Miksi diabetesnaiset väen väkisin hankkiutuvat raskaaksi ja hankkivat diabeteslapsia.
Eivätkö he yhtään sääli syntyvää lasta jolle tulee se kamala tauti. Itse ainakin valittavat diabetesta kamalaksi ja vaikeaksi hoitaa ja kumminkin ovat valmiita sen lapsilleen siirtämään.
Minä en ymmärrä tuota itsekkyyttä. On hienoa ja trendikästä tulla raskaaksi vaikka lääkärit varoittelee raskauden ajan vaaroista syntymättömälle lapselle.
Sitten valitetaan raskausongelmia ja myöhemmin ruikutetaan miten rankkaa on hoitaa diabeteslasta ja vaaditaan joka taholle että pitää osallistua hoitoon.
Isommat lapset jo tajuavat millaisena taakkana äiti heitä pitää.
Raskaus ja diabetes
32
1844
Vastaukset
- Kaikenlaisia hölmöjä
Et tunne diabetestä etkä sen periytymismahdollisuuksia. Se ei periydy kuten luulet.
- Sääli lasta!
Tunnen tuon perheen. Surkeaa kuunneltavaa.
Diabeteslasta haukutaan hankalaksi ja diabetesäiti valittaa ja kitisee koko ajan ja lapsen kuullen. Ja toista lasta hankitaan.
Tässä perheessä se on periytyvää lajia. Äidin isällä myös.
Ja totisesti tiedän diabeteksesta sillä minulla on ollut se 45 vuotta enkä siksi ole hankkinut lapsia.
En siis ole hölmö vaan todella viisas.- DM1, mutta ei äiti
Aikamoista yleistystä, jos yhden perheen tuntemalla syyllistät kaikki diabeetikkoäidit. Tuon yhden perheen rinnalle voisin kertoa monista perheistä, joissa on diabeetikkoäidillä tai -isällä terveitä lapsia. Ja monista perheistä, jotka rakastavat lapsiaan tuli lapsille diabetes tai ei. Ehkä eniten kauhuissaan ovat ne monet joiden lapsi sairastuu, mutta perheessä ei ole mitään mielikuvaa mihin he joutuvat eli mitä on edessä
Sinusta ei varmaan äidiksi/isäksi olisikaan, oli sulla sitten diabetes tai ei. Kaikki vaan eivät vanhemmiksi sovi eikä siinä diabetes ratkaise. - tirv
DM1, mutta ei äiti kirjoitti:
Aikamoista yleistystä, jos yhden perheen tuntemalla syyllistät kaikki diabeetikkoäidit. Tuon yhden perheen rinnalle voisin kertoa monista perheistä, joissa on diabeetikkoäidillä tai -isällä terveitä lapsia. Ja monista perheistä, jotka rakastavat lapsiaan tuli lapsille diabetes tai ei. Ehkä eniten kauhuissaan ovat ne monet joiden lapsi sairastuu, mutta perheessä ei ole mitään mielikuvaa mihin he joutuvat eli mitä on edessä
Sinusta ei varmaan äidiksi/isäksi olisikaan, oli sulla sitten diabetes tai ei. Kaikki vaan eivät vanhemmiksi sovi eikä siinä diabetes ratkaise.Lueppa kunnolla aloitus. Eikö siinä ole kyse juuri lapsirakkaudesta.
Aloittaja säälii sitä lasta ja muita lapsia.Kannattaapi käydä lukemassa diabetesliiton keskustelusivuilta minkälaista niillä on elämä diabeteslapsen kanssa. Rupesin lukemaan niitä juttuja kun olin lukenut täältä aloituksen.Sieltä luin että diabetesäidit hinkuvat lisää lapsia vaikka on jo diabetekseen sairastunut lapsi ennestään. Ja kauheita vaikeuksia ja ongelmia on ennestäänkin ja tietävät kyllä mitä elämä on diabeteksen kanssa. Jatkuvaa valitusta ja vaatimuksia vaikka mihin suuntaan.Ei silti että kaikki olisivat samanlaisia valittajia. On siellä asiallisia äitejä joukossa. On se kamalaa ajatella minkälaisen riskin diabetesnainen ottaa raskaaksi hinkuessaan. - naurettavaa paatosta
tirv kirjoitti:
Lueppa kunnolla aloitus. Eikö siinä ole kyse juuri lapsirakkaudesta.
Aloittaja säälii sitä lasta ja muita lapsia.Kannattaapi käydä lukemassa diabetesliiton keskustelusivuilta minkälaista niillä on elämä diabeteslapsen kanssa. Rupesin lukemaan niitä juttuja kun olin lukenut täältä aloituksen.Sieltä luin että diabetesäidit hinkuvat lisää lapsia vaikka on jo diabetekseen sairastunut lapsi ennestään. Ja kauheita vaikeuksia ja ongelmia on ennestäänkin ja tietävät kyllä mitä elämä on diabeteksen kanssa. Jatkuvaa valitusta ja vaatimuksia vaikka mihin suuntaan.Ei silti että kaikki olisivat samanlaisia valittajia. On siellä asiallisia äitejä joukossa. On se kamalaa ajatella minkälaisen riskin diabetesnainen ottaa raskaaksi hinkuessaan.Varmaan tiedät, että diabetesta tulee myös terveiden vanhempien lapsille. Eli eiköhän lopeteta lasten teko kokonaan....
Ja valittajia on kaikissa vanhemmissa. Sellaiset, jotka valittavat ja haukkuvat esim. lasta lapsen kuullen, eivät ole minusta yleensäkään vanhemmiksi sopivia. Kyllä se on enemmänkin se tarve valittaa kaikesta, joka on jonkinlainen nykyajan trendi.
Kun asioita halutaan ajaa, tarvitaan niitä valittajia, ei ne muut tilanteet kiinnosta, jos jollain menee hyvin, niin eipä kukaan yleensä innosta ja "myötäelä" positiivisia asioita.
Tuota hinkumista minä en ymmärrä ollenkaan. Kun vanhemmat katsovat olevansa valmiita jälkikasvuun, he kyllä yhdessä siitä päättävät. Tai näin pitäisi ainakin tapahtua. Miksi syyllistät jotenkin äitejä? Isiähän sitä pitäisi enemmän syyllistää, koska todellakin heidän puoleltaan se periytyminen on on isompi.
Ja mainitsemaasi keskustelupalstaa olen toki lukenut. Monet kyllä haluavat esim. toista lasta eli heillä on jo yksi TERVE lapsi, siis ei diabeetikko. Näin ehdottomasti suurimmalla osalla lapsia lisää haluavista.
Itse sain tämän "kamalan taudin" lapsena sukuni ensimmäisenä. Puoli vuosisataa on mennyt, elämä on ollut ihan hyvää, olen käynyt töissä, olen harrastanut, olen elänyt,... sitä ainakin omalla kohdallani on ollut tämä "kamala tauti".
- T1D
Juuuh... No sitten varmaan tiedät että suurempi riski lapsella on sairastua tyypin 1 diabetekseen jos isällä on se kuin jos äidillä on... Siittiöt ne on syypäitä tässä.
- D-vitamiinia.
D-vitamiinin puute aiheuttaa D1
- juupeliskuupelis
Aaaaaahhhahahahahahahahaaaaaaaa :D
- Vaiettu totuus!
On turha syyllistää äitejä!
Tyypin-1 diabetes (T1D) aiheuttaja on mm kosteusvaurio-homeisessa rakennuksessa yleisesti löytyvä Streptomyces griseus bakteerin tuottama rasvaliukoinen valinomysiini-toksiini(=myrkky), joka tuhoaa haiman insuliini-hormoonia tuottavan beeta-solun solukalvon, jonka seurauksena beeta-solu tekee "itse-murhan" (=apoptoosi). Onni onnettomuudessa on, että beeta-solut ovat uusiutuvia soluja, eli kun soluja tuhoava altistus lakkaa, niin insuliinin tuotanto käynnistyy muutamassa vuorokaudessa.
Tyypin-2 diabetes (T2D) aiheuttaja on kosteusvaurio-homeisessa rakennuksessa yleisesti löytyvä kv-homeiden antibiootti, joka tappaa limakalvojen mh-bakteereita. 2-Tyypin Diabeteksessa limakalvojen maitohappobakteerit ovat jo "suurelta osin poissa pelistä", jolloin immuunipuol...........Jatkuu:
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Aktinobakteerit&Diabetes.html - ao
niinpä, voi hittolainen, mitä jos terveiden vanhempien lapsi syntyy kehitysvammaisena tai sillä on joku parantumaton sairaus. Voi voi, kamalaa. Lopetetaan nyt sitten lapsien teko kokonaan! Ei ole todellista miten joku voi olla noin tyhmä..
- Vähän niinku tympii
Joo joo mutta diabeetikkona äidiksi hinkuva tietää riskit itselle ja lapselle.
Raskaaksi hinkuvat diabetesnaiset vievät kohtuuttoman suuren osan erikoissairaanhoidon varoista ja kaikki muut diabeetikot joutuvat luopumaan oikeudesta kunnon hoitoon kun ei ole resursseja kun raskaana olevat vaativat niin paljon hoitoa lukekaapa vaikka diabeetisten kohtauspaikan raskaudesta keskusteluja. Jo on tautisia tapauksia ja tautista hommaa ja se kaikki on muilta pois.
Mulle sanoi yksi hoitaja tämän kun oli paremman hoidon tarvetta isoon ongelmaan eli neuropaattiseen särkyyn eikä terveyskeskuslääkäri osannut neuvoa mitään. - minaa1232
Nyt tämä sai minut kiukkuseksi!
Miksei diabeetikko voi saada lasta ja rakastaa,hoitaa ym. häntä hyvin? EIKÄ diabetes välttämättä tule lapselle, vaikka äidillä se olisikin.
Olen itse sukuni toinen diabeetikko, ja vanhempani ovat terveitä. Eli diabeteksen voi saada, vaikka vanhemmilla sitä ei olisikaan. Miksei kaikki sitten lopettaisi lapsien saamista?- lue avaus paremmin
----EIKÄ diabetes välttämättä tule lapselle, vaikka äidillä se olisikin.---
Ei D suoraan periydykään vaan taipumus eli riski sairastua siihen periytyy. Eihän se tauti ihan tyhjästä kehenkään tule, kyllä jo syntyessä tarvitaan jonkunlainen alkutaipumus.
----Olen itse sukuni toinen diabeetikko, ja vanhempani ovat terveitä----
Avauksessa oli kylläkin kyse siitä, että miksi jo valmiiksi D-sairas hankkii lapsia ja jopa yhden sairaan lisäksi haluaa vielä lisää riskistä piittaamatta.
- ei oo geeneissä
Ei tule,
50µg/vrk D-vitamiiniannokset lapsilla vähensivät ykköstyypin diabeteksen riskiä 88 % suomalaisen syntymäkohorttitutkimuksen mukaan 2001.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/diabetes.htm- D-vitaa naamaan
Höpöjuttuja, älä viitsi hei. Jos se olisi noin helppoa niin 1-tyyppi olisi maailmasta jo hävitetty. Mutta kun ei ole sillä ei ole olemassa mitään D-vitamiinin vastaista maailman lääkärien salaliittoa kuten tuo teoria edellyttää.
Mutta en vastusta D-vita-annosten kasvattamista, otan itsekin 30 mikroo/vrk mutta eipä vain 2-tyyppini sillä parane.
- JuupajuuJaapajaa
Täällä ilmoittautuu 26 vuotta ykköstyypin diabetesta sairastanut toivottavasti tuleva äiti. Mieheni kanssa olemme yhteistuumin perustamassa perhettä, lällätilää. En ole koskaan aiemmin ajatellut olevani itsekäs, koska haluan tulla äidiksi ja antaa miehelleni mahdollisuuden tulla isäksi. Todennäköisesti raskaus on huomattavasti vaarallisempi diabeetikko-äidille kuin syntyvälle lapselle. Ja sairauden periytyvyyden riski on toki olemassa, mutta se ei välttämättä ole edes kovin suuri. Ja jos tulevalla lapsellani ei olisi laskennallista riskiä sairastua diabetekseen, mitähän sairautta minun sitten kannattaisi alkaa pelätä? Hohhoijaa, ei tästä maailmasta sairaudet lopu, vaikkei niitä lapsia enää kukaan saisikaan.
Ai niin, ja minähän olen tosiaan sukuni ainoa diabeetikko. Joten ei kannata ainakaan minun vanhempia syyttää itsekkyydestä, heillä tais vain olla paska tuuri kun saivat sekunda-lapsen. Kovin ovat kyllä "sekundaansa" rakastaneet vaikkei se olekaan hoidosta huolimatta parantunut :D - Sunnuntai-naurut
Joo, ja seuraavaksi kielletään lasten teko kaikilta ylipainoisilta äideiltä ja isiltä. Ja jos suvusta löytyy yksikin ylipainoinen, ei kun sterilusaatioon vain! Maailma pelastuu, kun minimoidaan ne riskit, että tuleva lapsikin on joskus tulevaisuudessa ylipainoinen ja sairastuu lihavuuden laukaisemiin sairauksiin. Ja itse asiassa lapsenteko voitaisiin kieltää myös liian laihoiltakin ihmisiltä, kuluttavathan ne laihatkin aivan turhaan terveydenhuollon määrärahoja juoksemalla kaikenlaisissa tutkimuksissa ja hoidoissa. Oikeastaan lapsentekoa ajatellen pitäisi määrittää pitkäkestoiselta ajalta painoindeksi sekä kartoittaa kaikki mahdolliset sairausalttiudet. Ihan vain varmuuden vuoksi!
Voi kiesus sentään! Toivon todella, että ketjun aloittaja pilailee. Tyhmä saa olla, mutta ei katkeroitunut idiootti! Antakaa diabeetikkoäidit mennä! Ja onneksi todennäköisesti jokainen "normaali" diabeetikko todennäköisesti vain nauraa tälle! Ja taitaaoa olla niin, että aika moni diabeetikko pitää tätä keskustelupalstaa muutenkin "ammattitaidottomana" sekä vertaistuen että hoitovinkkien kannalta. Nämä ketjuthan tuntuvat välillä olevan täynnä sontaa eli melkoisen suodattimen läpi näitä pitää osata lukea.
Terveisin
1-tyypin diabeetikkonainen, joka käy välillä tällä palstalla lukemassa päivän vitsit - Elämään oppinut
Tän ketjun luettuani on ihan pakko tähän vastata. Olekohan jotenkin huono ihminen kun 2-tyypin diabeetikkona haaveilen omista lapsista. Eikä ne ehkä kohta olekkaan haaveita. Ens kuus on tarkoitus miehen kans aloittaa kokeilu koska rupeaa lapsi kehittymään. Diabeteksen lisäksi mulla on Crohnin tauti ja allergioita. Myös miehellä on ollut lapsena allergioita. Siis mekö ei saatas lasta hankkia? Ja aloittajan järkytykseksi me haaveillaan suurperheestä. Jos kuuskin lasta saamme niin 4-5 niistä on jokin allergia. Crohn ei välttämättä puhkea kenellekkään, jos välttäävät sen geenin joka taudin aiheuttaa ja realistisesti ajatellen jossain vaheessa elämää vähintään yhdellä lapsista tulee diabetes puhkeamaan. Mutta jos minä oon oppinut elämään kolmen sairauden kans niin kyllähän mun lapsi oppii kans elämään ja hyväksymään sen että elää omaa elämää ja sairaus tulee siinä vierellä mukana. Silloin jos antaa sairauden määrätä elämästä ja konttii sen peräs itte tulee tommoisia katkeroituneita paskiaisia kuten aloittajakin tuntuu olevan.
Iloitaan pienistä asioista ja eletään päivä kerrallaan. Turha on etukäteen pelätä että mitäs jos käy niin tai näin. Sitten jos käy niin pysähdytään hetkeksi, hengähdetään ja otetaan uus suunta ja taas mennään. :) - valinnan vaikeus.
II-tyypin diabetes on valinta, EI mikään krooninen parantumaton sairaus.
Allergiaan, II-tyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin auttaa ja saattaa jopa parantaa tai viedä kaikki oireet pois jättämällä viljat ja perehtymällä terveelliseen ruokavalioon.
Kokeile ihan oikeasti, jos haluat jotain terveytesi hyväksi tehdä.
Myös riittävällä D-vitamiinin saannilla on merkittävä vaikutus sinun kuin syntyvän lapsesi terveyteen.
Tiede-palstalla on yksi mies, joka pääsi Crohnistaan ruokavalomuutoksella ja oikealla D-vitamiinin saannilla. Saat yhteystiedot, jos haluat.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Lapsillasi on oikeus saada kunnon ravintoa ja täten pysyä terveenä vaikka itse et haluaisikaan tehdä mitään sairauksiesi hyväksi. Se kannattaa muistaa.
Muuten kannattaa hankkia vaikka koira. Sillekin saa sen II-tyypin diabeteksen jos haluaa. - Elämään oppinut
Tiedoksi vaan Crohnin tauti on parantumaton. Gluteenittomalla ja maidottomalla ruokavaliolla sitä kuris pidän. Meinaa vaan käydä kukkaron päälle, kun ei mitään avustuksia siihen kelalta saa ku ei oo keliaakkia.
Ja tosta terveellisestä ruokavaliosta, oon allerginen suurimmalle osalle hedelmiä, tomaatille, pähkinöille, kananmunalle. Ja Crohn rupeaa heti oireilemaan jos syö jotain täysjyväviljaa sisältävää tuotetta tai sipulia, paprikaa, salaattia. Kantapään kautta on pitänyt oppia mitä voin syödä ja mitä en kun ei kukaan kertonut tuosta gluteenittomastakaan ruokavaliosta silloin 5vuotta sitten kun todettiin Crohn. Piti sekin itte kokeilla ja vasta viime vuonna ekan kerran lääkäri sanoi että yleensä sillä rauhoittuu suolen tilanne. Eli neljä vuotta kärsin sen takia kun ei kukaan kertonut mulle asti asiasta.
Ja juuri tän Crohnin takia ei kaikki vitamiinit imeydy oikeen vaikka niitä tarpeeksi ruuasta saankin. Tän on ravintoterapeutti oikeen laskenut et tarpeeksi niitä saan ruuasta. Siksi syönkin multivitaa sekä D-vitamiiniä tabletteina. Ja raskautta silmälläpitäen aloitin jokin aika sitten foolihapon syömisen.
Sairauksista ja ruokarajoituksista huolimatta mulla on mahdollisuus saada täysin terve vauva. Ja sehän syö sitten oikeaa ruokaa kasvaessaan. Vaikka itte en normaaliviljoja pysty syömään niin lapsi tulee niitä syömään kun mieheni niitä syö.
Viime keväänä kokeelin lähes hiilaritonta ruokavaliota ja sillä pysyin terveenä. Diabetekseen tämä vaikutti niin että sain vähentää pistettävää insuliiniä. Eli siis johtopäätös diabetes on parannettavis karppaamalla. Mut jos täysin hiilaritonta söi meni sokerit liian alas ja sit rupes maailman kuva heittämään et vähän on kuitenkin syötävä hiilaristakin ruokaa.
Joo ja hankitaan myös koira lapsen lisäksi. :) Enkä tosiaan oo itte tilannut tätä diabetestä ittelleni vaan veren perintönä sen sain. - valinnan vaikeus
Siis sinähän olet jo VHH:lla tai sitten et, jos syöt paljon pottua ja riisiä.
Onko paino pudonnut normaaliksi?
Juurikin viljaton ruokavalio ja riittävä D-vitamiini (vähintään 100µg) auttaa crohniin.
Itselleni ei viljat sovi, mutta ei se mitenkään kallista ole. Kauden kasviksia on aina saatavilla. Ja itselleni sopii laktoosittomat hapanmaitotuotteet.
Viljassa ja leivässä on hinta/laatu suhde todella huono, joten ei viljaa kannata nälkäänsä syödä, kun parempaakin on tarjolla.
Itseltä lähti viljojen myötä kaikki allergiat, joista kärsin vuosikymmeniä.
Luen ja kuuntelen Antti Heikkilää.
http://www.tritolonen.fi/files/publishings/diabetesopas/
Ei kaikkia hiilareita saa jättää. Kasviksista ja marjoista saa hyviä hiilareita.
Millä elätätte ne kaikki lapset, jos et edes ruokaa saa itellesi, kun on allergiaa ja köyhyyttä?
Tai mitäpä se mulle kuuluu.
Vaihda tuo multivita johonkin parempaan.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm
Itse tilaan iHerbistä laadukkaita luonnollisia vitamiineja, jos on tarvetta.
Magnesiumia ja rautaa ostan ihan marketista, koska on hinta/laatu kohdallaan.
Itselläni nopeat hiilarit nostaa verensokeria ja parin tunnin päästä on taas nälkä ja jos ei syö, niin rupeaa tärisemään ja hikomaan.
Musta tuntuu, että ihmistä ei oo viljan mussuttajaksi edes tarkoitettu. Sairastuu vaan.
Mutta se mkä sopii yhdelle, ei sovi toiselle, joten omaa ktoppaansa kannattaa kuunnella.
Tsemppii lapsentekoo ja lapsellekkin voi syöttää jotain muuta kuin viljaa aamusta iltaa, niin pysyy terveempänä. - d1
Öh..
"Jos äidillä on tyypin 1 diabetes, lapsen todennäköisyys sairastua diabetekseen on noin 5 prosenttia. Diabeetikkoisän lapsen sairastumisriski on noin 8 prosenttia. Molemmissa tapauksissa on siis yli 90 prosentin mahdollisuus, että lapsi ei sairastu diabetekseen."
että silleen. Suurempi todennäköisyys on monilla terveillä pareilla saada sairaita lapsia.
Terv. terveiden vanhempien 1-tyypin diabeetikko - HopeRises
MIstä vanhemmat tietää että niille tulee diabeetikko lapsi? Ei miun vanhemmat ikinä olis voineet ees arvata ennen kuin mie sairastuin. Perheen ainut diabeetikko oon mie. Jos aloittajalla on joku lasipallo mistä näkee kuka saa diabeteksen nii auttashan se hirveesti.
Mie en ollu yhtään sen pahempi diabeteksen kanssa ku ilman sitä. Tietysti olis varmasti ollu vanhemmillani helpompaa jos miulla ei olis, mut kuka tietää, mie oisin voinu tippuu lapsena hevosen selästä/keinusta/puusta ja halvaantuu. Se olis ollu paljo hankalampaa kui pari pistosta päivässä ja välillä tökätä sormee.. Sitä paitsi kohta saatetaan kokonaan parantaa koko tauti. Novo Nordisk aloitti viime talvena vastustuskyvyn tutkimisen, että voitaisiin keskeyttää autoimmuuni reaktio. Novo ei oo ainut joka tutkii. Diabetes voidaan parantaa jo nyky päivänä, ongelma on vaan että se ei pysy poissa. - Ninnih
Voivoi, kannattaisiko hankkia ensiksi oikeaa tietoa tai kokemusta. En voi kun nauraa tyhmyydellesi. Toivottavasti et itse hanki lapsia ettei sama kiero ajattelutapa tartu muihin. Hanki oma elämä. Miksi sinua niin kiinnostaa muiden elämä, ehkä omassasi on kaikki niin huonosti. Voi reppana!
- YlpeäT1D
Vanha ketju, mutta pakko kirjoittaa, kun kuohahti :D Olen 20v nuori nainen ja diabetes ollut ny..ÖÖ...12 vuotta eli sairastuin 8 vuotiaana :) Kummallakaan vanhemmistani ei ole diabetestä,mutta molemmilta puolilta suvusta kyllä on, sitä periytyvää ja vähemmän periytyvää. Ja sekin ettei kummallakaan vanhemmallani, eikä isovanhemmillanikaan ole tyypin 1 diabetesta, oli totta kai shokki ensin vanhemmilleni (kuin myös itselleni) että silti minulle se tuli. Mutta jos vanhemmat todella rakastavat lastaan, niin kyllä he jaksavat hoitaa. Nykyäänkin itse valittelen välillä piikittämistä (jos damaan paikkaan useampaan otteeseen pistää,niin sattuu yms,. muut liitännäissairaudet ja ne riskit mitä voisi omalle jälkikasvulle tulla) mutta sen kanssa on vain opåittava elämään.
Lisäksi jos äidillä on diabetes, se periytyy lapselle muistaakseni n. 3-5% todennäköisyydellä, aika pieni, eikö totta? Ja hyvä hoitotasapaino takaa sen, että raskaus onnistuu sen 25% varmuudella joka kuukausi, eikä lapsellekaan tule mitään ylimääräisiä raajoja tai muita vastaavia mitä jotkut kritisoivat :)
Vanhemmista se riippuu. Itse olen aina halunnut sen 3 lasta ja ylpeänä aion ne hankkia (tai,no, sittenhän sen näkee jos suunnitelmat muuttuvat, mutta ;) ) ja ainakin nyt sitten vittuilakseni tuolle alkup. kirjoittajalle :) Jos olet vanhempi ainesta, niin ei muuta kuinka maata täyttämään vai miten se raamatun mukaan meni? :D (Ja ei, nyt en jaksa vielä puida tätä 7mrd. asukasta maapallolla jo - dilemmaa :) ) - Sääli lapsetonta!
Oletpa sinä aloittaja itsekäs ja ajattelematon,kun tuollaisia puhut.Tuskin kukaan
hankkiutuu väkisin raskaaksi ja hankkii diabeteslapsia.Jokaisella lapsella on
oikeus syntyä tähän maailmaan.Diabetes ei ole niin kamala,kun sitä hoidetaan
oikein.Voisi enemminkin sääliä niitä,jotka tuskin koskaan voi saada omia
lapsia tai sitten ei ollenkaan. - vasikka.
Ja jos vielä antaa lapselle riittävästi D-vitamiinia, niin vähintään puolittuu riski saada I-tyypin diabetes.
Ja maidonkin voi vaihtaa veteen.- Väärä ohje
"Ja maidonkin voi vaihtaa veteen. "
Kun lapsi aikuistuu, kiroaa moneen kertaan vanhempansa kärsiessään osteoporoosista. - vasikka.
Väärä ohje kirjoitti:
"Ja maidonkin voi vaihtaa veteen. "
Kun lapsi aikuistuu, kiroaa moneen kertaan vanhempansa kärsiessään osteoporoosista.Osteoporoosi ei johdu maidon puutteesta.
- Kalsiumia
vasikka. kirjoitti:
Osteoporoosi ei johdu maidon puutteesta.
Osteoporoosi tuleekin huonosta maitotuotteiden saannista.
- mars85
hahahhahahahahahahahahah ja iso repeäminen ketjun aloittajan jutuille!
toivottavasti on oppinut jotakin näiden muutamien vuosien aikana. raukkaparka :D - olepässihiljaa
Lienee asia joka ei kuulu sinulle pätkän vertaa, vai mitä.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272514Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271396- 981337
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59985