Suolistosairauksista kärsivät ihmiset!

Rohkaisua kaipaava

Yritin löytää vastauksia mieltäni kaihertaviin kysymyksiin täältä
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2280334
mutta josko vastauksia irtoaisi enemmän tällaisella omalla keskustelulla.
Eli suorana lainauksena:
"Kohtalotovereille olisi minullakin asiaa:
Olen nuori ihminen, enempää en kerro. Kaipaisin teiltä, ärtyneestä paksusuolesta vuosia kärsineiltä, omakohtaisia kertomuksia siitä, miten selvisitte, vai selvisittekö ollenkaan esim. seuraavista tilanteista/asioista:

- valmistujaisjuhlat (erityisesti toisen asteen lakitustilaisuus, kestää aika kauan)
- opiskeluaika (erityisesti korkeakoulussa: esim. sosiaali-, terveys- ja pelastusala) harjoittelujaksoineen yms. Päädyittekö valitsemaan ammattinnekin sellaiseksi, että pääsette vessaan ja on säännölliset työajat tai oletteko joutuneet vaihtamaan alaa?
- kumppanin löytäminen, oletteko olleet rehellisiä tyttö-/poikaystävälle asiasta?
- perhe-elämä, vaikuttaako mitenkään?
- siitä sellaisesta häpeän ja vastenmielisyyden tunteesta, mikä tulee koppivessassa kököttäesä ja ripuloidessa, kun siellä on muitakin, jotka sitten mulkoilevat ja supattavat, kun tulee ulos (jos edes kehtaa tulla)

Anteeksi, paljon asioita, joihin toivoisin vastauksia. Pitkät tarinat eivät haittaa, minulla on aikaa lukea. Olen toisinaan melkein niin raivoissani, että tekisi mieli lopettaa koko vaiva itse, keinolla millä hyvänsä... "

6

263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahaongelmainen

Yksilöidysti noihin kysymyksiin on vaikea vastata, koska tilanteet ja vatsan toiminta saattaa päivittäinkin olla erilaista. Mutta kärsin samasta vaivasta, ja nyt olen ollut kolmisen viikkoa jokseenkin oireeton.

Aloitin ruokavalion muutoksella, kaikki sokeri, kevyt tuotteet pois ja hiilihydraatit mahdollisimman vähäiseksi.
      Lisäksi aloitin Gastronel tablettien syömisen (luontaistuote).
      Viime viikonloppuna oli tilaisuus johon jännitin mennä, mutta otin varmuuden vuoksi yhden imodiumin ja tilaisuus sujui ilman vessaan juoksua.

Tottakai asiasta on viisasta kertoa kumppanille, niin ikävä kun asia onkin.
      Ainakaan omaan perhe-elämääni asia ei ole vaikuttanut, kumppanini kyllä ymmärtää, että kyseessä on sairaus, onneksi.
      Ammatinvalintaan varmaan vaikuttaa sen verran, ettei ole helppo työskennellä alalla jossa joutuu olemaan ns. tien päällä.

Jännittäminen pahentaa asiaa, jonka varmaan jo tiesitkin, ja se ei tosiaan ole helppoa käydä yleisissä vessoissa. Mutta suosittelen tuota ruokavalio hommaa, jos vaikka saisit vähän apua.

• kutsuuko vessa?

Minulla ei vielä ole suoranaista diagnoosia, koska koepalojen tuloksista ei vielä ole varmuutta. Tulehdus kuitenkin jyllää kuulemma koko suolessa.

Ja siis se hankalin oire on ripuli.

Tilanteista... Minä pystyn hoitamaan tilannetta Imodiumilla eli sopivasti ennen pidempikestoisia menoja (siis useampia tunteja kestäviä) otan pari Imodiumia ja otan ne siis jo muutamia tunteja ennen varsinaista tilaisuutta.

Ai niin, mulla siis ripuli on ihan jatkuvaa eli taukoja ei ole ilman Imodiumia.

• hanurin orja

moro, sen verran voin antaa neuvoja että kun saat tai jos saat? tulokset ja kenties lääkityksen niin jätä Imodium niin vähälle käytölle kuin mahdollista ,sillä se ei ainakaan pitemmässä juoksussa paranna suolisairautta , toki hetkellisesti se lamaannuttaa suolen.
        itse olen käynyt monet tähystykset ,mutta sairauden nimestä en vielä ole varma?
        toiset sanoi olevan p.suolen tulehdusta kun toinen lekuri crohn ja patoloki vielä että ei ehkä kumpikaan. että semmosta se on suolivaivasen elämä.

toivon hyviähermoja ja hyvää kesää!!

• Helppoa kun sen osaa

Ärtynyt suoleni ei juurikaan haittaa, voin katsoa olevan parantunut. Tosin vain niin kauan kuin olen ruokavaliolla. Nykyään VHH. ) vuotta mennyt ihan kivasti, olen yksityisyrittäjä, eikä suoli mitenkään haittaa työntekoa.

VHH-ruokavaliosta löytyy googlettamalla tietoa pilvin pimein. Tärkeää on myös ruuan puhtaus, ei lisäaineita. Maitotuotteita kannattaa testata, ensin kannattaa jättää maitokin pois, itse syön kypsytettyjä juustoja ja jugurttia, käytän myös kuohukermaa ja täysmaitoa.

VHH kannattaa toteuttaa niin, että syö paljon kasviksia, niistä saa kuituja. Lisäkuituna on hyvä esim. pellavasiemenrouhe.

Hyvien öljyjen määrää täytyy lisätä roimasti. Voita voi myös käyttää. Lisäksi kalaöljyä ja maitohappobakteereja.

Elämää voi yrittää helpottaa lääkkeillä ja luontaistuotteilla, mutta usko minua, kaikkein paras ja helpoin tulos tulee ruokavalion muutoksella!

Sosiaalisiin tilanteisiin voi ottaa omia eväitä, ei se ole vaikeaa. Kun olet saanut suolesi hyvään kuntoon, niin se kestää taas pieniä määriä kakkua, karkkia tms. kiellettyä, kunhan se ei ole jokapäiväistä eikä edes jokaviikkoista. Elämästä ei saa tehdä hankalaa!

• survivor

"Rohkaisua kaipaavalle" ja ja monille muille kanssakulkijoille, joilla on tavallista useammin asiaa "pieneen huoneeseen" nimeenomaan ärtyvän suolen vaivojen takia. Valitettavasti joudumme kantamaan häpeää monissa tilanteissa, jos ei omaa vahvaa itsetuntoa ja huoletonta, välitöntä luonnetta. Itse haluan pysyä poissa jostain hankalista tilanteista, jos mahdollista. Joutuu junailemaan asioita ja "kartoittamaan" lähimmän vessan tai poistumistien eri tilanteista. Elämä on niin rajoittunutta, mutta minkäs tälle voi.

On se vain niin valitettavaa, että tähän vaivaan ei ole kunnon konsteja helpottaa elämistä ja olemista. VHH-ruokavalio auttaa turvotukseen aikalailla. Siis makeat minimiin, vehnätuotteet samoin. Kohtuullisesti kuituja, muuten tulee jumitusta.

Ripuliin Imodium (otettava jo n.3 tuntia ennen jotain tilaisuutta) , jännittämiseen beetasalpaaja, suolen rauhoittamiseen reseptilääke lääkäriltä. Jos närästää, siihen etsittävä joku sopiva, esim. Nexium. Näillä eväillä päivästä toiseen selvittävä. Stressi pahentaa oireita, mutta mitenpä siltä voi välttyäkään. Itse vaivat aiheuttavat jo itsessään tuplastressin muitten asioiden ohella.

Voin sanoa yli 30 vuoden kokemuksella, että tämän sairauden kanssa tulee itku silmään monta kertaa. Monesta asiasta on joutunut luopumaan. Opiskelut ovat jääneet vähiin, ammatin kanssa niin ja näin. Siitähän seuraa se, että työhistoria aika pätkäinen. Toimeentulokin sitä sun tätä. Jos meinaa parisuhdetta rakentaa, salailu ei auta. Toisen tuki ja ymmärtämys on ensiarvoisen tärkeä.

Ei näitä vatsaongelmia ymmärrä syvällisesti muut kuin samaa koettelemusta läpikäyvät. Ei edes lääkärit. Hekin ovat vähän kädettömiä, kun ei ole täsmähoitoa olemassa. Eivätkä he sano tätä edes sairaudeksi. Se on vaan sellainen harmiton haitta, johon ei kuole, ja jonka kanssa pitää pystyä elämään. Miten lohduttavaa?!!

Ei siinä auta muu kuin itse hyväksyä vaivansa, ymmärtäkööt muut tai sitten ei. Päivittäisessä elämässä yritettävä mennä läpi vaikka harmaan kiven tai ainakin sieltä, missä aita on matalin. Jaksamista kaikille samassa veneessä olijoille. Ei ole pika-apuja saatavana mistään kaupasta. Jos varavatsoja ja suolistoja olisi myytävänä jossain, olisin itsekin jo hankkinut ne.

Selviytymispakkaus sisältää siis: suurinpiirten oikeanlaista evästä, lääkkeet, ymmärtävät läheiset, ystävät, mahdollisimman pitkä "vieteri", sitkeyttä ja yrittämisenhalua ainakin. Huumori ei olisi pahitteeksi.

• "Tehosessio" käyttöö

............Immuunipuolustustuksen vahvistamiseksi tarvitaan prikulleen nämä määrätyt kolme tärkeintä probiootti bakteeria:
      1.(1.)Lactobacillus asidophilus - jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
      2.(2.)Lactobacillus bulgaricus - jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
      3.(7.)Bifidobacterium - jonka saantisuositus=2 miljardia bakteeria/vrk.
      - Joita on yhteensä saatava limakalvoille jatkuvasti päivittäin vähintään 3x1(suositus on 3x2)-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootit - joten tee näiden bakteereiden saannista elämäntapa. Se miksi limakalvojen parantaminen on tosi hidasta puuhaa, selviää kun suhteutat nämä kaksi asiaa:
      1. Mikroskooppisen pienillä bakteereilla parannetaan;
      2. Elimistön valtavaa-lievästi tulehtunutta (CRP=>>>>>>>>Käytettävät Probiootti bakteeri määrät immuunipuolustuksen vahvistamisessa ja esimerkiksi kun flunssa uhkaa:

Ota Probiootti bakteereita alkuun 50-miljardia bakteeria; esimerkiksi Asidophilus plus san kapseleita 10-kapselia kerralla veden kera-viimeisenä yötä vasten, jonka jälkeen älä syö mitään ennen seuraavaa aamua. Tee tämä "tehosessio" 1-kk.n välein 6.n kk.n ajan ja aina kun tunnet tulevasi kipeäksi!..................................

http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Elamaa_yllapitavat_probiootti_bakteerit&homeantibiootti.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      26
      5491
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3764
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      51
      3370
    4. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      222
      2834
    5. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      61
      2747
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2665
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2490
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2400
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1985
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      118
      1673
    Aihe