Tarjoutuva osa missä?

jaanu1

Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa jos synnytyksessä tarjoutuva osa on kohdalla 3?? Onko vauva siis laskeutunut silloin jo niin paljon, että pää näkyy vai onko vielä syvemmällä vai mitenkä? Google ei tuonut vastausta.. Kätilöt hoi, valaiskaa hieman?

7

3281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miinus1

Jaa-a en tiedä, mulla oli käsikopelolla pään asento -1 ja synnytys meni leikkaukseen.Pitkässä leikkauskertomuksessa sitten kuitenkin lukee että -ei ollut avosuinen tarjonta-
      mitähän tuo sitten mahtais tarkottaa kun on plus?? mielenkiinnolla odotan jos joku tietäisi... =)

• toinen tulossa

Tarjoutuvan osan korkeutta verrataan johonkin osaan naisen lantiossa. 3 senttiä tarkoittaa, että tarjoutuva osa on 3 senttiä ko.kohdan yläpuolella. Vastaavasti miinusmerkkinen lukema kertoo, että tarjoutuva osa on ko kohdan alapuolella (eli lapsi on laskeutunut enemmän).

Tuo 3 on vielä aika korkealla, jos synnytys on hyvin käynnissä. Itselläni oli ko tilanne, kun olin auki 6 senttiä ja kätilö patisteli pystyasentoon, jotta vauvan pää laskeutuisi kunnolla kodunsuuta vasten (tai jotain).

Selittäkää paremmin asian tarkemmin tietävät.

• jaanu1

Siis käsitinkö nyt aivan oikein, että 3 tarkoittaa, että vauva ei ole vielä laskeutunut kunnolla? Itselläni oli ko tilanne, kun olin 10cm auki, jolloin lapsi otettiin ulos imukupilla. Olen käsittänyt, että nykyään ei ns. "korkeita kuppeja" enää tehtäisi. Mikä on siis korkea kuppi? Miten korkealla vauva silloin vielä on?

• toinen tulossa
        jaanu1 kirjoitti:

Siis käsitinkö nyt aivan oikein, että 3 tarkoittaa, että vauva ei ole vielä laskeutunut kunnolla? Itselläni oli ko tilanne, kun olin 10cm auki, jolloin lapsi otettiin ulos imukupilla. Olen käsittänyt, että nykyään ei ns. "korkeita kuppeja" enää tehtäisi. Mikä on siis korkea kuppi? Miten korkealla vauva silloin vielä on?

Siis ihan oikeasti! Eikö tällä palstalla käy ketään, joka tietäisi varmasti???

Minä sain sen käsityksen, että tuo 3 tarkoittaa, että lapsi on laskeutunut ja kiinnittynyt, siten kuin se esim. neuvolassa todetaan. Siis mitään napanuoran luiskahdusvaaraa tai vaaraa, että kääntyisi peätilaan ei ole. (en sitten tiedä mikä on suurin arvo, jolla lapsen vielä todetaan olevan kiinnittynyt). Kuitenkin lapsi saisi synnytyksen loppuvaiheessa olla suunnilleen tasolla 0 tai miinustasolla, jotta lapsen pää painaisi avautuvaa kohdunsuuta ja venyttäisi lantion kudoksia ja näin jotenkin vaikuttaisi avautumisen loppuvaiheeseen ja ponnistusvaiheen helppouteen. Mutta kuten sanoin, en ole ammattilainen vaan yritän muistella kätilön puheita synnytyksen keskeltä.

Tarkistin omaa synnytys epikriisiä (siis se lappu minkä synnäriltä saa mukaan ja johon merkitty synnytksen tärkeimmät vaiheet). Siinä taulukko yltää 5 sentistä -4senttiin. Joten olisi 5 senttiä se raja, jolloin lapsen pää on normaalisti kiinnittynyt ja vastaavasti -4 senttiä , että lapsen päälaki on tullut näkyviin, ihan noin villinä veikkauksena.

• toinen tulossa

Pitkän kaivamisen jälkeen Google alkaa raottaa lapsen laskeutumisen salaisuutta. Eli taso johon tarjoutuvan osan korkeutta verrataan on spinataso. Spina taso tarkoittaa lantion keskiaukeaman tasoa.

Oheisesta linkistä löytyy kuvia lapsen pään sijainnista merkkissä tilanteissa www.vsshp.fi/fi/.../Kurkijarvi_lantionpohjalihaksisto.pdf

• jeah

minulla oli tuo 3 ja lapsi tul iavosuisessa tarjonnassa

• krt6uhj

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      154
      2505
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      1009
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      764
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe