Kieltä opiskelemaan?

Neuvoja vailla

Moi. Olen reilusti yli parikymppinen mies ja monenlaisten harharetkien jälkeen olen päätellyt että tykkäisin opiskella kieltenopettajaksi- ja tai kääntäjäksi. Aiempia korkeakouluopintoja minulla ei kesäkoulujen kursseja laskematta ole.

Olen ajatellut valitsevani saksan tai venäjän väliltä. Aloitin melko vasta lyhyen saksan aikuislukiossa ja opin melko hyvin; minua on pidetty kielellisesti melko lahjakkaana lapsesta saakka. Uskon siis että tavoite olisi realistinen.

Minulla ei kuitenkaan ole toisen asteen koulupohjaa joten tarkoitukseni on pyrkiä yliopistoon avoimen kautta. Onko tässä mitään ongelmaa kuten että pitkittyykö opiskeluni suhteessa ilmaiseksi opiskeleviin? Ymmärsin että avoimena voi suorittaa kolmessa lukuvuodessa 120 opintopistettä mutta voiko sitten perusopintojen jälkeen hakea suoraan päätoimiseksi oppilaaksi ja olla samoilla viivoilla muiden perusopintonsa suorittaneiden kanssa ja takoa 180 opintopinnaa/täyden kandidaatin tutkinnon kolmessa lukuvuodessa? Mikä on nopein ja taloudellisin tie tutkintoon?

Kuinka vaikeaa esim.saksan opintolinjalle pääseminen on? Kohteenani on nyt Joensuun yliopisto. Onko avoimen koe erilainen kuin normi? Jos en pääse seuraavana lukuvuonna suoraan opiskeluputkeen niin ajattelin sitten täyttää aikani opiskelemalla muita aineita jotka suoraan tukisivat ja nopeuttaisivat valmistustani, olematta kuitenkaan sitä itseään.
-
Kannattaako siis käydä erikseen esim.suomen kielen perusopintoja tai jotain pedagogisia opintoja? Erityisesti jos en voi aloittaa haluamaani pääainetta niin pian kuin haluan. Saako muiden kielten osaamisesta/suorituksista minkäänlaista ylimääräistä legitimiteettiä pääsykokeissa tai sitten työmarkkinoilla? Olen kuitenkin opiskellut useita eri kieliä ja opintopisteitä kertyy tätä kautta ihan harrastuksen muodossa, kaikista muista paitsi pääaineeksi tulevasta kielestä.

Kiitos kaikista neuvoista.

1

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MM

      En osaa sanoa, mikä on taloudellisesti kannattavinta tai mikä tilanne on saksan tai venäjän kohdalla, mutta vastataampa nyt jotain.

      Avoimessa yliopistossa opintokokonaisuuksia suoritettuaan voi käsittääkseni hakea suoraan tutkintoopiskelijaksi tiedekuntaan. Joka vuosi kannattaa yrittää, vaikka ekalla kerralla ei pääsisikään. Mitä paremmat pisteet suoritetuista opinnoista, sitä todennäköisemmin voi päästä sisälle. En ole varma, vaikuttavatko muut sivuaine- ym. opinnot mitenkään siihen, valitseeko oppiaine sinut opiskelijaksi.

      Vaikka ei pääsisikään yliopistoon, niin kääntämäänhän saattaa päästä myös pelkällä ammattitaidolla, eli kannattaa varmaan yrittää tehdä pieniäkin käännöstöitä joilla sitten voi todistaa osaamistaan myöhemmin.

      Toivotan sinulle onnea opiskeluihin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4153
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3744
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2598
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1737
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1501
    Aihe