Pesästä pudonnut muna

haluaisin auttaa

Hei!

Mitä kuuluu ihmisen tehdä jos löytää pesästä pudonneen ehjän munan? Luulen että se on räkättirastaan muna. Koska siinä puussa ja lähimailla niitä kovasti hengailee. Muna on aika pieni ja vihreä. Ja nyt löysin puusta (kuusesta) aika matalalta sen pesänkin, oksan päässä.

En ole koskenut munaan, muutakuin tikulla hiukan koittanut, ja raskaalta se tuntuu, eli sisällä on kaikki tallessa. Muna siis ei ole rikki.

Silti muna on tippunut puun juureen toiselle puolelle puuta, missä pesä on, eli aika pitkän matkan on "lentänyt".

Siksi mietinkin että onkohan joku koittanut varastaa munan , koska jos muna tippuisi suoraan pesästään maahan, se olisi tippunut ainakin puolitoista metria toiseen suuntaan.

Voinko tehdä munan hyväksi jotain? Vai kuuluuko se vain jättää maahan?

Kiitos vastauksista!

5

5679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korpikuus

Parempi jättää maahan, munat voivat olla kuitenkin kylmettyneet tai muuten vaurioituneet niin ettei niistä mitään kuoriutuisikaan.

Joidenkin lajien kohdalla emo saattaa heittää toisen yksilön munimia munia pois pesästään. Varsinkin silloin tätä tapahtuu, kun jokin laji valtaa valmiiksi asutun pesäkolon ja tyhjää sitä tavarasta. Usein munat taitavat rikkoontua näissä puhdistustalkoissa.

Muna voi pudota myös vahingossa, vaikkapa emon nopeasti paetessa pesästä vaaraa. Tai jonkin eläimen tutkiessa munia ruuansaanti mielessään.

Yksi vahingossa pudonnut muna ei kuitenkaan pesintää haittaa, joten toivotaan että löytämäsi munan "sisarukset" ovat yhä ehjinä pesässään emon haudottavana.

• haluaisin auttaa

Hei!

Kiitos mukavasta vastauksestasi. Jätin munan maahan sitten, ehkä se siitä kulkeutuu jonnekin. Naapurin mummolle kun kerroin ja näytin , niin sanoi että "ei sen niin väliä jos räkätin muna on, saat kuule pesänkin ihan mun puolesta rikkoa, niitä on täälläpäin aivan liikaa. Syövät kaik meidän mansikat."

Et sil viissii. En kyllä pesää mennyt rikkomaan, enkä mene.

Mutta joo, kiitos asiantuntevasta vastauksesta ja Hyvää kesää!

• Anonyymi

Meillä TURKINKYYHKY-pesästä on pudonnut puun juurelle kaksi (2) munaa, mutta näyttää siltä, että
        lintu edelleen hautoo, joten kysyn, että miksi lintu edelleen hautoo, vaikka turkinkyyhky saa vain kaksi munaa ja ne molemmat ovat ilmeisesti menetetty?

• voi luoja sentään

Kyllä on kuinka ihmiset on noin urbanisoituneet, vähän kun kysyisi, pitäiskö hampaat pestä päivittäin.

• ketjun aloittaja

Hehee, olipas hauska kommentti.
      Mutta niin sitä vaan ollaan urbanisoitu, kyllä näin on. Minä aina asunut kaupungissa kerrostalossa vailla kosketusta luontoon, maalle muutettuani, kaikki on aika uutta. Nähdessäni linnun munan meni sormi suuhun.

Näin se vaan on. Harmi kylläkin, sillä minunlaisiani on monia.
      Eihän meitä luotu elämään eristyksissä luonnosta keskellä betoniviidakkoa.
      Ykseys luoonnon kanssa on huono, ja omalta osaltani ainakin yritän parantaa sitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      169
      2114
    2. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      14
      2112
    3. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      92
      996
    4. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      837
    5. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      783
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      35
      776
    7. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      156
      772
    8. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      30
      736
    9. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      704
    10. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      50
      674
    Aihe