... yms. halppisliikkeet hankkivat ruusunsa?
Ostin Nastolan Robbarista 2 kpl The Queen Elizabeth Rose -ruusua ja yhden Ingrid Bergmanin. Kyllähän ovat "lapsukaisille" lähtökohdat onnettomia. Kun istutuspakkauksen aukaisi, niin hämmästys oli melkoinen. Molemmat lajit olivat lähteneet ihan hyvin kasvuun, eli uusia alkuja oli lupaavasti noin päällepäin katsottaessa. Aloin istuttamaan niitä isoihin ruukkuihin ja voihan perskules, kun yllätys oli suuri. Kaikissa noissa oli pääjuurena sellainen muutaman sentin tökö. Sivujuuria ei ollut oikeestaan lainkaan. Tollasilla noin 20 senttisillä ruusuntaimilla pitäisi kokemukseni mukaan olla kyllä aivan toisenlainen juuristo. Millähän lie saaneet ne vesomaan noin hyvin ja yleensäkin pysymään hengissä haperossa kasvualustassa?
Saas nähdä, jotta auttaako elvytys. Kostutus ja kirkas muovi päälle pois polttavan auringon alta viileeseen hyvään multaan auttamaan elintoimintojen palauttamisessa.
Olen ennenkin ostanut ko. lajikkeita oikeelta puutarhalta ja kyllä niissä on ollut aivan toisenlainen juuristo kasvua ja kukintoa takaamaan.
Joten älkää ostako halppishalleista taimia (etenkään monivuotisia), jos ette osaa niitä elvyttää ensimmäisenä elinvuotenaan. Hakekaa taimet suoraan puutarhalta, vaikka ne maksavatkin likimain tuplaten enemmän. Lisäksi monelle saattaa olla pettymys, että sitä luvattua kukkaloistoa ei tulekaan halppishallien taimista (eka kasvukausi menee kasvin elintoimintojen ylläpitämiseen ja kotiuttamiseen).
Mistähän Robinhood ...
1
235
Vastaukset
- purkit tsekkaukseen
Tilasin kerran Kauppilasta joitain ruusuja, mistä pitäsi tulla hyvälaatuisia ruusuja, mutta kun nostin ne ruukuista ylös, niin ei juurta juuri ollutkaan, multa oli irrallisena. Useammasta taimesta kolmen kohdalla oli näin, eikä näistä mikään selviytynyt seuranneesta talvesta. Eli se paikka mistä pitäisi saada laatua, ei ainakaan onnistunut sitä toimittamaan. Olin pettynyt, mietin viitsinkö sieltä enää tilata ruusuja vaikka siellä valikoimissa sellaisia mitä ei monella muulla. Halpishalleista on taas sitten sattunut minun kohdallani hyviä.
Pitäisi kai aina tarkistaa koko juurakko kun jotain ostaa, kerran toin kirsikkapuun kotiin ja sen juurakko oli täynnä murkkuja, pariin otteeseen on purkit eri taimitarhoiltakin ostettuani sisältäneet lehtokotiloita...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591154Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11830Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75785- 53624
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83603Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45532Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt33517Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36514Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43503Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40487