Normaalia?

sairasko?

Onko normaalia olla mustasukkainen vaimon enstisestä poikakaverista. Olen siis naimisissa ja meillä on lapsiakin. Vaimollani on ollut vain yksi kohtalaisen lyhyt seurustelu suhde nuoruudessaan ja siinä suhteessa ei ollut seksiä. Tuossa suhteessa kumpikaan ei kertaakaan edes koskenut toisiaan vyötärön alapuolelle. Kaikki mitä tapahtui, tapahtui siis vyötärön yläpuolella, eikä edes vaatteita riisuttu paitsi, että poika meni käsillään ns. puseron alle ja tietenkin he myös suutelivat. No, suhde päättyi siihen, että vaimoni jätti tuon pojan, eli hän ei edes tullut jätetyksi. Kysyn nyt, että miten voi olla mahdollista, että olen mustis tuosta pojasta ja siitä mitä tapahtui, vaikka oikeastaan juuri mitään ei siis tapahtunutkaan. Olen ihan oikeasti miettinyt, että olenko minä jotenkin sairas, vai onko muilla vastaavia tuntemuksia? Kuinka pienestä ihminen voi tulla mustasukkaiseksi? Sen vielä sanon, että vaimoni on erittäin ihana ja erittäin uskollinen, eikä hän ei ole antanut mitään erityistä syytä minulle olla mustis. Tuntuu ihan tyhmältä.

16

460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lottamari<3

Mustasukkaisuutesi johtuu siitä, että vaimosi on tuntenut jotakuta toista kohtaan kiintymystä ja halua. Narsistisella luonteellasi sinun on vaikea hyväksyä sitä. Narsistille kaikki muille jaettu huomio vaikka vain menneisyydessäkin on suolaa haavoille, joka satuttaa.
      Olen pahoillani käyttämästäni narsismi sanasta, mutta se on luonteenomaista siinä missä mikä tahansa luonteenpiirre ja se on vain hyväksyttävä ja yritettävä tulla sen kanssa toimeen. Mustasukkaisuus on yksi vahvimmista tuntemista tunteistamme ja narsisistiselle luonteelle hyvin voimakas ja tyypillinen ominaisuus :)

• sairastako?

Ongelma ei ole siinä, ettenkö näkisi ja voisi tunnustaa itselleni, että olen hölmö. Voin tunnustaa, jos olen narsisti ja voin tunnustaa, vaikka itseni mielenvikaiseksi, mutta kun ongelma on siinä, etten pääse tunteistani eroon. Tunnen mustasukkaisuutta, vaikka kuinka yrittäisin olla tuntematta. Huoh... Mikä hitto mua oikein vaivaa. Vaimoni menneisyys on periaatteessa puhdas, tai mitä sanaa nyt käyttäisin. Seksiä ei ole ollut, mutta silti mua vaivaa. Sanot, että olen narsisti ja voihan olla, että sitä olenkin, mutta toisaalta mietin, että johtuuko tämä kuitenkin jostain muusta. Eihän narsisti tunnusta yleensä yhtään mitään. Narsisti näkee viat muissa, vaan ei itsessään ja minähän tässä juuri kerron, että olen epänormaali. En kyllä tunne yhtään narsistia, joka olisi itse
        selleen apua hakenut, tai mitään myöntänyt, ainakaan lähtökohtaisesti. En ole myöskään omistushaluinen, en sido, kyttää, tai toimi mitenkään muutenkaan oudosti. Minulle on ongelma ainoastaan tuo seurustelu suhde, mutta siinä sanoit kuitenkin oikein, että juuri se minua vaivaa, kun mietin sitä, että mitä vaimoni on kokenut, tai tuntenut tuon toisen miehen kanssa.

• ??????
        sairastako? kirjoitti:

Ongelma ei ole siinä, ettenkö näkisi ja voisi tunnustaa itselleni, että olen hölmö. Voin tunnustaa, jos olen narsisti ja voin tunnustaa, vaikka itseni mielenvikaiseksi, mutta kun ongelma on siinä, etten pääse tunteistani eroon. Tunnen mustasukkaisuutta, vaikka kuinka yrittäisin olla tuntematta. Huoh... Mikä hitto mua oikein vaivaa. Vaimoni menneisyys on periaatteessa puhdas, tai mitä sanaa nyt käyttäisin. Seksiä ei ole ollut, mutta silti mua vaivaa. Sanot, että olen narsisti ja voihan olla, että sitä olenkin, mutta toisaalta mietin, että johtuuko tämä kuitenkin jostain muusta. Eihän narsisti tunnusta yleensä yhtään mitään. Narsisti näkee viat muissa, vaan ei itsessään ja minähän tässä juuri kerron, että olen epänormaali. En kyllä tunne yhtään narsistia, joka olisi itse
        selleen apua hakenut, tai mitään myöntänyt, ainakaan lähtökohtaisesti. En ole myöskään omistushaluinen, en sido, kyttää, tai toimi mitenkään muutenkaan oudosti. Minulle on ongelma ainoastaan tuo seurustelu suhde, mutta siinä sanoit kuitenkin oikein, että juuri se minua vaivaa, kun mietin sitä, että mitä vaimoni on kokenut, tai tuntenut tuon toisen miehen kanssa.

Et sinä narsisti ole. Ei siihen riitä yksi ainoa mustasukkaisuus kriteeriksi. Narsisti kostaisi puolioaan pettämällä puolison entisen elämän takai, esim.

• ?????
        sairastako? kirjoitti:

Sinulla on hyvä vaimo. Muista olla hänelle hyvä puoliso.

• sairasko?
        ?????? kirjoitti:

Et sinä narsisti ole. Ei siihen riitä yksi ainoa mustasukkaisuus kriteeriksi. Narsisti kostaisi puolioaan pettämällä puolison entisen elämän takai, esim.

Niin minäkin ajattelin. Ilmeisesti olen vain jotenkin yliherkkä tapaus, vai onko tämä normaalia?

• sairasko?
        ????? kirjoitti:

Sinulla on hyvä vaimo. Muista olla hänelle hyvä puoliso.

Varmasti olen hänelle hyvä puoliso. En koskaan voisi satuttaa häntä millään tasolla ja tämäkin asia, josta täällä kirjoitan, on nyt toistaiseksi vain minun asiani, eli en viitsi avatua näin tyhmästä jutusta vaimolleni. Minua vain on alkanut häiritsemään tuo asia, enkä meinaa löytää selitystä tälle asialle. Joskus ihan oikeasti mietin, että olenko jotenkin rikki, tai pöpi, kun pohdin tällaista. Onhan tunteet sallittuja, mutta minulla on ollut ajatus prosessi tästä asiasta jo useita viikkoja ja alan jo hiukan kyllästyä / huolestua. Ollaan oltu yhdessä jo pitkään ja perhe on ja kaikki muutenkin hyvin, niin sitten alkaa pyöriä mielessä tuo juttu.

• sairastako?

Vielä... Vaimoni teki varmaan virheen siinä, että hän kertoi minulle jotenkin liian yksityiskohtaisesti siitä, miten / mitä hän tunsi tuon pojan kanssa. Kuten jo sanoin,että mitään erityisen vakavaahan ei tapahtunut, vaan ainoastaan suutelua ja hyväilyä vyötärön yläpuolelta, mutta silti se vaivaa. Asia ei minua vaivannut lainkaan ensin, mutta nyt kun suhteemme on jo kehittynyt ja olemme olleet pitkään yhdessä, se jotenkin pomppasi minun mieleeni yhtäkkiä. Jotkin sanan käänteet siitä entisestä saivat tunteeni menemään solmuun. Vaimoni ei rakasta, eikä rakastanut tuota poikaa ja siksi hän jättikin hänet, mutta se oli kuitenkin hänen ensimmäinen seurustelu suhteensa ja minulle tuli sellainen ajatus, että aivan kuin minulta olisi viety jotain ja jokin sellainen ensihuuma, olisi jo koettu jonkun toisen kanssa aiemmin. Miksi mä mietin tällaisia?

• Viaton?

Mitä syytä sinulla on mustasukkaisuuteen? Sinulla on erittäin hyvä ja kunnioitettava puoliso, joka on säästänyt sinulle jopa neitsyytensä. Onhan niitä ihan oikeitakin asioita joita voi murehtia ja miettiä, ettei olemattomia juttuja tarvitse pohtia. Olen minäkin joskus miettinyt puolisoni entisiä suhteita, mutta niissä on sentään jotain tapahtunutkin, toisin kuin sinun vaimosi kohdalla. En tuhlaisi yhtään ajatusta kumppanini aiempiin suhteisiin, jos ne olisivat kertomasi kaltaisia.

• kyllä on sairasta

Vaimosi on siis seurustellut kerran aiemmin. Eipä tästä taida mitään tilastoa olla olemassa, mutta oma veikkaukseni on, että lähes kaikilla on takanaan edes yksi seurustelu suhde ja useimmilla on monia suhteita. Eihän miehet yleensä mieti niinkään sitä, onko nainen seurustellut aiemmin, vaan pikemminkin sitä, mitä suhteessa tapahtui. Jos tyttö on neitsyt ja varsinkin tämä sinun tapauksesi, kun ei ole edes koskettu(sinne), niin olisit nyt hyvä mies tyytyväinen ja YLPEÄ siitä kumppanistasi. En oikein ymmärrä, että millainen sen naisen sitten pitäisi olla. Pyhä, puhdas, viaton, pyhimyskö? Nunna luostarista sellaisen voit saada(ehkä). Mielestäni sinun kriteerisi ja odotuksesi naisen suhteen eivät ole lainkaan realistisia, jos sinua häiritsee jo sekin, että vaimoasi on joku poika nuoruudessa pussannut.

• sairasko?

Ok.

No, meneekö tämä sairaus joskus sitten ohi, eli paraneeko itsellään, vai pitääkö hakea apua? Miksi olen mustasukkainen, jos ei ole syytä?

• tyhmää

Jotkut eivät näköjään kestä yhtään mitään.

• Vastausta

Suhteessa oli kyse ns. romattisesta suhteesta. Kyse ei ollut erotiikasta, tai seksistä, vaan romanttisesta suhteesta. Vaimollasi oli poikakaveri, jonka kanssa hän koki romanttisia tunteita ja tämä saa sinut mustasukkaiseksi. Kun ottaa huomioon, että vaimosi jätti tuon pojan, niin hänen sydämensä ei tullut rikotuksi, eikä hän näin ollen jäänyt kiinni entiseen suhteeseen. Tässä suhteessa sinulla ei pitäisi olla mitään hätää ja voit ihan vapaasti unohtaa tuon suhteen ja keskittyä tähän päivään. Älä vaivaa päätäsi olemattomilla jutuilla ja ole onnellinen, että saat jakaa sen kaikkien intiimimmän asian yksin vaimosi kanssa. Sinulta ei kukaan ole vienyt yhtään mitään.

• ajattelemallavoittoo

Ihan normaalia ajatella, että se "poika" vei sulta "jotain". Mustasukkainen ei kannata olla entisistä suhteista, en ole itsekkään tyttöystävän ex miehestä vaikka seksiä harrastivat. Siitä on jäänyt ajatuksia, kun naisella on ollut ns. "panokaveri", mutta onhan niitä ollut itselläkin. Kyllä itsekkin ajattelin joskus, että haluan olla tulevan naisen ensimmäinen mies, loppupeleissä se oli "virhe". Nainen, jolla on ollut mies/miehiä sinua ennen, tietää paremmin mitä haluaa. Tämäkin on vain oma näkökantani. Pakostakin ajattelee joskus (siis erittäin harvoin), että millainen suhde naisellani on ollut ex mieheen, vastaan itselleni tyyliin "ihan sama, oon ainakin sitä parempi". Tällaisen asian pohtiminen voi oikeasti olla tuskaa, jos ajattelee että ex on esim. antanut enemmän rakkautta tjs. Tietenkin kysyin kerran, kun juttelimme avoimesti entisistä suhteista, että pitikö hänen vanhemmat enemmän entisestä miehestä kuin minusta (koska melkein vuoden suhteen jälkeen hänen vanhempansa kutsuivat minua entisen miehen nimellä). Ei asia minua vaivannut, olin vain utelias. Kysy asiasta jos haluat tietää jotain, mutta älä utele. Sinulla ei ole sairautta, mietit asioita ja olet utelias. Eikös asia ole niin että kun ihmiset eivät tiedä, he alkavat miettimään ja ovat mustasukkaisia. Omana kokemuksena sanon vielä, mustasukkaisuus on hyvä asia, kunhan ei mene liiallisuuksiin. Pitkä teksti, haluan auttaa sinua ilman että koet olevasi sairas .

• sairasko?

Ok

Eli olet sitä mieltä, että tuo poika tosiaan vei minulta jotain, eli jotain sellaista, joka olisi kuulunut vain minulle. Olen miettinyt, että vaikka vaimollani ei ollutkaan yhdyntää tuon exän kanssa, niin oliko heillä kuitenkin seksiä? Mietin, että heillä oli seksiä ja he rakastelivat ja vaimoni ei ole enää koskematon tapaus. Näin minä asian olen päätellyt ja siksi tuntuu pahalta. Melkein sama, kun olisi menty loppuun asti.

• Täh?
        sairasko? kirjoitti:

Ok

Eli olet sitä mieltä, että tuo poika tosiaan vei minulta jotain, eli jotain sellaista, joka olisi kuulunut vain minulle. Olen miettinyt, että vaikka vaimollani ei ollutkaan yhdyntää tuon exän kanssa, niin oliko heillä kuitenkin seksiä? Mietin, että heillä oli seksiä ja he rakastelivat ja vaimoni ei ole enää koskematon tapaus. Näin minä asian olen päätellyt ja siksi tuntuu pahalta. Melkein sama, kun olisi menty loppuun asti.

Ootsä ihan pihalla? Seksi ja rakastelu vaatii kyllä jotain muutakin. vittu sulta mitään oo viety, paitsi järki !

• Menneisyys87

Jokaisella on menneisyytensä ja se pitää hyväksyä! Eikö sinulla ole ollut suhteita ennen vaimoasi? Minä en ainakaan ole kertonut kaikista kommelluksistani nykyiselle miehelleni eikä hänkään ole kertonut minulle. Miksi niitä kertomaan ja vatvomaan, se on mennyttä se! Kuitenkin jos kumppani JATKUVASTI ottaa esille exät ja entiset seksikokemukset niin on syytä kyllä herätä tähän maailmaan ja heittää sellainen ihminen pois elämästä. Ei minua ainakaan kiinnosta yhtään kuinka monta naista mieheni on joskus pannut ja ketä kaikkia - se alkaisi aika varmasti etomaan ja myllertämään mielessäni, jos niitä panoja on vaikka tuttavapiireistä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2420
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2112
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2099
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1655
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      384
      1560
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      272
      1371
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      12
      1356
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe