Fretti vai chinchilla?

dogz

täytän 13v ( tyttö )ja haluan lahjaksi fretin tai chinchilan, mutta en tiedä mikä on parempi. haluan tietää niiden hinnoista ,ja kuinka ne toimii koirien kanssa? Iskä sanoi ok jos otan fretin, mutta kaikki voi vaihtua. aion mennä kirjastoon katsomaan kirjoja, niin mun pitää tietää et minkä otan. olen valmis hoitaa sen!

6

148

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa-a...

      Chinchillasta en osaa sanoa, kun ei ole kokemusta, mutta eikö se kuitenkin ole jyrsijä ja enemmän häkkieläin?
      Tuolta löytyy jotain tietoa http://fi.wikipedia.org/wiki/Chinchilla

      Fretti sitten taas....
      EI ole häkkieläin, vaikka sillä kyllä voi hyvin olla oma häkki jossa nukkumapaikka, riippumatto, wc, ruoka ja vesi. Jos on tarkoitus että fretti joutuu viettämään pitkiä aikoja häkissä (koulupäivä, yö) häkin pitää todella olla riittävän iso, fretti kuitenkin ihan yhtä liikkuvainen kuin esim kissa.
      Asuntoa pitää katsoa frettiturvalliseksi, fretti löytää pienimmätkin kolot.
      Kukat myös saavat kyytiä, mullassa on kivaa kaivella.
      Hampaat ovat todella terävät, ja vaatii paljon työtä että saa itselleen kivan lemmikin joka ei pure. Tämäkin yksilöllistä, löytyy söpöyksiä jotka uskovat heti että hampaita ei käytetä, ja löytyy vähemmän helppoja tapauksia.. Urokset yleisesti ottaen helpompia kuin naaraat.
      Sisäsiistiksi opettaminen on oma lukunsa, minulla freteillä oma huone ja siellä kaksi laatikkoa, vanhassa kämpässä oli melkeinpä yksi laatikko joka nurkassa...

      Frettiin myös uppoaa helposti paljon rahaa, pennun hinta liikku kai jossain 300-350e, ja sitten pitää miettiä sterilaatiota/implanttia jos ei aio kasvattaa (ja siihen taidat olla liian nuori...) koska kukaan täysjärkinen ei halua kiimaista urosta kotiin haisemaan.
      Naarailla sitten taas saattaa tulla kiiman takia anemia, joka voi olla tappava.

      Sanoisin että suosittelisin sinulle vielä sen jyrsijän, ei pahalla...=)
      Mutta fretti vaatii kyllä' koko perheeltä paljon, samalla tavalla kuin koirakin.

    • dogz

      noh...ehkä olisi parempi hankkia fretin myöhemmin. Meillä on tosi iso piha mutta pieni talo. olen varmasti kirjoittanut paljon virheitä, älä välitä siitä, olen tullut ulkomaasta.

    • Huom!

      Haluan hankkita fretin, mutta en ole varma että onko eläinkaupassa? Mistä niitä voi ostaa?

    • No tuota...

      Googlaa frettikasvattajat suomi, tänä vuonna tuskin saat, tai no, jos odotat puoli vuotta ja sitten seuraat palstoja niin löytyy taas myynti-ilmoituksia 6kk-12kk freteistä, virosta ostettuja, joista luovutaan ku ei olla tajuttu kui vaativa ja hankala se osaa olla.

      • thanks!

        Aion hankkia vasta kesän jälkeen, koska kesänä olen poissa. Eikö eläinkaupassa oo?


      • Jos sinua
        thanks! kirjoitti:

        Aion hankkia vasta kesän jälkeen, koska kesänä olen poissa. Eikö eläinkaupassa oo?

        kiinnostaisi tietäisit että frettejä EI osteta eläinkaupasta.
        Mikään luotettava kasvattaja ei myy frettejään eläinkauppaan, ja tuontifreteistä ei voi olla taustoista varma.

        Eläinkaupassa kun frettejä on ollut niin myyjät pelkäävät terävähampaisi hirviöitä ja käsittelevät niitä nahkahanskoin...

        Kesän jälkeen taitaa tosiaan kiertolaisia taas löytyä, pentua tuskin saat syksyllä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe