Vene vesille, mutta masto vielä nurin. Huomasin, että ison nostin on aika kulahtanut. Onko helpoin vaihtaa siinä vaiheessa, kun masto on pystyssä? Siellä on vaijeri/köysi yhdistelmä tällä hetkellä. Ajattelin yksinkertaisesti vetää dyneeman tilalle - ei varmaan aiheuta ongelmia?
Nostimen vaihto, masto pystyssä vai ei?
16
3089
Vastaukset
- _/)_
Taitaapa olla aivan se ja sama, onko keppi pystyssä vai nurin fallia vaihtaessa, kun vanhalla voi vetää uuden. Useimmissa tapauksissa vaihto dyneemaan menee sellaisenaan, mutta kaikki kehräpyörät eivät sovi köydelle.
- 8658799
Vaijeri on todennäköisesti rikkonut kehräpyörien pinnan. Pahimmassa tapauksessa dyneema menee rikki yhden kauden aikana, jos et vaihda kehriä uusiin köyden vaihdon yhteydessä.
- se feneilijä
Juu, kehrät on menossa vaihtoon myös. Ei vaan ole suoraan sopivia missään. Hirvee (ja ikävä) homma heti näin kauden alkuun.
- A_33
Voihan ne hioa itse sileiksi, jos vaijerin kuluuttamia ja uusia vaikea löytää. Sitäpaitsi vaijeri ei aina kuluta kehrää karkeaksi, kannatttaa katsoa miltä näyttävät. Minulla oli vaijeri-köysinostin 20 vuotta ja kehrä oli ihan sileä kun vaihdoin köyteen.
- s
Vaihdon juuri ekaa kertaa pari nostinta maston olessa nurin nosturin juurella. Onnistui helposti. Etuna se että jos ei meinaa mennä jostain syystä kehrän kohdalta läpi niin pääsee 'avittamaan' helposti. Aikaa meni kaikkineen vain 20 min. Ensikertalaiselle tuntui paremmalta vaihtoehdolta.
- Dyne-eema
No entäs dirkin vaihto? Mulla karkas dirkki mastoa syksyllä kaataessa ja pitäis ujuttaa uusi. Tolppa on 16,2 meetriä ja dirkki menee topin kehrän kautta ja tulee maston kyljestä ulos.
Elämä vilisi filminä silmien edestä kun tajusin että dirkki tulee alas...- 12
Jos mastoa ei ole putketettu niin sitten perinteisesti vailla seuraavasti.
Vedä ison nostin ihan ylös. Liitä dirkki teipillä ison nostimeen. Vedä ison nostin alas niin saat dirkin ylhäältä läpi ison mukana. Sitten sorkit vaikka rautalangalla dirkin omalle kehälleen topissa.
rautalangalla saat kalastettua dirkin sisäänmenoreijästä ison nostimen liitäämistä varten. - Dyne-eema
12 kirjoitti:
Jos mastoa ei ole putketettu niin sitten perinteisesti vailla seuraavasti.
Vedä ison nostin ihan ylös. Liitä dirkki teipillä ison nostimeen. Vedä ison nostin alas niin saat dirkin ylhäältä läpi ison mukana. Sitten sorkit vaikka rautalangalla dirkin omalle kehälleen topissa.
rautalangalla saat kalastettua dirkin sisäänmenoreijästä ison nostimen liitäämistä varten.Joo-o, käy pian niin, että se ison fallikin on kannella. Sen kanssa on vähän hankala, kun puolet on vaijeria. Pitäisi avata ehkä ne pylpyrät sieltä topista. ja miten kiskon nostimen takaisin, kun dirkki on hilattu paikalleen?
On mulla Seldenin kannatin, mutta puomi retkottaa sen päällä inhottavasti. Ja puomilla on mittaa 4,9 metriä. Ja painaa niin perkeleesti. - Dyne-eema
Dyne-eema kirjoitti:
Joo-o, käy pian niin, että se ison fallikin on kannella. Sen kanssa on vähän hankala, kun puolet on vaijeria. Pitäisi avata ehkä ne pylpyrät sieltä topista. ja miten kiskon nostimen takaisin, kun dirkki on hilattu paikalleen?
On mulla Seldenin kannatin, mutta puomi retkottaa sen päällä inhottavasti. Ja puomilla on mittaa 4,9 metriä. Ja painaa niin perkeleesti.Siis 3,9 metriä.
- 12
Dyne-eema kirjoitti:
Joo-o, käy pian niin, että se ison fallikin on kannella. Sen kanssa on vähän hankala, kun puolet on vaijeria. Pitäisi avata ehkä ne pylpyrät sieltä topista. ja miten kiskon nostimen takaisin, kun dirkki on hilattu paikalleen?
On mulla Seldenin kannatin, mutta puomi retkottaa sen päällä inhottavasti. Ja puomilla on mittaa 4,9 metriä. Ja painaa niin perkeleesti.Jos masto on pystyssä homma on vähän hankala silloin tarvitset mastonosturin huoltokoria. Mutta jos masto on maassa silloin homma onnistuu nopeammin.
Pähkäileähän vähän, jos iso on vedettu niin että purjeen kiinnitys pää on ihan ylhäällä niin paljonko nostinta on kannella ja voihan niistä tehdä silmukan niin että solmii nostimen päät kiinni toisiinsa
Pujotat dirkin maston alapään ulostuloaukosta sisään ja kalastelet sen maston juuresta kiinni. teippaat sen ison nostimeen kävelet maston yläpäähän vedät nostimesta senverran että saat dirkinpään ulos jä pääset ronkkimaan dirkkiä omalle rullalleen.
ei kai dirkki ole vaijeria sehän on yleensä aika ohutta köyttä. Aihahan voit ensin vetää vaikka ohuen siiman dirkin sijaan. Siimalla sitten vedät dirkin siiman tilalle. - 35feet
Dyne-eema kirjoitti:
Siis 3,9 metriä.
Mulla oli viime kesänä ensimmäistä kesää käytössä Seldenin kannatin. Dirkki on kyllä edelleen paikoillaan, mutta ei sillä kyllä mitään virkaa ole! Kysymys on kannattimen kaasujousen mitoituksesta. Itsellä kaikista vahvin (2500N) jousi, koska kannatin puomiin nähden todella loivassa kulmassa ja puomin pituus 4,5m. Ja jaksaa kannattaa!!!
- 533565
Jos on fyffee, laittaisin puominkannattimen, se on paljon kätevämpi kuin dirkki.
- seppomartti
Johdot ja köydet saa tietenkin mastoon vaihdetuksi vetämällä entisellä uuden eikä ole eroa onko masto vaaka vai pystysuorassa. Jos köysi/ johto puuttuu niin pystyssä olevaan mastoon puosuntuolilla ylös ja pudotat pilottinarun ja vedät sillä köyden/johdon. Jos masto makaa niin tunnetusti köydellä ei voi työntää ja tarvitset jäykkää 5mm muoviputkea pilottinarun sijaan. Toinen vaihtoehto on putkien avaamiseen tarkoitettu metallirassi noin 5-6mm paksu ja 7-10m pitkä. Pitemmässä mastossa joudut yhdistämään metallirassin pätkät. Metallirassilla tai jäykällä muovipitkella voit työntää halutusta reiästä maston pituuden verran suht. helposti.
- 10
Ensimmäistä kertaa mastoa nostettaessa luulin ison nostinta takastaagiksi ja falli tuli sukkana maston läpi. Onneksi mastonosturiin pääsi kiipeämään. Käytin pilottinaruna virvelistä lainattua siimaa, jonka päähän sidoin silakkalitkan puntin painoksi. Saatiin falli takaisin mastoon puolessa tunnissa.
Vaakatasossa olevaan mastoon on paljon paskamaisempi pujottaa naruja. Sähköjohtojen vetovaijerilla pujottamiseen meni reilu tunti ja sekä toppi että jalus piti ottaa irti. Kaveri sai spinnun narun pujotettua viemärirassilla, jonka päähän oli teipattu klunssi takertumista vähentämään. - .. ..
Ylhäältä on pudotettu semmoista vitjaa, ninku metallipalluroita peräkkäin, jatkona siimaa. Tietysti sitten siimalla varsinainen naru.
Sitä vitjaa on käytetty mm. kakluunin pellinnaruina ja oikein vanhanaikaisen vessan huuhtelutempoimissa. Ja muuallakin. Voinee kysellä LVI-liikkeistä tai rautakaupoista. Se vitja osaa luikertaa maston lankojen lomassa aika mukavasti.
Teidän pilottinaru-sana on mulle outo. Ehkä puhuin samasta asiasta.. - seppomartti
Viemärirassi toimii makaavassa mastossa hyvin. Niiden liittäminen sopivan pituuden saamiseksi on ongelma. Messinkiholkki toimi. Saman asian ajoi Etolan ohut jäykkä muoviputki. Maston pääteheloja voi joutua purkamaan mutta pujotus on mieluummin minuuttien kuin tuntien asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232