Honda bf 90 hv, joka on Silver hawk 540 dc -veneessä, kiertää täysillä noin 4700 kier/min kahden hengen kuormalla. Nopeus tällöin noin 34 solmua. Potkuri Solas 13 1/4* 19. Missä mättää? Voiko esim. käydä kolmella sylinterillä?
Honda 90, huippukierrokset kadoksissa
14
4013
Vastaukset
- dazccdccd
Onko ennen ottanut kierroksia 5500-6000? Nopeus veneessäsi on kohdillaan.
- Honda ihmeissään
Ei ole kokemuksia ko. veneestä aiemmin. Moottori on asennettu max alas peräpeiliin.
- Nikkes
Tuota, jos olet käytettynä ostanut, miksi et kysy myyjältä? Koneen pitäisi kiertää yli 5 tonttua täydellä kaasulla, joten joko potkuri tai asennuskorkeus virheelliset, tai molemmat. Otahan myyjään yhteyttä NYT, eikä vasta muutaman kk:n päästä.
- ...)...
Jotenkin haiskahtaa siltä, että kiekkamittari näyttää virheellisiä lukuja. Katsopa oheinen linkki http://www.honda.brandt.fi/marine/testit.php?id=31
Juurikin samalla rusetilla huipuiksi saadaan 38 solmua. Jos kierrokset ovat oikein, niin nopeusmittari näyttää liian optimistisesti.
Vaihda tulpat, niin näet onko vaikutusta, Honda tuhoaa tulppia yllättävän usein. Kustannus ei kauhia ole; motonetissa alle kympin kappale, joten kannattaa vaihtaa ne jokaisen syyshuollon yhteydessä- Honda ihmeissään
Vaihdoin tulpat, ei vaikutusta. Katsoin nopeuden gps:llä; 31 solmua ja kierrokset 4700. Jos vapaalla nostaa kierroksia, niin kiertää vain 3000-4000 ja meinaa sammua tai sammuu. Tämän jälkeen kierrokset eivät heti käynnistyksen jälkeen suostu nousemaan. Muuten käy todella "nätisti".
Voiko kyse olla :
a) ongelmia bensan saannissa?
b) ilman saannissa?
c) käy 3:lla 4:stä sylinteristä?
Moottoria on ilmeisesti huollettu melko heikosti. Voiko syynä olla suodatinten tukkoisuus? - Jjsssjs
Honda ihmeissään kirjoitti:
Vaihdoin tulpat, ei vaikutusta. Katsoin nopeuden gps:llä; 31 solmua ja kierrokset 4700. Jos vapaalla nostaa kierroksia, niin kiertää vain 3000-4000 ja meinaa sammua tai sammuu. Tämän jälkeen kierrokset eivät heti käynnistyksen jälkeen suostu nousemaan. Muuten käy todella "nätisti".
Voiko kyse olla :
a) ongelmia bensan saannissa?
b) ilman saannissa?
c) käy 3:lla 4:stä sylinteristä?
Moottoria on ilmeisesti huollettu melko heikosti. Voiko syynä olla suodatinten tukkoisuus?Onko kyseessä taas tapaus että ostettu toimiva vene joka ei sitten toimikkaan? Miksi et ota yhteyttä myyjään ja vaadi häntä korjaamaan moottori?
Jos itse ostan veneen tai auton tms. laitteen, teen aina kirjallisen kauppakirjan jossa mm. kohta, että myyjä on rehellisesti kertonut kaiken oleellisen joka voisi vaikuttaa ostopäätökseen. Kauppakrjan puitteissa kauppa voidaan purkaa tai myyjä maksaa hyvitystä jos kaupan jälkeen ilmenee seikkoja, joista olisi pitänyt kertoa.
Itselle kävi muutama vuosi sitten että ostamani veneen moottorin historiasta paljastui kaupan jälkeen tietoja, jotka olisivat vaikuttaneet ehdottomasti ostopäätökseeni. Reklamoin myyjälle (yksityishenkilö) ja hän palautti osan kauppahinnasta. Asia oli sillä selvä. - helucons
Kannattaa tällaisissa tapauksissa tarkistaa että sytystulppahattujen sisäkalut ovat kunnossa. Tulpankosketus osa on kierteellä kiinni ja tässä osassa on pieni jousi, joka pitää puristaa tulppaa. VARO! Kosketusosan alla on vastus ja jousi myös.
Valitettavasti Honda on säästänyt sentin jousiaineessa eli se ruostuu ja puristusvoima ei enää ole eli huono kosketus ja käyntihäiriöitä. Vanha ruostunut jousi saa pois esim lämmittemällä kosketusosa. Sen jälkeen voi taivutella esim mig rst hitsauslangasta jousi tilalle. - Len-Setä
Jjsssjs kirjoitti:
Onko kyseessä taas tapaus että ostettu toimiva vene joka ei sitten toimikkaan? Miksi et ota yhteyttä myyjään ja vaadi häntä korjaamaan moottori?
Jos itse ostan veneen tai auton tms. laitteen, teen aina kirjallisen kauppakirjan jossa mm. kohta, että myyjä on rehellisesti kertonut kaiken oleellisen joka voisi vaikuttaa ostopäätökseen. Kauppakrjan puitteissa kauppa voidaan purkaa tai myyjä maksaa hyvitystä jos kaupan jälkeen ilmenee seikkoja, joista olisi pitänyt kertoa.
Itselle kävi muutama vuosi sitten että ostamani veneen moottorin historiasta paljastui kaupan jälkeen tietoja, jotka olisivat vaikuttaneet ehdottomasti ostopäätökseeni. Reklamoin myyjälle (yksityishenkilö) ja hän palautti osan kauppahinnasta. Asia oli sillä selvä.Yksityishenkilöiden kesken kauppaa tehdessä kaikessa on perävalotakuu. Kaikenlaiset "kauppa voidaan purkaa tai myyjä maksaa hyvitystä jos kaupan jälkeen ilmenee seikkoja, joista olisi pitänyt kertoa" -klausuulit ovat täysin arvottomia ja kaatuvat viimeistään olemattomaan näyttöön. On äärimmäisen hankalaa lähteä vaatimaan oikeusteitse jotain jos myyjä kiistää. On ollut tuuria että myylä on ollut sanansa mittainen. Todella harvoin näin käy. Hänellä ei olsi ollut oikeasti mitään velvollisuutta edes vastata puhelimeen enää.
- ...)...
Vapaalla "kampea" nostamalla kone ei muistaakseni kierrä täysiä. Ilmeisesti sinulla on kuitenkin kaasarikone?
Mitään ihan ihmeellisiä ilmansuodattimia ei koneessa ole, mutta voitahan tarkastaa suodattimen ja joko hankkia uuden tai puhaltaa paineilmalla puhtaammaksi. En kuitenkaan usko, että vika on siinä.
Polttoainesuodattimet kannattaa kuitenkin vaihtaa. Koneessahan on yksi ja jos Silverissä on kiinteä tankki (en tiedä), niin tankin jälken oleva suodatin kannattaa myös vaihtaa.
Alakierroksilla käy kertomasi mukaan nätisti, joten ainakin silloin kaikki 4 pyttyä ovat pelissä. Jos yksi sylinteri putoaa ylemmillä kierroksilla pois, niin puolassa voi olla vikaa.
Ota koppa pois ja irrota yksi tulpanjohto.Toista tämä jokaisen sylinterin kanssa. Ainakin tyhjäkäynnin pitäisi jonkin verran huonontua. Samalla näet, tuleeko kipinää jokaisesta tulpan johdosta. Mikäli kaikki on kunnossa, niin silloin kaasuttimissa voi olla roskaa tai säädöt ovat sekaisin. Säätäminen on sitten ammattimiehen hommia, itse tunatessa synkat menevät sekaisin.
Toivottavasti saat koneen soimaan kunnolla! - koneen
öljynpinta,,,? laita ainakin ylärajaan pystyssä.
- Honda ihmeissään
Mystisemmäksi menee..vaihdoin molemmat bensasuodattimet, olivat ok, eikä siis uusimisella ollut vaikutusta kierroksiin. Kokeilin tulpan hatut ja kaikilla sylintereillä tuntui käyvän eli kun irroitin aina yhden kerralla niin käynti muuttui huonoksi. Aloin epäilemään jo sitäkin, että aukeaako kaasuttimien läpät tarpeeksi eli onko kaasuvaijerit ja vivusto kunnolla säädetty. Jos kone sammutettuna kääntää kaasukahvan/vaihteen täysin eteen, niin huomaa, että kaasuläpät aukeaisivat vielä hieman enemmän kuin vaijerit ja vivut aikaisevat niitä kaukohallintalaitteella ohjattuina. Ei tosin kovin suuresta kiinni. Voisiko tämä selittää puuttuvat 1000 kierrosta?
Onko muita ajatuksia? Huolto ehdotti vain kaasareiden avaamista ja säätämistä.
Alla Hondan maahantuojan mittaamat kierrokset ja solmut samalle paketille, (sama potkurikin, tosin taitaa olla ruiskukone). Tässä ongelmakoneessa siis kierrokset n.4700-4800 ja nopeus n.31 solmua vastaavat aika hyvin alla mitattuja maahantuojan arvoja.
700
1.000
1.500
2.000
2.500
3.000
3.500
4.000
4.500
5.500
5.850
2,2
3,5
5,0
6,2
7,5
12,4
19,0
24,3
28,2
36,1
38,7
- xytree
kokeile nyt helvetissä 17 tuuman potkuria, jos toimii niin se on
siinä. - Honda ihmeissään
Vika oli kaasareiden säätökaapeleissa. Vaijerit eivät avanneet niillä säädöillä tarpeeksi kaasareiden läppiä. Koneesta otettu ulos noin 70 hv huipputeho ensimmäiset 5 vuotta. Seuraavaksi nosta pari pykälää konetta ylöspäin.
Kiitoksia vastanneille, - kuneivätusko
Kuinkahan on kaasarien puhtauden laita....monikaan ei opi muuta kuin kantapään kautta että nykybensa sittaantuu lyhyessä ajassa kaasariin ja kone kärsii bensapulasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693