Lyrica..

apua kaipaavA

apua kaivattaisiin lyricaan liittyen. Eli onko kokemuksia miten auttaa ahdistukseen? sain reseptin siihen tarkoitukseen, mutta arveluttaa aloittaa ,kun aika "kovasta" lääkkeestä vissiin kyse...

Ja lueskelin äsken hieman aiheesta, niin jotkut tuntuvat käyttävän sitä vain tarvittaessa?? minulle määrättiin säännölliseen käyttöön, ja luulin että sitä nyt on tosiaan alettava joka päivä ottamaan...

mutta voiko tosiaan syödä vain tarvittaessa? se olisi helpottava tieto... en näe oikein mieltä alkaa sitä jatkuvasti syömään.

Kiitos tuhannesti, jos joku kertoisi! ja kaikenlaisia kokemuksia otan vastaan...

(ja vielä loppuun, että olen SSRI lääkkeitä aikanaan kokeillut, ja ne eivät tunnu auttavan oikein mitenkään. lyrica vissiin aivan toisentyyppinen ja olisko parempi juuri ahdistuksen hoitoon..?)

18

7416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Biux

      Miksi sä et kysynyt noita asioita sun lääkäriltä? Tuskin täältä saat mitään ohjeita, joita oikeasti kannattaa noudattaa... Eli mikäli aloitat lääkkeen, niin aloitat sen lääkärin ohjeen mukaisesti; ei silloin tällöin. Turha kuunnella muiden kokemuksia joistain napeista, vaikutukset ja sivuoireet aina yksilöllisiä.

      • apua kaipaavA

        olen kyllä keskustellut lääkärin kanssa asiasta, että en haluaisi aloittaa mitään jatkuvaa lääkitystä tähän vaivaan.
        (minulla kun on erääseen toiseen vaivaan lääkitys joka on jatkuva... enkä ollenkaan tykkää popsia kaikenmaailman myrkkyjä, eli en haluaisi toista jatkuvasti käytettävää lääkettä).

        Mutta annoin periksi kun lääkäri ehdotti tuota lyricaa kuitenkin.. siis otin reseptin, mutta vielä en ole lääkettä hakenut.

        Haluaisin vain tietää kokemuksia käyttääkö joku tarvittaessa vain, ja miten auttaa siinä tapauksessa??

        voisin sitten lääkäriltäni tiedustella josko minäkin voisin sitä vain tarvittaessa ottaa. lääke kun on hiton kallis, ja käsittääkseni joku koukuttumisen vaarakin olemassa tuohon lääkkeeseen.

        no ei kai tuota mikään varmaan estä kokeilemasta aluksi tarvittaessa.. kattoo tehoaako mitenkään:)


    • On käytössä

      Minäkin olen kokeillut erilaisia lääkkeitä ahdistukseen, bentsot ovat parhaita mutta koukuttavia. Sain myös Lyrican joka on minulle sopinut. Ei ole tullut haittavaikutuksia, syön 225 aamulla ja 150 illalla, tarkoitus on nosta ilta-annos samalle tasolle kun aamuannos. Olen syönyt noin 1,5 kk. Kyllä tuo Lyrica on tarkoitettu jatkuvaan käyttöön eikä vaan tarvittaessa. Jotkut käyttävät sitä tarvittaessa huumaustarkoituksessa kylläkin. Tällä hetkellä Zoloft sisäänajossa, saa nähdä saako siitä apua. Ainakin psykiatrini sanoi että pitäisi auttaa myös ahdistukseen, tällä hetkellä siitä hirveästi sivuoireita, hyh.

    • mari.a.1

      heippa!mulle kyseinen lääke määrättin hermosärkyyn...mutta huomasin että se nosti mun mielialan ihan niinku samantien..niin joo jos väärinkäyttää toki se silloin ei ole hyvä.mutta kyllä se tepsii kaikista nopeiten ja mulla ainaki oikeesti nosti mielen heti.on kiva hääräillä...mutta enpä sitten tajunnu uusia ajoissa,niin pikkuhiljaa se mieli laski..ja kolotuskin alkoi.mutta nyt olen pitänyt huolen että ei tule taukoja;)ei se ole kov lääke!!!hehe eihän siin ole ees pinasta kolmiota;)

    • lyrican käyttäjä

      Lyricaa olen syönyt hermosärkyyn säännöllisen epäsäännöllisesti. Lyricasta tuli aluksi pientä lihastennytkähtelyoireita ja aamulla oli olo, että kaikki ei ole kunnossa, kun olin ottanut ennen nukkumaanmenoa. Toleranssit kuitenkin nousevat suht vikkelään ja nämä sivuvaikutukset eivät kovin kauaa kestäneet.
      Lyrica on riippuvuutta aiheuttava lääke, joten miten pidempään sitä syö sitä vaikeampi siitä on päästä irti. Kannattaa aluksi koitella jokunen päivä ja sitten pitää jokusen päivän tauko niin näkee miten se toimii.
      Nämä riippuvuus- ja sivuvaikutusjutut kuitenkin yksilöllisiä. Lyrica kuitenkin toimii mihin pitääkin jahka määrät kohdallaan.

    • lääkitty

      Mulle Lyrica määrättiin ensin jatkuvaan käyttöön, indikaationa ahdistuneisuus. Se toimi ahdistukseen välittömästi, ehkä jopa liiankin hyvin ja olo oli jokseenkin humaltunut pari ensimmäistä käyttöpäivää ;) Sivuvaikutukset (turvotus, painonnousu) olivat jatkuvassa käytössä häiritseviä ja pian keksinkin, että Lyrica toimii mulla hyvin tarvittavana lääkkeenä ja silloin ikäviä sivuvaikutuksiakaan ei ilmene. Nykyään syönkin sitä tarvittaessa, silloin kun olo menee aivan järkyttävän pahaksi ahdistuneisuuden ja sosiaalisen jännittämisen suhteen. Jos lääkettä tulee syötyä todella vaikeina aikoina päivittäin, teho alkaa salakavalasti hiipua toleranssin noustessa. Parhaiten lääke tehoaa mulla kun otan sitä korkeintaan kerran tai kaksi viikossa. Kun käyttö ei ole jokapäiväistä, myös riippuvuusriski pienenee. Annostuksena itselläni on 75mg 1-3 tablettia vuorokaudessa.

      Mullekin eräs osaston psykiatri sanoi, ettei Lyricaa muka voisi käyttää tarvittavana lääkkeenä, koska se ei kuulemma sillä tavalla otettuna auta. Ihmettelen tuollaista näkemystä. Oma hoitava psykiatrini kuitenkin totesi, että monet käyttävät Lyricaa tarvittavana lääkkeenä ja totesi, että itsehän sen parhaiten tiedän mikä parhaiten auttaa.

    • 11+18

      Olen itsekin miettinyt että voiko Lyricaa käyttää vain tarvittaessa kun en haluaisi aloittaa mitään jatkuvaa lääkitystä. Joskus tulee kuitenkin alkoholiakin nautittua niin jos silloin jättäis lääkkeen ottamatta vai tuleeko siitä heti kamalat vieroitusoireet jos jättää väliin yhtenä tai kahtena päivänä?

    • ei halua lihoa.

      Painonnousua ei siis tule ollenkaan jos käyttää vain tarvittaessa?

    • Lyrica ei auta

      Lyrica auttaa ehkäisemään pelkotiloja.Mutta kiusaamista harrastaviin psyköpaatteihin se ei tehoa.

    • Sparkling shine

      Kun jätin Lyrikan joskus väliin, ei tullu muuta kuin vähän pyörrytti ja heikko olo. Mun annos oli ihan jotain 75 mg tms. Mun kokemus on, että kun otin jatkuvasti ilman taukoja, pysyi mieliala hyvänä, mut jokainen taplaa tyylillään. Vaikutushan tulee vasta useamman päivän kuluttua aloituksesta, että hetken taas kestää vaikutuksen alkaminen kun taukoa pitää. Mut kaikki me ollaan erilaisia.

    • mot.
      • lpr4

        Tunnen tämän psykiatri, päihdelääkäri, yleislääketieteeseen erikoistuneen sekä yhteiskuntatieteiden maisterin. Hänellä on hyvät suhteet MOT:n tekijöihin. 75000 ihmistä käyttää lyricaa ja n.viidentoista verestä löytyy pregabaliinia, että sillei. Kyseisen lääkärin mielestä kahvi ja tee ovat vaarallisia, kun niistä tulee riippuvaiseksi. Osastollamme ei ole tullut yhtään itsemurha tapausta lyricasta ja miettikää lukuja. Kyseisessä ohjelmassa ollut nainen väitti lyrican aiheuttaneen poikansa kuoleman. Tunnen tapauksen. Hän käytti kovia huumeita ja sen päälle lääkkeitä. Itsekin totesi ohjelmassa, että pojalla olisi ollut vielä kovempia aineita kotona ja sitten asia laitetaan lyrican syyksi. Koko ohjelma oli hölynpölyä eli syökää rauhassa lyricaa läkärin ohjeiden mukaan. Auttanut monia ja nyt heitä moralisoidaan.


      • lyrica on huume
        lpr4 kirjoitti:

        Tunnen tämän psykiatri, päihdelääkäri, yleislääketieteeseen erikoistuneen sekä yhteiskuntatieteiden maisterin. Hänellä on hyvät suhteet MOT:n tekijöihin. 75000 ihmistä käyttää lyricaa ja n.viidentoista verestä löytyy pregabaliinia, että sillei. Kyseisen lääkärin mielestä kahvi ja tee ovat vaarallisia, kun niistä tulee riippuvaiseksi. Osastollamme ei ole tullut yhtään itsemurha tapausta lyricasta ja miettikää lukuja. Kyseisessä ohjelmassa ollut nainen väitti lyrican aiheuttaneen poikansa kuoleman. Tunnen tapauksen. Hän käytti kovia huumeita ja sen päälle lääkkeitä. Itsekin totesi ohjelmassa, että pojalla olisi ollut vielä kovempia aineita kotona ja sitten asia laitetaan lyrican syyksi. Koko ohjelma oli hölynpölyä eli syökää rauhassa lyricaa läkärin ohjeiden mukaan. Auttanut monia ja nyt heitä moralisoidaan.

        Vierottauduin lyricasta 150mg 2kuukaudessa. Ja se oli helvetti. Se on huumaava lääke, sillä todellakin pääsee tiloihin. Ja mitä kauemmin käytät sen mahdottomampi irrottautua, ahdistus, hikoilu jne tolkutonta. Älkää olko niin naiveja lääkkeiden suhteen tyhmänsokeita.


      • lyristi
        lyrica on huume kirjoitti:

        Vierottauduin lyricasta 150mg 2kuukaudessa. Ja se oli helvetti. Se on huumaava lääke, sillä todellakin pääsee tiloihin. Ja mitä kauemmin käytät sen mahdottomampi irrottautua, ahdistus, hikoilu jne tolkutonta. Älkää olko niin naiveja lääkkeiden suhteen tyhmänsokeita.

        Itse syönyt Lyricaa kolmisen vuotta, vaihtelevilla annostuksilla. Mitään huumaavuutta en ole havainnut, suuntaan tai toiseen mentäessä, kun muutosnopeus on hillitty. Ja auttanut todella hyvin ahdistukseen.


    • Kyllä lyricaa kannattaa syödä säännöllisesti juuri vieroitusoireiden takia eli mulla tulee aluksi sellanen flunssainen olo ja sitten ahdistusta hikoilua väsymystä ym ja olo on todella sietämätön. Vieroitusoireet kestävät n. kolme vrk ainakin itselläni. Tällä hetkellä syön siis ihan säännöllisesti lyricaa 2x150mg ja se toimii minulla todella hyvin.

      • usk

        Saatko Lyricasta mitään ikäviä sivuvaikutuksia? Kauanko olet sitä käyttänyt? Itse olen kokeillut sosiaalisten tilanteiden pelkooni lukuisia eri lääkkeitä ilman mitään vaikutusta. Ainoastaan rauhoittavat auttavat vähän, mutta ei niitäkään oikein joka päivä uskalla popsia :(


      • Byäääh
        usk kirjoitti:

        Saatko Lyricasta mitään ikäviä sivuvaikutuksia? Kauanko olet sitä käyttänyt? Itse olen kokeillut sosiaalisten tilanteiden pelkooni lukuisia eri lääkkeitä ilman mitään vaikutusta. Ainoastaan rauhoittavat auttavat vähän, mutta ei niitäkään oikein joka päivä uskalla popsia :(

        Lyrica on tietääseni lähinnä kipulääke ja joskus käytetään ahdistuneisuuden hoitoon. Ei taida olla oikea lääke sosiaalisten pelkojen oireisiin.


    • Kyllä Lyrica auttaa myös sos tilanteiden pelkoon mutta annostus pitää vaan hioa yksilökohtaisesti koska liian suurella annoksella olo on ns. pihalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe