paino taitaa olla sinulle todella tärkeä asia, kun muistat oman teini-ikäsi painon. Itselläni ei ole mitään mielikuvaa, normaalipainoinen olin ja olen sitä edelleenkin.

"kuka täällä kannustaa lihavuuteen?"

Kotleetti.

• Mies22vkl
        Terkkari. kirjoitti:

Perusteleppa tuo viimeinen lauseesi.

Se vain on sellainen paino, että ei ole kenellekkään ainakaan liian vähän, mutta ei välttämättä liian paljonkaan. Ainakaan jos onnistuneesti pudottaa painonsa suuremmista lukemista.

• M tgpg.m
        Mies22vkl kirjoitti:

"kuka täällä kannustaa lihavuuteen?"

Kotleetti.

Kotleetti kirjoittelee omassa ketjussaan. Ja eipä taida olla kiinnostunut muiden painosta.

• tyytyväinen mami
        myösmami kirjoitti:

Muistan sen siitä, koska 14-vuotiaana olin terveydenhoitajalla ja painoin 45 kg ja terkkari sanoi, että kuukautisesi alkavat varmasti tuota pikaa, koska keskimääräinen paino (mikäli siis on normalipainoinen) kuukautisten alkamisajankohdalle on 47 kg.

Ja kuukautiset todella tulivatkin sitten hyvin pian tämän jälkeen. En minä muuten painoa muistakaan, en esim. mitä 20-vuotiaana painoin, mutta arvelisin siinä 50 kg valokuvien perusteella.

Kyllä painolla on merkitystä. Sen näkee tyttärestäkin, että kun terveys ja ulkonäkö on kohdallaan, niin se heijastuu itsetuntoon ja koulutyöhön positiivisesti. Eikä tarvitse kärvistellä ja kirjoitella älyttömyyksiä Suomi24 -palstalle...että voi, voi syön tuhat kilokaloria päivässä ja minulla on 15 kg liikaa.

• 915

Muistan sen siitä, koska 14-vuotiaana olin terveydenhoitajalla ja painoin 45 kg ja terkkari sanoi, että kuukautisesi alkavat varmasti tuota pikaa, koska keskimääräinen paino (mikäli siis on normalipainoinen) kuukautisten alkamisajankohdalle on 47 kg.

Ja kuukautiset todella tulivatkin sitten hyvin pian tämän jälkeen. En minä muuten painoa muistakaan, en esim. mitä 20-vuotiaana painoin, mutta arvelisin siinä 50 kg valokuvien perusteella.

Kyllä painolla on merkitystä. Sen näkee tyttärestäkin, että kun terveys ja ulkonäkö on kohdallaan, niin se heijastuu itsetuntoon ja koulutyöhön positiivisesti. Eikä tarvitse kärvistellä ja kirjoitella älyttömyyksiä Suomi24 -palstalle...että voi, voi syön tuhat kilokaloria päivässä ja minulla on 15 kg liikaa.

No mikäköhän on SINUN syysi "kärvistellä" palstalla??????????

• ÅSonjatiinaÅ

Se 1000kcal oli arvio , huom ARVIO.Arvio voi joskus olla väärä.Luulisi todella sinun ymmärtäväsi sen että olen lapsi , olen nuori,ei kaikkea voi aina tehdä oikein tai aina ei kaikkea voi arvioidakkaan oikein.

That's it.Jos tästä syntyy joku kamala kritiikki keskustelu niin antakaa olla , turha täällä on alkaa toisten mieltä pahoittamaan ;-)

Niin kauan keskustelu on okei kun se pysyy asiallisena , eikä ketään käydä syyttelemään.Mutta jos asiat alkaa mennä käden väännöksi niin antakaa olla , unohtakaa koko keskustelu , niinkuin tätä ei koskaan olisi ollutkaan!

• huttunene

Heippa, "tyytyväinen mami". Sun tyttäres on alipainoinen. Normaalipainoisen painoindeksi on 18,5 - 24,9, että näin. Ei kaikkien tarvi olla kukkakeppejä.

• Mies22vkl
        M tgpg.m kirjoitti:

Kotleetti kirjoittelee omassa ketjussaan. Ja eipä taida olla kiinnostunut muiden painosta.

Oikein kerskailee sairaudellaan ja täällä häntä yllytettään. Ei poikkea mitenkään siitä, että anorektikkoa kannustettaisiin laihduttamaan lisää.

• skksvfdhb

En ihmettele, jos tyttäresi on alipainoinen. Mäkin olisin varmaan melko stressaantunut, jos mun äiti laskis joka kalorin ja kaiken mitä syön. Hässin tässä vähän pilkkuakin, ja huomautan, että se kirjoitetaan JOGURTTI, ei jukurtti :)

• ^^aloittaja^^

Hei =)
      Kiitoksia vinkeistä.Syön arviolta 1000kcal päivässä.Juon kahvia sen lisäksi n.5kuppia päivässä.
      En paljoa herkuttele (limsaa tosin juon lähes päivittäin)
      Minulla on 4 koiraa joidenkanssa liikun ja harrastan todella paljon.N 4h päivässä melko rankkaa liikuntaa.
      Vedän päivittäin yhden 5km lenkin kävellen/juosten ja yhden 5km lenkin pyöräillen.Aina olen itseni punninnut illalla ja joskus vaaka näyttää tasan 70kg ja josksu taas 65-67kg..
      Syömisen jälkeen aina 70kg ja jos en ole syönyt niin 67kg yleensä.

En usko että olen mikään..Ylensyöjä...Syön 2-3 annosta päivässä ja jos vain kaksi niin usein nälkä kurnii vatsassa.

• tyytyväinen mami

Justiinsa joo ja lehmät lentää...

Et todellakaan syö vain tuhatta kilokaloria päivässä. Otin nyt tyttäreni esimerkiksi ja paljon pienemmällä painolla syö takuusti n. 2000.

Oletko todella noin pihalla vai provo?

Noh, samapa se... jatkan töitä.

• Ou mamii...

Justiinsa joo ja lehmät lentää...

Et todellakaan syö vain tuhatta kilokaloria päivässä. Otin nyt tyttäreni esimerkiksi ja paljon pienemmällä painolla syö takuusti n. 2000.

Oletko todella noin pihalla vai provo?

Noh, samapa se... jatkan töitä.

Huhheijaa, kumpa luoja suojelisi moisilta mameilta. 15-vuotiashan on vielä lapsi, ei vielä alkuunkaan valmis aikuinen nainen. Toki ruokavaliota kannattaa tarkkailla, mutta sitähän on hyvä jo tehdä 5-vuotiaana (siis mamien toimesta). Ne on varmaan tuollaisia ne anorektikkojen äidit.
        Kannattaiskos kysellä neuvoja vaikka kouluterveydenhoitajalta.

• eiäiti
        Ou mamii... kirjoitti:

Huhheijaa, kumpa luoja suojelisi moisilta mameilta. 15-vuotiashan on vielä lapsi, ei vielä alkuunkaan valmis aikuinen nainen. Toki ruokavaliota kannattaa tarkkailla, mutta sitähän on hyvä jo tehdä 5-vuotiaana (siis mamien toimesta). Ne on varmaan tuollaisia ne anorektikkojen äidit.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä. Mutta ei anoreksiaan sairastuminen olen äidin syytä. Se voi olla yksi laukaiseva tekijä mutta ei äitejä saa kaikesta syyllistää.

• tyytyväinen mami
        Ou mamii... kirjoitti:

Ja höpön löpön, tyttö syö hyvin ja en mitenkään "tarkkaile" hänen syömisiään, mutta onhan tuon ikäinen vielä paljon kotona, niin tietysti tiedän mitä hän syö ja mitä meillä kaapissa on.

Aina pelotellaan tuolla anoreksialla, jos ei ole ylistämässä läskiä, vaan pitää hoikkuutta ihanteena.

Mitähän ihmeen neuvoja täysin terve tyttö tarvitsee kouluterveydenhoitajalta? Mutkaton suhde ruokaan ja urheilee paljon, muttei todellakaan pakonomaisesti. Eli mitähän neuvoja?

Aina sama juttu, kun joku on hoikka, niin alkaa tämä mielenvikainen höpina anoreksiasta. Kyseessä nyt on suhteellisen harvinainen sairaus kuitenkin. Anorektikot tulevat hyvin erilaisista kodeista eikä voi suoraviivaisesti päätellä kenenkään osuutta sairastumiseen, vanhempienkaan...

• Ou mamii....

Ja höpön löpön, tyttö syö hyvin ja en mitenkään "tarkkaile" hänen syömisiään, mutta onhan tuon ikäinen vielä paljon kotona, niin tietysti tiedän mitä hän syö ja mitä meillä kaapissa on.

Aina pelotellaan tuolla anoreksialla, jos ei ole ylistämässä läskiä, vaan pitää hoikkuutta ihanteena.

Mitähän ihmeen neuvoja täysin terve tyttö tarvitsee kouluterveydenhoitajalta? Mutkaton suhde ruokaan ja urheilee paljon, muttei todellakaan pakonomaisesti. Eli mitähän neuvoja?

Aina sama juttu, kun joku on hoikka, niin alkaa tämä mielenvikainen höpina anoreksiasta. Kyseessä nyt on suhteellisen harvinainen sairaus kuitenkin. Anorektikot tulevat hyvin erilaisista kodeista eikä voi suoraviivaisesti päätellä kenenkään osuutta sairastumiseen, vanhempienkaan...

Kyllä vanhemmillakin osuutensa asiaan saattaa olla. On vanhempia, jotka ei välitä mitä ja kuinka paljon lapsi syö ja taas vanhempia, jotka seuraa jokaista suupalaa ja ihannoi hoikkuutta tai jopa laihuutta. Nuori ihminen on hyvin vietävissä. Enkä tarkottanut tyytyväisen mamin tarvitsevan kouluterkkaria vaan tämän ketjun aloittajaa. Ei ole viisasta kysyä neuvoa täältä, koska täällä voidaan kehoittaa vaikka lopettamaan syöminen kokonaan.

• kesk.aloittaja

Siis todella..Ainakin omasta mielestäni syön n.1000kcal päivässä..En todella ole mikään provo vaan ihminen joka kaipaa apua lihavuuteen.
      Okei , voi olla että sen 2000kcal syön enkä todella yhtään enempää.

Usko tai älä..

• Martha M

Jos söisit päivässä 1000 kcal, niin tuolla liikunnan määrällä olisit hyvin hoikka, jopa alipainoinen.

Ongelmasi taitaa olla se, ettet osaa arvioida syömäsi ruoan energiamäärää. Kokeilepa tätä sivua:

http://kalorilaskuri.fi/ruokapaivakirja

Täytä oikealla kysytyt tiedot ja klikkaa napista "Siirry ruokapäiväkirjaan". Sitten vain täytät päivän mittaan syömäsi ruuat ja välipalat. Saatat yllättyä, ainakin minä yllätyin siitä kuinka paljon kaloreita tulee pienestä napostelusta.

• ''aloittelija'''

Calori laskuri sanoo että minun liikunnallani kuluttaa:2395 eli luultavasti syön sitä enemmän , vaikka en sitä itse tietoisesti tee.Täytyy alkaa katsomaan että mitä suuhunsa työntää ;-)
      En enään pituutta ainakaan kasva , se on selvää.No , rankkaa liikuntaa kyllä ollut viimeset 2 päivää..5km lenkki kestää minulta tunnin.

• **Sonjatiina**

Kysymykseni kuuluu tällä kertaa , että pitääkö minun kuluttaa KAIKKI ne CALORIT mitä syön?
      Eli kun pyöräilen , niin olisiko suotavaa pyöräillä niin kauan kunnes olen sen 1500kcal kuluttanut mitä olen syönytkin?

Punnitsen itseni kerran viikossa , lauantaisin.Ja arvatkaa masentaako jos ei paino ole tippunut vaikka miten olisi uurastanut sen eteen.

Minä tiedän ihmisiä , joilla on niin hyvä aineenvaihdunta etteivät liho hevilläkään.Se on paljolti ihmisestä kiinni onko perso lihomaan vai ei.Mutta itse koen liikkuvani todella paljon ja syöväni siihen nähden melko vähän.

• Martha M

Ei sinun tarvitse pyöräillä niin kauan, että olet kuluttanut 1500 kcal, kauhistus sentään! Elimistö kuluttaa energiaa koko ajan, nukkuessakin. Ilman liikuntaa kulutat luultavasti noin 2000 kcal. Sinun pitää vain huolehtia, että syöt korkeintaan saman verran kuin kulutat. Eli jos kulutuksesi on 2395 kcal ja illalla huomaat, että olet syönyt jo 2300 kcal, niin älä syö sinä päivänä enää enempää.

Ihmiset arvioivat syömänsä ruuan määrän väärin. Hoikka henkilö saattaa väittää syövänsä paljon, mutta hän syö vähäkalorista ruokaa, kuten salaattia ja vähärasvaista lihaa. Ylipainoinen taas ottaa mielestään "vain pienen annoksen" joka sisältää lihapullia, ranskanperunoita ja majoneesikastiketta... Minäkin kuvittelen syöväni vähän. Eilen söin 1850 kcal--mutta niistä kolmasosa tuli muutamasta pähkinästä, suklaapalasta ja keksistä!

Merkitse vain tunnollisesti muistiin kaikki, mitä syöt, äläkä masennu jos paino välillä juuttuu paikoilleen. Se kuuluu painonpudotukseen. Jos olet vaikka syönyt jotain suolaista, niin suola kerää nestettä elimistöön ja vaaka saattaa näyttää plussaa muutaman päivän ajan.

• *kiitollinen*^^

Kiitoksia Matha M.

Todella asiallista tekstiä ja muutenkin..Kannustavaa =)
      Tänään olen syönyt 1485 Kcal..Se on aika vähän se nähden siihen mitä eilen söin..Ehkä 2500kcal.Polkupyörän mittarin mukaan menetin n.1000kcal kun pyöräilin :) Ei taida olla totta..

• Hyvä että liikut

Ei kannata sokeasti uskoa noita peruskulutus taulukoita. Kun kokeilet toista taulukkoa, ero saattaa olla jopa 1000 kcal!

Joo, älä usko siihen polkupyörän mittariin. Tunnin hölkällä (8-9 km) voi kuluttaa 500 kcal, kävelemällä tunnin (6 km) 300 kcal. Pyöräily on kevyempää, jollei ihan täysillä vedä.

Kannattaa jättää limppari pois, siinä on hirveästi kaloreita (paitsi lightissa, mutta sekin on pahasta).

Veikkaisin että sun kannattaisi syödä niin, että liikuntakalorien vähentämisen jälkeenkin sulle jää 1500 kcal. Silloin se on terveellistä kasvuikäiselle. Et laihdu nopeasti, mutta opit syömään oikein. Se on tärkeintä painonhallinnassa.

• joomoi

168cm 160kg 17v

Paino todellakin näkyy ja tuntuu. Pääsen luultavasti ensivuonna mahalaukun ohitusleikkaukseen joten toivon että se auttaisi minua laihtumaan jopa aika radikaalisti...

• Olen mitä syön

Mulla kanssa laihtuminen tavoitteena, olen 158/64 joten ainakin 5-8kg pitäisi saada pois!

Työni on melko fyysistä, mutta pitäisi kuntoilua vielä lisätä esim. rullaluistelu/pyöräily on mielestäni mukavaa. Lisäksi pidän kävelemisestä, joten voisin kai harkita opettelevani hölkkäämään... Käyn n. kerran viikossa tunnin verran liikumassa, eli varmaa 3 päivää/viikko voisi olla ihan hyvä määrä.

Syömisessä olisi aika paljon korjattavaa, leipiä tulee aika monta päivässä syötyä koska ne on hyviä ja helppoja. Lisäksi salaatteja ja hedelmiä tulee harvemmin syötyä eli niitäkin pitäisi lisätä plus vähän noita herkkuja jättää vähemmälle :D JA mikä tärkeintä, on minun opeteltava kiinnittämään huomiota annos kokoihin, sillä ne välillä ovat turhankin runsaita et on maha kipeenä kun syö liikaa :s Mutta kyllä tämä tästä, ehkä ei kaikkea heti kerralla saa muutettua, mutta hitaammin hyvä tulee :)

• hoikka leivänsyöjä

Leipä ei lihota, päälliset kylläkin! Ostapa ruisleipää ja siihen päälle salaattia tomaattia kurkkuja, voit mättää vaikka kuinka paljon. Ja joo vaihteluksi käy täysjyväsämpylät, jos ei se ruisleipä jatkuvasti innosta. Hedelmistä itse suosittelen banaaneja esim. välipalaksi, suojaavat sydäntä kaliuminsa ansiosta ja vatsaa ei turvota. Ja juuri tuo, annoskoot on kaikkein tärkeintä, siihen auttaa esim. pienempi lautanen, jos näyttää lautanen tyhjältä. Ja liikuntaa kannattaakin harrastaa useammin kuin kerran viikossa.

• Olen mitä syön

Niin ja olen siis 20w nainen :D

• tyttö13wee,ei-laiha

Sinä "tyytyväinen mami", tyttäresi on alipainoinen... Ei millään pahalla. =) Eikös se ole niin, että pituus miinus 95 on se paino, jonka ylittämisen jälkeen voi olla LIEVÄSTI ylipainoinen(?). Riippuu tietysti ihmisen rakenteesta jne. Ja jos on pituus miinus 115, tai sitä kevyempi, niin on alipainoinen, toki se riippuu ihmisen iästä ja näin...

//Olen samaa mieltä tuon terkkarin kanssa tuolla aijemmin ^^ Ei tosiaankaan tarvitse olla painoindeksin normaalipainon keskivälillä(!), vaikka nyt itse olenkin... =D

• Haluaa auttaa

Yhdyn monessa kohtaa "tyytyväisen mamin" kirjoitukseen. Olen aina ollut normaalipainoinen (paino-indexi 22-23) ja syönyt aina (silloisen ajatusmaailman mukaan) aina ihan "ok". Paljon tykännyt hedelmistä ja salaateista. Olen aina myös liikkunut runsaasti.

MUTTA. Äitini koki hämmästyttävän muodonmuutoksen vanhempien eron jälkeen. Nykyään perheessä syömme aivan eritasoista ruokaa ja muutenkin harrastamme terveyttä. Äitini on ihanan hoikka olematta liian laiha. Itse olen pikku hiljaa pääsemässä ihannemuotoihin. Se mitä voin suoraan sanoa että perusihmisen käsitys terveellisestä ruokavaliosta on aika päin mäntyä.

Tiesitkö aloittaja esimerkiksi että ruokailukolmio (jossa osoitetaan paljonko jokaisesta ryhmästä pitäisi syödä, vihannekset, liha, maitotuotteet yms.) keksittiin jenkeissä kun maito- ja viljateollisuudessa haluttiin lisätä tuotteiden kysyntää. Tehtiin tuotteista osa suositeltavaa ruokavaliota ja voilá, nythän ihmiseten oli pakko ostaa! Suomalaiset sitten kopioivat lautasmallin ja ruokailukolmion suoraan jenkeiltä. Erillistä tutkimusta ei siis (suomessa) ole tehty.

Toinen pointti mistä tyytyväinen mami jo sanoi: 3-4 ruokailua päivässä riittää. Jos haluaa kasvattaa massa niin kuin kehonrakentaja niin 6 ateriaa päivässä voi olla jo tarpeellista, mutta hoikalle naiselle ei. Kukaan tuntemani "sopiva" henkilö ei syö 6 ateriaa joka päivä. Tämä tapa kuuluu näille jotka yrittävät pudottaa ne viimeiset pari kiloa (miksiköhän?).

Tiedätkö muuten aloittaja miltä näyttää McDonaldsin hampurilainen 6 vuoden jälkeen jos sen jättää homehtumaan? Se oli trikkikysymys: se ei homehdu. Siitä tulee kuiva korppu mutta se ei homedu eikä ala mätänemään vuosienkaan jälkeen. Eli, mitäköhän tapahtuu jos syöt hampurilaisen, joka ei katoa? Katso reisiäsi, 6 vuotta vanha hampurilainen moikkaa sinua.
      (Katso vaikka youtubesta kiinnostavia videoita aiheesta)

Mitä tulee tervelliseen ruokavalioon, teepä pieni testi (jos asut Helsingissä ainakin). Kävele Stockmannin ruokakauppaan ja mene ruokatiskin luokse. Katso erityisesti tuoreita ruokia mitä heillä on tarjolla (esim. salaatit, kanawokit, lihapullat yms.). Sitten etsit kaupasta einesosasto, josta löytyy saarioisten pizzat, makaroonilaatikot yms. Mene sitten takaisin tuoreruokatiskille. Huomaatko eron? Se mihin olemme tottunueet (einekset, juustot yms.), se mitä meille tarjoillaan joka päivä, on suoraan hevosen takamuksesta. Se on lähes syömäkelvotonta. Vaikka valitsisit eineksistä "terveellisen" vaihtoehdon, se ei ole terveellistä vaan ainoastaan vähemmän myrkyllistä.

Kun käyt kaupassa, lue AINA etiketit. Sinun ei tarvitse välittää rasvan, proteiinin yms määrästä. Lue ainesosat. Opi mitkä ainesosat on myrkkyä. Pahimmat ovat vehnäjauho, sokeri ja lisäaineet. Rasvaa syömällä laihtuu helpommin kuin hiilihydraatteja syömällä, eli sitä ei tarvitse pelätä. Mitä vähemmän käsiteltyä ruoka on, sitä parempi. Älä osta kevyttuotteita, ne ovat itsensä huijaamista ja yleensä käsiteltyjä niin että elimistö menee sekaisin --> yleensä paino vain nousee. Ihmisten ylipaino-ongelmat alkoivat kun kevyttuotteet tulivat kauppoihin. Eli, kannattaako niitä ostaa jos ne selvästikään eivät toimi?

Liikunnasta sanoisin tärkeän pointin: Runsas liikunta on hyväksi. Mutta jos tavoitteenasi on hoikka vartalo niin varo liikkumasta liikaa tai väärin. Tämä koskee ehkä pääosin voimatreeniä, esim kuntosalia. Monet kuntosalilaitteet hävittävät vyötärön ja tekevät reisistä leveät... Päivittäinen hiki on toki hyvästä, mutta sanonta "you cannot outrun what you eat" pitää valitettavasti paikkansa. Edes 8km päivässä ei riitä kaatamaan vääränlaista ruokavaliota. ;'( Itse kaatunut kaikkiin mainitsemiini ansoihin, mutta tämä oli kyllä suurin.

Viimeinen tärkeä pointti on JUO RIITTÄVÄSTI VETTÄ. 4/5 luulevat olevansa nälkäisiä kun todellisuudessa ovat janoisia. Runsas limunjuonti viittaa myös siihen että todennäköisesti et juo vähintään 2 litraa vettä päivässä. Limu EI korvaa vettä millään konstilla, eikä kahvi, eikä mehut, ei edes veteen sekoitettavat mehut. Jos haluat laihtua ja otat edes yhden vinkeistäni niin tämän!

Ja oli mikä oli, PIDÄ HAUSKAA! Laihduttaminen on todella mielenkiintoista ja kivaa puuhaa. Kokeile asioita ja tunnustele kehoasi, mikä toimii mikä ei? Sillä ei ole väliä mitä muut sanovat, jos se ei toimi ÄLÄ TEE SITÄ vaikka se muilla toimisikin. Syillä ja seurauksilla on suora suhde. Ei ole laihoja jotka syövät paljon eikä ylipainoisia jotka oikeasti syövät vain 1000kcal päivässä. Jos et saa tuloksia sinun täytyy muuttaa jotakin. Opi hoikkien ajattelumalli. Se vain on totuus että lihavat usein luulevat syövänsä vähän, kun laihat kauhistelevat kuinka paljon syövätkään.

• Haluaa auttaa

Lisäisin vielä pari pointtia. Jos laihduttaminen ei tuota tuloksia eikä se ole edes hauskaa, voiko sitä edes kutsua laihduttamiseksi? Jos sinulla ei ole kivaa etkä saa tuloksia teet sen väärin. Laihduttaminen on kuin mikä tahansa urheilulaji- harjoittelemalla tulee paremmaksi. Vain idiootti yrittää amatöörinä juosta mailin alle minuutissa. Hyväksy se että kehittyminen vie aikaa. Hyvällä coachingilla vähän vähemmän aikaa.

Ja se mitä kirjoitin rasvasta, olen sitä mieltä että rasvaa ei tarvitse missään nimessä pelätä, mutta en sillä tarkoita että pitäisi ehdoin tahdoin änkeä rasvaisinta ruokaa mitä löytää kurkusta alas. Jos käytät rasvaa käytä kunnon rasvaa, esim voita näiden margariinien sihaan. Jos ostat jäätelöä osta aitoa jäätelöä. Kehosi oppii kertomaan mitä tarvitset. Sitten kun syö oikeasti terveellistä ruokaa niin rasvan yliannostus on epätodennäköistä vaikka käyttäisikin aitoa voita ja rasvaista kalaa...

• ::::::)))((((:::

Olen saman pituinen, siis 163 cm, mutta jo 51-vuotias. Painan 64,5 kg, ja mielestäni siinä on muutama kilo liikaa.
      n.61,5 on tällä pituudella suht. normaali paino, ja alle 60kiloisena ainakin minä näytän jo hoikalta. Mutta, vaikka painoni onkin nyt tuo 64,5 saan usein kuulla olevani "hoikka"...

Tällä iällä ei paino enää putoa kovinkaan helposti, mutta aion laihduttaa muutaman kilonOlen viime vuosien aikana usein laihtunut muutaman kilon, mutta paino pomppaa aika pian taas takaisin.
      Nuorempana painoin n. 55kg, mutta ihan ihan noihin lukemiin en enää halua.

• Geogre

Vähän myöhässä tänne kirjoittelen. Itse olen poika 15v, 178 ja 88kg. Kiva maha tässä on ympärillä mutta eipä se menoa haittaa ;D

• Kaunokainen 60 v

Moi, mulla on pituutta 170 senttiä ja nuorena aikuisena painoin 58,5 ja 65 kilon välillä. 65 kilosena mustakin tuntui, että olen vähän lihava, mutta 58,5 kilosena tuntui, että tuuli vei. Onhan paino paljon kiinni rakenteestakin. Tärkeintä on kuitenkin syödä paljon kasviksia, vihanneksia ja kalaa, niistä keho saa voimia toimia, niin ettei turhia kuonia kerry. Liikunta on myös tärkeätä, niin että kuonat pääsevät kunnolla ulos. Tsemppiä sullle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16483
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      38
      4417
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2587
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1888
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1533
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      389
      1486
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1309
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1263
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      972
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      955
    Aihe