lapsella oli käytössä alakoulussa yksilöllistetty matematiikan kirja, mutta yläkoulussa sellaista ei ole käyttöönsä saanut.
opettajan kommentti oli ettei noissa kirjoissa ole mitään eroa, ihan sama vaikka normaali kirjasta jätetään vaan vaikeimmat laskut laskematta.
onko tosiaankin näin?
yksilöllistetyt kirjat matematiikassa..
12
4473
Vastaukset
- niin?????
Mitä eroa sitten kuvittelit niillä olevan?
- ihmettelevä äiti
jotain eroa, jolla olisi merkitystä, kun ei kuulosta loogiselta painattaa kalliimpia kirjoja joista ei ole mitään hyötyä.Tai no, saapahan kustannusyhtiöt niistä enemmän rahaa..
miksiköhän niitä sitten joissain kouluissa käytetään kuitenkin? - Gorillagorilla
ihmettelevä äiti kirjoitti:
jotain eroa, jolla olisi merkitystä, kun ei kuulosta loogiselta painattaa kalliimpia kirjoja joista ei ole mitään hyötyä.Tai no, saapahan kustannusyhtiöt niistä enemmän rahaa..
miksiköhän niitä sitten joissain kouluissa käytetään kuitenkin?Mikä sinun mielestäsi olisi käytännössä sellainen ero, että se olisi lapselle ja opettajalle hyväksi?
Normikirjoista jätetään vaikeimmat asiat pois, siinä se on. Normaaliluokkaan integroidulta yksilöllistetyltä oppilaalta ei vaadita vaikeimpien tai yksityiskohtaisimpien juttujen osaamista, kunhan asioiden pääpiirteet on ymmärretty. - E-kirjan puolesta pu
oletko sinä ymmärtänyt e-kijan ja normaalin kirjan eon? E-kirja on selkeämpi ja ymmärrettävämpi kuin normaali kirja. vähän ja selkeät tekstit - olellisimmat helpompi lukea ja hahmottaa asiat, esimerkkejä ja yhtä läillä helppoja ja vaikeita tehtäviä kuin normaalissakin kirjassa.
tutustu ensin e-kirjoihin ennen kuin osallistut keskusteluun - tietäisit mistä puhutaan... - gorillagorilla
E-kirjan puolesta pu kirjoitti:
oletko sinä ymmärtänyt e-kijan ja normaalin kirjan eon? E-kirja on selkeämpi ja ymmärrettävämpi kuin normaali kirja. vähän ja selkeät tekstit - olellisimmat helpompi lukea ja hahmottaa asiat, esimerkkejä ja yhtä läillä helppoja ja vaikeita tehtäviä kuin normaalissakin kirjassa.
tutustu ensin e-kirjoihin ennen kuin osallistut keskusteluun - tietäisit mistä puhutaan...Olen kyllä tutustunut e-kirjoihin ja käyttänytkin niitä. Osa niistä on hyviä, osa sellaisia, että niiden käyttö ei aina ole järkevää. Ja keskusteluun saan kyllä osallistua, olin sitten kyseisiin kirjoihin tutustunut tai en.
Mistä sinä oikein kinaat? Jos ope käyttää normikirjaa, hänen ammattitaitonsa riittää kyllä neuvomaan e-oppilasta ja muitakin. Ainahan asiat selitetään ensin helpommalla ja yksinkertaisimmalla tavalla. Siitä edetään haasteellisempiin ja yksityiskohtaisempiin juttuihin. Ei ole mikään ongelma valita e-oppilaalle normikirjan tehtävistä ne perustehtävät.
Luulosi, että e-kirjoissa olisi samalla lailla vaikeampia tehtäviä kuin normikirjoissa, ei ihan taida pitää paikkaansa. Tai no tietysti, kenelle ne sitten ovat vaikeita, ne normikirjan perusnormitehtävät...
Ei koko e-kirjarumbassa olisi mitään järkeä, jos niissä olisi yhtä haastavat tehtävät, mutta vaan tehty eri tavalla, esimerkiksi sanallisissa matikantehtävissä vaihdettu kuudesluokkalaisten tilalle viidesluokkalaiset ja jaettavien appelsiinien tilalle omenat. - Älä vedä palkokasvia klyyvariin, tämä oli kärjistetty esimerkki.
- Upeope
Juuri näin se on, ei niissä tehtävissä välttämättä paljon eroja ole. E-kirjojen käyttö vain hankaloittaa sekä open että yksilöllistetyn lapsen elämää, kun tehtävien sivut ja numerot ovat erilaiset kuin kaikilla muilla. Aina kun opetusryhmässäni on ollut yksilöllistettyjä oppilaita, heillä on ollut samat työkirjat kuin muillakin, tosin olen kielten enkä matikan ope.
E-kirjojen käyttö on perusteltua ainoastaan silloin, kun koko opetusryhmä käyttää niitä, esim. pienluokka.
Haluaisitko välttämättä lapsellesi E-kirjat? Miksi? - ihmettelevä äiti
okei, kiitos selventämisestä.
en välttämättä tahdo lapselle sitä kirjaa, en vaan käsittänyt miksi toisessa koulussa pidettiin itsestään selvänä ottaa E-kirja käyttöön koulupsykologin testejen jälkeen mut toisessa sitä ei missään nimessä haluta käyttää.
lapsi selkeästi jää normaaliluokassa muista jälkeen, koska sillä menee pidempään omaksua ne tehtävät, joten jokatapauksessa hänen kohdallaan joudutaan erilailla tunneilla työskentelemään.
niin, ja molemmissa kouluissa siis on ihan normaalissa luokassa matematiikan tunneilla. - hyväksi havaittu
Upeopellekin tiedoksi, että riippuu kirjasarjasta voiko E-kirjaa käyttää rinnakkain ns. normikirjan kanssa vai ei. Toiset on suunniteltu niin, että eroa ei ole kuin sisällössä: E-kirjassa vain perusasiat. Viimeisen kahden vuoden aikana olen opettanut oppilaita, joilla on ollut E-kirja täysin rinnakkain muiden kanssa, ilman ongelmia.
E-kirjan käyttöä puolustaa se, että siellä on jo valmiiksi poimittu ne perusasiat, jotka kaikkien tulee osata. Opettaja pääsee vähemmällä selityksellä ja merkinnöillä, joten olisi oletettavaa, että opettajakin puolustaisi E-kirjan käyttöä. Myös lapsi tietäisi, että kaikki on suoritettava, ei voi valikoida. Matematiikassa E-kirja oli todella hyvä apu, sillä opetin kaikille saman asian yhtä aikaa ja E-kirjaan sai tehdä laskut, kun muut tekivät kaiken vihkoon. Oppilas sai siis keskittyä laskemaan, muut asiat eivät vieneet huomiota.- Meillä e-kirjat
Kyllä meidän yläkoulussa on e-kirjat matikassa heillä, joille se on tarpeellinen.
Ja ilman muuta voi vaatia ainakin kunnon selityksen miksi nyt ei ole tälläistä mahdollisuutta lapsellasi.
On aika hankalaa osata muiden mukana uudet asiat, jos on alakoulussa opiskellut muita suppeammin..
Ehdottamasti myös kysyisin erityisopelta miksi näin on tehty ja tietty tämän seikan tulee lukea myös hoiksissa.
Useasti vain, valitettavasti, on open "laiskuutta" ettei ota tarpeeksi huomioon e-oppilasta... ja opetuksen voisi varmasti jakaa niin että osan tunneista oppilas käy eo.lla ja osan tunneista " normitunneilla".. jolloin varmasti saisi hyvän opetuksen.
Sori, jos jotain opea kommentillani loukkaisin.
;)
- ihmettelevä äiti
kiitos lisävastauksista vielä =)
Tosiaan 6.lk alkoi vasta tämä yksilöllistetty matikka ja silloin erityisopen tunnit ja E-kirja auttoivat paljon. Nyt syksyllä lapsi kävi melkein 3 kurssia ilman mitään tukea, vasta joulukuussa saatiin monen kyselyn jälkeen edes se erityisopen tuki.
tavoitteena Hoppiin on tälle vuodelle kirjattu laskut jotka pitää oppia, ja tavoitteena on suorittaa ne laskut niin että todistukseen lapsi saa vitosen (ehkä paremmankin )
Aika toivotonta tuntuu olevan tämä taistelu, olen lupautunut ostamaan kirjat itse, mutta ei kuulemma kannata.
Ensi syksy on vielä avoin, silloin ei ehkä erityisopetusta ole tarjolla.
Koulun jälkeen kyllä tarjolla on silloin tällöin tukiopetustunteja.Joka tuntuu aika tylyltä, et kouluaikana ei saa tukea jota koulupsykologin mielestä tarvitsee, mut kouluajan lisäksi sitten tarjotaan apua.
no, tämä lukuvuosi on kohta ohi, katsotaan sitten syksyllä miten edetään. - avustaja koulussa
outoa.
Kyllä meillä yläasteella on E-kirjat käytössä ja mukautetut oppilat, kuten todennäköisesti lapsesi on kuuluu saada e-kirja. Oletko puhunut asiasta erityisopettajan kanssa esim koulun klinikka-open ? Kyllä meidän koulussa erityistarpeelliset lapset opiskelevat ainetta erityisluokassa esim klinikka tai pienryhmässä.
Opettaja on joko tyhmä tai ei ole virallisesti open pätevyyttä, sellaisia on paljon valitettavasti... opettajan pitäisi ottaa huomioon yksilöllistetty kirja, jossa asiat on helpommin mainittu ja laskut helppompia kuin normaalissa kirjassa, ei siis ole sama asia laskeeko E-kirjaa vai normaalia kirjaa...
Ota nyt kouluun yhteyttä, ennen kuin lastasi aletaan kiusata tai muuta.... - 29
Se, ottavatko opettajat käyttöön E-kirjat, riippuu eniten koulussa käytettävästä kirjasarjasta. Niiden laatu ja vaikeusaste vaihtelee suuresti kirjasarjasta riippuen. Alakoulun puolella esim. Laskutaidon E-kirja on tehty huomattavan yksilöllistettyyn opetukseen, eikä noudata yleisopetuksen opetussuunnitelmaa kuin hyvin löyhästi. Sen sijaan Tuhattaiturin E-kirja on lähinnä karsittu versio tavallisesta kirjasta. Joillain kirjasarjoilla (esim. Matikkamatka) ei E-kirjaa ole lainkaan. Se, mitä kirjasarjaa koulussa käytetään, ei taas useinkaan ole opettajan valittavissa, sillä kirjat ovat koko koulun tasolla samat ja ne on valittu useiksi vuosiksi tai jopa vuosikymmeniksi.
Loppujen lopuksi kirjalla ei pitäisi olla niin suurta merkitystä, opetus ja opetettavat asiat ratkaisevat. Itse en käytä oppikirjoja lainkaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822