Perikunnan jakamattoman tilan kauppakirjan liitteet

teija1978

Mitä liitteitä tarvitaan perikunnan hallinnassa olevan, jakamattoman tilan myynnissä. Kauppakirjan / myyntisopimuksen lisäksi siis ?

Jos on valtakirja yhdeltä perilliseltä joka ei pääse allekirjoitustapahtumaan, niin täytyykö hakea jotain henkilöiden otteita väestörekisterijärjestelmästä ja entisiä tilan lainhuudatuksia tai muita ? Kyseessä olisi siis tontti rakennukset mutta vanha tönö myydään purkukuntoisena ja se puretaan myöhemmin pois.

9

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Partnevia

      Se riippuu vähän kirjaamisviranomaisestakin. Jos tila myydään rakennuspaikkana (tai siinä on kaavan mukaan rakennuspaikka), saattaa tarvita pesänosakkaiden puolisoilta suostumukset. Suostumus voidaan tarvita myös eronneen pesänosakkaan ex-puolisolta, jos ero JA ositus ei ole lainvoimaisia. Kuulostaa hassulta, mutta kysymyksessä on avioliittolain tulkinta, jonka mukaan kiinteistöä tai sen osaa ei saa myydä ilman puolison suostumusta, mikäli se on tarkoitettu käytettäväksi puolisoiden yhteisenä kotina. Jotkut kirjaamisviranomaiset tulkitsevat lakia niin, että "jos sitä VOIDAAN käyttää puolisoiden yhteisenä kotina". Tontillehan voidaan rakentaa yhteinen koti. Tämä tulkinta on ilmeisesti peräisin tapauksesta, jossa ex-puoliso (kiusallaan) nosti kanteen tonttikaupasta vakuuttaessaan käräjäoikeudelle, että heidän tarkoituksenaan oli rakentaa tuolle tontille perheen yhteinen koti. Tila oli siis 100 % toisen puolison omistuksessa. Kauppa purettiin.

      Aina tarvitaan perukirja, josta näkyy pesänosakkaat ja kaikilta yli 15 vuotiailta pesänosakkailta sukuselvitys. Maistraatin vahvistama perukirja käy sukuselvityksestä. Mikäli joku pesänosakkaista ei pääse allekirjoittamaan kauppasopimusta, tarvitaan valtakirja. Alle 18 vuotiaiden ja holhouksenalaisten pesänosakkaiden osuuden myyntiin tarvitaan holhousviranomaisen (maistraatti) myyntilupa.

    • Ensin pari tarkennusta:

      Alle 15 vuotiailtakin pesänosakkailta tarvitaan virkatodistus, tuo ikäraja koskee vainajan sukuselvitystä. Syy virkatodistuksen edellyttämiseen on se, että osakkaan tulee olla ollut elossa vainajan kuolinhetkellä, kuollut ei koskaan peri.

      Toisena huomiona, kiinteistökaupassa valtakirjan tulee olla kahden esteettömän todistajan oikeaksi todistama.

      Sitten tuohon aviopuolison vallintaoikeuteen. Se on tunnettu asia, että se voi yltää myös rakentamattomaan kiinteistöön, mutta ajatus että se vosi yltää useamman osakkaan käsittävän kuolinpesän omistamaan kiinteistöön tuntuu aika kaukaa haetulta. Olisiko sinulla antaa tarkemia tietoja tapauksesta jossa tilannetta olisi tulkittu kuvailemallasi tavalla?

      • juupa juu

        Tietty kun on alle 15 v tarvitaan maistraatin lupa :)


      • monimutkaista

        Kiinteistökaupassa valtakirjan ei ole välttämätöntä olla kahden esteettömän todistajan oikeaksi todistama, mutta on toki toivottavaa moitetapausten varalle.


      • Aivan totta, nykyisin ei valtakirjaan lähtökohtaisesti tarvita todistajia. Muutamat muut asiakirjat vielä vaativat tällaista määrämuotoisuutta, kuten esimerkiksi avioehto, aviopuolison lupa yhteisen kodin myyntiin ja testamentti.


    • Partnevia

      En muista mainitsemani case:n yksityiskohtia (tuli esille eräässä koulutuksessa), mutta itse olin mukana tonttikaupassa (tontilla ei ollut koskaan ollut rakennuksia), johon piti saada exän suostumus, että ostaja sai lainhuudon. Tätä on kuulemma tulkittu näin jo käräjäoikeuksien hoitaessa kirjaamisasioita.

      Tarkennuksesi olivat ihan oikeita.

      • Partnevia

        lisäys edelliseen: Kysymys oli siis kuolinpesän osakkan exästä.


      • Veneskoski ei osaa??
        Partnevia kirjoitti:

        lisäys edelliseen: Kysymys oli siis kuolinpesän osakkan exästä.

        Kenen pitää hommata lainhuutoa varten tarvittavat liitteet, esim perunkirajat? Kysymys on kiinteistösaannosta jossa on tehty perinnönjako virallispesänselvittäjän toimesta, mutta jakokirajan liitteenä ei ole perunkirjoja.


      • 6tredrt
        Veneskoski ei osaa?? kirjoitti:

        Kenen pitää hommata lainhuutoa varten tarvittavat liitteet, esim perunkirajat? Kysymys on kiinteistösaannosta jossa on tehty perinnönjako virallispesänselvittäjän toimesta, mutta jakokirajan liitteenä ei ole perunkirjoja.

        Pesänselvittäjän homma. Tee käräjäoikeuteen valitus tuollaisesta juristista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe