FJR 1300

Api

Kertoisittekko kokemuksia kyseisestä pyörästä,koska olen ajatellut hankkia itselleni sellaisen.Jostain luin,että on huoltojen kannalta aika hankala tapaus, koska on paljon irroitettavaa ennenkuin pääsee käsiksi kohteisiin.Muuten on kyllä kehuttu ominaisuuksia ja ajotuntumaa.Kiitos tiedoista.

23

24471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 01 FJR 40000 km

      hankalampi kuin muutkaan katetut pyörät. Venttiilien säätö/tarkistus-
      huolto (40000 km) vie n, 7 h. ja on samalla suurin huolto. Maksaa..., mutta kun olen kuunnellut toisen merkkisten huoltohintoja eikä mielestäni mitenkään kohtuuttomasti. En tosin tiedä miten maahantuoja (Kesko) on muuttanut huoltohinnoitteluaan. Yritystä myyntiin on ainakin lisätty, LÖYTYY jo koeajattavia pyöriä muualtakin kuin maahantuojalta. Hyvä niin.

      Nyt on menossa toinen FJR, keväällä ostettu.
      Pyörä itsessään on erinomainen, tehoja on liian kanssa.
      Vanhassa FJR ssä ei ollut ABS jarruja ja jousitus oli "pappa mallia", kuin amerikkalaisissa autoissa. Säädöt korjasivat joustoa hieman. Uudessa FJR ssä jousitus tuntuu jämäkältä (3000 km)
      Olen hankkinut lisävarusteena jalkasuojat jotka ovat mielestäni ovat pitkänmatkanpyörään ehdottomat. Roiskeläppä ainakin taakse pitää pyörän siistimpänä. Rengaspaineet olen nostanut 3 k. (suos. 2,5 k.) Takalaukun olen jättänyt tästä toisesta pyörästä hankkimatta, koska se ainakin yksinajettaessa tekee pyörästä epävakaan jo 100mk/h kuormattuna. 2 kpl 50 l matkarullia korvaa nykyisin takalaukun. Tosin pyörän luota lähdettäessä on kypärä yms. raahattava mukana, kulmilla ajellessa en pidä sivulaukkuja mukana.
      01 pyörässäni oli hiljainen Givin Spoiler pleksi joka oli hyvä sateella, mutta lämpimillä ilmoilla turhan kuuma. Tähän pyörääni olen tilannut Louis'lta pleksin jossa on ABE, joka kuulemma minimoi turbolenssin?
      Saas nähdä - en ole sitä vielä saanut.

      (Lue MOTO 4/04 jossa vannoutunut bemasisti kehuu FJR n, mielestäni aika totuuden mukaisesti.)
      Lisää kokemuksia saat netistä, haulla "FJR 1300"

      • hapsu

        Hankin kanssa fjr:n kolme viikkoa sitten. Hyvältä tuntuu. Koneessa voimaa...liikaakin. Toi pleksi sais varmaan olla tällaiselle 181 senttiselle korkeampi, kertokaahan kokemuksista tarvikeplekseistä. Tilasin laukkuihin sisäkassit, varmaan käytössa hyvät, mutta ehkä vähän kalliit. Takalaukun virittelin givin laukusta, ostin pelkän givin laukun takatelineen yläosan, sitten hellapoliisin kätköille, löytyi mainio muovinen leikkuulauta, siitä adapteri laukunkiinityksiin perätelineeseen, puolet leikkulaudasta takatelineen ylä ja alapuolelle, ruuveilla kiini toisiinsa, mustaa maalia pintaan, ja vot....hyvä tuli,eikä maksanut paljon...hellapoliisikin ollut hiljaa jo viikon...kaippa oppii puhumaan vielä.


      • 01 FJR1300
        hapsu kirjoitti:

        Hankin kanssa fjr:n kolme viikkoa sitten. Hyvältä tuntuu. Koneessa voimaa...liikaakin. Toi pleksi sais varmaan olla tällaiselle 181 senttiselle korkeampi, kertokaahan kokemuksista tarvikeplekseistä. Tilasin laukkuihin sisäkassit, varmaan käytössa hyvät, mutta ehkä vähän kalliit. Takalaukun virittelin givin laukusta, ostin pelkän givin laukun takatelineen yläosan, sitten hellapoliisin kätköille, löytyi mainio muovinen leikkuulauta, siitä adapteri laukunkiinityksiin perätelineeseen, puolet leikkulaudasta takatelineen ylä ja alapuolelle, ruuveilla kiini toisiinsa, mustaa maalia pintaan, ja vot....hyvä tuli,eikä maksanut paljon...hellapoliisikin ollut hiljaa jo viikon...kaippa oppii puhumaan vielä.

        oli muistaakseni 80 mm korkeampi kuin 01 mallin alkuperäinen ja suojasi yläasennossaan erinomaisen hiljaisesti 179 cm kuskin. Tosin 100km/h ajellessa plexistä ohjautuva ilmavirta painoi takaa ajotakin tiiviisti selkää vasten. Voi olla hankala jos ajelee kyytiläisen kanssa? Asiasta jäi kuitekin mielikuva että plexi oli oikean korkuinen, mutta ilman yläosan spoileria. Siis lähes suora. Hintakin oli murto-osa alkuperäisen hinnasta!

        Plexin jonka tilasin Louis'ilta on käsittääkseni yhtä pitkä kuin org.plexi, mutta siinä on yläpäässä pienempi suunnattava plexi. En tiedä toimiiko tämä sen paremmin. Ei ole muuten testattavissa kuin yritys/erehdys testi. Aika kallis mutta toimii... http://www.louis.de/MRA

        Sisäsassit ovat ehdottomat, ilman niitä laukusta jotain pois otettaessa loput leviää pitkin tietä.


      • hapsu
        01 FJR1300 kirjoitti:

        oli muistaakseni 80 mm korkeampi kuin 01 mallin alkuperäinen ja suojasi yläasennossaan erinomaisen hiljaisesti 179 cm kuskin. Tosin 100km/h ajellessa plexistä ohjautuva ilmavirta painoi takaa ajotakin tiiviisti selkää vasten. Voi olla hankala jos ajelee kyytiläisen kanssa? Asiasta jäi kuitekin mielikuva että plexi oli oikean korkuinen, mutta ilman yläosan spoileria. Siis lähes suora. Hintakin oli murto-osa alkuperäisen hinnasta!

        Plexin jonka tilasin Louis'ilta on käsittääkseni yhtä pitkä kuin org.plexi, mutta siinä on yläpäässä pienempi suunnattava plexi. En tiedä toimiiko tämä sen paremmin. Ei ole muuten testattavissa kuin yritys/erehdys testi. Aika kallis mutta toimii... http://www.louis.de/MRA

        Sisäsassit ovat ehdottomat, ilman niitä laukusta jotain pois otettaessa loput leviää pitkin tietä.

        Joko pleksistä kokemusta...laittakaapa muutkin jotka kokeillet erilaisia pleksejä mielipiteitä, ja kertokaa myös kuskin mitta.....samoin mitä lisäjuttuja ootte pyörään rakennelleet.


      • FJR motoristi
        hapsu kirjoitti:

        Joko pleksistä kokemusta...laittakaapa muutkin jotka kokeillet erilaisia pleksejä mielipiteitä, ja kertokaa myös kuskin mitta.....samoin mitä lisäjuttuja ootte pyörään rakennelleet.

        Olen vaihtanut uuden FJR:n tänä keväänä. Kilometrejä on vasta reippaat parituhatta. Pyörä on muuten aivan mahtava, mutta ilmavirran aiheuttama humina vaivaa. Lasin nosto yläasentoon kyllä tehoaa ääneen mutta ei tunnu miellyttävältä takatuulen vuoksi. Mielestäni pleksi on liian korkea, olenkin aikonut lyhentää sitä muutaman sentin. Pituuteni on 181 cm. Kertokaa jos olette lyhentäneet pleksiä tai muuten korjanneet tilannetta.


      • FJR motoristi
        01 FJR1300 kirjoitti:

        oli muistaakseni 80 mm korkeampi kuin 01 mallin alkuperäinen ja suojasi yläasennossaan erinomaisen hiljaisesti 179 cm kuskin. Tosin 100km/h ajellessa plexistä ohjautuva ilmavirta painoi takaa ajotakin tiiviisti selkää vasten. Voi olla hankala jos ajelee kyytiläisen kanssa? Asiasta jäi kuitekin mielikuva että plexi oli oikean korkuinen, mutta ilman yläosan spoileria. Siis lähes suora. Hintakin oli murto-osa alkuperäisen hinnasta!

        Plexin jonka tilasin Louis'ilta on käsittääkseni yhtä pitkä kuin org.plexi, mutta siinä on yläpäässä pienempi suunnattava plexi. En tiedä toimiiko tämä sen paremmin. Ei ole muuten testattavissa kuin yritys/erehdys testi. Aika kallis mutta toimii... http://www.louis.de/MRA

        Sisäsassit ovat ehdottomat, ilman niitä laukusta jotain pois otettaessa loput leviää pitkin tietä.

        Joko se Lousin pleksi on tullut. Olis kiva kuulla kommentteja toimivuudesta.


      • FJR1300
        FJR motoristi kirjoitti:

        Olen vaihtanut uuden FJR:n tänä keväänä. Kilometrejä on vasta reippaat parituhatta. Pyörä on muuten aivan mahtava, mutta ilmavirran aiheuttama humina vaivaa. Lasin nosto yläasentoon kyllä tehoaa ääneen mutta ei tunnu miellyttävältä takatuulen vuoksi. Mielestäni pleksi on liian korkea, olenkin aikonut lyhentää sitä muutaman sentin. Pituuteni on 181 cm. Kertokaa jos olette lyhentäneet pleksiä tai muuten korjanneet tilannetta.

        Älä ihmeessä ala tuota lyhentämään.
        Voin vaihtaa kanssani vm 2001:n pyörän matalamman pleksin tuohon korkeampaan jos haluat.
        Kokeilin Kapan spoileri -pleksiä ja se on liian korkea ja vääristää näkökenttää. Lisäksi se on liiankin suojainen kesäkeleillä ajettaessa.


      • Jamo
        FJR motoristi kirjoitti:

        Olen vaihtanut uuden FJR:n tänä keväänä. Kilometrejä on vasta reippaat parituhatta. Pyörä on muuten aivan mahtava, mutta ilmavirran aiheuttama humina vaivaa. Lasin nosto yläasentoon kyllä tehoaa ääneen mutta ei tunnu miellyttävältä takatuulen vuoksi. Mielestäni pleksi on liian korkea, olenkin aikonut lyhentää sitä muutaman sentin. Pituuteni on 181 cm. Kertokaa jos olette lyhentäneet pleksiä tai muuten korjanneet tilannetta.

        Olen ajellut FJR:llä kesästä 2003 ja itse olen todennut, että matala orkkis pleksi on paras ja ala-asennossa (pituuteni 190cm). Nostan vain sateella sen verran ylös, että visiiri pysyy kuivana. Vaihdoin juuri Arain Shubert C2:teen ja meteli väheni huomattavasti.


      • Jammu fani

        On alla aivan uusi FJR tämän vuoden mallia mutta on sellainen vika että kone sammuu yllättäen kun lisää kaasua, esim kun on risteyksessä pysähtyneenä ja on lähdössä niin siihen tupsahtaa. Jos antaa kierroksia ja vedättää kytkimellä niin silloin ei tämä ilmene.
        Tämä on mulla kolmas uusi FJR ja muissa ei ole tällaista ilmennyt. Lisäksi myt on enemmän "koriääniä" koska ilma virtaa etupään läpi enemmän
        tässä mallissa.
        Mittaristo on hyvä pieni ajotietokone on riittävä.
        Valojen säätö on hyvä asia myöskin.
        Hyviä kilometrejä kaikille tv Eric


      • kyllä lähtee
        Jammu fani kirjoitti:

        On alla aivan uusi FJR tämän vuoden mallia mutta on sellainen vika että kone sammuu yllättäen kun lisää kaasua, esim kun on risteyksessä pysähtyneenä ja on lähdössä niin siihen tupsahtaa. Jos antaa kierroksia ja vedättää kytkimellä niin silloin ei tämä ilmene.
        Tämä on mulla kolmas uusi FJR ja muissa ei ole tällaista ilmennyt. Lisäksi myt on enemmän "koriääniä" koska ilma virtaa etupään läpi enemmän
        tässä mallissa.
        Mittaristo on hyvä pieni ajotietokone on riittävä.
        Valojen säätö on hyvä asia myöskin.
        Hyviä kilometrejä kaikille tv Eric

        Oli sama ongelma, mutta poistui huollossa säädöllä


      • ABE minimoi

        turbolenssin?? Kuule, se ABE on saksaa ja tarkoittaa "Allgemeine Betriebserlaubnis" eli pleksiä ei tarvitse erikseen Saksassa katsastaa ja merkitä rekisteriotteeseen kunhan paperi on vain mukana ajossa. Ne ovat siellä melko tarkkoja tällaisista asioista.


      • ecco
        FJR motoristi kirjoitti:

        Olen vaihtanut uuden FJR:n tänä keväänä. Kilometrejä on vasta reippaat parituhatta. Pyörä on muuten aivan mahtava, mutta ilmavirran aiheuttama humina vaivaa. Lasin nosto yläasentoon kyllä tehoaa ääneen mutta ei tunnu miellyttävältä takatuulen vuoksi. Mielestäni pleksi on liian korkea, olenkin aikonut lyhentää sitä muutaman sentin. Pituuteni on 181 cm. Kertokaa jos olette lyhentäneet pleksiä tai muuten korjanneet tilannetta.

        olen vaihtanut heti uutena civin tarvike pleksin, siinä on yläosassa spoileri jonka ansiosta tuulet menee pään yli, kun lähtiessä nostat yläosaan niin takuulla tulee tyventä.


    • FJR2003

      Ostin 2003 FJR:n. Olen jo päässyt sinuksi pyörän kanssa. Takajousituksen SOFT-HARD säädöstä en osaa sanoa onko sillä todellista merkitystä. Onko joku testaillut, jotta voisi kertoa todellisen vaikutuksen.

    • alffa

      ostin uutena fjr 1300 abs, vaihdoin heti alkuperäisen pleksin civi tarvike pleksiin, ehdottomasti paras ratkaisu, pituuteni 172 ja uläasennossa tulee tyven ja huminat loppu ja sateella ei kastu, että suosittelen tarike civi pleksiä, ja jousituksesta olen huomannut että soft asennossa minulle on erittäin hyvä, kannatti muuten ostaa suoraan ilman kone kessierrakon välitystä paljon edullisempi, pyöräni tuli suoraan jamahan keskusvarastosta saksasta, värinkin sai sen mitä halusi.

      • ecco

        sama juttu, ostin suoraan täyshopean 1300 fjr abs, ja ilman väikäsiä, yli 2tuhatta halvemmalla ja tosiaan värin sain valita ei mitään raitoja ym. vaihdoin myös civi pleksin alkuperäisen tilalle,ja tuulet loppu. ecco


    • FJR-06

      Toista kesää alla ja ajettu n. 10 t. Kehuja voin sanoa.

      Itse hommasin alkuperäiseen plexiin Laminar lip-merkkisen lisäkappaleen, joka kiinnitetään kuudella 20 sentin kokoisella velcro/tarrakiinnikeillä plexiin. Olen itse 190 pitkä ja saadakseni enemmän pituutta plexiin, jotta ilmavirrat eivä ihan osuisi plexin ollessa yläasennossa.
      Kyllähän se auttoi, mutta sateella se on mielestäni siinä mielessä huono, kun kuravettä tulee taikka yleensä plexi kastuu, on tämän lisäkappaleen kohdalla kolme märkää pintaa, jonka läpi pitäisi katsella.
      Lisäksi mielestäni puhdistaminenkin on hankalaa, kun hyönteiset ynnä muu lika jää sinne plexin ja lisäkappaleen väliin.
      Saahan se toki irti, mutta kun tarpeeksi monta kertaa sen irrottaa, alkaa ne velcrot olla jo aika löysiä.

      Täytynee ottaa se irti ja ajella ilman lisäkappaletta ja tarvittaessa ostaa alkuperäistä pidempi plexi.
      Onko kokemuksia? Minkä hintaisia? Mistä suosittelisitte ostaa?

      Ostaessani pyörää käytettynä, oli siinä Yamahan oma telinelaukku sävy sävyyn pyörän kanssa, ja ostin Yamahan sisäkassit jokaiseen. Onhan niillä hintaa, mutta ne myös menevät laukkuihin erittäin hyvin.

      Akku on hieman hankalassa paikassa, mutta ostin CTek:n akkulaturin, jossa oli se välipiuha, jonka laitoin akkuun, jottei tarvitse katteita ruuvailla, kun haluaa ladata akun. Varsinkin talvella se on hyvä, kun pyörässä on jatkuva kulutus kellon ym. takia. Em. laturi lataa akun täyteen ja sitten se alkaa pitää ylläpitolatausta.
      Vinkkinä voin kertoa että ostin CTek XS 800:n, joka lataa 0.8 A:n teholla, joka on just prätkä akuille sopiva. Ostin sen Hong Kongista hintaan 39,90€, joka on lähes 20€ halvempi kuin muualla.

      Että pyöräkaupoille vaan!

    • r1200rt

      Vaan eipä Laminar.Lip pysynyt kiinni autobahnilla, veti vähän aikaa yli parimarkkaa, onneksi oli kuormaliina mukana, jotta sai pysymään paikallaan.
      Oli muuten Iratin, eli maahantuojan asentama.

    • kyllä lähtee

      Hyvä peli on. Menossa jo toinen FJR. Ekan ostin 2003 jolla ajoin 50000km ja 2010 kesäkuussa vaihdoin uuteen jolla reilu 10tkm takana. Mitään vikoja ei kummassakaan ole ollut. Jousitus ja ajettavuus ovat uudessa jämäkämmät ja välitys hiukan harvempi. Huollot eivät muuten ole kalliita, paitsi se 40000km huolto, joka maksaa n.900€ Tosin pyörä on työn alla koko päivän ja tehdään paljon töitä. Takalaukkuna oli ekassa Givi, joka yksin ajettaessa aiheutti epävakautta, mutta tosin vasta yli 140kmh ajettaessa. Matkustajan kanssa en ongelmia huomannut. Myös jousituksen säädöt vaikuttaa tähän. Uudessa on orkkis laukku ja vaikutus lähes olematon. Rengaspaineet on kuitenkin syytä olla kunnossa ja jousituksen esijännitys jäykemmällä. Hyvä ostos,mukava ajaa ja kiva katsella.

    • Neutraali omistaja

      Minulla oli vm -05 ja nyt -07. Ne on ihan eri pyöriä, en enää missään tapauksessa ostaisi sitä vanhempaa mallia -05 asti. Se on hengenvaarallinen, jos ajaa Saksan baanoilla joskus yli 190km/h. Voblaa hallitsemattomasti. Uudemmassa mallissa on paljon parannuksia (harvempi välitys, akseliväliä on pidennetty vakauden parantamiseksi, ei paahda jälkoväliä yhtä paljon, vaihdenäyttö ja muutenkin parempi mittaristo, kahvanlämmittimet jne).
      Vikaakin on edelleen uudemmassakin: kahvat tärisee sormet puuduttavasti edelleen, eikä tähän auta edes raskaammat tankopainot, alkuperäinen pleksi on ihan onneton, perä kuumenee tulikuumaksi, pyörä on epävakaa rekan perässä ajettaessa. Raskas paikallaan siirreltäessä, ei kuitenkaan ajossa.
      Kuudetta vaihdetta kaipaa, ei kuitenkaan enää koko aikaa niinkuin vanhemmassa. Malliinhan ei ole tehty -06 jälkeen mitään oleellisia muutoksia, sitä vanhempaa en ottaisi. Kaipaa jo pikkuhiljaa kokonaisuudistamista.

    • Tuota noin....

      kai ettei tuo "voblaaminen" johtunut siitä että ajoit sivulaukut paikoillaan tuota nopeutta?

      Niissä laukuissahan suositellaan maximinopeudeksi 130 km/t. Samoin tehtaan omassa perälaukussa. Siellä kannessa laukun sisäpuolella on keltainen tarra, jossa näin lukeepi.

      • Topias

        Hellouuu...
        Mulla kolmas FJR menossa. Pari ekaa olivat uusia, mut tää nykyinen 10tkm aj. -09.
        En ole todellakaan mikään merkki / malliuskollinen. Vahvana "kilpailijana" olen aina pyörää vaihtaessani ajanut ja katsonut Hondan Pannari. Hyvä pyörä FJR on tai itseasiassa ko.malliset ja hintaiset yleensäkin. Se vaan on niitä mieltymys ja makuasioita.... ja tuosta "voblaamisesta" perälaukun kanssa yksin ajettaessa. Ilmiö ei oikeastaan esiinny, jos matkustaja mukana. Voblaamisen aiheuttaa pyörreilma, mikä jää pyörimään kuskin ja laukun väliin. Sitä paitsi en ole vielä ainuttakaan ko. tyylin fillaria ajanut mikä ei huojuisi perästä alkaen laukun kanssa tai esim. rekan pyörreilmassa takana tuskaillen. Pakkokos siinä rekan perseessä on ajaa....


    • FJR -04

      Mulla on vielä -04 FJR, uusi -13 malli tilattu. Jännä lukea miten joillakin on ollut laukkujen kanssa "ongelmia". Itsellä alkuperäiset laukut, enkä ole huomannut mitään ongelmia ajossa. Tosin en yksin ajaessani laukkujen kanssa yli 120 km/h nopeuksia ole kokeillutkaan. Saksan autobahnalla 2 päällä raskaalla kuormalla 190 km/h - eikä minkään valtakunnan "voblaamista" tai ravistelua. Ainakin tämä yksilö on toiminut moitteettomasti. Ja vauhdista huolimatta laukut kulkivat koko matkan mukana. Ongelmia voi tosiaan tulla kovassa nopeudessa yksin ajaessa?
      Myöskään edellä mainittua kahvojen tärinää en ole huomannut. Todella tyytyväinen olen tuohon -03 malliin ollut ja siksi edelleen FJR:ssä pysyn.

    • yamahajaska72

      Moro Tietäjät! Miten -02 fjr:n vajoja saa suunnattua, alemmas pitäs saada..?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4709
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1031
    Aihe