Pensas vadelman leviäminen

-H-

Hei.

Haluaisin Mansikkamaalle pensas vadelmaa pari puskaa, mutta leviäminen huolettaa. Haluaisin, että pensaat olisivat omina pensainaan "siististi". Ajatus oli että tekisin kohopenkin ja laittaisin mansikkakangasta. Toimiiko? Pelkään että vadelma leviää ja tunkee esiin sitten mansikoiden seasta ja vaikka mistä. Mansikkamaa on kokonaan katettu mansikkakankaalla ja käytävien kohdalla on kankaan päällä vielä kuorikatetta. Eli en haluaisi, että mitään ylimääräistä alkaa nousemaan mistään... onko tämä turha toivo jos laitan vadelmaa pari pensasta? Maurin makeaa ajattelin, kun sitä ei tarvitsisi hirveästi tukea.

Kiitos jos joku osaa sanoa, kannattaako jättää vadelma kokonaan laittamatta vai mitä teen, ettei se leviäisi? ja kommenttia haluan myös siihen, toimiiko ylipäätään vadelmien kohdalla tuo mansikkakankaan käyttö?

3

7795

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vattu on vattu

Meillä vadelmat kasvavat nurmikon ympäröimänä, eli leikataan leikkurilla ympäriltä ja sillä saa leviämisen estettyä. Yllättävän pitkällekin ne yrittävät kasvaa alkup. kasvista. En laittaisi kasvimaalle tai mansikkamaalle. Mansikkakangas ei toimi vadelmalla. Haketta voi laittaa juurelle.

• marjaana212

Hei,
      olen parasta aikaa kaivamassa vatturivin ja mansikkamaan väliin "vallihautaa". Teimme toissa kesänä mansikkamaan liian lähelle vatturivistöä. Nyt lähin penkki on aivan täynnä vattujen versoja; nostin mansikkakangasta ja kurkin alle, siellä oli kymmeniä "mönkijöitä".
      Ajattelin laittaa kaivamaani poteroon jonkimoisen esteen (kangasta, lautaa tms), jotta eivät enää pääse mönkimään mansikoiden penkkiin.
      Pelkkä ruohonleikkurilla ajelu niiden versojen päältä ei siis riitä, mitenkä sinne mansikkapenkkeihin millään leikkurilla pääsisikään.
      En kyllä suosittele ilman järeitä kankaita laittamaan kovin lähelle mansikoita.

• Lapiohommia

Tälle kesälle jo myöhäistä, mutta jos jollain sama mielessä...

Vadelman leviämistä ei mansikkakangas estä.
      Istutuskuoppa pitää vuorata juurimatolla, tyyristä tavaraa, mutta pitää puidenkin juuret kurissa.
      Toinen vaihtoehto on haudata maahan iso astia, saavi tai muurauspalju ja tehdä sen pohjaan pieniä reikiä liian veden poistumista varten. Mullan pinta ei saa yltää yli saavin tai juuret lähtee hiipimään pintaa pitkin.

Samalla konstilla voi kasvatella mitä hyvänsä missä hyvänsä, kunhan saa maahan kuopan kaivettua:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      196
      3611
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      57
      2257
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      376
      2220
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2092
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1501
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      478
      1223
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      121
      1073
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      62
      1043
    Aihe