verenpaine lääkitys

utelias vaan

Kertokaa te,jotka käytätte verenpainelääkitystä,millaisia verenpaine lukemanne olivat kun todettiin,että pitää aloittaa lääkitys. toisinsanoen millaisilla lukemilla lääkitys yleensä aloitetaan.

5

1165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kinzalcomb

      Minulla oli 220/150. Ihan vahingossa huomattiin, menin lääkäriin täysin toisen asian takia. Ei ollut ollut minkäänlaisia oireita. Lääkitys aloitettiin tietysti välittömästi. Oli onnea sikälikin että ensimmäinen lääke jota kokeiltiin sopi loistavasti.

    • kyllllss

      150/101.... 145/90... mulla jo noi paineet itella tuntu, ehka oon herkempi, olen nuori. Ei tommosia paineita joka pv jaksa.. ainakaan mie! Nyt laskenu 130/90.

    • 2+14

      Isällä oli paineet pitkän aikaa (ehkä vuoden verran) satunnaisissa kotimittauksissa 160-170 / 100-110 ennen kuin käskin lääkäriin. Siellä seurattiin vielä viikon-kahden verran päivittäismittauksilla tilannetta ja aloitettiin lääkitys (54v.). Tällä hetkellä painetaso kuulemma n. 120-130/75-85.

      Tottakai lääkityksen aloitukseen vaikuttaa monet asiat kuten ikä, sukurasitus ja perussairaudet, mutta yleisesti ottaen jos yläpaine on yli 160 niin lääkitys PITÄÄ aloittaa ja jos yläpaine on 200 niin lääkitys pitää aloittaa HETI. Alapaineissa vastaavat rajat lienevät 110 ja 120.

    • n45

      Minulla oli 220/160 eikä se tuntunut miltään, ei ollut päänsärkyä eikä huimausta. Lääkitys aloitettiin vasta kun jouduin sairaalahoitoon sydämen vajaatoiminnan takia. Kävin kyllä terveyskeskuslääkärillä, mutta ei hän mitannut verenpainetta.

    • paljon mittaava

      Lääkityksen aloitus riippuu paljonkin ihan sun kokonaisterveydestäkin. Siis onko kyseessä ns. perusterve henkilö, jolla vain huomataan koholla olevat paineet vai onko henkilöllä jotain muita riskisairauksia (kroonisia) taustalla.

      Ns. ennaltaehkäisevässä merkityksessä verenpainelääkitys saatetaan aloittaa vaikkapa jo jossain 150/80 lukemissa. Itselläni aloitettiin ns. munuaistensuojalääkityksenä vuonna 1993, kun paineet oli useammalla kerralla luokkaa 140-160/70-80.

      Normaalisti tuossa mun tilanteessa varmaan käytäisiin läpi niitä suola- ym. juttuja ensin eli yritettäisiin lääkkeettä saada tilannetta paremmaksi. Ja seurattaisiin kuitenkin vaikutuksia, jottei pääsisi tuollaisia huippuarvoja kehittymään.

      Suosittelisin muuten ihan omatoimista paineiden seurantaa, koska vastaanottokäynnillä saattaa monelle tulla todella paljon normaalista korkeammat arvot eli on ns. "valkotakkisyndrooma". Eli jos vastaanotolla tulee korkeaty arvot, kannattaisi seurata vaikka kotona tai sitten terveysaseman omamittauspisteessä muutaman kerran tuloksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2092
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1905
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe