Olen lomautettuna toistaiseksi eli odottelen lopputiliä.
Työnantaja tuskiin koskaan tarvitsee palvelujani.
Jos saan opiskelupaikan ja aloitan opinnot lomautettuna, mitä tukia saan?
Mitä sitten, jos työnantaja kutsuu töihin ja kieltäydyn, perusteluna opintojen jatkaminen?
Jos opiskelen lomautettuna vaikka kolme vuotta ja irtisanon sen jälkeen itseni
( 200 päivän sääntö) olenko oikeutettu irtisanomisajan palkkaan?
Jos saan sovittua työnantajan kanssa opintovapaasta, katkeaako tämä 200 päivää?
Kyselee ja pohtii tulevaisuuttaan.
Miten opiskelu hoidetaan?
2
189
Vastaukset
- tyottomyyskassat
Hei CusCus ja kiitos kysymyksestäsi!
Sinun kannattaa olla paikalliseen työ- ja elinkeinotoimistoon yhteydessä hyvissä ajoin ennen opiskelun alkamista, koska työ- ja elinkeinotoimisto tutkii, ovatko opinnot sellaisia, joita voidaan tukea työttömyysetuudella. Jos opintoja voidaan työ- ja elinkeinotoimiston päätöksen mukaan tukea työttömyysetuudella ja olet jäsenyys- ja työssäoloehdon täyttänyt työttömyyskassan jäsen, voit hakea omasta työttömyyskassastasi ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Jos et ole kassan jäsen, voita hakea Kelasta peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea. Omaehtoisen opiskelun ja työvoimapoliittisen koulutuksen ajalta voidaan lisäksi maksaa ylläpitokorvausta.
Jos opinnot ovat päätoimisia, mutta niitä ei voida tukea työttömyysetuudella, et voi saada työttömyysetuutta lainkaan. Sivutoiminen opiskelu ei estä työttömyysetuuden maksamista. Työ- ja elinkeinotoimisto tutkii myös sen, onko opiskelu pää- vai sivutoimista ja ilmoittaa tämän maksajalle eli Kelalle tai työttömyyskassalle työvoimapoliittisella lausunnolla.
Lisää tietoa siitä millaisia opintoja voidaan tukea työttömyysetuudella löydät tästä linkistä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765505 (katso kohta "Olen jäänyt työttömäksi ja haluaisin opiskella. Voinko opiskella työttömyys-etuudella?").
Työsuhdetta ja sen päättymistä koskeviin kysymyksiin kannattaa pyytää vastauksia oman ammattiliittosi työsuhdeneuvonnasta tai työsuojelupiiristäsi, jos et kuulu ammattiliittoon.
Ystävällisin terveisin,
Tiina työttömyyskassasta - tyokkari
Hei.
Kiitos kysymyksestäsi!
Jos aloitat lomautettuna ja työttömänä työnhakijana ollessasi opinnot, tulee niistä ilmoittaa paikalliseen työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto). TE-toimisto tutkii, ovatko opintosi työttömyysturvalain mukaan pää- vai sivutoimisia. Päätoimisella opiskelijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen.
Jos TE-toimisto toteaa opinnot sivutoimisiksi, ne eivät ole esteenä työttömyysetuuden maksamiselle. Sivutoimisten opintojen aikana sinun tulee olla valmis vastaanottamaan tarjottua työtä tai koulutusta. Lisätietoja opintojen vaikutuksesta työttömyysturvaan voit lukea oheisesta linkistä:
http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/01_tyottomyysturva/01_edellytykset/02_opiskelija/index.jsp
Mikäli opintosi ovat työttömyysturvalain mukaan päätoimisia, voit kysyä TE-toimistosta mahdollisuutta työttömyysetuudella tuettuihin opintoihin. Omaehtoisia opintoja voi tietyin edellytyksin opiskella menettämättä työttömyysetuutta. Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua. Työttömyysetuudella tuettavien päätoimisten, omaehtoisten opintojen aikana ei työstä kieltäytymistä tai eroamista tutkita. Sen, voidaanko opintojasi tukea työttömyysetuudella, tutkii TE-toimisto. Voit olla asiasta yhteydessä paikalliseen TE-toimistoon. Lisätietoa omaehtoisten opintojen tukemisesta työttömyysetuudella löydät oheisesta linkistä:
http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp
Lomautukseen ja työsuhteeseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä ammattiliittoon tai työsuojeluhallintoon.
Terveisin Teppo työkkäristä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549