Eli siis olen 18-vuotias nuori nainen ja olen kärsinyt erilaisista vatsavaivoista jo puolisen vuotta.
Suurin ongelmani on hirveät ilmavaivat, mutta muitakin oireita on jonoksi asti; turvotusta, pingottuneisuuden tunnetta, röyhtäilyä, ripulia, ummetusta, suolen kurinaa jne. Ummetusta ja ripulia ei onneksi ole aina, mutta melko usein niitäkin.
Olen jo täysin epätoivoinen näiden todella nolojen ja kiusallisten vaivojen kanssa. Lääkärille sain itseni raahattua pari viikkoa sitten ja epäili kyseessä olevan se kuuluisa ärtynyt suoli... testattiin keliakia, laktoosi-intorelanssi ja kilpirauhasen liikatoiminta, koska olen myös laihtunut pari kiloa viime aikoina, vaikka olen jo muutenkin alipainoinen. Laihtuminen tosin voi johtua siitäkin että välillä ei tee mieli syödä yhtikäs mitään, kun tuntuu että ilmavaivoista kärsivät ei saisi syödä muuta kun puuroja ja vellejä, eli tiedän kyllä mitkä ruuat niitä aiheuttavat ja olen lukenut aiheesta paljon, mutta haluaisin kuulla onko kukaan löytänyt muuta apua ilmavaivoihin ja turvotukseen kuin jo kokeilemani sinaire forte, nogasin, disflatyl, cuplaton ja maitohappobakteerit?
Nämä vaivat rajoittavat jokapäiväistä elämää todella paljon; kouluun pystyn menemään huonoimmillaan yhtenä päivänä viikossa, ja koska olen asiakaspalveluammatissa niin ei hirveästi voi päästellä asiakkaan vieressä, vaikka joskus tuntuu melkein mahdottomalta pidätellä kun ilmaa on niin paljon että alkaa päässä sumentua..
Voitte siis kuvitella miten mukavaa on myös istua hiljaisessa luokassa kun menen entistä enemmän paniikkiin, koska tiedän ettei siellä VOI piereskellä ja sitten kun pidättelee niin alkaa suoli ääntelemään kuuluvasti!
Myöskään kavereiden luona en pysty enää käymään ainakaan pitkiä aikoja,puhumattakaan yökyläilyistä vaikka sitä niin kovasti haluaisinkin... Miestenkään seurassa en pysty olemaan rennosti, kun suurin osa miehistä varmaan tyyliin kuvittelee ettei naiset voi piereksiä tai käydä paskalla.
Elämäni on yhtä kärvistelyä päivästä toiseen, jos riittää ylipäätänsä rohkeutta edes lähteä kotoa mihinkään...
Masentavaa on myös se, että kulutan valtavastii energiaa miettiessäni esim. että onko esim. luokkakaverit haistanut tai kuullut kun joskus tuntuu ettei yksinkertaisesti ole pystynyt pidättelemään!! Eli pelkään hirveästi että olen muiden mielestä kuvottava piereskelijä, enkä välitä muista, vaikka näin ei todellakaan ole.
Kukaan ei varmaan jaksa lukea edes, mutta halusin purkautua tänne kun ei tälläisistä vaivoista ihan kenelle tahansa voi mennä puhumaan..
Elämää rajoittavat vaivat
31
3076
Vastaukset
- Toinen samanlainen
Moi!
Olen itse samanikäinen nainen kuin sinä, ja minullakin ollut samanlaista, tosin jo yli 2 vuotta. Itse sain juurikin tuon ärtyneen suolen diagnoosiksi ja siihen sitten Librax-nimisiä tabletteja ja kuituvalmisteita, helpottavat oloa toisinaan. Olen tosin rehellisesti asiasta parille hyvälle ystävälle maininnut, joten minun ei tarvitse heidän seurassaan enää jännittää, mikä pahentaa oireita.
Millainen olosi on lomien aikaan? Samanlaista kärvistelyä, vai onko silloin helpompi olla? En tosiaankaan ole lääkäri, mutta minusta sinun kannattaisi käydä toisenkin kerran lääkärillä, vaikka sitten toisella, jolleivat mainitsemasi valmisteet ole auttaneet. - Jokuvain..
Kiitos vastauksestasi:) Todennäköisesti meitä vatsavaivoista kärsiviä on melko paljonkin, mutta kun omassa lähipiirissä tuntuvat kaikki olevan täysin vaivattomia niin tuntuu ettei kukaan muu joudu tälläisestä kärsimään, ja sitten on asian kanssa melko yksin.. Olen sitä mieltä ettei monikaan osaa kuvitella oikeasti miten paljon tämä vaikeuttaa elämää, siksi en ole edes parhaimmille ystäville kehdannut kertoa, vaikka se varmasti helpottaisikin oloa. Pelkään että minua pidettäisiin vastenmielisenä...
Lomien aikaan olo on helpompi, kun ei ratvitse jännittää, eikä ole PAKKO mennä tilanteisiin joihin ei halua. Luultavasti siis jännitän ja stressaan vatsalla, mutta voiko tälläisiä vaivoja tulla pelkästään jännittämisestä? Kotona ilmaa muodostuu varmaan ihan yhtä paljon, mutta siihen ei silloin kiinnitä edes huomiota.
Tosissaan tuntuu etten mihinkään muualle sisätiloihin saa enää mentyä ilman hirveää ahdistusta kuin kotiin. Ulkona jotenkin helpompi olla.
Sain lääkäriltä vi-siblin kuituvalmistetta, jonka käytön lopetin heti alkuunsa kun lääkäriltä oli unohtunut mainita sellainen pikku seikka, että saattaa aiheuttaa sivuvaikutuksena ILMAVAIVOJA, ja nimenomaan kerroin että koulunkäynti on vaikeutunut niiden takia. Loman alettua pitää sitä sitten varmaan kokeilla uudestaan ja voisin yrittää pyytää tuota Libraxia, onko tuo muuten ihan mieltäkin rauhoittava lääke? - kasviksia
Keliakia?
Viljat?
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Viljat voi korvata kasviksilla. - Toinen samanlainen
Joo, Libraxin pitäisi mieltäkin rauhoittaa, ja itsellä se toimii ainakin jonkin verran.
Koska sinulta, Jokuvain.., on testattu jo ruoka-aineallergiat yms. niin silti suosittelen, että pitäisi tutkia vielä jotakin (en tosin tiedä, mitä). Kannattaa kysyä vaikkapa vanhemmilta, että onko suvussa mitään vastaavaa, vaikka lähipiiri oireettomalta vaikuttaakin. Ei kannata ajatella kysyessä sitä, kuinka vaiva hävettää: vanhemmat ne ovat vaipatkin vaihtaneet, ja mitä intiimimpi vaiva, sitä enemmän se rajoittaa elämää ja pahenee, kun ei kehtaa asiasta puhua. Pitää siis tarttua härkää sarvista, ennen kuin pahenee entisestään. Itsekin kysyin omiltani, ja olihan siellä suvussa samanmoista!
Kerroit kärsineesi vaivoistasi noin puolisen vuotta. Tapahtuiko silloin jotakin erityistä, joka ehkä olisi "käynnistänyt" nuo oireet?- Toinen samanlainen
Unohdin tuohon äskeiseen lisätä, että kokemuksia, neuvoja ym. sellaisesta tutkimuksesta, kuin paksusuolen tähystys (kolonoskopia), jos sellainen nousee esille löytyy aika runsaasti täältä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2486206
Ja yksi keskusteluketju mahavaivoista ja niitten vaikuttamisesta tulevaan elämään (aloittaja esittänyt kysymyksiä, joihin on muutama vastaus) löytyy täältä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9832054
- Jokuvain..
Kasviksia: Ktestattu, ja kokonaan ilman viljoja pystyisin olemaan kun niitähän on tosi monissa ruuissa ja muutenkin inhoan kasviksia..:/
Toinen samanlainen: Vanhemmilleni olen kyllä kertonut asiasta, eivät ainakaan olleet tietoisia että suvussa olisi allergioita..
Ilmavaivat ja epämääräiset ääntelyt alkoivat muistaakseni talvella yhtenä iltana, kun menin tuttavani luo yökylään eri kaupunkiin, söimme paljon epäterveellisiä ja rasvaisia ruokia ja valvoimme myöhään.. Sain varmaan hirveät traumat siitä jatkuvasta pidättelystä, kun ennen ei ollut tuollaista ollut..
Tähystyksestä vielä, en varmaan edes suostuisi sellaiseen.. Hirvittää ajatuskin..:s Oletko itse käynyt?- Jokuvain..
Siis keliakia testattu, en osaa kirjoittaa:D
- Suolitantta
Jokuvain.. kirjoitti:
Siis keliakia testattu, en osaa kirjoittaa:D
Jos oikeasti haluat eroon vaivastasi niin kannattaisi kokeilla kasvisruokaa ilman viljoja ja tähystys on pieni vaiva kuvaaminen oireisiin verrattuna.
Joskus päätohtori voi myös auttaa jännittämisessä.
- Toinen samanlainen
Ei, Jokuvain.., en ole itse käynyt, mutta se kyllä otettiin esille, ja on vähän niin kuin "varalla", että jos tilani tästä pahenee, tulee verta, aivan mustaa ulostetta tms., niin sitten se kai tehdään.
Itkuhan siinä ensiksi pääsi, kun asia ensimmäisen kerran mainittiin, ja sydän hakkaa, kun toimenpiteestä lukee. Mutta kyllä siihen ahdistukseen, pelkoon ja kipuun saa lievitystä, en tosin ole varma, pitääkö se vaatimalla vaatia. Kevytnukutus/-narkoosikin on mahdollinen, jos on oikein kova paikka. Kannattaa heti sanoa hoitavalle lääkärille, että pelottaa ja haluaa tarpeeksi voimakkaan lievityksen, jos tähystys tulee puheeksi.
Enpä osaa tuohon jatkuvasta pidättelystä tulleeseen traumaan sanoa mitään. Kai sekin yhdistettynä myöhään valvomiseen ja rasvaisiin ja epäterveellisiin ruokiin voi jotakin aiheuttaa, mutta se, että näin kauan on kestänyt on kyllä aika omituista. - Jokuvain..
Ok.. Jospa vaikka minäkin saisin ennen mitään tähystyksiä kokeilla sitä libraxia:) Määräävätkö tuota lääkettä kovin helposti?
Niin ja syötkö muuten mitä kuitulisää ja oliko sivuvaikutuksia alussa? - Toinen samanlainen
Itselleni määrättiin ilman mitään venkulointia, eli sain sen helposti. Saattaa olla tapauskohtaista, mutta silloin sitä ainakin määrätään, kun mahavaivoihin liittyy myös ahdistusta ym.
Söin Agiocur-rakeita ja Visibliniä, mutta viime aikoina olen unohtanut molemmat, kun en aina jaksa etsiä niitä purkkeja, ja miettiä, minkä kanssa ottaisin (itselläni vaikeuksia saada kurkusta alas, ainakin Visiblin).
Kuitulisistä tuli itsellenikin ilmavaivoja, ja jopa ummetusta (Agiocurista), vaikka niidenhän pitäisi vaikuttaa päinvastoin. Vatsa tottui sitten noin puoleen mitallista Visibliniä päivässä, mistä tuli vakioannokseni, kunnes unohdin sen.
Libraxista tulee vähän väsynyt olo ja suu kuivuu, hieman vaikeuksia aloittaa virtsaamista ja ummetusta, mutta nykyisin minulla kaikkein voimakkaimpana tuntuu suun kuivuminen. Muitakin sivuvaikutuksia muistaakseni lääkkeellä on, mutta nuo ovat ilmenneet minulla. Pakkausseloste kannattaa lukea huolella ja ottaa huomioon, että Librax on kolmiomerkitty lääke (jos esim. ajaa autoa, kannattaa miettiä, milloin ottaa, mikäli väsymystä tm. tarkkaavaisuushäiriötä ilmenee). - Joku vain..
Juu, kiitos paljon:)
Huomasitko kuitenkin että mahasi totuttua vi-sibliniin ilmavaivat olisi vähentyneet ja vastaavasti nyt lisääntyneet lopetettuasi sen käytön? Mietin vain että kannattaisiko sitä vi-sibliniä nyt sitten edes vaivautua kokeilemaan..?
Olen miettinyt sellaistakin asiaa että jos syön esim. suklaata(joka minulle aiheuttaa ilmavaivoja) niin montako päivää suunnilleen menee siihen että vaikka lauantaina syöty suklaalevy ja sen tuomat ilmavaivat häviävät kokonaan elimistöstä? Kun sanotaan esim. että maitoa pitäisi olla juomatta 2 viikkoa, että tietää onko sille allerginen, mutta miten se voi olla mahdollista että mikään syöty tai juotu asia voisi aiheuttaa niin pitkän ajan päästä ilmavaivoja tai ripulia kun ruuankin kulkeutuminen paksusuoleen kestää muistaakseni 12-24h?? Anteeksi kun vaivaan hirveesti näillä kysymyksillä... - Toinen samanlainen
Joo, kyllä mahani totuttua Visibliniin ilmavaivat vähentyivät, ja nyt taas ovat lisääntyneet, kun käyttö on unohtunut. Kannattaa ehkä aloittaa totuttelu puolella mitallisella 1-2 krt/pvä (tai jos lääkäri on antanut eri ohjeet, niin niiden mukaan, miten itsestä hyvältä tuntuu) esim. lomalla tai viikonloppuna. Myös se, minkä kanssa otat kuitulisän voi vaikuttaa asiaan: oma mahani ei tykkää appelsiinimehusta, mutta juuri siihen Visiblin-kuidut sekoittuivat mukavasti, eivätkä maistuneet niin pahalle. Nyt syön ne sekoitettuna puolukkamehuun, mutteivät sekoitu siihen niin hyvin, niin hieman "tökkii" juoda viimeisiä kulauksia. Ja kaurapuuroonkin voi koittaa sekoittaa, tärkeää on riittävän nestemäärän nauttiminen, ettei tule mitään suolitukoksia.
Eli voithan sinä kokeilla, ajoitus ja annostus pitää ehkä hieman pohtia.
Tuohon, kuinka kauan esim. suklaalevyn ja sen tuottamien ilmavaivojen häviäminen kestää, en osaa valitettavasti vastata, sen verran huonolla pohjalla on tietämys ihmisen biologiasta. Mutta omaa kokemusta on, että jos syön esim. mustikkakeittoa maanantaina, niin vielä torstainakin on tullut mustikan tummaksi värjäämää ulostetta. Tämä tosin on hyvin yksilöllistä... Eivätkä kysymykset haittaa, itsellänikin on niitä mielessä monia!
Kannattaa käydä juttelemassa esim. kouluterkkarille, vaikkapa purkamassa akuuttia ahdistusta. Ja voi häneltä löytyä joitakin neuvoja, joita ei netistä (varsinkaan Suomi24:n välityksellä) löydy, hänhän on ammattilainen. Näin tietenkin, jos omassa koulussa on sellainen hyvä terkkari, joka tuntuu luotettavalta, ymmärtäväiseltä yms. - Jokuvain..
Ok. Onneksi lomat alkavatkin ihan kohta niin pääsen tuota visibliniä testailemaan uudelleen:) Itse yritin veteen sekoitettuna juoda sitä, ei oikein mennyt alas..:D
Koulumme terveydenhoitajasta en erityisesti pidä, enkä ole käynyt terv.hoitajalla pitkään aikaan, joten en varmaan osaisi yhtäkkiä siellä alkaa puhumaan asioistani..
Kiitos sinulle vielä kuitenkin! :)) - Minävain+
Itse olen kärsinyt vastaavista ongelmista. Kaikki testit on käyty. Tähystykset sun muut, mutta varsinaista vikaa ei ole löytynyt ja tuskin sitä onkaan. Mun maha on vaan semmonen, kun on, eikä sille mitään voi. Mulla tilanne helpottui vähän, kun vaihdoin kaupunkia. Muutin Turusta pääkaupukiseudulle. Olenkin tullut siihen tulokseen, että Turun vesijohtovesi aiheutti mulle ainakin pienen osan noista vaivoista. Toki olen muutenkin muuttanut elämäntapojani. Olen mm. vähentänyt reilusti sokereita, jauhoja, hiivaa tottakai, rasvaa, limpparit ja hiilihappopitoiset alkoholijuomat, tupakointi jne... Mulla tuo selvä muutos vatsantoiminnassa tapahtui ehkä jossain 4kk jälkeen, kun olin muuttanut elämäntavat. Muista, että se muutos ei tapahdu hetkessä. Jos tänään muutat ruokailutottumuksiasi, niin selvät vaikutukset ovat kuukausien päässä. Nopeaa tietä ei siis ole.
Pystyn 100% ymmärtämään noita sun sosiaalisia paineita. Kavereiden kesken nuo pierut ja röyhyt eivät ole ikinä ollut mulle ongelma. Jokainen tietää niistä, että mä olen se joka päästää pierut, röyhtäilee. Ehkä se mulle tosin on helpompaa, kuin sulle, koska olen mies. Toki kun uusiin kavereihin tutustuu, tilanne on vähän eri ja joutuu pidättelemään. Melko nopeasti sitä kuitenkin sitten "vapautuu" niidenkin seurassa.
Se on sitten taas ihan eri asia, jos haluais mennä vaikka treffeille. Se tuntuu melkein mahdottomalta ajatukselta. Kaikista pahinta on se, kun joutuu pidättelemään pieruja ja sitten yöllä ja seuraavana päivänä on maha todella kipeä. Tilannetta tottakai pahantaa entisestään jännitys. Siihen ei oikeen auta mikään. Asian kanssa on vain elettävä. Suosittelisin sinulle, että koitat vaan olla oma itsesi sosiaalisissa tilanteissa. Ei ne sun kaverit susta sen vähempää tykkää, vaikka rupsuttelisit miljoona kertaa tunnissa. Ne tykkää susta, koska sinä olet sinä. Koulun käynnistä sen verran,että mä olen joutunut tekemään sen päätöksen, että koulun penkille en mene, koska se on ihan mahdotonta pidätellä kokopäivä ja sit mulla olis ihan mahdottoman kipeä vatsa kokoajan. Töissä olen pystynyt käymään ihan normaalisti, mutta mä en olekaan asiakaspalvelutehtävissä. Joskus joutuu ottamaan päivän sairaslomaa, kun on liian kipeä vatsa. Sinuna miettisin hommien vaihtoa, koska tuo stressi mitä sinulla on, ei tee hyvää.
Älä anna tämän vaivan pilata elämääsi! Toivattasti sua helpottaa tieto, että meitä muita samanlaisia on. Kaikkee hyvää sulle, jokuvain.- pierumaisteri
Minulla pieretti ja pask...i taannoin koko ajan. Ei yhtään kokousta ettei olisi tullut äkkilähtöä vessaan. Siellä sitten hirveä räjähdys. Täytyi keksiä tekosyy ja muka vastata puhelimeen. Kamalinta oli että muutaman kerran on tapahtunut läheltäpiti tilanne, jossa paukkuj on meinannut päästä kokouksen aikana. Tää on ihan kamalaa. Kaurapuuro pahensi tilannetta. Sen olen sitten jättänyt. Litalgin voisi rauhoittaa tilannetta. Samoin disflatyl. Mielestäni asia liittyy ylireagoivaan suolistoon. Ei kenenkään p-silimä pysty loputtomiin pierua piettämään.
- Jokuvain..
Paljonpaljon kiitoksia sinullekin neuvoista, minävain : ) Mukavaa nähdä että me "vatsavammaiset" jaksamme tukea toisiamme, vaikkei omakaan elämä näiden vaivojen takia olisi niin helppoa.
Olen miettinyt sellaista että kaikista fiksuinta noissa treffitilanteissa olisi varmaan etukäteen ilmavaivoista kertominen, siis jo ennen ensimmäistä tapaamista..Eipähän tulisi enempää tuhlattua aikaa sellaiseen tyyppiin, joka ei hyväksy sellaisena kun on..,mutta toisaalta varsinkin jos nainen ilmoittaa olevansa oikea himopiereskelijä, niin tuskin kovin montaa treffiehdokasta jäisi jäljelle..:D
Kaikkea hyvää myös sinulle! =)- ibsibs
Pitää näistä treffiasioista kertoa sen verran, että itse olen aina etukäteen asiasta kertonut. Että olen mahavaivainen, ja se todennäköisesti jossain vaiheessa sitten myös tulee ilmi. Monet kyllä ymmärtää asian eikä se ole miehiä haitannut. Toki löytyy myös niitä ihmisiä, jotka ajattelevat että nainen ei käy koskaan vessassa eikä se ainakaan piereskele ja röyhtäile, mutta tuonkin kyllä pystyy helposti kysymällä selvittämään että mitä mieltä toinen asiasta on. Eihän tämä mikään seksikäs tauti ole, eikä siitä sellaista saa vaikka miten vääntäisi. Asia on kuitenkin ihan luonnollinen ja jokainen sitä tekee, vatsavaivaiset vaan ehkä astetta enemmän.
Itsellä myös kaverit, työkaverit ja sukulaiset tietää tästä asiasta vähän liiankin perinpohjin, joten he tietävät mitä tarkoitan jos joskus sanon että on vähän huono olo tänään. Itse onneksi sain käytyä koulut ennen kuin tämä maha veti mahdottoman huonoksi, mutta en voisi enää jatko-opiskelua kuvitella. Vatsa tosiaan on parempi kun voi pysyä liikkeessä ja on mahdollisuus päästä vessaan milloin haluaa. Onnekseni mulla on sellainen työ nyt, missä nämä onnistuu. :)
Tsemppiä minultakin kaikille kohtalotovereille! Avoimuutta kannattaa todellakin kokeilla tämän asian suhteen, helpottaa elämää ja stressiä kummasti. :)
- Toinen samanlainen
Olen samaa mieltä etukäteen kertomisesta. Ei ole mitään järkeä koittaa salata asiaa, joka kuitenkin on lähes koko ajan vaikuttamassa elämään. Ja jossei kumppani hyväksy, niin saapi jäädä rannalle ruikuttamaan, löytyy niitä parempiakin. Jos jollekulle ilmavaivat ja vessassakäynti ovat ehdoton ei seurustelukumppanissa, niin siinä taitaapi olla pieni peiliinkatsomisen paikka.
Ja joo, on sellaisiakin miehiä ilmeisesti olemassa, jotka luulevat, etteivät naiset koskaan käy p****lla. On tullut törmättyä...
Sentään voi lohduttautua sillä, että on meitä vatsavaivaisia muitakin, sekä miehiä että naisia. : )
Kaikkea hyvää teille Jokuvain.. ja Minävain ( ja kaikille muillekin tätä lukeville) ja aurinkoista kesää! - Jokuvain..
Niinhän se on..,aurinkoista kesää sinullekin!=)
- Nokian vesikriisin
pelastaneet mh-bakteerit:
...............jatkuu.
Probiootti=hyödyllinen-tarpeellinen bakteeri (mhb). Mitenkä saan immuunipuolustuksen perustan muodostavat tärkeimmät probiootti bakteerit?:
1.(1.)Lactobacillus asidophilus - jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
2.(2.)Lactobacillus bulgaricus - jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
3.(7.)Bifidobacterium - jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
- Joita on yhteensä saatava limakalvoille jatkuvasti päivittäin vähintään 3x1(suositus on 3x2)-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootit - joten tee näiden bakteereiden saannista elämäntapa. Se miksi limakalvojen parantaminen on tosi hidasta puuhaa, selviää kun suhteutat nämä kaksi asiaa:
1. Mikroskooppisen pienillä bakteereilla parannetaan;
2. Elimistön valtavaa-lievästi tulehtunutta (CRP= - Tyttö -82
Alkuperäiselle kirjoittajalle Jokuvain.
Olen 28-vuotias ja kärsinyt samoista vaivoista kuin sinäkin 10 vuotta. Alussa minullakin oli aivan toivoton olo, mutta kyllä olo siitä helpottuu. Minä oppisin elämään asian kanssa. Yritän syödä harvoin ruokia/herkkuja, joissa lisäaineita. Karkit tuntuvat olevan minulle pahasta ja sipsit. Mutta niitäkin pystyn nykyään syömään kyllä kohtuudella, kun olen muuten syönyt hyvin ja terveellisesti päivän aikana. Ja rauhalisesti pitää muistaa syödä ja niin, olla stressaamatta, mutta sehän vaikeaa onkin :) Minulla on ummetuksen sijasta lähinnä ripulia, johon olen tarvittaessa syönyt Imodium valmistetta. Nykyisin apteekissa myydään myös jotain toista lääkettä, josta ei ole haittaa pitkään käytettäessä kuten ymmärtääkseni Imodiumin käytössä (?). Luin tuotteesta sivulta www.vapautavatsasi.fi ja lääkkeen nimi on Lopex.
Todellisen avun löysin pari vuotta sitten lisäkuituvalmisteesta nimeltä Lepicol. Aluksi se pahentaa oireita, tulee ilmavaivoja ja ulostemassa tosiaan lisääntyy ja kun hätä vessaan tulee, sinne pitää todellakin päästä ja nopeasti! Ilmavaivat lisääntyivät minulla kuitenkin vain pariksi päiväksi, jonka jälkeen olo todellakin helpottuu. Valmisteen kuidut puhdistavat suoliston todella tehokkaasti ja siinä on joukossa vielä runsaasti maitohappobakteereja. Suosittelen todella kokeilemaan, minulla ainakin auttoi! Tuotetta myytiin vielä parisen vuotta sitten apteekeissa, mutta nyt kun oireeni palasivat 1,5 vuoden jälkeen kun en tuotetta käyttänyt, kuulin että tuote on siirtynyt luontaistuoteosastolle. Hinta oli vähän noussut tuon yhteydessä :/ mutta ei vieläkään paha, alle 15€ ja melko kestävä tuote. Löytyy myöskin isompi "perhepakkaus" joka edullisempi.
Toivottavasti neuvoista olisi apua sinullekin ja muista olla stressaamatta ja nauttia elämästä vaivoista huolimatta. Joskus olo tuntuu toivottomalta näiden oireiden kanssa, mutta kyllä se siitä. Hauskaa kesää sinulle Jokuvain! :) - Jokuvain..
Kiitoksia paljon vinkeistä, pitäisikin varmaan sitä lopexia kokeilla!:)
- hardstyle69
i need sexy woman who can fart loud and long
- jouni....
Luulin jo olevani uniikki tapaus, mut meitähän on enemmänkin. Eli itellä just ihan samoja juttuja. Ja ei se elämä aina niin helppoa ole. Vittumaisinta on se et pitää varaa aina aamulla 2-3 tuntia et tietää että pystyykö lähtemään töihin vai ei. Sitten kun joutunu jättämään kaikki alkoholi pitoiset tuotteet vähemmälle, niin on todella masentavaa kun muut kaverit juhlivat viikonloppusin ja ite ei pysty :/ mutta aika varmasti se on yks suurimmista syistä miksi oireilen näin, kun elämäntavat on ollu mitä on. Ja uskon että ajan mittaan tilanne rauhoittuu meil kaikilla. Kiitos vinkeistä ja jaksamisia kaikille. :)
- ibsibs
Mulla on aivan sama aamusin, että pitää varata se 3-4 tuntia ennen mihinkään lähtöä, että saa mahan toimintaan. Usein pitää ottaa pari imodiumia vielä tuntia ennen lähtöä naamaan että varmasti saa mahan rauhottumaan. Loppupäivä meneekin nykyää ihan kivasti sitten kun vaan siitä aamusta ensin selviää.
Itsellä myös oli muutamia vuosia sitten elämä aika hurjaa ja tuli paljon juotua ja biletettyä. Herkkujakin söin aika tehokkaasti ja ruokakaan ei aina ollut sitä puhtainta ja terveellisintä. Opiskeluajat tosiaan meni aika hurjissa kuvioissa ja uskoisin että sillä on ollut myös todella suuri merkitys tämän hetken tilanteeseen. Myös se stressin määrä mikä opiskelusta tuli niin pahensi oireita aikanaan. Nyt on helpompaa kun on asiat ihan mukavasti elämässä. On vakituinen työ ja oma koti, raha-asiatkin ovat ihan hyvin tällä saraa. :) Kyllä se tasapainoinen elämä tuo sitä henkistäkin rauhaa ja vatsakin rauhoittuu. Vaikka joskus harmittaa kun on pitänyt jättää elämästä kaikki "kiva" pois, olen kuitenkin ihan tyytyväinen näinkin. Ei sitä vanhempana enää kaipaa niitä yöjuoksuja ja hurjaa biletystä. Tulee siitä ihan arkisestakin elämästä ihan mielekästä. :)
- Mahismaahis
Elämää tää kyllä tietyllä tavalla rajoittaa. Joutuu jännittämään tilanteita etukäteen ja näkee kauhuskenaarioita siitä, miten oma maha alkaa loputtoman huutamisen ja ilmaa kertyy, eikä sitä kuitenkaan voi pihalle päästää. Se on todellakin yhtä helvettiä. Ja kun ilma ei pääse ulos, se alkaa myllertämään mahassa, mikä aiheuttaa vielä isomman äänen kuin jos piereskelisi ääneen! Itsekin jännitän tälläsiä tilanteita jo monta viikkoa etukäteen. Hiljaiset tilanteet...huhhuh... Olen myöskin asiakaspalvelutehtävissä ja myös kokouksia on paljon. Aamulla mahani on yleensä ihan normaali, mutta viimeistään lounaan jälkeen se sekoaa. Ilmaa vain alkaa kertyä ja noin 3 tunnin jälkeen maha on täydessä vauhdissa. Olen yrittänyt katsoa, mitä syön ja miten paljon, mutta selvyyttä en ole saanut vieläkään oireiden lähteeseen. Ruisleipää en enää syö muun ruuan kanssa samaan aikaan. Lisäksi on tosi tärkeetä, etten syö liikaa. Pitäisi varmaan ripotella ruoka-ajat tasaisesti ympäri päivän. Mutta toisaalta, ei sekään ole aina auttanut, kun olen testannut... Joskus olen ollut lähes syömättä mahavaivojen pelossa, mikä ei tietenkään ole järkevää. Maha ehkä kurisee tuolloin vain nälästä, mutta ilmavaivat pysyvät ehkä poissa. Olo ei kuitenkaan ole kiva ja sitten kun syö taas pitkästä aikaa mitä tahansa, on helvetti taas irti. Kaikista paras olisi kai, kun pystyisi syömään vain sen verran, että pahin nälkä lähtee. Mutta olen ainakin itse sen verran kulinaristi ja rakastan ruokaa, ettei moista uhrausta mielellään tee :)
Auttaa en siis osaa tässä asiassa, toivon vaan, että joku meistä vaivaisista keksisi parannuskeinon tähän sosiaalista elämää rajoittavaan vaivaan :/ Mutta ei kannata kokonaan hylätä elämäänsä, pitää vaan yrittää sopeutua ja nauraa omalle vaivalleen. Ei se kuitenkaan tapa. Itse aion lähiaikoina tsempata itseäni Olavi Norosen Jännittäjän kirjalla. Sitä kun on suositeltu mahavaivaisillekin. Olen muuten vähän päälle parikymppinen nainen ja oireet alkoivat joskus yläasteella. Laktoosi-intoleranssi on löytynyt, mutta keliakiaa ei ole. Se on outoa, miten oireet vain yhtäkkiä alkavat, vaikka pienenä niistä ei ollut tietoakaan.
Auttavatko ne Sinaire fortet, disflatylit yms. yhtään? Jos auttavat, mene rohkeasti yökylään ja aloita niiden syönti jo päivää-paria ennen. Ainakin muistaakseni jossain olen kuullut tälläsen suosituksen. Olen itsekin huomannut, että sinairea ja disflatylia kannattaa ottaa kuurina eikä vain yksittäisenä kertana. Mutta ei sekään aina auta. Ja sitä Libraxia on niin monet suositelleet, että kokeile ihmeessä! Kannattaa ehdottaa lääkärille sitä, muuten voit saada jotain ihan normaaleja rauhottavia. Itse sain Diapameja. Eipä ole tullut kokeiltua kuin pari kertaa, koska jännittäminen ei ole kuitenkaan ainoa syy ilmavaivoihin/ripuliin. - Jokuvain..
Kiitos vastauksistanne, saa aina vähän voimia jaksaa eteenpäin. :)
Tosiaankin elämä on yhtä helvett*ä ilmavaivojen kanssa, itse olen myös välillä niin turhautunut tähän, etten syö mitään jos on joku tärkeä tapahtuma ja olen huomannut että se auttaa eniten imodium. Eli tod. näköisesti suurimmaksi osaksi vaivat johtuvat ruokavaliosta tai liian paljon kerralla syömiestä.
Sain nyt sitä Libraxia, enkä viikonkaan käytön jälkeen huomannut huomattavaa eroa entiseen.. :/ Sama homma cuplatonien ja sinairejen kanssa.
Aloitin pari viikkoa sitten myös säännöllisen kuituvalmisteen (Vi-Siblin) käytön, ja tilanne on mennyt vain huonommaksi, enkä tiedä enää mitä tässä pitäisi tehdä... Eli toivottavasti tänne eksyisi joku, joka on löytänyt todellisen avun ilmavaivoihin(: - Nuori tyttö
Olen ylä-asteella ja minulla on samat oireet kuin sinulla JOKUVAIN yritän käydä koulua mutta se on mahdotonta koska pelkään ja minulle on tärkeää että nämä loppuu koska välillä en voi mennä kouluun koska minua suomeksi sanottuna PASKOTTAA ja PIERETTÄÄ tämä on minulle vaikeaa koska eräät tytöt huomauttelevat jatkuvasti siitä milloin menen vessaan ja milloin tulen pois ja kauan minulla kesti ja huutaa sen koko koululle välillä tekisi mieli jäädä vain kotiin mutta se ei auta!!! :(
- kohtalotoveri
Hei!
Itsellä sama juttu. Stressivatsa hallitsee elämää 24/7. Varsinkin nuo hiljaiset tilanteet (esim. koe) ovat kiusallisia. Maha on löysällä, se ääntelehtii ja on ilmavaivoja. Hirveä tauti.
Tosiaan itselläkin on elämä rajautunut paljon, en uskalla edes suunnitella tulevaisuuttani (esim. koulutusta) kun en uskalla olla hiljaisissa tilanteissa hetkeäkään.
Olen käynyt testeissä; ei keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssia. Syön maitohappobakteereja (ei apua) Imodiumia kokeilin -> ei tullut ripulia mutta vatsa turposi 2x kamalammaksi.
Lääkärissäkään ei voi käydä kun hei leimataan hulluksi. Ja okei, kaikilla vatsa reistailee joskus mutta kun ripulia tulee joka reiästä joka PÄIVÄ niin voi kyllä sanoa ei-stressivatsaisille että haistakoon pitkän paskan.
(: - ibsibs
Otti vaan silmään tässä keskustelussa se tosiasia, että haetaan hoitokeinoja, mutta mitään ei haluta sen eteen tehdä. Ruokavalio on todella tärkeä osa-alue vatsavaivoissa, ja omasta 10 vuotisesta taistelusta ärtynyttä suolta vastaan voin todeta, että loppupeleissä se on ollut se rankaltakin kuullostava ruokavalio, mikä multa lopulta lopetti ne ilmavaivat, ripulin ja ummetuksen. Jos itsensä haluaa terveeksi, niin ärtyneen suolen ruokavaliota kannattaa todellakin kokeilla ja ylläpitää!
Olen myös käynyt kolonoskopiassa. Ei yhtään niin kamala toimenpide mitä siitä puhutaan. Itseltä tosin ei mitään sieltä löytyny, oli ihan terve suoli. Toki jos verta tulee ja on todella kamalat kivut niin toki itse toimenpidekin voi olla vähän kivulias, mutta en usko että tämmöisessä tilanteessa on, toki ihmiset ovat erilaisia. Itselle toimenpide oli melko miellyttävä. Letkua ei edes tuntenut suolessa, paitsi ensimmäisen mutkan kohdalla. Sain tosin etukäteen rauhoittavan ja kipulääkkeen, ja toimenpiteen aikana vielä lisäkipulääkettä kun eka mutka teki vähän inhaa. Kyllä lääkäreillä on ne lääkkeet siihen, miten olon saa mukavaksi, joten rohkeasti vaan. Hyvä sekin on katsoa, jos kuitenkin on kyse jostain muusta kuin vain toiminnallisesta vaivasta.
Itselle parhain apu on ollut se, että on saanut rauhan omassa mielessä vatsan suhteen. Tietää että kyse on vain toiminnallisesta viasta, joka helpottuu tietynlaisella ruokavaliolla ja elämäntyylillä. Suosittelen FODMAP-ruokavaliota. Googlettamalla löytää tietoa. Vähentää ainakin niitä ilmavaivoja, kun ei syö sellaista ruokaa joka ei sula oikein. Kirjoitan omista kokemuksista ihan blogiakin osoitteessa www.ibselama.blogspot.fi, jos haluat lukea omasta taistelustani lisää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244636- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483095- 542667
- 512599
- 2052597
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522328
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081529