raskausajan diabetes....

prkl.....

Jouduin sitten viime viikolla sokerirasitukseen.
BMI raskauden alussa 25, sain heti kuulla olevani ylipainoinen.. itse en ole itseäni osannut ylipianoisena ajatella kun vaatekoko M tai 38, olen kuvitellut olevani aika normikokoinen, ja painosta syyttänyt rintavarustusta (D-kuppi).
Ikää minulla on nyt 28v, esikoista odotan.
No, arvot olikin sitten.. Paasto rimaa hipoen hyväksytty, 1h arvo 10,4 (sallittu 10), 2h arvo 5,4 (sallittu 8,6).
Tuli kyllä yllätyksenä, enkä ole nyt oikein osannut sitten suhtautua ajatukseen että minulla, raskausajan diabetes! (kun noin vähän heitti yksi ainut pieni arvo....)

Huomena vasta on neuvolassa käynti, saan sitten kotiin mittarin niin pääsee arvoja seuraamaan...
Jotenkin vaan tuntuu oudolta, koska en normaalisti edes syö paljon mitään makeaa, limua juon satunnaisesti, jos syön leipää syön ruisleipää, harvemmin syödään pastaa tai perunaa vaan enemmän lihaa/kalaa/kanaa salaattia ja/tai lämpimiä kasviksia.
Hedelmiä ja marjoja melkein joka ilta smoothien muodossa...
Kuvittelin jotenkin että minulla on terveellinen tapa elää ja syödä, mutta ei sitten vissiin=(

Löytyykö kohtalotovereita?
Jos saisi vertaistukiryhmän kokoon?

62

4146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 32+2

Aivan normipainoisella voi olla raskausajan diabetes. Hedelmiä ei kannata kenenkään kovin paljoa syödä, niissä on yllättävän paljon hed.sokeria ja hiilihydr.

• Pallokala.

Meidän neuvolassa joutuu sokerirasitukseen jos BMI 30 tai enemmän. Jouduin sinne itse kun oli tasan tuon, kaksikin kertaa koska äidillä kakkostyypin diabetes. Arvoni olivat kuitenkin todella hyvät.
      Mielestäni et ole ylipainoinen ehkä kirjojen mukaan mutta et muuten. Oma BMI tavoitteeni on myös 25. Raskauden lopussa mulla oli 39 ja nyt 6kk synnytyksestä alle 33.

• pallokala.

Ainiin ja poika painoi 3050g syntyessään ja sf-mitta näytti välillä et ois jättiläinen tulossa. Lääkäri silloin patistamalla patisti toiseen sokerirasitukseen ja minulle se oli joutumista vaikka ois kuinka vapaaehtoista...kävin siellä lapsen hyvinvoinnista huolestuneena. Oli siitä se hyöty että piikkikammo hieman väheni kun joutui olemaan monen eri hoitajan tökittävänä, etenkin yksi tuntui niin aloittelijalta että meinasin pyörtyä (hänen käsittelystä tulikin hirmuiset mustelmat) :D onneksi muut otti huomioon kammoni.

• wergfdc

BMI 25 on normaali. Sokerirasitukseen voi joutua muistakin syistä. Tai joutua on väärä sana, sillä testi on vapaaehtoinen, ilmainen ja siinä seurataan sikiön terveyttä, eli ei ihan hirveä joutuminen, mielestäni. Meidän neuvolassa sinne saa lähetteen, jos bmi 26->.

• kjgnksjbnksv

Käypä hoito -suosituksen mukaan sokerirasitusta pitää tarjota lähtökohtaisesti KAIKILLE ODOTTAJILLE poissulkien muutamat tarkasti määritellyt erityisen matalan riskin odottajat, koska raskausdiabetestä esiintyy muillakin kuin lihavammilla ja "vanhemmilla" odottajilla. Käytäntöjä on ilmeisesti silti edelleen aika kirjavasti, mutta itse näkisin tuon pikemminkin etuna kuin haittana. Ja raskaudiabetesdiagnoosin tulisi napsahtaa sillä hetkellä kuin yksikin arvoista on rajalla tai yli (0h 5,3; 1h 10,0; 2h 8,6). 10,4 ei ole enää edes mikään mitätön ylitys vaan selvä ylitys.

Aloittajankin GDM olisi jäänyt löytymättä jos kriteerit olisi löyhemmät! Nyt on mahdollisuus tehdä TARVITTAESSA ruokavaliomuutoksia (tai jos nykyisellä ruokavaliolla arvot on omaseurannassa ok niin varmistaa vain että niin pysyykin läpi raskauden) ja seurata vauvan kasvua ja vointia himpun tarkemmin, varmuuden vuoksi. Pääset todennäköisesti erikoissairaanhoitoon synnytystapa- ja kokoarvioon, mikä on monelle äidille ilahdus eikä kauhistus. Tärkeintähän on nyt se, että nyt tiedetään, että aloittajan kroppa reagoisi keskimääräistä herkemmin "huonompaan ruokavalioon", ja omaseurannalla varmistetaan että nykyinen ruokavalio on sopiva "kropan sietokyvylle" - tai tehdään tarvittaessa niitä muutoksia.

Se, että aloittajalla todettiin raskausdiabetes, ei tarkoita että hän olisi liian lihava tai että hänellä olisi huonommat elintavat kuin muilla. Hänen kroppansa vain reagoi geneettisistä ja hormonaalisista syistä raskauteen niin, että insuliiniaineenvaihdunnan tehokkuus hieman heikkenee. Se, onko siitä käytännön haittaa, on eri juttu, mutta parempi seurata ja selvittää kuin olla seuraamatta.

Sääli, ettei terveydenhuolto osaa esittää näitä tutkimuksia positiivisina asioina asiakkaille. Mahdollinen ongelmahan ei synny siitä että se löydetään, se joko on tai ei, ja se joko tiedetään tai ei, ja jos sellainen on ja se tiedetään, niin vain silloin sen hyväksi on mahdollista tarvittaessa tehdä jotain.

• Aloittaja...

Kitos vastauksestasi...
        kyllähän minä periaatteessa tiedän että on hyvä asia että tämä nyt selvisi, vauvan parasta ajatellen...
        Mutta tuo meidän terkkari vaan aina jotenkin onnistuu valitsemaan sanansa niin että minulle tulee paha mieli.
        Kuten jo sanoin, alusta asti tuli sanomista ylipainostani, ja siitä miten tarkkana minun pitää olla ettei paino nousisi. Aika normielämää olen viettänyt, ja nyt rv30painoa tullut lisää 5kg.
        Sokerirasituksesta totesi että "painon puolesta olen ihan siinä rajalla että joutuuko siihen mutta iän takia on kyllä pakko mennä". OK, yliherkkä odottaja olen, mutta tuli vain sellainen olo että kiitos, olen siis läski ja vanha...
        Nyt kun "jäin kiinni" oli taas jotenkin todella nyrpeä ja totesi että on kyllä pakko keskustella liikunnasta sitten enemmänkin seuraavalla kerralla...

Mutta joo, yritän löytää positiivisemman ajattelutavan ja todeta että hyvää kun pääsee seurantaan, jotta voin turvata esikoiseni olon paremmin=)

• Sade82
        Aloittaja... kirjoitti:

Kitos vastauksestasi...
        kyllähän minä periaatteessa tiedän että on hyvä asia että tämä nyt selvisi, vauvan parasta ajatellen...
        Mutta tuo meidän terkkari vaan aina jotenkin onnistuu valitsemaan sanansa niin että minulle tulee paha mieli.
        Kuten jo sanoin, alusta asti tuli sanomista ylipainostani, ja siitä miten tarkkana minun pitää olla ettei paino nousisi. Aika normielämää olen viettänyt, ja nyt rv30painoa tullut lisää 5kg.
        Sokerirasituksesta totesi että "painon puolesta olen ihan siinä rajalla että joutuuko siihen mutta iän takia on kyllä pakko mennä". OK, yliherkkä odottaja olen, mutta tuli vain sellainen olo että kiitos, olen siis läski ja vanha...
        Nyt kun "jäin kiinni" oli taas jotenkin todella nyrpeä ja totesi että on kyllä pakko keskustella liikunnasta sitten enemmänkin seuraavalla kerralla...

Mutta joo, yritän löytää positiivisemman ajattelutavan ja todeta että hyvää kun pääsee seurantaan, jotta voin turvata esikoiseni olon paremmin=)

Odotan toista lasta viikolla 34 ja minulla on todettu myös raskausajan diabetes molemmissa raskauksissa. Olen 28-vuotta ja aina ollut hoikka, liikkunut paljon ja syönyt terveellisesti ja lähisuvussa ei ole diabetestä.

Ensimmäinen lapsi oli syntyessään 51 cm ja 3810 g ja kiloja tuli minulle melkein 20 vaikkakin tarkkailin ruokavaliota. Nyt kiloja on tullut 13 ja vauva oli pari viikkoo sitten ultrassa ihan normaalin kokoinen. Tarkkailen edelleen ruokavaliota ja mittailen sokereita ja myönnän että tekisi mieli herkutella, mutta pakko ajatella vauvan hyvinvointia.

• hdflsjhfvlksvbs

No ei ole sun terkku pistänyt parastaan :) Harmi! Ymmärrän kyllä ettei väärin esitettynä kuulosta kivalta. Ja ei mitenkään kyseisen terkun puolustukseksi - asiansa on osattava esittää asiakasta kunnioittaen ja motivoiden! - mutta heille kenenkään painoindeksi 25 tai ikä 28 ei ole mitenkään epätavallista tai millään tapaa negatiivista, joten sitä ei tule ajatelleeksi miten sanansa asettaa. Esim. monet neuvolalääkärit (ja varmaan terkutkin?) puhuu nätisti 35-vuotiaille ensisynnyttäjille että ovat "vanhoja ensisynnyttäjiä" ajattelematta että asia voi olla toiselle herkkä ja henkilökohtainen, heille se on vain ja ainoastaan puhtaasti neutraali tietyn lähete- tai tutkimusprotokollan valintakriteeri (35-vuotiaat ensarit = 1 käynti äippäpolille).

Neuvoloissa pitäisi olla palautelaatikot, että asiakas voisi halutessaan nimettömänä ja mieluiten rakentavasti muistutella työntekijöitä siitä, miltä heidän itselle suuria tunnekuohuja aiheuttamattomat horinansa kuulostaa ASIAKKAAN näkökulmasta! On liian helppo sokeutua sille että mikä itselle on työtä, on toiselle hyvinkin henkilökohtaisia ja tunteita herättäviä asioita.

• 22+2

Ainahan sitä voi laittaa sitä palautetta sinne ylöspäin. Eihän siihen mitään palautelaatikoita tarvita.

Odotan neljättä, ensim. raskausajan käytin julkisia palveluita, kolmen muun raskauden ajan olen käynyt yksityisessä neuvolassa, suosittelen lämpimästi.

Mitä tulee ap:n tilanteeseen, mielestäni on hyvä että asia selvisi.

• ökfjlzsbjfls

Toki aina voi antaa palautetta, mutta monet kokevat sen helpommaksi jos saa muotoilla asiansa anonyymisti paperille. Harvoin terveydenhuollossa asiakkaat uskaltavat sanoa vuorovaikutukseen liittyviä toiveitaan tai mielipiteitään suoraan hoitajalle/lääkärille, mikä on sääli.

• kasviksia

Käypähoitosuositukset perustuvat vahvasti lääkkeiden myynnin edistämiseen ja vaarallisiin ravitsemussuosituksiin.

Spotlight : Vanhentuneita ravintoneuvoja
      Viimeisimmät tutkimustulokset osoittavat että hiilihydraatit ovat rasvaa haitallisempia. Silti muun muassa diabeetikoita kehotetaan syömään runsaasti hiilihydraatteja sisältävää ruokaa.

Spotlight : Vanhentuneita ravintoneuvoja

FST5 To 19.05.2011 klo: 21.00

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositukset – ruusuja ja risuja
      http://sundqvist.blogspot.com/2011/04/valtion-ravitsemusneuvottelukunnan.html

• jdgalkj

Ei tässä Käypä hoito suosituksen ruokavalio-ohjeita mainostettukaan, kyse oli vain raskausdiabeteksen seulontakriteereistä. Se, millä ruokavaliolla mahdollista raskausdiabetestä tulisi hoitaa, on asia erikseen.

Linkin takana ollut kritiikki oli äärimmäisen mielenkiintoista luettavaa, mutta harmikseni siitä puuttui lähteet (kumottiin suosituksia ja annettiin omia perustelematta tai viittaamatta tutkimustietoon). Opiskelijan pohdinta voi myös olla hedelmällisen ajatuksia herättävää, mutta tietolähteenä kyseenalainen.

"Virallisia" ravitsemussuosituksia arvioitaessa on huomioitava myös se, että suositukset on laadittava väestötasolla saavutettaviksi ja valtaosalle sopiviksi, eli käytännössä toimivaksi ja joustavaksi kokonaisuudeksi, kyse ei ole täydellisestä ruokavaliosta. Esimerkiksi riisin, perunan, pasta, murojen ja leivän käytön radikaali vähentäminen tai vaikkapa piirakoiden poistaminen kokonaan ihmisten ruokavaliosta väestötasolla on epärealistinen päämäärä sekä taloudellisista että motivaatiosyistä - siksi on fiksumpaa suositella edes täysjyväviljaa mahdollisuuksien mukaan valkoisen vehnän tilalle. Tämä vain esimerkkinä, en ole asiantuntija.

Oman kropan kuuntelu lienee yksi aikas tehokas ohjenuora :)

• ööö.ööööööööööööö

Oletko ottanut selvää, miten diabeetikoille kävi ennen insuliinia? He kuolivat :)

No ei vais, kakkostyypin diabeteksen ja raskausdiabeteksen ensisijainen ja yleensä riittävä hoitomuoto on ruokavalio. Mutta jos sillä ei saada hommaa kuriin, niin mieluummin insuliini kuin sokeus, kuoliot ja dialyysi.

• lihokki

bmi 25 on lievän ylipainon alaraja,eli syöt enemmän kuin mitä kulutat, siitä ne kilot tulee,yksinkertaista ja kertoohan sen jo nuo kohonneet arvotkin. Laske kalorit niin näet oikeasti kuinka paljon energiaa saa ja huomaan mitä kaikkee voi jättää pois. Monissa ns. kevyt ruoissa onkin se juttu,että nehän sisältävät myös energiaa ja helposti tulee syötyä liikaa,kun ajattelee että voi syödä.
      Itselläni on tarttumapintaa ko.asiaan sen takia että itse kuvittelin syöväni normaalisti,ylipainoa kuitenkin oli. Ruokavalion tarkastelu toi karun totuuden esiin ja tiputin painoani, opettelin syömään oikein.

• Aloittaja...

Sain nyt tänään "leluni", aamiaisesta oli sopivasti tunti ja kun sitä piti harjoitella niin sain hyvin mitattua aamiaisen jälkeisen arvon joka oli 5,8. Ennen lounasta arvo oli 3,6, ja lounaaksi söin (tahallani koska se on "kiellettyä ja halusin nähdä paljonko nostattaa arvot) pastaa ja possukastiketta, siitä tuli 1h arvo 5,0.
      Käsittääkseni aika normiarvot kuitenkin...

• Katten 34+3

Itselläni oli ennen raskautta BMI 24,7 ja sokerirasituksessa 1 h kohdalla tuli ylitys 10,1. Koko raskausdiabetes tuli aivan puun takaa ja uutinen oli todella shokki. Eikä asiaa yhtään auta se että äitipolilla hoitaja tivasi, että mites paljon on tullut herkuteltua ja kuinka vähän olet harrastanut liikuntaa ja ruokavaliotani kysymättä tokaisi, että monet ihmiset vain "kuvittelevat" syövänsä terveellisesti. Kova syyllistämismeinikihän siellä oli päällä. Ensimmäisenä ajatellaan, että se on ihmisen oma vika eikä diabetesalttiuden geneettisestä puolesta ole tuon taivaallista tietoa. Itselläni lääkisopinnot ovat loppusuoralla ja koin tuollaisen puhuttelutavan todella loukkaavana. No, sentään äitipolin lääkäreillä on ollut faktat hallussa eikä heiltä ole tarvinnut kuunnella sitä sontaa.

Eka kolme viikkoa kaikki kotimittausarvoni olivat hyviä ja oli aika kova kapinahenki päällä, että mulla mitään raskausdiabetesta ole... :) Sitten aamupalan jälkeiset arvot alkoivat yhtäkkiä nousta ja hiilareita piti karsia aamupalalta rankalla kädellä. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia (koputtele puuta) ja viikkoa 35 mennään.

Yleensä raskausdiabeteksessa nousevat aamupaasto ja aamupalan jälkeinen arvo. Aloittaja: sinulla on ollut mielestäni hyvä ruokavalio raskauden aikana ja et välttämättä joudu edes tekemään siihen mitään muutoksia. Raskausdiabetestestaus tehdään sillä sokeriliemellä ja sen tarkoituksena on todella pistää sokeriaineenvaihduna koville, jotta poikkeavat tapaukset huomataan, ei se normaalia syömistä vastaa. Mutta karkkia tuskin kannattaa mennä syömään. Joku mainitsi hedelmät, niitä voi tarvittaessa vähentää, mutta on tosi yksilöllistä miten sokerit käyttäytyy minkäkin ruoan kanssa. Ja liikuntaa pitää harrastaa, erityisesti oman jaksamisen vuoksi :)

Kärsivällisyyttä mittauksiin, homma alkaa maistumaan puulta muutaman päivän jälkeen, mutta jos tulee jotain poikkeavaa niin pääseepähän reagoimaan ajoissa. Huonosti hoidettu raskausdiabetes voi vaikuttaa vauvan hyvinvointiin syntymän jälkeen. Itselläni ainakin on tavoitteissa että saan synnyttää normaalikokoisen vauvan alakautta ja saan vauvan sitten vierihoitoon. Ja sitten mä saan pitkästä aikaa syödä napani täyteen!!!

• gastaatio....

Hei!

Eihän tuo sun paino paha ole. Ja raskausajan diabetes voi tulla sukurasituksenkin kautta. Haiman pitää tuottaa kolme kertaa enemmän insuliinia kuin normaalisti ja kaikilla ei kapasiteetti riitä eli nyt tiedät olevasi riskiryhmässä kakkostyypin diabetekseen.

Itse jouduin insuliineille. Paino oli 60 kiloa kun raskauduin ja 63 kun synnytin ja silti ei kapasiteetti piisannut.

Kuten tuossa joku jo kertoi, niin ne hedelmät eivät ole kovin hyvä, kaikille. Ne todellakin sisältävät paljon hedelmäsokeria. Itse en voinut juurikaan niitä syödä. Itse näet miten sokerisi reagoi niihin sen sokerimittarin kanssa. (Sitten kun oli pikainsuliinit käytössä niin pystyin syömään hedelmiä paremmin)

Ihan jos esim. syöt puuroa, niin laita siihen kohtalaisen reilusti voita -se hidastaa sokerin nousua. Kuulostaa hassulta, mutta toimii useilla. Ne syömisen jälkeiset arvothan on yleensä se mikä aiheuttaa sikiölle ongelmia.

Älä näe gastaatiodiabetestä niin huonona asiana. Nyt tiedät mitä seurata ja olet varmasti tarkempi ruuan kanssa. Sinua ja vauvaa myös seurataan hieman tarkemmin ja se on aina hyvä.

Itse huomasin diabeteksen puhjenneen vasta rv 34 (rasitus oli vielä ok -mutta kotona oli mittari kun olen diabeteshoitaja) eli sinullakin vielä haiman täytyy pystyä lisäämään tuotantoa eli kannattaa seurata sokereita nyt ja sitten myöhemminkin vaikka ne tasoittuisivat.

Onnea odotukseen

• 6+4

Siis onko tuo ihan totta että 2h arvo on nykyään 8,6?? Esikoista odotin vuonna 2007 ja silloin sallitun yläraja oli 4,7 ja kuopusta odotin vuonna 2009 ja silloin sallitun ylarajaa oli nostettu 5,0. Kuulostaa todella oudolle, että nyt se olisi 8,6?

Ja kyllähän alipainoisillakin on diabetestä, kuten raskausajan diabetestäkin. Itse olen ihan selkeästi ylipainoinen, mutta ei mitään diabetekseen viittaavaa. Se on niin yksilöllistä.

• Outoohommoo

2h:n diagnostinen raja-arvo on Käypä hoito -suosituksen mukaan ja sen myötä useimmissa paikoissa käytännössäkin 8,6. Erikoiselta kuulostaa se, jos se on ollut 4,7 aiemmin, en nimittäin ole varmaan törmännyt YHTEENKÄÄN odottajaan joka olisi sitten selvinnyt kokeesta puhtain paperein (puolen vuoden äitiysneuvolakokemus, ei siis suuren suuri mutta useampi sokerirasitus vastaus kuitenkin :D). Vai onko lie koe suoritettukin eri tavalla (eri kokoinen glukoosiannos...?), mene ja tiedä.

• 30+3

Minä jouduin/suositeltiin sokerirasitusta, kun ed.lapsi syntyissään oli 4245g. Mulla on bmi 19 ennen raskautta. Arvot oli sitten paasto 4.1, 1h 4,2 ja 2h 2,2, eli muuten vaan oli/on isokokonen poika. Rasitus tehtiin rv 26.
      Neuvolatätit tekee ohjeitten mukaan ja todellakin on hyvä, että tarkistetaan arvot. Mitäpä tuota märisemään, lapsen parastahan siinä ajatellaan.

• 19+2

Tuo 2h arvo pitäis olla yli neljä ja alle viisi. Jos arvo on alle neljän, on todennäköisesti jotain häikkää, joten sut varmaan ohjattiin jatkotutkimuksiin. Jos ei, niin oli graavi virkavirhe hoitajalta, kun arvo on ollut 2,2. Ihminen alkaa menemään tajuttomaksi kun arvo on about 2.

• 30+4

no enpä kovin tajuton ollut, kun olo oli ihan ok ja ajoin 15km kotiin autolla... neuvolassa ei puututtu mitenkään asiaan kun puhelimitse tidustelin tuloksia ja seur.kännillä merkattiin korttiin.. eri asia jos on näytteenotossa virhe, tavallinen suoniverinäyte otettiin.

iteki ihmettelin arvoa, mut kun ei kommentoitu kummemmin niin annoin olla. (ja tiedoksi,että jotain tiiän vs-arvoista ammattini ja työni puolesta kuitenkin... ei kannata sitten minua leimata het... sh olen ja niitten ( vs arvojen) kans tekemisissä päivittäin)

• syökää kasviksia

Hilihydraatti = sokeri eli ei tarvitse olla lihava saadakseen diabeteksen. Serkku oli ihan normaalipainoinen ja sokerien kanssa oli ongelmia raskauden aikana. Haima joutuu koville silloin.

Ruotsalaisasiantuntijat eivät voi ymmärtää nykyisiä suomalaisia ravintosuosituksia diabeetikoille. Pitäviä tutkimuksia vähärasvaisen runsashiilihydraattisen ruokavalion terveellisyydestä ei ole. Sitä vastoin vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ravinto on osoittautumassa varsinaiseksi täsmähoidoksi painonpudotuksessa, kolesteroliarvojen parantamisessa ja diabeteksen hoidossa.

http://www.vimeo.com/24004754

Ohjelma on ruotsinkielinen, mutta tekstitys on suomeksi. Ohjelmassa haastatellaan myös yhtä kovan luokan asiantuntijaa, Frederik Nyströmia. Ei mitään uutta auringon alla. On jo kauan tiedetty, että Diabetesliiton ruokavaliosuositukset eivät perustu tieteeseen. Lähinnä kiinnostaa tietää kuinka kauan Diabetesliitto voi jatkaa virheellisten suositustensa tuputtamista jäsenilleen "ainoana totuutena".

Mielenkiintoista, että Diabetesliiton edustajat eivät halunneet puolustella suosituksiaan ko. ohjelmassa. Diabetesliiton suositusten takana koheltava pääpiru Suvi Virtanen oli jostain syystä perunut haastattelun. Hänellä ja muilla Diabetesliiton pellefanteilla on toki Suomen maassa oikeus levittää omia näkemyksiään niin paljon kuin sielu sietää - emmehän asu Pohjois-Koreassa tai Kiinassa. Sen sijaan heidän levittämänsä pseudotieteellinen propaganda, jolla mustamaalataan kaikki vaihtoehtoiset ruokavaliomallit, ei missään tapauksessa ole hyväksyttävää.

Diabeetikoille on perinteisesti suositeltu runsaasti hiilihydraatteja sisältävää ruokavaliota huolimatta siitä tosiseikasta, että diabetes on edelleen sokeritauti ja kaikki hiilihydraatti-lähteet muuttuvat loppupelissä glukoosiksi. Suositus ei perustunut kliinisiin tutkimuksiin, vaan siihen olettamukseen, että rasvat ovat haitallisia diabeetikon sydämelle ja proteiinit munuaisille, joten syökööt sitten hiilareita runsaasti. Näin päätti pari Amerikan Diabetesliiton hemmoa ja muut maat seurasivat perässä.

Ääni on sittemmin muuttunut kellossa: "On the basis of these results, a joint committee of the American Diabetes Association, North American Society for the Study of Obesity and the American Society for Clinical Nutrition suggested that a low-carbohydrate diet may be preferred to a low-fat diet for the induction of weight loss and glycaemic control in subjects with type 2 diabetes." (Busetto ym. 2011)

http://manninen-nutraceuticals.blogspot.com/2011/05/ylen-ohjelma-arvostelee-diabeetikoiden.html

• Aloittaja.

Noniin, olen nyt muutaman päivän seuraillut sokereita, ja ilokseni voin todeta että syömällä samaan tapaan kuin olen tähän mennessäkin syönyt arvot pysyy ihan hyvinä=)
      Eli mitään suurempia elämänmuutoksia ei vaadita, eikä näillä näkymin myöskään insuliinihoitoa.

Mutta myönnän kyllä että hiukan ketuttaa ajatus siitä, että kesähelteessä ei voi edes jäätelöstä nauttia....
      Makeista kun jäätelö on se ainut mistä olen ikinä ollut kiinnostunut...
      Ja varsinkin kesällä... Vaniljajäätelöä tuoreilla vadelmilla ja mansikoilla, suklaajäätelöä mansikoilla ja banaanilla, pehmis....
      Ja nyt jo pieni piru olkapäällä kuiskii että jos muuten sokerit pysyy hyvinä, niin ei kai se pikkujätkä siitä hirveästi kärsisi jos kerran viikossa sortuisin jäätelön syömään...

Mutta muuten niin paino taas tippunut, lähtöpaino tosiaan 69,3, 13.5 oli 74, ja eilen oli 73,5. Eikä laskettuun aikaan nyt enää niin paljon, kun se on 5.8.
      Tuntuuhan se hiukan huvittavalta että minä laihdun täällä sillä aikaa kun poju kasvaa...

• Lisäys...

En vaan muuten tajua miten ehtisin syömään 4-5 kertaa päivässä...
        Päivääni mahtuu aamupala lounas ja päivällinen/iltapala, en kyllä saa päiväni muokattua niin että söisin aamupalaa, lounasta, välipalaa, päivällistä ja iltapalaa....

• yritä edes.
        Lisäys... kirjoitti:

En vaan muuten tajua miten ehtisin syömään 4-5 kertaa päivässä...
        Päivääni mahtuu aamupala lounas ja päivällinen/iltapala, en kyllä saa päiväni muokattua niin että söisin aamupalaa, lounasta, välipalaa, päivällistä ja iltapalaa....

Hyvin se onnistuu - piennennät annoksia muilla aterioilla.

• D325OH

Käykää kaikki S-D-25 kokeessa!
      Jos D3 saanti on liian alhaista, sekin altistaa diabetekselle. Neuvolan suositus 10µg ei riitä odottavalle!

• Katten, nyt 35+3

Joo-o, voi vitsi toi jäätelö on paha kynnys mullekin!! Söin vielä vähän aikaa sitten yhden suklaatuutin viikossa ruuan jälkeen. Mittasin toki sokerit aina perästä ja olisin jättänyt syömättä jos olis noussut, mutta ei ne ainakaan ruokailun yhteydessä pompanneet. Mut pari viikkoa sitten alkoi tulemaan paha mieli kun sai syödä vain sen yhden jätskin vaikka teki mieli syödä joka päivä varsinkin kun kelit muuttui aurinkoisemmiksi. Jätin sitten sen jätskinkin pois. Nyt mä herkuttelen maitorahkalla ja sokeroimattomalla mehukeitolla, sitä voi syödä joka päivä :) Sf-mitan perusteella mennään keskikäyrillä ja terkkarin mukaan vauva tuntuu sirolta käsissä, joten ei vissiin se yksi jätski viikossa ole hallaa päässyt tekemään kun sokerit on pysyneet kondiksessa. Parin viikon kuluttua synnytystapa-arvio ja siellä ultrataan, niin tietää koon tarkemmin. Meillekin muuten poika tulossa :)

Sulla ei ole kyllä paljoa painoo tullut, onnittelut! Ja ei varmaan tartte niistä ruokailukerroista murehtia ainakaan sokereiden puolesta. Mulla menee neljä ateriaa päivässä, joskus lisäksi välipalana hyvä salaatti jos iskee nälkä. Mut nyt äitiyslomalla ollessa onkin paljon helpompi tuunailla ruoka-ajat mieleisekseen.

• Aloittaja.

Ostin itsekin sitä maitorahksaa ja laitoin siihen marjoja... En tiedä mitä sokereille teki, kun ei ollut mittauspäivä silloin... =)

Eilen kyllä yllätyin, en jaksanut mitään sen kummempaa laittaa aamupalaksi (normiaamupala 2 ruispalaa juustolla ja tomaatilla) joten otin muroja, Lidlin Bran Flakesit, täysjyvämuroja. Jotenkin kuvittelin että olisivat terveellisiä, mutta sokerit kyllä pomppas ylös, 8,8.. Tietää ainakin että niitä välttää jatkossa=)

Saako kysyä minkänäköinen aamupalasi on? Kun siinä ruisleivässä kuitenkin kans niitä hiilareita on, ja jos arvot tästä rupee nousemaan varsinkin aamuisin niin on jotenkin todella vaikeaa miettiä mitä sitten söisi...

Ja sitten vielä päivän toinen tyhmä kysymys....
        Niistä testiliuskoista.. Minulle annettiin kotiin yksi täynnä oleva purkki, ja yksi missä oli vain muutama, niin saako niitä neuvolasta ilmaiseksi niin kauan kuin tarvitsee, vai täytyykö niitä ostaa itse kun ilmaispakkaus on käytetty....?
        Koska jos pitää mitata paastot ja jälkiarvot 3x viikossa, ja jos sitten syö 5x päivässä, niin sehän tekee 10liuskaa/pvä, eli 30 viikossa... Ja purkissa on niitä 50kpl....

Se oli joku opiskelija joka minule näitä selitti, joten en sitten tiedä että onko kuinka tärkeää että mittaa paastotkin ennen joka ateriaa, jos pitäisi niitä liuskia säästellä....
        No, täytyypi kysellä keskiviikkona, kun menen näyttämään "arvokorttini" terkkarille.

• Aloittaja.

Tähän ketjuun on tullut monta hyvää vastausta, kiitän teitä siitä.

Mutta (syytän nyt tästä purkauksesta hormoneja....) en käsitä miksi tänne on pakko linkittää nyt kaiken maailman "salaliittoteorioita" siitä mitä kannattaa syödä ja miksi ja miten meitä huijataan.

LÄhinnä halusin keskustella muiden samassa veneessä istuvien kanssa, ja saada vinkkejä ja neuvoja miten voisi esim herkutella vielä joskus satunnaisesti, mitkä ruuat milläkin nostaa arvot, mitä kannattaa välttä jne.

Jos ei ole omakohtaista tietoa mistään, tai voi sanoa jotain mistä olisi minulle iloia tai hyötyä, niin voisi poistua täältä.

Tekisi mieli poistattaa joka ikistä linkitystä "salaliittoteoria"sivuille.

Kiitos ja anteeksi.

• tsemppiä!

Itse olen ollut kahdesta raskaana, molemmilla kerroilla puolivälin jälkeen jäänyt kiinni rasitustestissä ja molemmilla kerroilla joutunut ottamaan pitkävaikutteisen insuliinin yökäyttöön, kun ruokavaliolla en ole saanut paastoarvoa pysymään kurissa - sittemmin minulle on kerrottu, ettei siihen välttämättä ruokavalioa autakaan, jos haima ja maksa eivät tule juttuun keskenään niin sitten eivät tule.

Ottamatta käytpähoitosuositukseen muuten kantaa, noudatin itse molemmilla kerroilla raskausdiabeteksen käypähoitosuosituksessa ollutta taulukko hiilihydraattien jakaumasta eri aterioille ja se toimi minulla. Käytännössä tämä tarkoittaa siis äärimmäisen vähähiilihydraattista ruokavaliota. Herkuttelin marjoilla, joillakin hedelmillä (kuten melonilla), joissa hiilareita vähemmän yms. Eri yritin käyttää hiilarini "järkevästi", jotta sain niillä mahdollisimman paljon. Runsaita salaatteja ja lihaa - kesäaikaan se oli ihan toimiva ratkaisu, talviraskaus oli vähän puisevampaa, kun valikoima kaupassa ei ollut niin hyvä tuoreissa kasviksissa.

Mutta, tsemppiä! Hyvin se menee - ja jos vaikka insuliinille "joututkin" ei sekään ole maailman loppu. Raskautta on loppuviimeeksi elämässä vain muutama viikko ja sen ajan pystyy helposti olemaan ilman sokeria ja pastaa ja riisiä yms. Asenteella vaan!

• syökää kasviksia
    • Aloittaja.

"Ei ole mitään salaliittoa."

Sinähän se tässä olet se joka vaiukuttaa olevan vakuuttunut salaliitosta, lääketeollisuus anta vääränläaiset suositukset jotta saisivat myytyä lääkkeitään jne...

Se raskausajan diabetes kun vaan voi johtua niin monesta muustakin seikasta kuin siitä mitä syö.

• D325OH

Kuten jo aikasemmin sanoin: D3-vitamiinin puutoksesta!! Sitähän ei neuvolassa tiedetä, eivätkä lääkärit kerro, muutenhan äidit ja vauvat olisivat liian terveitä....

• Aloittaja.

No niin, kuka täällä uskoo salaliittoihin =D

• oooh my brain.

Täytyy olla hieman yksinkertainen tai päästään vajaa jos ei tätä tosiasiaa ymmärrä.

Lääketeollisuuden tarkoitus on tuottaa voittoa myymällä lääkkeitä.
        Lääketeollisuuden tarkoitus on myydä lääkkeitä.

Terve ihminen ei tuota lääketeolisuudelle voittoa penniäkään.

Eniten lääketeollisuus tienaa mahdollisimman monia ja kalliita lääkkeitä
        mahdollisimman pitkään syövästä ihmisestä.

• D325OH

Ei ole mikään salaliitto vaan pelkkää bisnestä: Ei ole lääkäreiden, eikä lääketeollisuuden intressien mukaista että ihmiset olisivat terveitä!

• 39+2

VHH-osio lienee parempi sinulle.....nimimerkki D325OH.

Oletko kuullut sanontaa; ei tupata jos ei tykätä.

Kiitos ja moi!

• Aloittaja.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9883337

Tuossa ketjussa pyydettiin vinnnekjä ruokavalioon, mene sinne spämmaamaan.

Minä pyysin vertaistukea, kokemuksia ihmisiltä joilla myös todettu raskausajan diabete, ja sinun linkit vain pilaavat tämän ketjun niin että täällä on mahdotonta keskustella.

Joten pyydän, pysy poissa täälät, ja mene linkittämään tuonne toiseen keskusteluun, täällä sinua ei kaivata.

• D325OH
        Aloittaja. kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9883337

Tuossa ketjussa pyydettiin vinnnekjä ruokavalioon, mene sinne spämmaamaan.

Minä pyysin vertaistukea, kokemuksia ihmisiltä joilla myös todettu raskausajan diabete, ja sinun linkit vain pilaavat tämän ketjun niin että täällä on mahdotonta keskustella.

Joten pyydän, pysy poissa täälät, ja mene linkittämään tuonne toiseen keskusteluun, täällä sinua ei kaivata.

En ole linkittänyt mitään!! Muut ovat sen tehneet. Vai oletko nähnyt viesteissäni jotain lainauksia tai linkityksiä?? Jos et halua että sokerit pysyvät kurissa, MÄSSYTÄ VAIN MIELINMÄÄRIN HIILAREITA!!

• Aloittaja.
        D325OH kirjoitti:

En ole linkittänyt mitään!! Muut ovat sen tehneet. Vai oletko nähnyt viesteissäni jotain lainauksia tai linkityksiä?? Jos et halua että sokerit pysyvät kurissa, MÄSSYTÄ VAIN MIELINMÄÄRIN HIILAREITA!!

Voi nyt jumaliste...!

Kasva aikuiseksi, jooko?
        A) Et tiedä mun ruokailusta mitään, ethän?
        B) Aivan sama oletko linkittänyt jotain vai et, mitään mitä minä haluan/tarvitsen/pyysin aloituksessa et ole tähän ketjuun tuottanut

• D325OH
        Aloittaja. kirjoitti:

Voi nyt jumaliste...!

Kasva aikuiseksi, jooko?
        A) Et tiedä mun ruokailusta mitään, ethän?
        B) Aivan sama oletko linkittänyt jotain vai et, mitään mitä minä haluan/tarvitsen/pyysin aloituksessa et ole tähän ketjuun tuottanut

N. 60e tiedät miten paljon esim. D3 vitamiinia TARVITSET, jos et ole sitä ennen tiennyt. En tiedä ruokailustasi, mutta kohdillaan se/vitamiinin saantisi EI OLE, koska dibetes on iskenyt...

• Aloittaja.
        D325OH kirjoitti:

N. 60e tiedät miten paljon esim. D3 vitamiinia TARVITSET, jos et ole sitä ennen tiennyt. En tiedä ruokailustasi, mutta kohdillaan se/vitamiinin saantisi EI OLE, koska dibetes on iskenyt...

Anteeksi nyt vaan...
        Mutta hitto mikä pelle oot!

Koska kaikki on niin mustavalkoista ja kaikkeen on olemassa vain yksi ja ainut syy?
        Mene muualle saarnamaan, minua ei kiinnosta.

Pyydän poistoon jokaista viestiäsi massapostauksen takia.

• D325OH
        Aloittaja. kirjoitti:

Anteeksi nyt vaan...
        Mutta hitto mikä pelle oot!

Koska kaikki on niin mustavalkoista ja kaikkeen on olemassa vain yksi ja ainut syy?
        Mene muualle saarnamaan, minua ei kiinnosta.

Pyydän poistoon jokaista viestiäsi massapostauksen takia.

Erittäin ikävää, ettei edes VAUVASI TERVEYS SINUA LIIKUTA! Totuus taitaa vähän sattua...

• Aloittaja.
        D325OH kirjoitti:

Erittäin ikävää, ettei edes VAUVASI TERVEYS SINUA LIIKUTA! Totuus taitaa vähän sattua...

Ei jumalauta oikeasti =D

• syökää kasviksia
      • syökää kasviksia

D-vitamiinin merkitystä on tutkittu I- ja II-tyypin diabeteksessa, joissa sen on todettu vaikuttavan insuliinin eritykseen. On mahdollista, että yksi diabeteksen riskiä lisäävä ympäristötekijä on D-vitamiinin puutos joko raskauden aikana tai varhaislapsuudessa.

• syökää kasviksia

Hyvä aloittaja.

Teille yritetään antaa hyviä vinkkejä tämän päivän ravitsemuksesta ja sinä näet vain ja ainastaan salaliittoa joka paikassa.

Kyllä tässä nyt annetaan hyvää tietoa sinun ja vauvasi terveytesi eteen.

Asenteellasi kyllä ihmettelen, miksi edes teet lapsia, un uusimmat tutkimukset mm. ravitsemuksesta eivät lainkaan kiinnosta.

• Aloittaja.

Sinähän ne salaliitot joka puolella näet "lääkärit haluavat vain tienata rahaa" jne.

Omaa järkeä osaan käyttää, suosittelen muillekin.

Asenteeni johtuu ehkä sitä että halusin vertaistukea, ja keskustella ihmisten kanssa joilla kokemusta asiasta, ja miten he ovat pärjänneet, sen sijaan että miunlle spämmaillaan linkki linkin perään.

• syökää kasviksia

Aloittajalle:

"""""Asenteeni johtuu ehkä sitä että halusin vertaistukea, ja keskustella ihmisten kanssa joilla kokemusta asiasta, ja miten he ovat pärjänneet, sen sijaan että miunlle spämmaillaan linkki linkin perään. """"

Asenteesi on sinällään todella outo, että sinulla on "sairaus", joka on täysin parannettavissa, mutta sinä haluat vain sääliä itsellesi ja muita vastaavassa tilanteessa olevia valittamaan kanssasi?

Olenko oikeassa?

Olen todella ihmeissäni.

Lue edes tämä pieni artikkeli.

http://ezinearticles.com/?Vitamin-D,-Pregnancy,-and-Gestational-Diabetes!&id=4988287

Kyllä sinulle halutaan parannusta ja tervettä lasta.

Olen ihmeissäni, jotta kun sinua ei lainkaan kiinnosta.

Ruoka olkoon lääkkeesi sanoi jo Hibbokrates.

• syökää kasviksia

En ole yhdessäkän viestissäni maininnut sanaa salaliitto.

Mutta sinä olet jo liikaakin.

Ottaisit selvää asioista ja seuraisit aikaasi.

Minä seuraan ja kyllä on terveys kummasti kohentunut.

Mutta sinua ei näytä kiinnostavan.

Ja tuo raskausajan diabetes on aika yksilöllinen, joka hoituu ruokavaliolla ja D-vitamiinilla.

• syökää kasviksia

Teollisuus ja raha ratkaisee, ei ihmisen hyvinvointi.

Otappa asioista selvää niin tulet yllättymään mitä kaikkea skeidaa meille teollisuus syöttää ja kaiken takana on raha!!!

Sivuston lopussa parhaimpia linkkejä, joissa on aina lähteet eri tieteellisiin tutkimuksiin mukana.

Hyvää terveyttä kaikille.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/ravinteet.htm

• Leipää joka päivälle

Leipää joka päivälle
      http://www.savonsanomat.fi/mielipide/artikkelit/leipää-joka-päivälle/669983

""""Joo, onhan viljassa, koeputkeen laitettuna, runsaasti hivenaineita. On eri asia miten ihminen saa ne otettua käyttöön, kun ne ovat tiukasti sidoksissa fytaatteihin, ja ihmisen fytaasientsyymin eritys on mitä on. Fytaatit estävät jopa muiden saman aterian yhteydessä nautittujen hivenaineiden imeytymisen.

Ja sitten ne muut terveyshyödyt näyttävät kaikki liittyvän pelkästään kuituun, ei viljaan sinällään. On ironista että viljan kuitu helpottaa viljan itsensä aiheuttamia suolisto-ongelmia. On muitakin kuidun lähteitä kuin leipä, esimerkiksi vihannekset. Hapankaali on oivallinen kuidun ja probioottisten bakteerien lähde.

Tarve vähentää suolaa on oire liian hiilihydraattipitoisesta ruokavaliosta, kun munuaisten natriumineritys on häiriintynyt.

Viljaa puolustetaan siksi että sen käytön laajamittainen lopettaminen aiheuttaisi (maa)talouskatastrofin. Eli siinä mielessä artikkelin toteamus "Leipä ja muut viljatuotteet ovat peruselintarvikkeita. Valtaosa ihmiskuntaa elää käytännössä viljatuotteiden varassa. Ilman niistä saatavaa energiaa ihmiskunta ei tule toimeen" on aivan oikein.""""

• syökää oikein
    • vdfgh

Meillä Turussa ainakin kaikki odottajat käy siinä sokerirasitustestissä. Ja siitä napataan seurantaan tosi helposti eli ei tarvitse olla arvot paljon vinksallaan. Toisaalta ihan hyvä kai.. Itselläni oli ok, ei sanottu mitään tarkemmin.

• vertaisryhmääää

Leedsin yliopiston molekulaarisen lääketieteen osaston tekemän tutkimuksen mukaan ihon suojaaminen auringolta lisää ihosyöpäriskiä. Tutkijat huomasivat, että melanoomapotilaiden D-vitamiinitaso oli erityisen alhaalla.

Vaarallisia ihomuutoksia ja -syöpää esiintyykin pääasiassa ihoalueilla, jotka eivät ole alttiina auringonvalolle.
      Kun suojaamaton iho on alttiina auringolle, iholla muodostuu D-vitamiinia, joka lisää koko kehon immuunisuojaa sekä nopeuttaa syöpäsolujen tuhoutumista, toteaa professori ja syöpäspesialisti Angus Dalgleish.

D-vitamiini on välttämätön elimistön puolustusjärjestelmän ns. T-solujen aktivoitumiselle, havaittiin Kööpenhaminan yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa. Jos elimistössä ei ole D-vitamiinia riittävästi, sairauksia aiheuttavien mikrobien torjuntaan tarvittavia T-tappajasoluja ei synny.

Tanskalaistutkimus havaitsi että kun naiiveille T-soluille esitellään ei-toivottuja patogeenejä, ne alkavat etsiä D-vitamiinia erillisellä ulokkeella. Jos D-vitamiinia ei löydy riittävästi, T-solut eivät muutu varsinaisiksi aktiivisiksi puolustussoluiksi.

D-vitamiini vaikuttaa fosforin ja kalsiumin aineenvaihduntaan hormonin tavoin parantamalla niiden imeytymistä ja auttamalla kalsiumia kiinnittymään luustoon.
      Kilpirauhasen ja lisäkilpirauhasen toiminnalle D-vitamiini on elintärkeä.

D-vitamiinin puute aiheuttaa lapsilla riisitautia ja aikuisilla osteomalasiaa eli luiden pehmenemistä sekä pitkään jatkuessaan osteoporoosia, jota sairastaa noin 400000 suomalaista.

Paras D-vitamiinin lähde on aurinko. Asiantuntijat suosittelevat 15-20 minuutin auringonottoa kesäisin keskipäivän aikaan. Tässä ajassa iho ei ehdi palaa, vaikka ei käyttäisi aurinkosuojavoiteita, jotka estävät D-vitamiinin muodostumista.

http://www.magneettimedia.com/?p=6280

Maailman väestöstä 40–75 % potee D-vitamiinin puutetta. Se altistaa monille sairauksille, joihin kuuluvat riisitauti, luuston pehmeneminen (osteomalasia), ikääntyvien kaatuilu, tuberkuloosi, psoriasis, MS-tauti, suoliston tulehdus, tyypin 1 diabetes, verenpainetauti, sydämen vajaatoiminta, lihastaudit sekä rinta- ja muut syöpätaudit. Monia kroonisia tauteja voitaisiin vähentää 20–50 % tai enemmänkin pelkästään turvaamalla riittävä D-vitamiini saanti, sanoo professori Holick. Suosituksen alarajalle (75 nmol/L) pääsemiseksi useimmat ihmiset tarvitsevat D-vitamiinia 25–50 mikrogrammaa (µg) päivässä. Turvallinen yläraja on 250 µg päivässä, korostaa professori Holick.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2077

• sairas maailma
    • 100µg

Raskausdiabetes yleistyy - onnistuuko elintapaohjaus?

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim
      2012;128(20):2052-3
      Risto Kaaja ja Marja Vääräsmäki
      Pääkirjoitus

Raskausdiabetes yleistyy huolestuttavaa vauhtia. Suomessa esiintyvyys lisääntyi vuosina 2006-2010 yli 30 % ja syntyneiden lasten rekisterin mukaan se oli vuonna 2010 jo 11,2 % (M Gissler, henkilökohtainen tiedonanto). Yhdysvalloissa tuoreet tutkimukset kertovat lähes joka viidennen raskaana olevan sairastuvan raskausdiabetekseen (Coustan ym. 2010). Heistä 5-10 %:lla todetaan tyypin 2 diabetes jo pian synnytyksen jälkeen ja 35-60 % sairastuu 10-20 vuoden kuluessa synnytyksestä (England ym. 2009). Myöhemmän diabeteksen riski on erityisen suuri ylipainoisilla raskausdiabeteksesta kärsivillä naisilla (Pirkola ym. 2010).

Suomessa raskausdiabeteksen nopean yleistymisen taustalla on taudin seulonnan tehostuminen vuonna 2008 julkaistun raskausdiabeteksen Käypä hoito suosituksen (2008) mukaan (30 %:sta 50-60 %:iin raskaana olevista) sekä väestön lihominen ja synnyttäjien korkeampi ikä (Kaaja ym. 2008). Raskausdiabeetikoiden lapsilla metabolisen oireyhtymän osatekijöiden esiintyvyys on lisääntynyt. Heillä on myös suurempi vaara sairastua myöhemmin tyypin 2 diabetekseen (Hillier ym. 2007, Pirkola ym. 2010). Voidaanko tätä noidankehää pysäyttää?

Tärkeimmät riskiryhmille suoritetut interventiotutkimukset (Finnish Diabetes Prevention Study, FDPS, Diabetes Prevention Program, DPP) ovat osoittaneet hyvin, että elintapamuutoksilla, metformiinilla ja liikunnan lisäämisellä on mahdollista vähentää diabetesvaaraa huomattavasti (58 %) (Tuomilehto 2001, DPP 2002). DPP:n seurantatutkimus osoitti, että tulos säilyy intervention jälkeenkin, sillä diabeteksen esiintyvyys oli tutkimuksen aikana laihtuneilla vielä kymmenen vuoden kuluttua vähäisempi kuin verrokeilla (Knowler ym. 2009). Tuoreessa suomalaisessa tutkimuksessa perusterveydenhuollon elintapaohjauksella onnistuttiin vähentämään diabetesriskiä runsaassa vuodessa 69 %:lla, jos henkilö pudotti vähintään 5 % painostaan (Saaristo ym. 2010).

Miten elintapaohjaus sitten toteutuu ja miten se tehoaa raskausdiabetekseen? Vaikka kohortti- ja seurantatutkimusten perusteella ravinnolla ja liikunnalla näyttää olevan yhteys raskausdiabeteksen ilmaantuvuuteen, ovat interventiotutkimukset toistaiseksi tuottaneet pettymyksen. Raskauden ensimmäisellä kolmanneksella aloitettu satunnaistettu interventio (NELLI-tutkimus) ei näytä vähentävän raskausdiabetesta, mutta vastasyntyneiden paino oli interventioryhmässä pienempi kuin verrokkiryhmässä (Luoto ym. 2011). Tulos oli samanlainen myös toisessa vastikään julkaistussa satunnaistetussa suomalaistutkimuksessa (Korpi-Hyövälti ym. 2011). Tuoreessa meta-analyysissa todettiin ruokavalioneuvonnan ja liikunnan lisäämisen johtavan vaatimattomiin tuloksiin (Oostdam ym. 2011). Vaikka raskaus on otollista aikaa terveysneuvonnalle, ei tuona lyhyenä ajanjaksona voida oleellisesti vaikuttaa äidin terveyteen.

Tilanne ei näytä parantuvan myöskään synnytyksen jälkeen. Tanskalaistutkimuksen mukaan raskausdiabeteksen sairastaneista vain 18 % oli laihduttanut raskauden jälkeen ja 33 %:lla paino oli noussut (Stage ym. 2004). Erityisesti synnytyksen jälkeisestä elämäntapaohjauksesta kaivataan kunnollisia interventiotutkimuksia, joissa pureudutaan perusteellisesti laihduttamisen ja ruokavalion laadullisen parantamisen ohella myös liikuntaan. Olisi tärkeää vaikuttaa erityisesti ensisynnyttäjien elämäntapoihin, sillä raskausdiabetes uusiutuu yli 40 %:lla siihen kerran sairastuneista (Getahun ym. 2010).

Raskausdiabeteksen seulonta on lisääntynyt Suomessa oleellisesti uuden suosituksen myötä. Tuoreen tutkimuksen mukaan raskausdiabeteksen seulonnan kustannustehokkuus perustuu kuitenkin ensisijaisesti myöhemmän diabeteksen ilmaantuvuuden vähenemiseen tässä ryhmässä (Werner ym. 2012). Myöhempää diabetesta voidaan vähentää ainoastaan tehokkaalla raskauden jälkeisellä ohjauksella ja seurannalla. Laadukkaat kotimaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että meillä on tietoa ja taitoa riskiryhmien ohjaukseen ja että tulokset tästä ovat olleet lupaavia. Taitotiedon vieminen väestötasolle on kuitenkin vielä kesken. Tehtävä ei ole helppo, ja saman ongelman kanssa painiskellaan myös muualla (Pierce ym. 2011). Keskeistä olisi alkajaisiksi sitouttaa synnyttäjät hoitamaan itseään ja ottamaan itse vastuu seurannastaan. Se on haaste neuvolatyöntekijöille. Seurannan voisi ainakin jossain määrin sitoa lapsen neuvolaseurannan yhteyteen. Puitteiden ja hoitopolun järjestämien perusterveys- ja työterveyshuollossa jää sitten meidän tehtäväksemme.

• 100µg

Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä sokeriksi. Hyvähiilihydraattisen ruokavalion teho painonhallinnassa perustuu siihen, että se vaikuttaa elimistön insuliinintuotantoon. Insuliini on "lihotushormoni", jota ilman ihminen ei liho. Jos ihmisen elimistö erittää liikaa insuliinia (kun sekä maksan että lihasten glykogeenivarastot ovat täynnä, ylimääräiset hiilihydraatit muuttuvat elimistössä ylimääräiseksi rasvaksi), paino nousee. Kun vähennät ruokavaliossa hiilihydraattien määrää, insuliinin eritys alkaa laskea automaattisesti. Insuliinitason laskiessa elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvaa.

Hiilihydraatit:
      http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2034&fuclass=all&specdiet=none&items=200&from=top&portion=100g&lang=fi

Raskausdiabetes ja D-vitamiini
      D-vitamiinin piilevä puute on yleinen ja se liittyy raskausajan diabeteksen riskiin, osoittaa uusi Bostonin yliopiston tutkimus.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2355

Äidin D-vitamiinin puute raskauden aikana heikentää lapsen luontaisen immuunivasteen kehittymistä ja voi altistaa syntyvän lapsen muun muassa autoimmuunitaudeille, kuten ykköstyypin diabetekselle. Raskaana olevien ja hedelmällisessä iässä olevien naisten tulisikin kiinnittää erityistä huomiota D-vitamiinin riittävään saantiin, suomalaisasiantuntijat muistuttavat.

D-vitamiinin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.

Normaalina pidetään sitä, mitä auringosta saa kesällä keskipäivällä ja se on yli 100 nmol/l. Tähän tarvitaan keskimäärin 100µg D-vitamiinia päivässä.

Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon siinä missä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

Terveyskeskukset kieltäytyvät mittaamasta D-vitamiinitasoja, joten kukaan ei siten tiedä missä mennään omalla kohdalla. Tätä kutsutaan tieteelliseksi lääketieteeksi (Evidence Based Medicine).

D-vitamiinin vaikutukset ihmisen terveyteen saattavat olla huomattavan laajat, Oxfordin yliopiston geenitutkimus vihjaa. Sen mukaan D-vitamiini vaikuttaa mm. MS-tautiin, nuoruustyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin liittyviin geeneihin sekä yli 2000 muuhun geeniin.

Genome Research -lehdessä tutkijat kertovat DNA-sekvensoinnin avulla löytäneensä ihmisen genomista 2 776 paikkaa, joihin D-vitamiinin reseptoriproteiini sitoutuu, ja havaitsivat niiden kasautuvan monien autoimmuunitauteihin liittyvien geenien lähettyville. Havainto viittaa siihen, että D-vitamiini saattaa vaikuttaa mm. SLE-taudin (systeeminen lupus erythematosus), nivelreuman ja useiden syöpien syntyyn.

Tutkijat havaitsivat lisäksi D-vitamiinin vaikuttavan huomattavasti 229 geenin aktiivisuuteen, joista mm. IRF8-geeni on yhdistetty MS-tautiin ja PTPN2 nuoruustyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin.

D-vitamiini vaikuttaa hyvin monien sairauksien kehittymiseen.
      LÄHDE: Uutispalvelu Duodecim

Muuttuiko mikään uusien D-vitamiinisuositusten myötä?
      http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

Kun D-vitamiinin pitoisuus seerumissa ylittää 82,5 nmol/l, vähenee tyypin 2 diabeteksen riski 25–40 %, ilmenee uudesta amerikkalaisesta tutkimuksesta. Se esitettiin perjantaina (23.6.2011) San Diegossa American Diabetes Associationin vuosikokouksessa, johon osallistui 13 000 diabeteslääkäriä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2099

D-vitamiinia myydään ruokakaupoissa, apteekeissa, verkkokaupoissa (iHerb) sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita, joten lienevät parhaimpia valmisteita.

• pyytäkää mittaus

Nykyiset viralliset ravitsemussuositukset eivät tehoa silloin, kun sokeri- ja rasva-aineenvaihdunta ovat pielessä. Esim. diabeetikoille suositellaan 6-9 palaa leipää päivässä. Leipä sisältää runsaasti nopeita hiilihydraatteja, jotka nostavat verensokeria entisestään ja insuliinin vaikutuksesta varastoituvat rasvana kehoon.

Viljat ovat myös huono kuitujen lähde. Energiatiheyden suhteen vihanneksissa ja kasviksissa on kahdeksan kertaa enemmän kuituja kuin viljassa. Viljat ovat myös huono vitamiinien lähde. Jauhatuksen jälkeen B-vitamiinit häviät nopeasti jauhoista. Eräiden arvioiden mukaan jopa 24 tunnin jälkeen jäljellä on vain puolet vitamiineista ja viikon jälkeen ei juuri lainkaan. Lisäksi viljat ovat perunan ohella todellinen tärkkelyspommi. Tärkkelys on aine, joka on käytännössä pelkkää pakattua glukoosia, siis sokeria, joka hajoaa nopeasti suolistossa nostaen huomattavasti veren sokeritasoa.

Viljat, sokeri ja peruna nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Insuliini tehtävä on varastoida ylimääräinen veressä oleva sokeri kudoksiin rasvaksi. Insuliinitason laskiessa oikealla ravinnolla elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvaa. Perunan ja viljat voi korvata juureksilla, kasviksilla, vihanneksilla ja marjoilla.

Ravinnolla on merkittävä vaikutus aivan kaikkiin sairauksiin ja niiden ehkäisyyn.

Lääkkeitä syödään sitten tarvittaessa.

Yleensä lääkitys vähenee, kun ruokavalio ja muu elämä on kunnossa. Ja näinollen potilaskin voi paljon paremmin kuin pelkällä lääkityksellä.

Mutta kertooko lääkäri tästä mitään?

Nykylääketieteessä tutkitaan vain lääkkeitä, jotka voidaan patentoida ja jotka tuovat rahaa.

"Kun D-vitamiinin pitoisuus seerumissa ylittää 82,5 nmol/l, vähenee tyypin 2 diabeteksen riski 25–40 %, ilmenee uudesta amerikkalaisesta tutkimuksesta. Se esitettiin perjantaina (23.6.2011) San Diegossa American Diabetes Associationin vuosikokouksessa, johon osallistui 13 000 diabeteslääkäriä."
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2099

Riittävä veren D-vitamiinipitoisuus 100-150 nmol/l puolittaa II-tyypin diabeteksen.
      http://www.prweb.com/releases/2013/2/prweb10437425.htm

Suomalaisten keskiarvo on alle 50 nmol/l nykyisillä virallisilla saantisuosituksilla pienillä lapsillakin.

• olkienkohautus

miksi ihmiset vaan linkittää toisten ihmisten ajatuksia näihin keskusteluihin kun ketjun aloittaja haluaa keskustella toisten sairastavien kanssa. Keskustelua ihmisten kanssa, ei lääkärilinkkien ja fakta/fiktio-tekstien kanssa..
      ei kommunikointi oikein pelaa.

• juupaseipäs

Neuvolasta passitti rv 30 sokerirasitukseen, koska arvot koholla. Siitä lähetteellä sitten kättärille diabeteshoitajan luo rv 34, jonka jälkeen lääkäri ultrasi. Lääkäriltä sain kuulla kunniani, että mitä tänne lähettivät, kun vauva aivan normaalikokoinen. Lapsi syntyi rv 39 ja painoi 3200. Ei kovin asiakaslähtöistä toimintaa, ensin kauhistellaan arvoja, sitten kauhistellaan tuohtuneena miksi lähettivät "turhaan". Ota siitä sitten selvää. Nyt kolmas raskaus ja mittauksiin, kun edellisessä raskaudessa ollut rask.diabetes, tällä hetkellä ei kohonneita sokereita nla:n testeissä ja ultrassa normikokoinen lapsi. Hyvä, että lapsen tilaa seurataan, mutta jotenkin rupeaa vähän tuntumaan siltä, että mihin niitä resursseja käytetään? Lähettäisivät testeihin, jos sokerit koholla, kaikki raskaudet, kun ovat erilaisia käsittääkseni.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      105
      6358
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      222
      3575
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3405
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3328
    5. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      33
      2721
    6. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2555
    7. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2524
    8. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2373
    9. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      274
      2181
    10. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1786
    Aihe