voiko olla lapsireumaa?

onko kokemuksia?

Lapsellani ( hiukan yli 1½v) on ollut nyt viimeiset 6kk outoja kuume päiviä , kuume on heitellyt 38,5 ja 39,9 välillä (joskus hiukan lämpö nousee, mutta useimmin kunnon kuume). Samalla iholle ilmestyy näppyjä (ei mitään isoja, eikä niitä ilmeisesti kutita kun lapsi ei hinkkaa niitä).Usein haluaa myös syliin ja tuntuu väsyvän muutenkin tosi nopeasti. Itselläni on ollut lapsireuma, ja olen alannut epäilemään nyt omalla lapsellani samaa..lääkärit suoraan sanottuna vaan pitävät minua tyhmänä, kun tuollaista ajattelen. Mutta kun ikinä ei mitään vikaa löydy, kun kuumeilun ja näppyjen vuoksi ollaan lääkärissä käyty.
Voiko lapsireuma oireilla tuolla tavalla? siis tuo kuumeilu ja näpyt?
Jotenkin vain muistaisin, että itse olin usein kuumeessa ja minulla oli ihottumaa. Sitten minulla myöhemmin alkoi jalat oireilemaan...

16

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nurs.

      Mitä mieltä asiasta on lasten reumatologi? Mitä testejä on otettu? Miten muutoin tutkittu?

    • onko kokemuksia?

      No se siinä nyt onkin, että kun jokainen lääkäri, joilla nyt olen lapseni kanssa käynyt, melkein suoraan vain pitää minua tyhmänä, kun edes mietin lapsireuman mahdollisuutta,ja siksi eivät suostu laittamaan testeihin. Monet kerrat olen suuttunut, monet kerrat tullut kotiin itku kurkussa, kun mikään lääkäri ei tunnun
      ottavan asiaa hoitaakseen. Tutkittaisiin edes kunnolla, mutta kun tuntuu, että se olisi lääkärien mielestä ajan tuhlausta =/ .

      Normaalit tutkimukset on tehty, siis korvat yms. katsottu joka kerta kun lääkärissä ollaan käyty, pari kertaa pissnäyte otettu ja pari kertaa tulehdus arvot.Tulehdus arvot ovat olleet lievästi koholla sen pari kertaa mitä ne on otettu, mutta viittaavat kuulemma vain flunssaan...mutta siis kuten jo sanoin, mitään muita testejä lääkärit eivät suostu ottamaan.

      En vain enää keksi, mistä voisin kysyä asiasta...lääkäri, jolla nyt viimeksi kävimme, suoraan nauroi, kun kysyin, että voisiko tutkia, onko kysessä lapsireuma. Ei kuulemma voi missään nimessä olla, vaikka minulla se onkin ollut. Ja vaikka alkuoireet viittaavatkin siihen suuntaan...
      Luota nyt tässä sitten johonkin lääkäriin...

    • isoäiti 1

      Oletko ollut yksityisellä lääkärillä?Sinun oikeutesi on VAATIA tutkimuksia, jos itse huomaat lapsella jotain oireita olevan.Joskus on vain käytettävä kovaa kieltä että saa hoitoa itselleen tai lapselle!Valitettavasti.
      Minkälaisia oireita sinulla itsellä lapsena oli?Kiinnostaa sikäli että pojanpojallani 1v9kk todettiin etusormessa turvotusta tuossa viime vuoden puolella ja nyt häntä on tutkittu TYKS:ssä, eikä mitään varmaa syytä turvotukseen ole vielä löytynyt.Muualla ei ole mitään turvotuksia.
      Lasta itseään ei sormen turvotus haittaa, mutta olivat huomanneet että poika kävelee varpaillaan ja jalat harallaan...??

    • onko kokemuksia?

      Olen käynyt yksityisellä, mutta kuten sanoin, olen jo monet kerrat suuttunu, eli vaatinut todella tiukasti tutkimuksia. Mutta tuntuu tosiaan, että se on lääkärien mielestä ajan tuhlausta =/ .

      Minulla oli tosiaan tuota kuumeilua ja hentoisia näppyjä, sitten jalkojani särki aivan kuin kasvukipuja olisivat olleet, mutta se vaan paheni, eikä mikään särkylääke tuntunut auttavan. Sitten polvessani huomattiin turvotusta,enkä välillä päässyt edes kävelemään. Kaikillahan ei näy veriarvoissa reumaa, eikä välttämättä näy päällisin puolin tulehdusta tai kipupaikoissa ei välttämättä ole lämmön tuntua..eli ne kunnon tutkimukset pitäisi tehdä kaikille, joilla epäillään reumaa..täällä vaan tuntuu lääkärit olevan välinpitämättömiä =/

      Täällä on tarkemmin yleisimmät oireet:
      http://www.uudenmaanlapsireuma.fi/s3-artikkeli-perus.html

      Niin,siis,jo silloin kun minun kanssani hypättiin lääkärissä, niin lääkärit haukkuivat äitini pystyyn, että "tyttö taitaa nyt vain hakea teiltä huomiota tai sitten on lyönyt jalkansa johonkin,eikä ole uskaltanut sanoa". Vasta kun isäni soitti lääkäriin, ja oli melkeinpä karjunut lääkärille,että tulee itse käymään vastaanotolla minun kanssa, jos ei ala tapahtumaan jotain, minut laitettiin jatkotutkimuksiin. Lapsireumahan sieltä paljastui..Onneksi sain vielä kunnon hoitoa reumaan Heinolassa =) Ilman Heinolan sairaalaa en välttämättä olisi niin nopeasti päässyt reumasta..eräässä toisessa sairaalassa kun ei ollut tarpeeksi osaavia lääkäreitä..eihän se hetkessä ollut ohi, mutta kuitenkin loppujen lopuksi paranin nopeasti. Jotkut minua ennen Heinolaan menneet joutuivat käymään siellä vielä monia kuukausia, ellei vuosia..joillain on luultavasti edelleen..

    • onko kokemuksia?

      Lisään vielä...siis kun minulla on oma kokemus, mutta kun kaikilla oireet eivät ole välttämättä samanlaisia, ja lapsireuma voi olla joskus (jos oireet ovat lieviä) tosi hankala huomata. Ja kun minulla on vain henk.koht. kokemuksia.Minulla ei ole tällä hetkellä kuin yksi lapsi, joten muista lapsista joilla mahdollisia reuman oireita on, minulla ei ole kokemusta.
      Joten siksi nyt kysyin, että jos joku, jonka lapsella on todettu lievistä oireista, voisi hiukan kertoa, miten se huomattiin? siis mitkä olivat alkuoireet?

    • .

      Oletko käynyt yksityisen reumatologin vastaanotolla lapsen kanssa? Siis nimenomaan reumatologin.

    • onko kokemuksia?

      olen yrittäny soittaa aikaa, mutta sanovat vain, että jo tk:ssa ei ole löydetty mitään siihen viittaavaa, niin tuskin se sitä on. Ja pitää nyt vielä seurata..eli tälläistä se (täällä) nyt on, kun Heinolassa ei enää sairaalaa ole. Siellä sentään sai asiaan selvyyden.Oikeastaan kaikki hoidot ovat men

      Tulehdusarvot otettiin jälleen, leivästi koholla, mutta ei kuulemma hälyttävä.. 10 oli näyttänyt..käsittääkseni se alle 10 ei vielä ole hälyttävä lapsella..vai olenko käsittänyt väärin? Eli jos olen käsittänyt oikein, niin eikös tuo pitäisi jo tutkia tarkemmin. Tulehdusarvothan kertovat jotain...

    • .

      Kyllähän yksityiselle reumatologille voi silti mennä vaikka tk:ssa olisi sanottu mitä tahansa!!

      Eihän aikaa varatessa _yksityiseltä_ lääkäriasemalta tarvitse ajanvarauksessa selitellä yhtään mitään, ainoastaan varata aika. Useissa lääkärikeskuksissa sen voi tehdä netitse.

      Ei siellä kysellä miksi sitä aikaa varataan, siellä annetaan ajanvarauksessa aika ja piste.


      "olen yrittäny soittaa aikaa, mutta sanovat vain, että jo tk:ssa ei ole löydetty mitään siihen viittaavaa, niin tuskin se sitä on" Minne olet yrittänyt soittaa? Miksi ihmeessä sinun on täytynyt aikaa varatessasi kertoa mitä tk:ssa on todettu tai ei todettu?


      Kumpi tuo 10 on? Lasko vai serppi?

    • onko kokemuksia?

      no noin minulle yksityiselle soittaessani sanottiin.Tarkoitus on soittaa uudestaan maanantaina. Katsotaan mitä tällä kertaa sanovat.

      Ei sanottu kuin, että tulehdusarvo on 10. Ei puhuttu mitään että olisi ollut jompikumpi, siis lasko tai serppi...

    • .

      Soitat, varaat lapsen nimellä ajan ja olet mainitsematta tk:sta tai mistän muustakaan mitään, eihän se ajanvaraajille kuulu, siis oireet tai mikään muukaan. Ajanvaraajan kuuluu antaa lääkärille aika, hänelle ei muu kuulu.

      Asioista keskutelet sitten lääkärin kanssa. Ajanvaraaja ei voi olla antamatta vapaata aikaa sinulle! Ja eihän ajanvaraajalla ole kouluutusta arvioida mahdollisia sairauksia.

      Kuulostaa todella kummaliselta lääkäriasemalta. Voiko sinne varata netitse aikaa?

      Hyvää viikonloppua!

    • onko kokemuksia?

      voi varata netistä ajan..ihan näitä yleisimpiä..mutta on täällä muillakin samaisesta lääkäriasemasta huonoja kokemuksia..joillakin todella huonoja.
      Ainahan ne täällä arvauskeskuksessakin kyselevät ensin siinä ajanvarauksessa, että mitä oireita yms. Eivät anna aikaa muuten..vaikka niin ei tosiaan saisi tehdä. Mutta niin se vain on.Sama homma monella yksityisellä.
      Soitan maanantainan tosiaan aikaa lääkärille..nyt kun vihdoin sellainen vkl, että voipi selviytyä ilman kuumetta.

      Mutta edelleen kaipaan tietoa, onko muilla todettu jostain lievistä oireista?

    • .

      Jos ja kun varaat netistä sen ajan, niin siinä kohden kukaan ei kysele yhtään mitään.
      Ja pakkohan yksityiselle on antaa aika!
      Ajanvarauksessa ei yksityssektorilla ole oikeutta edes kysyä miksi joku on menossa lääkäriin, mitä oireita on, ei todellakaan.

      Eikö siellä ole kuin yksi lääkäriasema? Entäpä jossain lähikaupungeissa? Eihän sitä ole pakko mennä siihen yhteen ja ainoaan..

      Arvauskeskuksessa on tilanne aivan toinen, siellä onkin oikeus kysellä ja sen mukaan sitten laitetaan lääkärille tai terv.hoitajalle, kiireellisyyden mukaan. Eli tk:ssa tosiaankin saa ajanvarauksella kysellä ja siellä sitten kiirellisyyden muk.annetaan aikoja, mutta yksityisellä ei, ei todellakaan.

      (satun itse työskentelemään yksityisellä lasten lääkäriasemalla, pk-seudulla ja en ole koskaan aiemmin kuullut ettei lääkärille saisi aikaa....)

      Miksi et varaa netitse aikaa sinne yksityiselle?!

    • onko kokemuksia?

      Netti varaukseen en luota, monella se aika ei ole pitänyt paikkaansa.Siinä syy, miksi en varaa netistä..täältä on meinaan n.80km lähimmälle yksityiselle (samassa kaupungissa muitakin, mutta siis sama matka)..eli ei oikein turhan takia viitsi sinne lähteä,jos aika ei siis pidäkkään paikkaansa.
      Ja sitten kun soittaa, että pitääkö aika paikkaansa, alkavat kyselemään vaivaa.
      Ja tässä kunnassa (ja lähikunnissa) ei ole kuin työterveys palvelulla olevia yksityisiä.

      no siellä pk-seudulla onkin kuulemma HIUKAN paremmin kaikki muutkin lääkäri asiat..etenkin yksityisellä. Olen kuullut todella paljon kehuja niistä =) etenkin lasten kanssa kun ovat nämä ystävät ja sukulaiset menneet lääkärille.Heti saa ajan, korkeintaan menee seuraavaan päivään, eikä tosiaan kysellä.

      Mutta edelleen kaipaan kysymykseeni vastausta......etkö sinä voi auttaa, jos kerta olet lasten lääkäriasemalla töissä..kuinka lievistä oireista reuma on todettu yleensä lapsilla?

    • onko kokemuksia?

      Ei sitten saanut aikaa yksityiselle..että sellasta täällä! Mutta tk:n kautta otettiin laajemmat verikokeet, jotka nyt sitten tutkitaan.Lääkärillekkin sai oikein ajan.Eli tällä kertaa parempi palvelu tk:ssa kuin yksityisellä..toisaalta kyllä sanoin tk:n ajanvaraukseen soittaessani, että "on ilmeisesti pakko sitten kokeilla yksityista, kun teillä ei palvelua saa", niin heti löytyi aikoja ja laittoivat lähetteen labraan..ja oikein jopa 5eri aikaa, joista sain valita omaan aikatauluun parhaiten sopivan.

    • diudeli

      Hei!

      Olen nyt ihan huippumyöhässä, mutta minulla todettiin 8-vuotiaana lastenreuma hammaslääkärissä. Olin oikomishoidossa, ja röntgenissä sitten huomattiin leukanivelkuluma. Tämän jälkeen lastenreumatologi totesi että kyllä tämä reumaa on, vaikkei minulla ollutkaan yhtään mitään kipuja, särkyjä, turvotusta nivelissä... ei mitään.

      13-vuotiaana sitten alkoivat sormet turvota ja särkeä, 14-vuotiaana mukaan tulivat varpaat, polvet ja lonkat.

    • "minna"-myöhäinen

      Myöhäinen myös tällä =) , mutta paree myöhään kun ei milloinkaan =) .
      Meillä lapsireuma alkoi ihan kuumeilulla ja mukaan tuli sitten sellainen hentoinen ihottuma. Eikä meilläkään lapsella turpoaminen ollut läheskään alkuoire..se tuli toteamisesta vasta n.vuoden päästä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1713
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1340
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1138
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      52
      949
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      71
      907
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      860
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe