Lainahelvetti - Onko enää toivoa?

Aurinkoa risukasaan?

Ensinnäkin: Toivon asiallisia vastauksia. En kaipaa viestejä tyyliin "kuka on niin hölmö, että edes ottaa pikavipin?" Tiedän itsekin olleeni hölmö, ja turha tässä on enää enempää rypeä itsesyytöksissä.

Aloitin ottamalla pikavippejä ensimmäisen kerran 4 vuotta sitten. Tuolloin otin myös luottokortin. Juhlin jonkin verran, mutta tuloni olivat myös pienet, joten minulla ei ollut varaa maksaa kaikkia kuluja pois.

Tilanne on nyt sitten paisunut paisumistaan, olen ottanut muutama tuhat euroa vakuudellista lainaa vanhempieni kautta, mutta kuulemma enempää eivät suostu enää takaamaan. Mikä on minulle ihan OK, omapahan on syyni.

Nyt minulla on lainaa yhteensä n. 18 000e, josta vippejä n. 4000e.

Vuoden alusta tuloissani oli vielä heittelyä, mutta nyt alan ensi kuusta alkaen tienaamaan extraduunejen avulla yht. vähintään n. 3000e/kk. Tämä antaa mahdollisuuden lyhentää lainojani jopa 1000-1500€/kk.

En ole vielä menettänyt luottotietojani, mutta nyt kun en ole saanut noudatettua maksusuunnitelmia, uhkaa osa laskuista mennä oikeuteen. Minulla on velkojia jopa n. 20kpl(!!!!) joten olen laskenut, että mikäli saan neuvoteltua kk-eräksi esim. 50€/kk JOKA paikkaan, säilytän luottotietoni. Maksuaikaa pitäisi saada myös lisää, en tiedä mitä siihen tulevat sitten taas sanomaan..

Aion heti huomenna tarttua luuriin ja soittaa ensin velkaneuvojalle, ja sitten käyn kaikki velkojat läpi ja anelen armoa.

Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Miten olette selvinneet?

Onko vielä mahdollista nousta tällaisesta suosta?

Ja korostan: asiallisia vastauksia kiitos!

47

2356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aurinkoa Risukasaan

Sain ajan velkaneuvojalle, mutta kuulemma aika varmasti mulla menee osa ulosottoon :( Aion kuitenkin taistella viimeiseen asti!!!

• aapelikaapelixyz

Ei ulosotto ole niin paha rasti, mutta suosittelen kuitenkin menemään rohkeasti noiden velkojien puheille. Maksa pois kokonaisia lainoja ensiksi - oikeudenkäynti ja maksumuistutuskulut ovat enemmän tai vähemmän samat jätätkö maksamatta 1 euron vai 100 euroa.

Eli jos sinulla on useampi velkoja jotka eivät suostu maksusuunnitelmaan kannattaa maksaa osa näistä kokonaan pois ja antaa sitten muutamien mennä ulosottoon. Mitä pienempi laina, sitä järkevämpi se on kuitata kokonaan.

ymmärsitkö?

• Aurinkoa Risukasaan

Samalla tavalla velkoneuvoja neuvoi. Nyt vaan puhelin kauniiseen käteen ja soittelemaan. Tosin aika vaikea pitää kiinni maksusuunnitelmista, jos on n. 20 velkojaa jotka vaatii n. 100e/kk, eli 2000e/kk yhteensä... Huh.. No katsotaan miten mun käy..

• Aurinkoa Risukasaan?

Nyt tällä hetkellä tuntuu siltä, että tekisi mieli luovuttaa vaan.

Osa on ollut todella joustavia velkojista, osa on halunnut laittaa velan pienempiin eriin, jolloin erät vaan suurentuneet.

Yksi erittäin ei-joustava taho oli selkeästi Resolvium Group, kannattaa olla varovainen heidän kanssaan.

Toisaalta, jos hakee syypäätä niin voi vaan katsoa peiliin...

Huokaus.

• Mandar

Minulla vähän sama juttu. Ja Resolviumin kanssa myös ongelmia.Eivät joustaneet pätkääkään ja sitten alkoi tulla kaikenlaisia 30 e maksuja vaikka yritin joka viikko laittaa rahaa niiden tilille. Viimein meni jo haastemiehelle ja sitten kun maksoin koko summan niin vieläkin jouduin taistelemaan sen perinnän kanssa vaikka olin jo maksanut. Pitää olla kovana eikä suostua kaikkeen mitä ne vaativat. Kohtuus kaikessa.

• voimia

Hei!

Tärkeintä on, että rohkeesti tekee asialle jotakin. Muista, ette lyhennä liikaa kuukaudessa lainoja, silloin tulee kiusaus jossain vaiheessa vaan vetää pakka sileeksi, kun menee elämä liian kireelle.

• Aurinkoa Risukasaan?

Se on totta. Mutta esim. osa tarjosi ratkaisuksi vain minimissään 200€/kk maksusuunnitelmaa, johon minulla ei kyllä luultavasti ole varaa. Ainakaan useampaan tällaiseen erään.
      Laskin aiemmin, että mikäli saan kaikista sovittua 50€ maksuerät niin ehkä selviän tästä, mutta nyt kun suurin osa kiskoo 100-200€/kk niin toivonkipinä alkaa kadota...

• Aurinkoa Risukasaan?

Ja ehkei se ulosottokaan nyt ole niin vakava asia. Jos menettää luottotiedot esim. vaan kahdeksi vuodeksi ja sen aikana makselee kiltisti kaikki maksut..
        En kuitenkaan ottaisi luottokorttia ja minulla on uusi työ ja uusi vuokrakämppä, tuskin luottotietojen menetys niihin vaikuttaa kauheesti...?

En tosin tiedä... Sinnitellään tässä vielä.

• aurinkoa, aurinkoa

Ota huomioon, että ulosottovähennys noilla tuloilla, olisi noin 42% palkasta eli 1 344 euroa. Palkkasi on verojen jälkeen noin 2200 - 2300 euroa, josta uo:n jälkeen jää 1000 euroa käteen. Tästä vähennät vuokran, ruokakulut ja muut pakolliset maksut. Jää ehkä 200 - 300 euroa, näillä ei paljoa muita maksusuunnitelmia maksella.
      18 000 euron laina kasvaa vielä paljon uo:n myötä, seuraavat 2-3 vuotta olisit ainakin ulosotossa.

Luottotietojen menetys ei vaikuta jo olemassa olevaan asuntoon. Jatkossa maksat ainakin vuokran ajallaan. Muuten et saa mistään, edes kaupungilta, uutta asuntoa.

• hmmm....

noh noh. Aloittajan palkasta mikäli se olisi säännöllinen veisi sen 700 euroa/kk. Koska kesdkivertopalkka niin se 1/3 osa päteäisi...

• aurinkoa risukasaan

Ajattelin hakea takuu-säätiön takausta, jolloin nuo asiat helpottuvat.. En haluaisi että mitään menee UO:on tässä välissä (6kk), mutta kun rahaa ei ole ja osa ei suostu joustamaan millään niin pakko varmaan jossain välissä vaan olla maksamatta ja antaa mennä oikeuden kautta... Mutta viimeiseen asti taistelen ja kukkaron nyörit on niin perhanan tiukalla niin kauan kun kaikki on saatu maksetuksi!

• finanssirujet

Tuo lähes 20 000eur jonka kerroit olevan velkaa on vielä suhtellisen pikku juttu.Toki töissä saa käydä ja maksaa.Eikä sitä ulosottoa kannata pelätä.Itsellä vielä hiukan enemmän siellä.Otan jossain vaiheessa jostain järjestelyluoton ja maksan kaikki pois.Nyt uo-mies huolehtii velkojeni maksusta.Luottotietojen menetys on siinä mielessä hyvä asia,että se estää lisävelkaantumisen(ainakin rahoituslaitoksiin)Takuu-säätiö on erittäin hyvä vaihtoehto.Onnea jatkoon!

• hmmm....

Kannattaisi ottaa sen 30,000 lainan niin jäisi se kymppi(tonni) vielä rillutteluun.Näin pääsee korvamerkitsemään mihin rahat seuraavat vähintään 10 vuotta menee ja samalla osan elämästään ja saa pidettyä suuren osan puolisoehdokkaista loitolla. Tämän sanon kokemuksella.,,,

• Aurinkoa Risukasaan

Järjestelylainaa ei makseta tilille vaan siitä maksetaan suoraan velkojille..Muuten "tosi" hyvä idis..
      Tääl on kyl jengillä ihan älyttömiä juttuja...

• K

toi sun tilanne on aika paha... noi vipit pitäis ehdottomasti saada pois maksettua mahd. äkkiä... kaverini otti sen takia lainan, (mikä ei ilmeisesti sun kohdalla tule onnistumaan), mut kun jos noi kaikki 20 kpl menee ulosottoon, niin ulosotto maksaa niitä siitä sun palkastas moneen paikkaan ja tossa tapauksessa olisit ulosotossa aika kauan... ja sitten kun veikkaan että osaan ei riitä sun palkastas ees maksaa erää, ni ne sitte kasvaa ihan kivasti siellä korkoa. En halua lytätä sua, mutta kaunistelematta mun mielestä se menee vähän niinku näin. :/

• Aurinkoa Risukasaan

Niin siis on mahdollista saada laina, jos saan takuu-säätiön takauksen, mulla on maksuvaraa ja halua selvittää tämä sotku. En todellakaan anna kaikkien velkojen mennä ulosottoon, maksan pienemmät lainat nyt ainakin mahd pian pois. Mulla on aika velkaneuvojalle myös pian, ja sieltä saan ainakin hyviä ap

• Aurinkoa Risukasaan?

siis apuja ja neuvoja hakemuksen täyttöön.. Kyllä mä uskon nyt että selviän!

• aika hauska

"Kyllä mä uskon nyt että selviän!"
      Tää on kyllä hauskin pitkään aikaa. Lainaa 18 000 euroa ja velkojia 20 kappaletta. Ja nyt vasta huomaat, että jotain on vialla. Paljon onnea elämääsi, sitä tulet tarvitsemaan, onnea.

• Aurinkoa Risukasaan

Jes! Ihanaa, just tällasia kommentteja mä kaipaan, näitä lisää..
      Niinkun sanottu, tiedän itsekin että ongelmia on ollut jo viimeiset 4-5v. En vaan ole uskaltanut avata silmiäni todellisuudelle ennen kuin nyt. Mutta tiedän ihmisiä jotka ovat pahemmastakin selvinneet hengissä.
      Tai mitä mä sulle oikeastaan tätä selitän!
      Onnea vaan sinullekin elämääsi, todella kiva että sulla on ylimääräistä aikaa tulla tänne nauramaan toisten ongelmille.

• metall-leidi

Minä en naura sun ongelmillesi vaan toivotan sulle onnea! mitä pikemmin saat hakemuksesi Takuu-säätiöön sen parempi. Velkaneuvojan kanssa voit laittaa velat siistiin pinoon ja velkaneuvojalta saat arvokasta ohjeistusta mitä tulee hakemukseen laittaa. Velkaneuvonnassa arvioidaan sulle maksuvarta minkä mukaan voit ruveta velkoja lyhentämään järjestelylaina päätöstä odotellessa.
        Mä laadin listan kaikista velkojista ykkösestä eteenpäin ja maksoin kuukausittain jokaisella rapioita maksuvara suuruisella summalla. Mulle uhottiin ja uhkailtaiin mutta en välittänyt vaan maksaa raksutin.
        Mulla kesti 7kk odottaa päätöstä ja puolessa välissä käsittelyaikaa multa pyydettiin lisäselvityksiä. ilmeisesti halusivat kontrolloida etten ollut llisää velkaantunut ja miten yritin maksaa velkaani ja miten selvisin arjen pakollisista menoista.
        Älä välitä toisten mielipiteistä vaan taistele ja toivo parasta!Kaikesta selviää.Mulla oli toi tilanne pari vuotta sitten ja nyt olen jo 1,5 vuotta lyhennellyt velkaani. Kestävyyttä toivotan sulle

• Aurinkoa Risukasaan
        metall-leidi kirjoitti:

Minä en naura sun ongelmillesi vaan toivotan sulle onnea! mitä pikemmin saat hakemuksesi Takuu-säätiöön sen parempi. Velkaneuvojan kanssa voit laittaa velat siistiin pinoon ja velkaneuvojalta saat arvokasta ohjeistusta mitä tulee hakemukseen laittaa. Velkaneuvonnassa arvioidaan sulle maksuvarta minkä mukaan voit ruveta velkoja lyhentämään järjestelylaina päätöstä odotellessa.
        Mä laadin listan kaikista velkojista ykkösestä eteenpäin ja maksoin kuukausittain jokaisella rapioita maksuvara suuruisella summalla. Mulle uhottiin ja uhkailtaiin mutta en välittänyt vaan maksaa raksutin.
        Mulla kesti 7kk odottaa päätöstä ja puolessa välissä käsittelyaikaa multa pyydettiin lisäselvityksiä. ilmeisesti halusivat kontrolloida etten ollut llisää velkaantunut ja miten yritin maksaa velkaani ja miten selvisin arjen pakollisista menoista.
        Älä välitä toisten mielipiteistä vaan taistele ja toivo parasta!Kaikesta selviää.Mulla oli toi tilanne pari vuotta sitten ja nyt olen jo 1,5 vuotta lyhennellyt velkaani. Kestävyyttä toivotan sulle

Kiitos sinulle, tällaisia vastauksia kaipailin. Ihmisiä jotka on käyneet läpi saman ja selvinneet hengissä.. :) JA oikeita,asiallisia neuvoja!
        Kiitos, ehkä tää tästä..

• Aurinkoa Risukasaan?
        metall-leidi kirjoitti:

Metall-Leidi, ehtikö sulla mennä tuossa 7kk aikana luottotiedot? Vai oliko mennyt jo aiemmin..?

• ei vaan käsitä

Vielä parempaa, ongelmia ollut jo viisi vuotta ja nyt vasta alat tekemään asialle jotain.. Kun äiti ja isä ei enää lainaa takaa. Kummallista.

• Aurinkoa Risukasaan

Olen jatkuvasti yrittänyt asialle jotain.. ja maksanut velkaa velalla.. Joskus järkevämmällä, joskus vähemmän järkevällä..
      Ja takuullinen laina otettiin alunperin opintoja varten.. Jep jep, mutta niinkun sanoin, mitä minä olen vieraille ihmisille selittelemään, tulin tänne hakemaan neuvoja ihmisiltä, en selittelemään tai hakemaan lisää itsesyytöstä.
      Ihmettelen, mistä nää osottelevat sormet edes eksyy tänne osastolle???

• ei vaan käsitä

Niin.. jospa miettisit muitakin kuin itseäsi.

Yhteiskunnalle tämä tulee aika kalliiksi. Ulosottolaitos kokonaisuudessaan on aika iso organisaatio veronmaksajien piikkiin. Jokaiseen kuntaan ja kaupunkiin palkataan velkaneuvojia koko ajan lisää. Vanhuksien kunnolliseen hoitoon ei ole varaa, terveyskeskuksissa, sairaaloissa, päiväkodeissa supistetaan henkilökuntaa. Mutta yli-velkaantuneet, heille apua ja ymmärrystä löytyy tästä maasta.
      Viimeistään velkajärjestely, jossa miljoonien velatkin annetaan anteeksi.
      Eihän ihminen voi olla vastuussa omista veloistaan.

Ymmärrän kyllä, että velkaantumiselle on monia, oikeita syitä. Työttömyys, vakava sairaus, masennus, erot.. ihan mitä tahansa voi sattua elämässä. Enkä yleensä halua kritisoida muita. Tämä sinun tarinasi, vain ärsyttää minua.

• Aurinkoa Risukasaan?

Tottakai tiedän, että UO tulee kalliiksi, siksi olen koittanut välttää sitä viimeiseen asti. Tähän asti olen tehnyt hulluna töitä ja maksanut verot ja pikavipit kiltisti. Enitenhän tässä on pikavippifirmat saaneet rahaa taskuunsa. Valtiolle en ole tullut maksamaan penniäkään. Mulla ei ole yksikään vippi mennyt oikeuskäsittelyyn asti.

Sitäpaitsi ethän sinä tiedä puoliakaan siitä, miksi olen velkaantunut (yksi syy oli myös työttömyys, jos nyt haluat välttämättä tietää) Ethän edes tunne minua! Tarinani ärsyttää sinua? No onko pakko lukea!!! Tulin pyytämään tänne neuvoa, koska olen pulassa, toivoin, että olisi ihmisiä, jotka olisivat kokeneet saman ja päässeet yli.

Mitä sinä hyödyt minun syyttelemisestäni? Saatko siitä jotain omaa mielihyvää, kiva kun jollain asiat on huonommin kuin sinulla?
      Minä en rupea sinulle enempää selittelemään, kuten sanoin, en kaipaa syyllistävää sormea.

• ........

"Tähän asti olen tehnyt hulluna töitä ja maksanut verot ja pikavipit kiltisti"
      Ja aiemmin kirjoitit:
      "Nyt minulla on lainaa yhteensä n. 18 000e, josta vippejä n. 4000e. "

"Minä en rupea sinulle enempää selittelemään," ja kuitenkin selität koko ajan.

• Aurinkoa Risukasaan?

Niin selittelenkin, kun olen liian kiltti ihminen (vaikka olenkin jonkun mielestä täällä itsekäs paskiainen ilmeisesti..jep :)) , ja tuollainen syyttely häiritsee mua..

Eka kerta kun osallistun mihinkään nettikeskusteluun, saati aloitan sellaisen.

Ja taitaa jäädä viimeiseksi kun otan liian henkilökohtaisesti :)

Kaikkea hyvää vaan kaikille vihaajillekin. Mä lopetan nyt selittelyt ja keskityn hoitamaan omat asiani kuntoon.

Kaikki ketkä on tähän asti neuvoneet mua niin kiitoksia kovasti, arvostan apua!

• eMmA__

Minulla on velkaa ulosotossa yli 50000€. Merkintöjäkin löytyy. ;) Selviän. Maksan. Paljon. Minulla on työ. Elän onnelista perheelämää. Nainen. 28v. Joku päivä kaikki on maksettu. Tai sitten ei.

En pelkää! Otan vastuuta!

Se on just se mitä haluan sulle kertoa, ota vastuuta veloistasi, mutta älä pelkää. Maailmassa on niin paljon ilonaiheita, niin monta öitä voit nukkua hyvin.

Selviät vaikka kaikki velat on UO:ssa. (Ovat olleet minulle asiallisia ja ystävällisiä.)

Selviät vaikka saat merkintöjä. (Itse en ole juurikaan huomannut että niitä on, aionoa joka harmittaa on että en saa omalla nimellä puhelinliittymän. Kaikki joka olen hoitanut mulla on vielä, vakuutukset, ellos, asunto, työ sekä mies.)

Toki ehdotan että yrität saada takuu säätiön takaus tai perjäät maksusuunitelmien kanssa. Summa on kuitenkin sen verran "pieni" että sen voi hoitaa.

Tsemppiä! Nuku hyvin!

• Aurinkoa Risukasaan?

Kiitos Emma :) Tsemiä sinulle myös. Olen lukenut että jotkut nuoret ovat velkojen takia harkinneet itsemurhaa. Ymmärrän toisaalta senkin, vaikkakin aika ylidramatisoitua mutta sen verran ahdistavaa tämä on.
      Mutta tärkeintä elämässä on kuitenkin läheiset, ihmiset ympärillämme. Ei raha eikä materia. Jos nuo em. asiat on kunnossa, ei kannata masentua vaan ottaa itse itseään niskasta kiinni, hoitaa asiat kuntoon ja olla iloinen niistä hyvistä asioista mitä on.
      Mutta kyllä tästä selvitään. Ja tosiaan, itse olen 25-vuotias, toivottavasti 30vuotiaana velaton, sitten voin koittaa hyödyttää tätä yhteiskuntaa, muullakin tavalla kun rahoittaa pikavippiryöväreitä ;)

• Torsas

Älä nyt moiti pikavippifirmoja ryöväreiksi. Jokunen aika sitten olit varmasti hyvin tyytyväinen, että sait niiltä rahaa lainaksi tarvitessasi. Muualta tuskin olisit saanutkaan ja siitähän olisi voinut tulla paha mieli jo silloin. Ainahan se on parempi kuin saa ongelmat lykätyksi hieman tuonnemmaksi.

• Lainojamaksamassa

Älä välitä härskeistä kommenteista. Sellaista tämä nettikeskustelu on, aina on sellaisia jotka eka tilassa ivailevat. Hyvä että olet tarttunut tilanteeseen ja aidosti haluat tehdä jotakin. Parasta olisi tietysti jos voisit saada lainan jolla maksat pis kaikki pikkulainat.18000 euron lainaan maksat pois muutamassa vuodessa jos pystyt lyhentämään n 500-600 eur kk. Ongelmana on vain saada niin ison lainan ellei ole vakuutta Voisiko vanhempasi ottaa lainaa ja sitten maksaisit niille? No Takuu-säätiön takaus on tietty kivempi. Kokeile myös Santander ja Freedom laina jotka voit saada ilman vakuuksia. Mutta tee se ennenkuin luottotiedot menevät. Voisit ehkä myös saada pienempiä lainoja esim Ellos, Joustolaina, Risicum jolla voit maksaa pois osan lainoista eteivät mene ulosottoon. Jos päästät jotakin ulosottoon loppuvat mahikset saada järjestelylainojakin (paitsi Takuu säätiön)

• aurinkooa

Espanjassa on kuollut tänään ainakin kymmenen ihmistä maanjäristyksessä, Japanin tuhoista tai arabimaiden sodista puhumattakaan.
      Eiköhän oma terveys, koti, perhe ja kaikki läheiset ihmiset ole aina ne tärkein asia elämässä. Taloushuolet tietysti ahdistavat, mutta voi olla tyytyväinen jos ne ovat suurin huolenaihe :)

• ei uusia lainoja!

Lainojamaksamassa:
      Koko lainahelvetti johtuu käsittääkseni siitä, että noita muita lainoja on otettu ja niillä maksettu edellisiä. Nuo mainitsemasi lainat ovat yli 20% vuosikorolla. Näin alkuperäinen lainasumma vain kasvaa ja kasvaa.
      Korkoja ja kuluja tulee lisää eikä pääoma pienene, vaan suurenee samalla.

Ulosoton voi uusilla lainoilla vielä välttää, mutta jossain vaiheessa tulee stoppi tai taitaa olla jo nyt. Kun velkasumma ylittää reilusti 20 000 euron, ei kolmen tonnin kuukausituloilla enää makseta kaikkia lainaeriä.

Takuusäätiö on siis paras vaihtoehto. Toisena sosiaalinen luotto.

• neuvoja vielä

Älä ota uutta lainaa, edes välttääksesi ulosoton!
      Takuusäätiö aikoinaan käski keskeyttämään opintotuen, jotta uutta takaisin maksettavaa ei syntyisi. Tulot olivat liian suuret opintotukeen nähden.

Uusi laina, lisävelkaantuminen, estää takuusäätiön lainan. Takuusäätiö seuraa puolen vuoden ajan sinua, ei siis uutta lainaa ja vanhoja maksetaan suunnitelman mukaan.

Tee siis realistinen maksusuunnitelma takaussäätiön hakemukseen.

• Aurinkoa Risukasaan?

Kiitos 'Lainojamaksamassa" välittämisestä, mutta luulempa että alla olevat ovat oikeassa kohdallani ;)
      Herranjestas, toivoisin että olisin ajoissa tajunnut olevani näin kusessa!
      En mä saa enää mitään isompia lainoja, vaikka just tarkastin omatieto-palvelusta et luottotiedot on kaikki 100%kondiksessa.
      Nyt aion vaan mennä ens kuussa sinne velkaneuvojalle, tästä 6kk tähtään että saan takuu-säätiön lainan ja toivottavasti makselen lainat pois 3 v sisään.
      Outoa olla ottamatta uutta lainaa, ja ihan hirveää jos/kun lainat menee ulosottoon ja luottotiedot menee, mutta ei tässä oo muuten mitään järkeä (Siis jos ottaisin korkeakorkoista lainaa vielä tämän lainavuoren päälle, "ei uusia lainoija" olet aivan oikeassa tilanteen suhteen). Aion kuitenkin koittaa, että velkaa olisi max tämän verran kun nyt tuossa 6kk päästä ja töitä teen kun hullu koko kesän.
      Toivon, että ihmiset, joilla on vähänkin ongelmia velkojen kanssa, tajuisivat hakea aiemmin apua kun minä nyt.. KANNATTAA hakea apua ajoissa, ihan älytöntä painia asian kanssa yksin.
      Minäkään en ole kertonut kenellekään velkaantumisestani, enkä ole itsekään halunnut myöntää että mulla on ongelma. Ylivelkaantuminen on selkeästi verrattavissa, ainakin mun mielestä, mihin tahansa riippuvuuteen. Tiedät että olet ns. "alhaalla" mutta haluat vain sulkea silmäsi ja olla välittämättä ja esittää ulkopuolisille että kaikki on kunnossa. Mulla ehkä kaikki ulkoa tulevat ongelmat ajoi tähän, en osaa oikein sanoa.
      Mutta todellakin sanon: NIELKÄÄ ylpeytenne ja hakekaa ajoissa apua kun meillä Suomessa on sitä tarjolla.
      Rauhaa ja Rakkautta ja järkevää rahankäyttöä toivottaen :)

• ei näin

Hyvä, että olet ahkera, mutta myös pitää säännöllisesti vapaata. Viettää muutakin elämää.

Oma asenteeni oli tehdä vain töitä ja töitä ja töitä. Unohtaa muu elämä ja kaikki mihin rahaa kuluu, ruuan lisäksi. Kolmen, neljän kuukauden jälkeen mielenterveys oli aika heikossa kunnossa. Illalla mietin ennen nukkumaan menoa itkien laskuja ja samoin aamulla ensimmäisenä. Tein kahta työtä ja vapaa-aikaa ei ollut ollenkaan. Olin väsynyt, masentunut ja ahdistunut. Itkin tilipäiväni kun kaikki rahat menivät laskuihin ja silti posti toi koko ajan uusia maksukehoituksia, perintäkirjeitä. Jokaisessa sanottiin, että jos ongelmia maksamisessa, ota yhteyttä asiakaspalveluun ja sovitaan maksusuunnitelma. Vain kolmas osa velkojista toimi näin, osa vaati koko summaa heti, loppujen maksusuunnitelmaa en pystynyt, rahat eivät riittäneet.

Syyllistin itseäni niin paljon ja koitin liian nopeasti hoitaa ongelman pois. Ainoa tavoitteeni maksaa velat pois, muulla ei ollut väliä.

Lopulta riitti. Lopetin toisen työn, maksoin yhden laskun kerrallaan pois. Luottotiedoista, kuluista, koroista, maksusuunnitelmista tai mistään en jaksanut enää välittää. En vain jaksanut enää.
      Tästä on kolme vuotta. Nyt velat on maksettu pois ja luottotiedot saatu takaisin. Noin kymppitonnin velka ja masennus on huono yhdistelmä.

Joskus lehdessä oli juttu, että mies tappoi vaimonsa ja lapsensa. Lähetti kirjeen velkojille (en muista tarkkaan kenelle), ettei jaksa enää maksaa ja tappoi itsensä. Jotenkin pystyn ymmärtämään tämän järjettömyyden.

• Aurinkoa Risukasaan

Hei, mukava kuulla että olet päässyt velasta eroon. Ehtikö sulla mennä ulosottoon mitään? Itsekin tässä mietin, voisikohan pärjätä ilman takuusäätiötä mutta toisaalta mulla on enemmän velkaa.
      Koitan pitää vapaa-aikaa myös, onneksi mulla on molemmat työt ihan mielekkäitä :)
      Mutta itku jos toinenkin on tullut tirautettua yleensä just palkkapäivänä kun tajuaa että rahat ei vaan riitä kaikkiin laskuihin, ja olen päätynyt ottamaan uusia vippejä..
      Pitää toisaalta aina suhteuttaa, mulla ei kuitenkaan ole mitään vakavaa sairautta tms. Omia velkoja tässä maksetaan.
      Tunnolliselle ihmiselle on vain aika rankkaa tämä prosessi... :( Jos mulla ei olis tukijoukkoja niin en pärjäis! (siis henkisesti)

• Talousmies vm. 67

Lueskelin noita jonkin matkaa, mutta tässä vielä osaa toiston uhallakin:

Kannattaa ottaa yhteyttä velkojiin ja pyytää maksuajan pidentämistä. Takuusäätiö on yksi hyvä mahdollisuus. Kannattaisi ehkä myös tiedustella kunnan sosiaalista luottoa (en muista ehtoja).

Yhdellä isolla lainalla saisi tietenkin kaikki pienemmät lainat maksuun ja luultavasti pienemmällä korolla. En tiedä onnistuuko, se edellyttää vakituisia tuloja/takeita velan maksamisesta. Oletko käynyt pankissa kysymässä yhtä isoa lainaa, jolla pystyisit hoitamaan kaikki muut lainat?

Jos lainoja on paljon, eikä kaikkia lainoja pysty maksamaan, kannattaa valita maksettavaksi alkupäähän agressiivisimmat velkojat eli ne, joilla on resurssit ja mahdollisuudet viedä asia nopeasti käräjille tuomion saamiseksi ja ulosoton aloittamiseksi. Tässä mielessä kaverivipit ovat viimeisiä :)

Voit harkita sitä, onko sinulla myytävää/turhaa omaisuutta, jonka realisoinnilla saisit ylimääräistä rahaa ja aikaa. Yksi markkinapaikka voisi olla Huutonet. Siellä menee kaupaksi älytöntäkin tavaraa.

Onko sinulla mahdollisuus vähentää menoja eli kiristää taloutta hetkeksi? Viivytä vähemmän tarpeellisten asioiden hankkimista.

Oletko pyytänyt rahaa/lainaa vanhemmiltasi?

Jos luottotiedot menevät, ne yleensä menevät pitemmäksi aikaa. Eli yli sen, kun olet päässyt veloistasi eroon (nyt en muista tarkemmin)

Työnantajalta voisi olla mahdollisuus kysyä palkkaennakkoa?

Ainakin uusien pikavippien ottamista, sinun kuten kaikkien muidenkin kannattaisi välttää.

Voit yrittää lykätä/neuvotella joidenkin tulevien kulunkien maksamista, kuten saada esim. lykkäystä vuokran tms. maksuun.

Veroprosentin tarkistuksella (jos sitä saat alennettua), voit saada enemmän tuloistasi käteen (ei menisi veronpalautukseksi). Sinun tapauksessasi voi tilanne olla toinen, eli veroprosentti voi jopa nousta.

Kulunkeja voit yrittää vähentää mm. jakamalla menoja, esim. asumismenoja, tai työmatkakuluja tms.

Yksi asia mitä kannattaa muistaa on se, että asiat vain pahentuvat jos vaipuu toivottomuuteen eikä tee mitään.

Ps. itselläni on paljon enemmän lainaa, eli noin kymmenkertainen määrä sinun lainoihisi nähden, mutta toki on tuloja ja varallisuuttakin (sijoituksia) näiden maksamiseksi. Sijoitukset tuottavat enemmän kuin lainojen korkomenot eli raha tulee velkarahan luo.

• ei näin

Ulosottoon meni lopulta kaksi laskua.
      Ja kaksi velkaa jäi pyörimään perintätoimistoon. Niistä tuli toinen maksumuistutus ja sitten ei kuulunut yli vuoteen mitään. Kun asiaa vihdoin tiedustelin, ne olivat edelleen siellä korkoa kasvamassa. Eipä tullut merkintää eikä käräjäoikeuden kuluja.

Ulosottorekisterihän säilyy 30 vuotta, mutta suurinosa tiedoista on julkisia vain neljä seuraavaa vuotta. Se on ongelma, jos haet virkaan jossa suoritetaan laaja turvallisuusselvitys. Jossain asuntolaina asiossahan ne voi tarkistaa nämäkin tiedot, ehkä?

• ei näin

Ja hae ihmeessä takuu-säätiön takaamaa lainaa. Vaikka pärjäisit ilman, onhan se satoja, ehkä tuhansia euroja pienempi kustannuksiltaan.

• Pandoras

Minulle on nyt pamahtamassa velat käteen ja ulosottoon menee aika suuri summa. Velkoja on varmaan 40 000 euroa joten en saa mitenkään Takuusäätiön takausta jotta voisin maksella ne yhdellä lainalla pois. Ja kaikista pienemmästä vipistä tuli luottotietomerkintä eli ilman mitään käräjäoikeuden päätöstä. Eli ei ollut mitään ulosotossa, vielä tähän mennessä.
      Varnaan pitää antaa mennä ulosottoon ja yrittää maksella niitä sitten ajan kanssa. Hirvittää vaan kuinka kauan sitä kestää vaikka olenkin ihan vakituisessä työssä.
      Ja toinen asia joka potuttaa on tuo merkintä, niitä varmaan tulee vielä llisää. Mutta on aika järkyttävää että luottotietomerkintä on lähes kaikkien saatavilla sekä ulosottotiedot. Se on todella ihmeellistä että velallinen on huonommassa asemassa kuin joku tosi rikollinen rikosrekistereineen, niitä kun ei jokainen saa katseltavakseen.
      On kuin jokin pahempikin rikollinen. En ymmättä miten se kenellekään sivulliselle kuuluu että on ryssinyt asiansa perusteellisesti. Sen ymmärrän että luottoyhtiöt tms. tarvitsevat ne tiedot mutta kun ne ovat kaikkien saatavilla.
      Muutenkin jo sapettaa että on itsensä tähän jamaan saanut niin sitten saa miettiä kuka seurailee onko tullut maksuhäiriö.

Olen sopinut velkojien kanssa jatkuvasti maksuista mutta määräänsä enempää ei voi sitäkmään tehdä kun velka vaan kasvaa ja nimenomaan vipit kasvattavat sitä eli perintätoimistot kun ottavat joka suunnitelmasta rahat.

En tiedä kuinka paljon vajaan parin tonnin nettopalkasta menee ulosottoon ja kaipa ulosottomiehen kanssa voi sopia maksusuunnitelman ettei työnantajan tietoon tule tämä velkahelvetti kun se ei vaikuta työhön mitenkään.

En tiedä miten tästäkin tullaan selviämään.

• Talousmies vm. 67

Yksi asia, millä nettotuloja voisi vähän lisätä on kirkosta eroaminen. Kirkollisvero on 1 % tai jopa 1,5 % bruttotuloista.

Ulosottoon meneminen tarkoittaa sitä, että velat kasvavat korkoa "hurjaa tahtia" ja lisäksi menee ulosottokuluja, joten ei se hyvä asia ole. Toisaalta on muistettava ettei elämäkään siihen lopu. Ulosotossa saa vapaakuukausiakin, jolloin ao. kuukautena ei ulosottoa tehdä.

Yksityishenkilön velkajärjestely on mahdollisuus päästä eroon veloista esim. 5 vuoden maksuohjelmalla. Tämä tosin edellyttää sitä, että henkilö ei normaalilyhyessä ajassa itse kykene maksamaan velkojaan pois esim. ulosottoon menneiden korkokulujen vuoksi.

Mistä velat ovat pääosin syntyneet ja mitkä ovat nettotulosi ja asumismenosi?

Tuossa ylempänä yritin myös luetella erilaisia keinoja maksuvalmiuden parantamiseen.

• Pandoras
        Talousmies vm. 67 kirjoitti:

Yksi asia, millä nettotuloja voisi vähän lisätä on kirkosta eroaminen. Kirkollisvero on 1 % tai jopa 1,5 % bruttotuloista.

Ulosottoon meneminen tarkoittaa sitä, että velat kasvavat korkoa "hurjaa tahtia" ja lisäksi menee ulosottokuluja, joten ei se hyvä asia ole. Toisaalta on muistettava ettei elämäkään siihen lopu. Ulosotossa saa vapaakuukausiakin, jolloin ao. kuukautena ei ulosottoa tehdä.

Yksityishenkilön velkajärjestely on mahdollisuus päästä eroon veloista esim. 5 vuoden maksuohjelmalla. Tämä tosin edellyttää sitä, että henkilö ei normaalilyhyessä ajassa itse kykene maksamaan velkojaan pois esim. ulosottoon menneiden korkokulujen vuoksi.

Mistä velat ovat pääosin syntyneet ja mitkä ovat nettotulosi ja asumismenosi?

Tuossa ylempänä yritin myös luetella erilaisia keinoja maksuvalmiuden parantamiseen.

Velat ovat pankkilainoja sekä eri luottoyhtiöistä , ei asuntolainaa sekä luottokorttivelkoja. Ja ovat joitain vuosia vanhoja Ja sitten näitä vippejä tietenkin joiden takia kuseen loppuviimeksi jouduinkin joita aloin ottaa viime syksynä.
        Osa veloista on jo perintätoimistolla ollut pitkään ja olen niitä sinne lyhennellyt. Mutta sitten sorruin vippeihin ja siitähän se kierre alkoikin ja nyt taistelen niiden kanssa ja ne kun ovat perintätoimistoilla niin se on loputon suo. Olen maksanut lainaa lainalla ja nyt sapettaa että miten olen voinutkin olla niin tyhmä.
        Kauhulla ajattelen mitä tulee tapahtumaan kun menee ulosottoon ja jollen saa jonkinlaista maksusopimusta asiaan. Summakin on niin järkyttävä että en saa sitä varmaan tässä elämässä maksettua kunnialla. Koskaan aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia vaikka velkaa on aina vähän ollut.
        Vakituinen työ kyllä on ja voisin varmaan lyhennellä ulosottoon 600-700 kk jos saisi maksusopimuksen uomiehelle.
        Kuinkahan kauan tuossakin menisi jos sen reilun 40k joutuis kaikki ulosoton kautta maksamaan.

• Talousmies vm. 67
        Pandoras kirjoitti:

Velat ovat pankkilainoja sekä eri luottoyhtiöistä , ei asuntolainaa sekä luottokorttivelkoja. Ja ovat joitain vuosia vanhoja Ja sitten näitä vippejä tietenkin joiden takia kuseen loppuviimeksi jouduinkin joita aloin ottaa viime syksynä.
        Osa veloista on jo perintätoimistolla ollut pitkään ja olen niitä sinne lyhennellyt. Mutta sitten sorruin vippeihin ja siitähän se kierre alkoikin ja nyt taistelen niiden kanssa ja ne kun ovat perintätoimistoilla niin se on loputon suo. Olen maksanut lainaa lainalla ja nyt sapettaa että miten olen voinutkin olla niin tyhmä.
        Kauhulla ajattelen mitä tulee tapahtumaan kun menee ulosottoon ja jollen saa jonkinlaista maksusopimusta asiaan. Summakin on niin järkyttävä että en saa sitä varmaan tässä elämässä maksettua kunnialla. Koskaan aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia vaikka velkaa on aina vähän ollut.
        Vakituinen työ kyllä on ja voisin varmaan lyhennellä ulosottoon 600-700 kk jos saisi maksusopimuksen uomiehelle.
        Kuinkahan kauan tuossakin menisi jos sen reilun 40k joutuis kaikki ulosoton kautta maksamaan.

Viivästyskorko on tällä hetkellä 8 prosenttia. Joissakin luottosopimuksissa voi olla sovittu paljon korkeammistakin koroista. Olettaisin kuitenkin, että koron nousut yms. huomioon ottaen 40.000 euron lainoista joutuisit maksamaan kulujen kanssa vähintään 4.000 euron korot ja kulut vuodessa.

Näin ollen sinulla menee pelkästään korkoihin ja kuluihin ehkä 335 euroa kuussa. Pääoma ehkä vähentyyy lopuilla eli 265-365 eurolla.

600 euron maksulla saatat saada velat maksetuksi runsaassa kahdeksassa vuodessa. 700 euron maksulla ehkä 6,5 vuodessa. Kaikki kuitenkin riippuu siitä, minkälaista korkoa joudut veloistasi maksamaan ja ulosoton kuluista.

Jos maksat tuossa 6,5 vuodessa: arvioin sinun joutuvan maksamaan korkoja ja kuluja yhteensä koko aikana vähintäään 14.500 euroa ja pääomaa tuon 40.000 euroa.

Ulosotossa lasketaan tietty suojaosuus, joka velalliselle pitää jäädä elämiseen, jota ei siis ulosmitata. Voin laskea sen sinulle, jos saan tarpeelliset tiedot.

Ulosoton perimistä kuluista linkki tässä
        http://www.oikeus.fi/6553.htm

Ulosoton suojaosuuden laskemisesta linkki tässä
        http://www.oikeus.fi/5620.htm

• Voimia!

Henkilön luottotietojen kysymiseen pitää olla perusteet, niitä ei voi vaan naapurin Jaska uteliaisuuttaan tiedustella. Kaikista luottotietokyselyistä jää merkintä rekisteriin 12 kk ajalle. Yritysten, yhdistyn luottotiedot ovat eri asia ja ne ovat julkisia.

Ihan totta, että ulosoton julkisuus on ikävää ja käsittämätöntä.
      Ulosoton ongelmana on, että maksusuunnitelman aikana ei saa tulla uusia saatavia. Ota yhteyttä ulosottoihmiseen ja sovi hänen kanssaan tilanteesta, jos on useita velkoja on menossa sinne.

Velkajärjestely tulee ensimmäisenä mieleen kohdallasi. Varaa aika velkaneuvojalta ja kysy heiltä apua.

Tuo on suuri summa, mutta viidessä, kuudessa vuodessa saat jo hyvin kuitattua. Ei elinkautinen =)

Voimia, jaksamisia sinulle!

• Hevosen ostaja

Tietääkö kukaan miten ulosotto toimii omaisuuden kanssa. Siis mitä omaisuutta ulosmitataan?
      Onko kimppahevonen ulosottokelpoinen?

Jos omistaa osan hevosesta niin voiko ulosottomies laittaa sen pakkomyyntiin yhden osakkaan velkojen takia vaikka siinä olisi monta muuta omistajaa?
      Näkeekö verottaja yleensä hevosen omistussuhteet jos on vaikka peitenimen nimissä? Näkeekö verottaja omistussuhteet?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      166
      2597
    2. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      161
      2392
    3. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      55
      2003
    4. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1997
    5. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      1
      1685
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      59
      1394
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      193
      1284
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1051
    9. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      213
      1046
    10. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      342
      980
    Aihe