Hei vaan,
kysymykseni koskee suodatinkankaan käyttöä. Olemme mieheni kanssa rakentamassa kukkapenkkiä, johon olisi tarkoituksena laittaa riippaomenapuu, pari havukasvia ja ruusua sekä perennoja.
Ostimme suodatinkangasta ja minun ajatuksenani oli, että ensin kaivamme syvän kuopan penkille ja laitamme suodatinkankaan pohjalle. Tämän jälkeen sitten multa ja istutukset. Mieheni kuitenkin sanoo, että suodatinkangas laitetaan ihan viimeisenä penkin päälle niin, että istutuksille tehdään kankaaseen reiät. Tämän jälkeen kankaan päälle levitetään koristekiveä. Kuulostaako tämä mieheni ajatus järkevältä vai onko hän kenties juuri oikeassa ja oma ideani meni metsään? Itseäni pelottaa, että kasvien juuret tukehtuvat kankaan alla eivätkä ne saa tarpeeksi vettä...
Kertokaa nyt viisaammat miten meidän tulisi toimia?
Kukkapenkin perustaminen
2
2225
Vastaukset
- kumpikin on eri aine
juurimatto tulee sinne kuopan pohjalle ja mullanpäälle tulee ohuempi kangasmainen juttu jonka päälle kivet tai murskeet Molemmat on vettä läpäiseviä materiaaleja.
- Ex-puutarhuri
Helpommalla pääsee jos kukkapenkin perustaa maan pinnan yläpuolelle. Itse olen käyttänyt seuraavaa konstia onnistuneesti:
Hesaria maanpinnalle, niin että reunat ovat reilusti päällekkäin. Paksuus suunnilleen sunnuntai-Hesari avattuna. Kaikki kastellaan, jotta pysyvät paikoillaan mullan levittämisen ajan. Sitten siihen multaa reilusti päälle ja kasvit istutetaan siihen.
Hesari tappaa nurmikon alta kesässä ja kun istutettujen kasvien juuret ovat tarpeeksi syvällä, pääsevät ne Hesarista läpi. Maan pinnasta ylöspäin istutuksen etuna on myös parempi lämpösuma sekä se etteivät kasvit lillu vedessä syksyisin/keväisin.
Miehesi idea on rikkaruohojen puolesta hyvä, mutta ongelmaksi luultavasti muodostuu se, että kasvit kasvavat eikä aukkoja muisteta suurentaa samaan tahtiin. Puut kuristuvat lopulta. Pari vuotta sitten kaatui meillä iso kataja ja syyksi paljastui tyveen nuorena sidottu naru, joka oli jäänyt maan alle. Se oli osittain katajan sisällä ja heikensi sen kohdan niin että puu kaatui myrskyssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409